ש. ספראי כתב:יפה.
אך האם היה אמור להיות לשר הצבא כושר החלטה ושיפוט, כאשר
המלך עצמו אמר את דברו בנחרצות?
האם הכוונה היא שיואב רצה כביכול "להציל את דוד מעצמו"?
[החת"ס יו"ד שכו כתב שבזה נזדייף ספר בש"ר].הנה בתשובת בשמים ראש סי' שמ"ה הביא הוכחות להקל בדין מאבד עצמו לדעת, ובאמת הרואה יראה דבריו תמוהים, דמה שהוכיח משאול הע"ה אין כאן ריח ראיה דהתם מלבד שהוגד לו קודם הלילה ע"פ שמואל הע"ה שלמחר ימות, הנה כבר ירו בו חיצים וידע שלא נשאר בו תקוה לחיות ולכן רצה שזה העומד אצלו ימיתהו, שלא יתעללו בו פלשתים להמיתו באכזריות ויסורים משונים, וגם מן צדקיהו הע"ה ליכא הוכחה כלל כי הוא ברור לו, שנ"נ ימית אותו, וכבר גזר עליו מות ורק רצה להקדים שחיטת בניו לעיניו כדי לצערו, ועל זה אמרו מה שאמרו וגם מאחיתופל ליכא ראיה דמאן אמר לך שאינו נקרא מאבד עצמו לדעת, ומה שלא הזכירו עליו עון זה היינו דקי"ל בדרבא מיניה שמרד במלכות ב"ד ומסר כמה צדיקים להריגה בעצתו הרעה, ועוד י"ל נמי אחיתופל לא נקרא מע"ל מפני שידע דאבשלום לא יצליח בעצת חושי הארכי ויפול בודאי ואז בודאי גם אחיתופל יהרג, ואם לא נהרג במלחמה יהיה נהרג בסנהדרין, ולכן חשב שאין לו דין מע"ל ועשה בידו חנק לעצמו, דכיון לכפרה, ועל כן כל דברי תשובת בשמים ראש הנז' תמוהים, ולכן חשב הגאון ח"ס דתשובה זו אינה להרא"ש אלא מזוייפת מאחד שבדאה מלבו והכניסה בכלל התשובות.
ומ"ש רו"מ ראי' מאחיתופל שלא נמנה בכלל אין לו חלק לעוה"ב אלא בשביל מורד במלכות ולא בשביל שחנק א"ע, לק"מ דכיון שהי' מורד במלכות דחייב מיתה ידע שימיתוהו דוד, וגדולה מזו מבואר בב"ר פ' נח פל"ב וכי יש אישות לדוד וכו', הרי דכיון שחשבוהו למורד במלכות דינו כמת ואשתו מותרת (ועי' ירושלמי פ"ב דסנהדרין ה"ג בסופה בוצי"ר שם) ואף דלא קיי"ל כן כדמוכח בש"ס דגיטין כ"ח וש"ס דבבלי סנהדרין י"ט, ועי' רדב"ז ח"ז סי' כ"ט מ"ש בזה, מ"מ עכ"פ לא הי' כמאבד עצמו לדעת מטעם זה, ואי מטעם חיי שעה, כבר כתבתי בשם הרמב"ן דמשום חיי שעה הי' מותר משום צער ויסורין לאבד א"ע, ועכ"פ י"ל דהוי כאומר מותר.
ש. ספראי כתב: ולכאורה הלא אומרים שהמאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה"ב,
מנין כתב:ש. ספראי כתב: ולכאורה הלא אומרים שהמאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה"ב,
מי זה ה"אומרים"? לא מצאתי לזה מקור
ש. ספראי כתב:אני כותב כעת חיבור על אבשלום ודוד ויש לי מספר תהיות. התוכלו לפתור לי אותם?
א. אחיתופל איבד את עצמו לדעת. חז"ל אומרים שאין לו חלק לעוה"ב, והתוס' יו"ט תמה מהיכן נילף דבר זה. ולכאורה הלא אומרים שהמאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה"ב, וא"כ מזה גופא אין לו חלק לעוה"ב? ומדוע האחרונים מוכיחים מהא דהנזיקין, שהשלש מאות ילדים שהשליכו עצמם לים, שאלו מהו ניכנס לעוה"ב, ולא מכאן?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים