צמא למים כתב:חבל על העבודה. להסביר שיטה לאדם מבחוץ, ובמיוחד להסביר אדם עמוק אשר חי בתוך עולם מושגים משל עצמו, זהו עיוות ושקר שאין דוגמתו.
אינני מזדהה כלל עם הגרחי"ש ברוב דבריו, אולם פשוט לי שאדם מבחוץ איננו מבינו, ואף לא יכול לדעת במה מדובר.
דרך אגב, לאחרונה יצא לאור ספר בשם 'בינה להשכיל' (הרב דוד עינבל), אשר בו מציג שיש קו שהולך עמו הרב שרייבר בהרבה נושאים ומשיג עליו. הספר כתוב ברמה גבוהה וגם הוא לא נועד רק למי ש'חי' בתוכו.
ישא ברכה כתב:
המציאות היא (ואמנם לא נעים להעמיד את העובדה מול העיניים, אך זו המציאות, והאמת האהובה מכל) שסגנון הלומדעס בקרב הבחורים הלמדנים היא רמה גבוהה יותר מקרב רה"י, וככל שרה"י וותיקים יותר כך בדר"כ ציבור הלמדנים רחוק מהם.. רוב רה"י זר להם החקירה בנושאים הנ"ל.. (והרה"י הלמדנים הם אלו שיש להם שיג ושיח בענינים אלו,
צמא למים כתב:הנושאים עמוקים ועדינים מלהיות נידונים במקום כזה. [מי שעושה כן, לדעתי זה חוסר אחריות משווע].
רק אתייחס למה שהערת לבסוף מהרב שרייבר. הטענות על חדשנות, כמובן אינם במקום, הרי מי שיודע, ר' חיים בריסקער גם בהתחלה היה שייך לצעירים, בגיל שלושים או פחות [הגר"ח נולד בתרי"ג], התמנה לרה"י בוואלז'ין, ובמשך התשע שנים שהיה שם [וואלזין נסגרה בתרנ"ב], שינה את פני הלמדנות, אולם רוב הרבנים הזקנים לא ראו זאת בעין יפה, [הד לדבר יש לראות בהקדמת המרחשת. והגרמ"י לפקוביץ סיפר, שכאשר למד עם חברותא בבהימ"ד ליד חברון ספר חידושי הגר"ח, מיד כאשר יצא לאור [תרצ"ו], אחד הרבנים הזקנים עולי רוסיה, גער בהם בחריפות], זה באמת היה שייך לצעירים, אבל צעירים אלו היו עידית הישיבות, ומעולם לא היה הכרעה במאבק זה, אך פשוט הזמן עשה את שלו, הזקנים נפטרו והצעירים הם שהמשיכו את הישיבות, זה הכל.
הרב שרייבר אינו הנושא בדוקא, בהחלט יש עליו טענות רבות והרבה מהם צודקות, אבל בסך הכל יש כיון כללי של התקדמות בלמדנות, ולא יעזור להלחם בזה, הצעירים המוצלחים יותר למדנים, כ"א בצורה שלו, וזה מה שיהיה בדור הבא. זהו תהליך בריא, רק צריך להזהר לא להגזים. היהדות מעולם לא קפאה על שמריה. מי שאומר כן, לא מכיר היסטוריה. לכל דור יש את צורת החשיבה שלו. הכל התפתחות זויות באמת האלוקית.
[מי שיודע, כבר היום, הישבות החדשות שקמות ומבקשות לסחוף, מבוססות על למדנות מתקדמת, אפשר לבדוק בישיבות שנפתחו בשנתיים האחרונות, וראה מה קרה עכשיו ביסודות..]
אין גבול למילין, הכל טעון אריכות והסבר, אני קצתי.
צמא למים כתב:דרך אגב, לאחרונה יצא לאור ספר בשם 'בינה להשכיל' (הרב דוד עינבל), אשר בו מציג שיש קו שהולך עמו הרב שרייבר בהרבה נושאים ומשיג עליו. הספר כתוב ברמה גבוהה וגם הוא לא נועד רק למי ש'חי' בתוכו.
ישא ברכה כתב:מי שיוכל להרחיב בענין שיטת הגר"י שרייבר בלימוד, תבוא עליו ברכה..
אחיו.אמסטרדם כתב:צמא למים כתב:דרך אגב, לאחרונה יצא לאור ספר בשם 'בינה להשכיל' (הרב דוד עינבל), אשר בו מציג שיש קו שהולך עמו הרב שרייבר בהרבה נושאים ומשיג עליו. הספר כתוב ברמה גבוהה וגם הוא לא נועד רק למי ש'חי' בתוכו.
http://rotter.name/kolot/think/11541.php
האם הרב עינבל הוא משפחה עם הרב יהושע? והאם אפשר קצת פרטים עליו?
ההוא גברא כתב:לפרש משנה שלא כאמוראים אינו נהוג באחרונים ואולי הראשונים עשו כן במקומות בודדים.
ישא ברכה כתב:אחיי ורעיי, ארחיב מעט בכוונתי.
מישהו אמר לי שהרב שרייבר ניסח כמה נוסחאות חשיבה, בענינים אלו.
א. מתי דורשים טעמא דקרא.
ב. מה מוגדר טעמא דקרא ומה לא.
ג. מה אומרים ל"ל קרא סברא הוא.
ד. איזה חידוש זה גזה"כ ואיזה יש בו טעם.
ה. מהו חוק ומהו משפט.
ו. לאלו תחומים יש להיכנס בחשיבה ולאלו לא.
ועוד.
ישא ברכה כתב:אחיי ורעיי, ארחיב מעט בכוונתי.
מישהו אמר לי שהרב שרייבר ניסח כמה נוסחאות חשיבה, בענינים אלו.
א. מתי דורשים טעמא דקרא.
ב. מה מוגדר טעמא דקרא ומה לא.
ג. מה אומרים ל"ל קרא סברא הוא.
ד. איזה חידוש זה גזה"כ ואיזה יש בו טעם.
ה. מהו חוק ומהו משפט.
ו. לאלו תחומים יש להיכנס בחשיבה ולאלו לא.
ועוד.
רעואל המדייני כתב:האם יש מי שיכול לצטט תלמיד חכם גדול שמעריך את שיטת הלימוד של הגרחי"ש? (מלבד הגרחי"ש עצמו כמובן).
אשמח לשמוע אם התשובה חיובית.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים