עמוד 1 מתוך 1
דברי חזו"א בענין היחס לאויבי עמ"י הגויים
פורסם: א' יוני 21, 2015 12:42 am
על ידי בעל החוטם
- חזו''א או''ח סימן נו.PNG (46.3 KiB) נצפה 3270 פעמים
וצ"ע מקרא ד'אשר שיאחז וניפץ את עולליך אל הסלע' ושאר כתובים.
Re: דברי חזו"א בענין היחס לאויבי עמ"י הגויים
פורסם: א' יוני 21, 2015 12:43 am
על ידי עולה מן הארץ
למה אתה חושב שזה מכוון לגויים?
Re: דברי חזו"א בענין היחס לאויבי עמ"י הגויים
פורסם: א' יוני 21, 2015 1:00 am
על ידי בעל החוטם
עולה מן הארץ כתב:למה אתה חושב שזה מכוון לגויים?
מה הכוונה? החזו"א כותב זאת כמעט מפורש [דבריו נסובים על התעמולה החלוצית של 'עבודה עברית' שגרמה לחילולי שבת במחלבות].
Re: דברי חזו"א בענין היחס לאויבי עמ"י הגויים
פורסם: א' יוני 21, 2015 1:32 am
על ידי צמא למים
דברי החזו"א צריכים עיון טובא מצ"ע, האמנם העונש לרשע הוא מפאת תיקון העולם גרידא שלא יהיה העולם טרף לחלושי שכל, וכי אין שם רשעות המחייבת ביעור וכליון מצ"ע, הן יש בחירה וכו'.
ברם אין ספק שלא ביקש אלא מפני האווירה ששררה [כידוע ליודעים עד כמה סערו הרוחות ע"ז], לשכנע את הקורא דאין הערבים כה גרועים עד שאסור להסתייע בהם, ואע"ג דרוצחים ופורעים בישראל, חמומי מח הם מטבעם, ואין כאן ענין גדול של נקמה ברע, [והרי העמלקים הגרמנים, קרי המזג והמתורבתים, גרועים מהם פי כמה, וזהו רשעות לשמה שעליה נאמר עיקר נקמה וכילוי הרע, כיו"ב בבל שהחריבה המקדש], ואין בו סיבה להמנע מלהעבידם בשבת.
להבין דבריו כפשוטם, זהו עקירת התורה כולה. "אני מאמין .. שהקב"ה משלם לעוברי מצוותיו". אין זו מפני ההכרח לתיקון העולם, אלא ענין בעצם. החטא רוע הוא. רוע חייב להתכלות ולהענש.
Re: דברי חזו"א בענין היחס לאויבי עמ"י הגויים
פורסם: א' יוני 21, 2015 8:33 am
על ידי בעל החוטם
צמא למים כתב:דברי החזו"א צריכים עיון טובא מצ"ע, האמנם העונש לרשע הוא מפאת תיקון העולם גרידא שלא יהיה העולם טרף לחלושי שכל, וכי אין שם רשעות המחייבת ביעור וכליון מצ"ע, הן יש בחירה וכו'.
ברם אין ספק שלא ביקש אלא מפני האווירה ששררה [כידוע ליודעים עד כמה סערו הרוחות ע"ז], לשכנע את הקורא דאין הערבים כה גרועים עד שאסור להסתייע בהם, ואע"ג דרוצחים ופורעים בישראל, חמומי מח הם מטבעם, ואין כאן ענין גדול של נקמה ברע, [והרי העמלקים הגרמנים, קרי המזג והמתורבתים, גרועים מהם פי כמה, וזהו רשעות לשמה שעליה נאמר עיקר נקמה וכילוי הרע, כיו"ב בבל שהחריבה המקדש], ואין בו סיבה להמנע מלהעבידם בשבת.
להבין דבריו כפשוטם, זהו עקירת התורה כולה. "אני מאמין .. שהקב"ה משלם לעוברי מצוותיו". אין זו מפני ההכרח לתיקון העולם, אלא ענין בעצם. החטא רוע הוא. רוע חייב להתכלות ולהענש.
מה שייך כאן להבין דבריו 'שלא כפשוטם', אתה ס"ה טוען שהחז"וא קבע דברים המנוגדים להשקפת התורה בספרו מפני האווירה ששררה?
Re: דברי חזו"א בענין היחס לאויבי עמ"י הגויים
פורסם: א' יוני 21, 2015 8:38 pm
על ידי וירטואלי
Re: דברי חזו"א בענין היחס לאויבי עמ"י הגויים
פורסם: ב' דצמבר 25, 2023 10:34 pm
על ידי נטיעות
ב"ה
אני מחפש אבידה, "אבידה מדעת". קראתי פעם באיזהו מקומן, בערך משהו כזה. שמישהו היה אצל החזון איש, והוא אמר לו בין הדברים, שלא צריך להיות מיוחס בשביל לצמוח גדול בתורה, ובעל המעשה סיפר, שמאז הוא מפרסם את זה בכל מקום בואו, לחיזוק ולעידוד. זהו. עד כאן. אבל אני בשום אופן לא מצליח להיזכר מה ומי והיכן. מישהו יכול לסייע בעדי בבקשה?
אני יודע שזה לא קשור לכאן, אבל אני מנצל את הבמה הזו, על מנת שלא לפתוח סתם כך אשכול חדש.
Re: דברי חזו"א בענין היחס לאויבי עמ"י הגויים
פורסם: ב' דצמבר 25, 2023 10:38 pm
על ידי מה שנכון נכון
נטיעות כתב:ב"ה
אני מחפש אבידה, "אבידה מדעת". קראתי פעם באיזהו מקומן, בערך משהו כזה. שמישהו היה אצל החזון איש, והוא אמר לו בין הדברים, שלא צריך להיות מיוחס בשביל לצמוח גדול בתורה, ובעל המעשה סיפר, שמאז הוא מפרסם את זה בכל מקום בואו, לחיזוק ולעידוד. זהו. עד כאן. אבל אני בשום אופן לא מצליח להיזכר מה ומי והיכן. מישהו יכול לסייע בעדי בבקשה?
אני יודע שזה לא קשור לכאן, אבל אני מנצל את הבמה הזו, על מנת שלא לפתוח סתם כך אשכול חדש.
אולי כוונתך למה שהיה רגיל לומר תמיד ר"ד יפה "שמעתי מהחזו"א שכל בחור ישיבה יתכן שיהיה גדול הדור".
Re: דברי חזו"א בענין היחס לאויבי עמ"י הגויים
פורסם: ב' דצמבר 25, 2023 10:41 pm
על ידי נטיעות
ב"ה
ראשית, ישר כח על המענה.
על פניו נראה לי מאוד שזה הציטוט באמת, אבל, משום מה, אני לא כ"כ זוכר את השם שלו בהקשר לסיפור זה.
ובכל זאת, אודה מאוד אם תוכל אולי לציין לי על מקום כלשהו שזה מצוטט משמו.
תודה רבה.
Re: דברי חזו"א בענין היחס לאויבי עמ"י הגויים
פורסם: ב' דצמבר 25, 2023 10:44 pm
על ידי מה שנכון נכון
נטיעות כתב:ובכל זאת, אודה מאוד אם תוכל אולי לציין לי על מקום כלשהו שזה מצוטט משמו.
ראה
כאן למשל.
במש"כ לעיל צ"ל "שכמעט כל בחור".
Re: דברי חזו"א בענין היחס לאויבי עמ"י הגויים
פורסם: ב' דצמבר 25, 2023 10:45 pm
על ידי תלמיד חברים
איני רואה כל סתירה בין דברי החזו"א לפסוק 'אשר שיאחז וניפץ את עולליך אל הסלע'.
אשרי מי שינקום בהם, אבל לא מתוך טירוף הדעת וכו', אלא מתוך קיום רצון ה'.
ואגב, מהפסוק הנ"ל כלל לא קשה, כי פסוק זה וקודמו משבחים את דריוש המדי שינקום מבבל (כמובא ברד"ק ובמצ"ד), ואין הכוונה שאיש ישראל יתאכזר כ"כ לרצץ את העוללים אל הסלע.
איני יודע איזה עוד מקראות נחשבות בעיניך כסותרות לדברי החזו"א. כתבם.
Re: דברי חזו"א בענין היחס לאויבי עמ"י הגויים
פורסם: ב' דצמבר 25, 2023 10:52 pm
על ידי נטיעות
מה שנכון נכון כתב:נטיעות כתב:ובכל זאת, אודה מאוד אם תוכל אולי לציין לי על מקום כלשהו שזה מצוטט משמו.
ראה
כאן למשל.
ב"ה
אז כן, כנראה שזה אכן מה שראיתי!
ברוך משיב אבידה לבעליה!
תודה רבה !!!