שטייגעניסט כתב:לפחות בדיעבד תוכל לסמוך על המקילים ולאכול אותו. כשיכו אותך בשמים על אכילת התפוציפס של היתר מכירה תדע שאתה אוחז בסוף :) ....
ממרומי היער כתב:מה ההגדרה של החזרת מוצר עד 14 יום, האם זה ביטול המקח ואז יוצא שלמפרע לא עשיתי אף פעם סחורה, או שהם מסכימים לקנות את הסחורה חזרה, ואז אני חוטא שוב באיסור סחורה ?
ממרומי היער כתב:האם יש לתפוציפס בימי ניסן חשש איסור ספיחין, דהרי בשביל איסור ספיחין צריך שישריש בשנה השביעית ולא בתר לקיטה.
ממרומי היער כתב:ואת"ל שאיסור ספיחין אין כאן ורק קדושת שביעית יש כאן יתכן ומותר לאוכלו מדין שמור ונעבד.
יעקובי כתב:מדוע שלא להשליכנו אחר הכבוד לפח השמיטה ודיו?
ממרומי היער כתב:שבוע שעבר רכשתי בלא שימת לב תפוציפס של היתר מכירה, שאלתי היא מה עלי לעשות, האם מותר להחזיר לחנות או להיפטר מזה, כמה וכמה נדונים :
מה ההגדרה של החזרת מוצר עד 14 יום, האם זה ביטול המקח ואז יוצא שלמפרע לא עשיתי אף פעם סחורה, או שהם מסכימים לקנות את הסחורה חזרה, ואז אני חוטא שוב באיסור סחורה ?
מקח טעות רגיל זה ודאי לא, כי היה כתוב באותיות גדולות על פי היתר מכירה.
האם יש בעיה בזה שיהודי אחר יקנה את הפירות שביעית ואני מכשילו, או שבין כה וכה בסופר הנ"ל לעולם לא יחסר סחורה ?
האם יש לתפוציפס בימי ניסן חשש איסור ספיחין, דהרי בשביל איסור ספיחין צריך שישריש בשנה השביעית ולא בתר לקיטה.
ואת"ל שאיסור ספיחין אין כאן ורק קדושת שביעית יש כאן יתכן ומותר לאוכלו מדין שמור ונעבד.
מה עלי לעשות ???
אוהב אוצר כתב:אפשר לנעול כבר.
מאיר סובל כתב:בפשטות זה בחשש ספיחין ולהחזיר זה לפני עור
סתם יהודי כתב:ממרומי היער כתב:שבוע שעבר רכשתי בלא שימת לב תפוציפס של היתר מכירה, שאלתי היא מה עלי לעשות, האם מותר להחזיר לחנות או להיפטר מזה, כמה וכמה נדונים :
מה ההגדרה של החזרת מוצר עד 14 יום, האם זה ביטול המקח ואז יוצא שלמפרע לא עשיתי אף פעם סחורה, או שהם מסכימים לקנות את הסחורה חזרה, ואז אני חוטא שוב באיסור סחורה ?
מקח טעות רגיל זה ודאי לא, כי היה כתוב באותיות גדולות על פי היתר מכירה.
האם יש בעיה בזה שיהודי אחר יקנה את הפירות שביעית ואני מכשילו, או שבין כה וכה בסופר הנ"ל לעולם לא יחסר סחורה ?
האם יש לתפוציפס בימי ניסן חשש איסור ספיחין, דהרי בשביל איסור ספיחין צריך שישריש בשנה השביעית ולא בתר לקיטה.
ואת"ל שאיסור ספיחין אין כאן ורק קדושת שביעית יש כאן יתכן ומותר לאוכלו מדין שמור ונעבד.
מה עלי לעשות ???
דעת חלק מהאוסרים את התר המכירה היא, שזה איסור גמור של שביעית דאורייתא.
דעת המתירים את התר המכירה היא, שההתר הוא "התר אמיתי...התר גמור, לאמיתה של תורה" (כלומר בלי שום קשר לשום "דעת הדחק"), כפי שהסביר הגרע"י זצ"ל לנכדו, כפי שרואים בסירטון בן שתי דקות כאן: https://www.youtube.com/watch?v=niwGcQFJlnA
אמור מעתה: יש כאן התנגשות בין שני איסורי דאורייתא: לפני עוור, לא תשחית את עצה.
לכן אתה צריך להחליט לפי מי אתה פוסק, וכך תכריע.
כל דצריך כתב:סתם יהודי כתב:ממרומי היער כתב:שבוע שעבר רכשתי בלא שימת לב תפוציפס של היתר מכירה, שאלתי היא מה עלי לעשות, האם מותר להחזיר לחנות או להיפטר מזה, כמה וכמה נדונים :
מה ההגדרה של החזרת מוצר עד 14 יום, האם זה ביטול המקח ואז יוצא שלמפרע לא עשיתי אף פעם סחורה, או שהם מסכימים לקנות את הסחורה חזרה, ואז אני חוטא שוב באיסור סחורה ?
מקח טעות רגיל זה ודאי לא, כי היה כתוב באותיות גדולות על פי היתר מכירה.
האם יש בעיה בזה שיהודי אחר יקנה את הפירות שביעית ואני מכשילו, או שבין כה וכה בסופר הנ"ל לעולם לא יחסר סחורה ?
האם יש לתפוציפס בימי ניסן חשש איסור ספיחין, דהרי בשביל איסור ספיחין צריך שישריש בשנה השביעית ולא בתר לקיטה.
ואת"ל שאיסור ספיחין אין כאן ורק קדושת שביעית יש כאן יתכן ומותר לאוכלו מדין שמור ונעבד.
מה עלי לעשות ???
דעת חלק מהאוסרים את התר המכירה היא, שזה איסור גמור של שביעית דאורייתא.
דעת המתירים את התר המכירה היא, שההתר הוא "התר אמיתי...התר גמור, לאמיתה של תורה" (כלומר בלי שום קשר לשום "דעת הדחק"), כפי שהסביר הגרע"י זצ"ל לנכדו, כפי שרואים בסירטון בן שתי דקות כאן: https://www.youtube.com/watch?v=niwGcQFJlnA
אמור מעתה: יש כאן התנגשות בין שני איסורי דאורייתא: לפני עוור, לא תשחית את עצה.
לכן אתה צריך להחליט לפי מי אתה פוסק, וכך תכריע.
גם דעת רוב הפוסקים האוסרים את היתר המכירה ששביעית בזה"ז מדרבנן, כולל החזו"א.
סתם יהודי כתב:כל דצריך כתב:גם דעת רוב הפוסקים האוסרים את היתר המכירה ששביעית בזה"ז מדרבנן, כולל החזו"א.
אמנם זה לא מוסכם שכך סוברים רוב הפוסקים, כפי שכבר היבהרתי כאן: viewtopic.php?f=17&t=17876&start=80#p216186 , אבל גם אם נניח שאכן רוב הפוסקים סוברים את מה שייחסת להם, זה עדין לא סותר את מה שכתבתי בהודעתי הקודמת באשכול זה, ש"חלק" מהאוסרים את התר המכירה סוברים שזה איסור גמור של שביעית דאורייתא, כך שבאמת לא ברור לי מה היה פגום במה שכתבתי בהודעתי הקודמת שבאשכול זה.
כל דצריך כתב:כדי שלא לזרוק ולהשחית, אפשר לסמוך על גדולי העולם הלא מעטים שהתירו וגם מעשרות שנים האחרונות.
ישראל אליהו כתב:כל דצריך כתב:כדי שלא לזרוק ולהשחית, אפשר לסמוך על גדולי העולם הלא מעטים שהתירו וגם מעשרות שנים האחרונות.
גם למי שסובר שזה רק חומרא, לא שייך בל תשחית בזה, כי הוא לא זורק סתם, אלא מחמת סיבה מסויימת.
אם נלך בשיטתך, לא נעשר פירות, כי כבר יש ס"ס שמא של גויים/מקומות שלא נכבשו/עישרו כבר. וא"כ הוי בל תשחית.
ולא נחמיר בשחיטת עופות, וכל שאפשר לסמוך על עיקר הדין, לא נחמיר, דהוי בל תשחית.. וכו' וכו'
כל דצריך כתב:סתם יהודי כתב:כל דצריך כתב:גם דעת רוב הפוסקים האוסרים את היתר המכירה ששביעית בזה"ז מדרבנן, כולל החזו"א.
אמנם זה לא מוסכם שכך סוברים רוב הפוסקים, כפי שכבר היבהרתי כאן: viewtopic.php?f=17&t=17876&start=80#p216186 , אבל גם אם נניח שאכן רוב הפוסקים סוברים את מה שייחסת להם, זה עדין לא סותר את מה שכתבתי בהודעתי הקודמת באשכול זה, ש"חלק" מהאוסרים את התר המכירה סוברים שזה איסור גמור של שביעית דאורייתא, כך שבאמת לא ברור לי מה היה פגום במה שכתבתי בהודעתי הקודמת שבאשכול זה.
זה לא מוסכם ע"י מיעוט אך אך כן מוסכם ע"י רובם המכריע של הכותבים ובכללם גדולי הפוסקים האחרונים וכולל המתנגדים להיתר המכירה כמו החזו"א.
תגובתי לגבי מה שכתבת בהודעה הקודמת עם "חלק" באה להדגיש שמדובר בחלק ממש קטן.
סתם יהודי כתב:אני שוב חוזר ושואל מה היה פגום במה שכתבתי, עד שנזקקת להגיב לדבריי כאילו שמצאת בדבריי איזשהו פגם.
כל דצריך כתב:הפגום הוא בהצגת הדברים כאילו זה פשוט שיש שני איסורים דאורייתא..
כל דצריך כתב:כלל גדולי הפוסקים האחרונים ובכלל מתנגדי היתר המכירה כמו החזו"א דעתם שמצוות שביעית בימינו היא מדרבנן וכך הם הבינו את דעת רוב הראשונים והאחרונים (ודעתם מכרעת הרבה יותר מאי אלו כותבים בודדים על הוכחותיהם לשיטתם, גם לגבי עצם ההכרעה ששביעית בזה"ז מדרבנן וגם לגבי ההבנה שכך דעת מרבית גדולי הדורות).
כל דצריך כתב:בכל מקרה לאחר מעשה ניתן לסמוך על המתירים ועל הפוסקים שגם לאוסרים אין כל איסור בקניית יבול היתר המכירה ולא "לפני עור" וגו'. וואביא גם את מה שהביא בתגובתי הרחבה מסיכום דברי הגרע"י בעניין היתר המכירה (לא של כל דבריו) וראו שם את דברי הגרש"ז
כל דצריך כתב:הפגום הוא שכתבת את הדברים כאילו הדעה המקובלת על כלל הפוסקים היא ששביעית בזה"ז מהתורה ומתוך כך יש התנגשות בין שני איסורי תורה.
מחולת המחנים כתב:כל דצריך, אתה טועה ומטעה כאן, כל דברי הגרש"ז שאף לדעת האוסרים מותר לרכוש פירות מיבול היתר מכירה נסובים רק על פירות האילן, וגם זה רק לדעת החזו"א שנטה להתיר שמור ונעבד, ואילו למנהג ירושלים שאסרו שמור ונעבד אסור לאכול מפירות של היתר מכירה.
ואילו בירקות שבהם יש איסור ספיחין, ואפילו עלו מאליהן גזרו חז"ל, ודאי שאסור לאכול את יבול הירקות של היתר מכירה, להולכים עפ"י דברי רבותינו שהתנגדו למכירה ואחזו שאינה תופסת.
ממרומי היער כתב:את השאלה בפתיחת האשכול שאלתי את הרב יעקב אדלשטיין שליט"א ולאחר דין ודברים הוא הורה לי להניח את חבילות הצ'יפס בגג הבית ושהשמש תשרפם.
סתם יהודי כתב:כל דצריך כתב:בכל מקרה לאחר מעשה ניתן לסמוך על המתירים ועל הפוסקים שגם לאוסרים אין כל איסור בקניית יבול היתר המכירה ולא "לפני עור" וגו'. וואביא גם את מה שהביא בתגובתי הרחבה מסיכום דברי הגרע"י בעניין היתר המכירה (לא של כל דבריו) וראו שם את דברי הגרש"ז
תמהני מה עניין הגרע"י והגרש"ז לכאן, הרי הם סוברים ששביעית בזה"ז מדרבנן, וגם כשהם כתבו שאף מי שאוסר רשאי לקנות מפירות של התר המכירה, הם תלו זאת בכך ששביעית בזה"ז מדרבנן (זה למעשה מופיע מפורשות בציטוט שהבאת מהגרש"ז אבל למעשה זו גם דעתו של הגרע"י), בעוד שאני ציינתי במפורש שהאיסור לפני עוור הוא רק לדעתו של אותו חלק מתוך האוסרים שסובר ששביעית בזה"ז מדאורייתא. לכן דבריהם של הגרע"י ושל הגרש"ז לא נוגעים כלל אל דבריי.כל דצריך כתב:הפגום הוא שכתבת את הדברים כאילו הדעה המקובלת על כלל הפוסקים היא ששביעית בזה"ז מהתורה ומתוך כך יש התנגשות בין שני איסורי תורה.
לדעתי עירבבת כאן בין שני אשכולות שונים. בשום מקום באשכול הזה לא תמצא שרמזתי את מה שאתה מייחס לי כעת, שכביכול "הדעה המקובלת על כלל הפוסקים היא ששביעית בזה"ז מהתורה".
השאלה כדעת מי ראוי להכריע במחלוקת הנ"ל שבין אלו הסוברים ששביעית בזה"ז מדרבנן לבין אלו הסוברים ששביעית בזה"ז מדאוריתא, אינה קשורה לאשכול הזה, כי כאן לא ירדתי כלל לשאלה זו אלא לשאלה מהי דעתם של המתירים ומהי דעתם של חלק מהאוסרים.
כל דצריך כתב:אך במקרה של קנייה בטעות, גם המחמירים שהולכים בעיקרון לשיטת הפוסקים שהשמיטה בזמננו מהתורה, לאחר מעשה יכולים לסמוך על הפוסקים הרבים ששמיטה בזה"ז מדברי חכמים.
סתם יהודי כתב:כל דצריך כתב:אך במקרה של קנייה בטעות, גם המחמירים שהולכים בעיקרון לשיטת הפוסקים שהשמיטה בזמננו מהתורה, לאחר מעשה יכולים לסמוך על הפוסקים הרבים ששמיטה בזה"ז מדברי חכמים.
לדברים הנוכחיים שלך אין מקור.
מאידך, הדברים שהבאת בפעמים קודמות מאת הגרע"י ומאת הגרש"ז, דנים רק אליבא דאלה אשר למרות שאוסרים את היתר המכירה מודים כי שמיטה בזה"ז מדרבנן, כפי שמוכח להדיא גם מלשון הגרש"ז, וכפי שזו גם דעתו של הגרע"י.
כל דצריך כתב:סתם יהודי כתב:כל דצריך כתב:אך במקרה של קנייה בטעות, גם המחמירים שהולכים בעיקרון לשיטת הפוסקים שהשמיטה בזמננו מהתורה, לאחר מעשה יכולים לסמוך על הפוסקים הרבים ששמיטה בזה"ז מדברי חכמים.
לדברים הנוכחיים שלך אין מקור.
מאידך, הדברים שהבאת בפעמים קודמות מאת הגרע"י ומאת הגרש"ז, דנים רק אליבא דאלה אשר למרות שאוסרים את היתר המכירה מודים כי שמיטה בזה"ז מדרבנן, כפי שמוכח להדיא גם מלשון הגרש"ז, וכפי שזו גם דעתו של הגרע"י.
אין מקור?! בכל עולם ההלכה על כל חלקיו יש מקור לכך שגם מחמירים יכולים לסמוך על שיטות מקלות יותר במצב של בדיעבד!
שומר כתב:שמעתי מהגרח קניבסקי שאחד קנה היתר מכירה ובא לחזור ואמר לו לזרוק את זה
כל דצריך כתב:בכל מקרה לאחר מעשה ניתן לסמוך על המתירים ועל הפוסקים שגם לאוסרים אין כל איסור בקניית יבול היתר המכירה ולא "לפני עור" וגו'. וואביא גם את מה שהביא בתגובתי הרחבה מסיכום דברי הגרע"י בעניין היתר המכירה (לא של כל דבריו) וראו שם את דברי הגרש"ז:
אף לשיטה המתנגדת להיתר המכירה, לא שייך לאסור לקנות את היבול של היתר המכירה ואין כאן "לפני עיור לא תתן מכשול", כי אפילו חקלאי יהודי שגם היתר מכירה לא עשה ועבד את שדהו כרגיל ועבר איסור לפי כל הדעות, פירותיו אינם נאסרים באכילה, וכל שכן מי שעשה לפי רבים מגדולי הדורות שהתירו את מכירת הקרקעות לגוי, יבולו מותר באכילה. וכן כתב למשל הרב אוירבך בשו"ת "מנחת שלמה", ח"א, סימן מ"ד שגם למחמירים אין כל איסור לקנות פירות שביעית של היתר המכירה כיוון ששביעית בזמננו מדרבנן יש לנו כלל שבדברי חכמים יש להקל וגם המתירים הם תלמידי חכמים ואף הפוסקים המחמירים מחויבים באיסור דרבנן לפסוק לכלל לפי המתירים (שם סימן מ"ב אות י' וכן ראה אות ט' בדברי רי"ז מינצברג).
סתם יהודי כתב:ממרומי היער כתב:את השאלה בפתיחת האשכול שאלתי את הרב יעקב אדלשטיין שליט"א ולאחר דין ודברים הוא הורה לי להניח את חבילות הצ'יפס בגג הבית ושהשמש תשרפם.
מעניין אותי מה היה משיב לך אילו היית שואל אותו מה יעשו אלו, שאינם סומכים על אף הכשר שאינו של הרב לנדא, ושבטעות קנו בשר בהכשר של בד"צ העדה החרדית.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 98 אורחים