עמוד 1 מתוך 1

לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

פורסם: ב' מרץ 30, 2015 12:31 pm
על ידי שליטא
שולחן ערוך אורח חיים הלכות פסח סימן תנב , ג

לא יניח כלים הרבה לתוך כלי ויגעילם יחד (אם נוגעים זה בזה).

לכאורה כולם נוהגים לקחת רשת ולהכניס בה סכום וכד' (גם משומש) ולכאורה על מה יש להם לסמוך???

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

פורסם: ב' מרץ 30, 2015 3:39 pm
על ידי יוסף שמעוני
לכן מנערים את הרשת בזמן ההגעלה.

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

פורסם: ג' מרץ 31, 2015 9:42 am
על ידי שליטא
נכון אבל עדיין קשה לומר שבשעת הניעור הם לא נוגעים בכלל זה בזה...

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

פורסם: ג' מרץ 31, 2015 1:50 pm
על ידי מה שנכון נכון
מכיון שהם זזים ע"י הניעור ואינם נוגעים כל הזמן באותו מקום, מהני.

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

פורסם: ג' מרץ 31, 2015 7:49 pm
על ידי עתניאל בן קנז
מה שנכון נכון כתב:מכיון שהם זזים ע"י הניעור ואינם נוגעים כל הזמן באותו מקום, מהני.

ביאור: יש הגעלה למחצה, אפשר להגעיל חצי כלי ואח"כ חצי השני. ולכן אם לפני הניעור נגע הכלי בחבירו במקום מסוים. הרי לאחר הניעור, אף שנוגע בחבירו, הוא במקום אחר. והמקום שמקודם היה מכוסה, כעת מגיע לו המים, ומהני ההגעלה.

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

פורסם: ד' אפריל 01, 2015 6:19 pm
על ידי שליטא
יפה ישר כח!

אמנם יש מקום לומר שלפעמים מרוב הדוחק הם לא נפרדים זה מזה

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

פורסם: א' אפריל 12, 2015 7:47 pm
על ידי רחמים
כיון שהכלים לא בני יומן וחיוב ההגעלה הוא מדרבנן לא חוששים כולי האי
דבר נוסף במ"ב שם מבואר שהחשש הוא משום שאין רתיחות בכל מקום כדבעי, ואם משהים הסל בתוך היורה עד שהרתיחות חוזרות אין שום בעיה ואפילו לנער לא צריך.

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

פורסם: א' אפריל 12, 2015 8:38 pm
על ידי מה שנכון נכון
רחמים כתב:דבר נוסף במ"ב שם מבואר שהחשש הוא משום שאין רתיחות בכל מקום כדבעי, ואם משהים הסל בתוך היורה עד שהרתיחות חוזרות אין שום בעיה ואפילו לנער לא צריך.

החשש כאן הוא משום חציצה כמ"ש במ"ב ס"ק כב, וע"כ לא יעזור שישהה אותם במים הרותחים מבלי לנער. ומה שכתוב במ"ב סקכ"א לענין השהיה הוא על ענין אחר לגמרי כיעו"ש. [ואדרבה].

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

פורסם: א' אפריל 12, 2015 8:54 pm
על ידי רחמים
משנה ברורה סימן תנב ס"ק כא
(כא) לתוך כלי - היינו סל מנוקב או שבכה דבתוך כלי שאינו מנוקב לא יגעיל אפילו כלי אחד אפילו כשהוא צף ואינו נוגע בשולו אא"כ משהה אותם בתוך היורה עד שהמים מעלים רתיחה בכלי שהוא רוצה להגעיל:

משנה ברורה סימן תנב ס"ק כב
(כב) אם נוגעים זה בזה - דבמקום נגיעתן לא סלקי הרתיחה אף על גב דלענין טבילה אין חוצצין לענין רתיחה שאני:


אני מבין שכל הבעיה זה חוסר הרתיחה מחמת ריבוי הכלים ששים בבת אחת במים, ואדרבא אומר שאותו מצב בטבילה לא פוסל משום חציצה, מוכח שאין כאן בעיה של חציצה אלא שלח חוסר רתיחה בלבד, ולא הזכיר כלל ניעור כדי לפתור את הבעיה אלא הפתרון היחיד שהזכיר זה השהיה.

Re: לכאורה מכשול בהגעלת כלים בפסח

פורסם: א' אפריל 12, 2015 9:01 pm
על ידי מה שנכון נכון
בס"ק כא הוא מדבר על בעיה אחרת לגמרי, והיא: שכשמכניס את "הכלים הרבה לתוך כלי" [כל' השו"ע] ומגעילם יש כאן בעיה נוספת שאין המים שנכנסים לכלי האמצעי רותחים דים, ואף אם מכניס כלי אחד לתוך כלי אחר ושוב מכניסו לתוך כלי המים הרותחים ישנה לבעיה זו [ולא בגלל ריבוי הכלים]. והפתרון לבעיה זו היא או להשתמש בכלי מנוקב, או להשהות את הכלי האמצעי בתוך הכלי הגדול עד שגם המים שבו יעלו רתיחה.
וכל זה אינו שייך כלל לענין עיקר הסעיף [שאותו ביאר בסקכ"ב], שכשהכלים נוגעים זב"ז אז לא סלקא הרתיחה במקום נגיעתם, משום החציצה הקימת שם. וזה לא יפתר בהשהייה.

ואדרבה משמע דבשני האופנים דסקכ"א - שבכה והשהייה צריך לדינא דסקכ"ב - ניעור.