עמוד 1 מתוך 1

שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ה' מרץ 26, 2015 2:07 pm
על ידי שליטא
הרואה חכמי ישראל, אומר: בא"י אלהינו מלך העולם שחלק מחכמתו ליריאיו

ומצד שני מי שמבזה תלמיד חכם לא נפסק להלכה שצריך ליתן לו ליתרא זהב כי כיום אין דין של תלמידי חכמים

ואני שואל אם כן אז מדוע נפסק להלכה לברך עליו שחלק מחכמתו ליריאיו???

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ה' מרץ 26, 2015 4:23 pm
על ידי נהר שלום
שליטא כתב:הרואה חכמי ישראל, אומר: בא"י אלהינו מלך העולם שחלק מחכמתו ליריאיו

ומצד שני מי שמבזה תלמיד חכם לא נפסק להלכה שצריך ליתן לו ליתרא זהב כי כיום אין דין של תלמידי חכמים

ואני שואל אם כן אז מדוע נפסק להלכה לברך עליו שחלק מחכמתו ליריאיו???

אכן לא על כל ת"ח אפשר לברך
[מרן הגרע"י זצוק"ל פסק שאפשר לברך על הגרש"מ עמאר שליט"א (מעין אומר ח"א) הגרב"צ מוצפי שליט"א כתב שאפשר לברך על הגר"י יוסף שליט"א (שו"ת דורש ציון)

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ו' מרץ 27, 2015 12:04 pm
על ידי שליטא
תודה על המידע אבל זו לא השאלה...

השאלה מדוע לדעת הסוברים שצריך לברך מברכים ומצד שני לא קונסים ליטרא זהב למי שמבזה ת"ח??

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ו' מרץ 27, 2015 5:34 pm
על ידי נהר שלום
שליטא כתב:תודה על המידע אבל זו לא השאלה...

השאלה מדוע לדעת הסוברים שצריך לברך מברכים ומצד שני לא קונסים ליטרא זהב למי שמבזה ת"ח??

אולי לדעת הסוברים שצריך לברך גם קונסים ליטרא זהב למי שמבזה ת"ח!!

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ש' מרץ 28, 2015 8:58 pm
על ידי שליטא
אם הדין היה כך לא הייתי שואל

ההלכה היא שמי שמבזה תח לא קונסים אותו בליטרא זהב

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ד' אפריל 22, 2015 9:05 pm
על ידי בערל פיינער
התשובה מוצפנת בשאלה. הרואה חכמי ישראל מברך וכו'
והמבזה תלמיד חכם אין קונסין אותו.
ולהעיר מתשובת הרא"ש בטור חושן משפט סי' כ' שמגדיר תלמיד חכם כמי שמקדיש כל רגע פנוי מעסק פרנסתו ללימוד התורה, ואילו חכם, לכאו' הוא שמעבר לזה הוא גם חכם בחכמת התורה.

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ד' אפריל 22, 2015 11:54 pm
על ידי עדיאל ברויאר
בערל פיינער כתב:התשובה מוצפנת בשאלה. הרואה חכמי ישראל מברך וכו'
והמבזה תלמיד חכם אין קונסין אותו.
ולהעיר מתשובת הרא"ש בטור חושן משפט סי' כ' שמגדיר תלמיד חכם כמי שמקדיש כל רגע פנוי מעסק פרנסתו ללימוד התורה, ואילו חכם, לכאו' הוא שמעבר לזה הוא גם חכם בחכמת התורה.


האם חכם לא אמור להיות או למעלה מתלמיד חכמים או שווה ערך. ולא הפוך?

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ד' אפריל 22, 2015 11:57 pm
על ידי יאיר
הוא באמת ביאר שחכם יותר גדול.

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ה' אפריל 23, 2015 1:44 am
על ידי עדיאל ברויאר
השואל טען כיצד מברכים אך לא קונסים. אם אכן יש חלוקה בין חכם (שנאמר לגבי ברכה) ובין תלמיד חכמים (שנאמר לגבי קנס), אזי יוצא שכיום אין לנו אנשים בדרגת תלמיד חכמים אך יש לנו בדרגת חכם. הלא כן?

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ה' אפריל 23, 2015 12:01 pm
על ידי יאיר
צודק. כעת הבנתי הערתך.
קושיה טובה לתירוץ וא"כ הדרה קושיית פותח האשכול לדוכתא.

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ה' אפריל 23, 2015 6:51 pm
על ידי בערל פיינער
מצאתי בתשובות והנהגות ח"ג:

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ה' אפריל 23, 2015 6:56 pm
על ידי בערל פיינער
והיינו שזה שאין קונסין ליטרא זהב אין זה קשור לאם יש מציאות של ת"ח בזה"ז, אלא הוא דין בדיני ממונות שבמקום שאין פסידא אין דנין דיני קנסות בזה"ז.
אבל אם רואין מישהו שבלי ספק נכנס בגדר "חכמי ישראל" מברכין עליו.

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ה' אפריל 23, 2015 8:35 pm
על ידי צונאמי
לגבי ממונות המוציא מחבירו עליו הראיה.
וכן בזה"ז לא דיינינן דיני קנסות.
(אם כי יש לדון האם זה קנס או כפרה)

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ה' אפריל 23, 2015 11:17 pm
על ידי יאיר
תירוץ פשוט שאני מתפלא שלא חשבנו עליו (נ"ל שהיה לי משהו בתת מודע).

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ו' אפריל 24, 2015 12:08 am
על ידי עדיאל ברויאר
צונאמי כתב:לגבי ממונות המוציא מחבירו עליו הראיה.
וכן בזה"ז לא דיינינן דיני קנסות.
(אם כי יש לדון האם זה קנס או כפרה)


לפי זה, מה יהיה דינו של אדם שאכן חושב שלפניו תלמיד חכמים אמיתי (ובחמתו ביזהו וכעת רוצה לשוב)?
כמו כן, מה הדין אם יבוא רב גדול ויפסוק שזהו אכן תלמיד חכמים, גם אז נאמר כך?

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ו' אפריל 24, 2015 12:02 pm
על ידי בערל פיינער
אין לרב כח לקנוס אותו מדינא, כי בזה"ז שליחותייהו דקמאי עבדינן. ובזה לא עבדינן שליחותייהו. אבל מצד הענין של למגדר מילתא ולגדור פרצה יכול להיות שיש לו כח לקנוס.

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ו' אפריל 24, 2015 2:39 pm
על ידי צונאמי
בערל פיינער כתב:אין לרב כח לקנוס אותו מדינא, כי בזה"ז שליחותייהו דקמאי עבדינן. ובזה לא עבדינן שליחותייהו. אבל מצד הענין של למגדר מילתא ולגדור פרצה יכול להיות שיש לו כח לקנוס.

יש כח לרב לקנוס? אולי כוונתך לבית דין.

Re: שאלה בדין תלמיד חכם

פורסם: ו' אפריל 24, 2015 5:38 pm
על ידי בערל פיינער
צודק. התכוונתי לרב מרא דאתרא.