בן אליהו כתב:כל אחד מקבל עד מקום שידו מגעת מדין מוחזק ולשיטת הרמב"ם לא צריך שבועה על זה
בן אליהו כתב:היחלוקן נובע מכך ששניהם מוחזקים[ ובגדר המוחזקות יש כמה אפשרויות יעויין בקוב"ש] או מדין ממון המוטל בספק[יעויין בשיעורי הגרי"ז גוסטמאן] אבל לא מצד המורי היתרא שהוא רק סברה לחייב שבועה למרות שמדין המשנה[לפני שנתקנה שבועת היסת] מוחזק לא נשבע
בן אליהו כתב:זה פשוט שכל דאלים גבר הוא מדאורייתא וביאור קושיית התוספות הוא שבהוה אמינא סבר התוספות שאין כאן כלל מוחזק[מה שרמב"ן בבבא בתרא סובר כמעט כך למסקנה] כיוון שבשניים שתופסים ואין שליטה לאיש מהם על הטלית בעצם אף אחד לא מוחזק ואם כן מאי שנא מההוא ארבא. גם דין יחלוקו בשניים אוחזין נראה פשוט שהוא דין דאורייתא אלא שהשבועה היא רק תקנה דרבנן. אבל זה ברור שהמורי ואמר אינו סיבה ליחלוקו אלא רק סיבה לערעור על המוחזקות שהיא סיבת היחלוקו ולכן תוספות לא תירץ שבשניים אוחזין יש מורי ואמר כיוון שמורי ואמר רק מרחיק אותנו מהיחלוקו ולא מקרב ליחלוקו
בן אליהו כתב:הבנתי. צריך לומר שבשלב הקושיה תוספות רצה שהדין יהיה כדא"ג ואחרי שאחד יגבר ויחזיק בממון נשביע אותו בגלל סברת שלא יהא כל אחד תוקף או בגלל מורי ואמר
בן אליהו כתב:א. לא הבנתי מה הדוחק
ב. כל דאלים הוא דין שנאמר כשאין מוחזק ולא קשור למורי ואמר ולא מושפע ממנו. נדמה לי שיש משהו בסיסי שמפריע לך שלא הצלחתי להבין כי יש לי הרגשה שאנחנו מנהלים דיון שמתחיל לדמות לדו שיח של חרשים. אודה לך אם תוכל להגדיר יותר מדוע מורי ואמר כל כך מקשה לדעתך על הבנת התוספות
בן אליהו כתב:א. תוספות לא מתייחס לעניין של שבועה ואין ללמוד מזה דבר כיוון שגם לפי הבנתי בהסבר ההוא אמינא השבועה תהיה רק אחרי שאחד יגבר ותוספות בקושיה לא מתיחס לשלב הזה אלא לשלב המקדמי יותר שבעודם אוחזים צריך לפסוק להם יחלוקו לכן אינני חושב שסתימת דברי התוספות ביחס לשבועה מלמדת משהו
ב. עצם סברת מורי ואמר ודאי שייכת גם בההוא ארבא הסיבה ששם לא משביעים נראה לפרש שכדי להשביע צריך לראות שלצד שמפסיד היתה איזה שהיא זיקה לממון. בההוא ארבא בית דין לא רואה זיקה כזאת לכן אין מה להשביע את זה שגבר. לעומת זאת בשניים אוחזין גם בשלב הקושיה שתוספות הבין שאף אחד לא מוחזק מכל מקום כל אחד מהם הוא תפוס ותפיסה בממון מהווה סיבה להחשב מוחזק אלא שגם חבירו תפוס וכל אחד מנטרל את השני. על כל פנים זיקה לממון אנחנו רואים אצל שניהם ולכן מסברה נראה שגם בשלב הקושיה תוספות יודה שאחרי שהאחד יגבר נצטרך להשביעו בגלל סברת מורי ואמר אלא שתוספות לא התיחס כלל לשלב זה וכנ"ל
ג. גם אם יהיבנא לכו שבשלב הקושיה תוספות רצה שהדין יהיה כדא"ג בלי שבועה עדיין לא קשה כיוון שאף על פי שסברת מורי ואמר שייכת מכל מקום אפשר לומר שעל ידי שאף אחד לא נחשב מוחזק זה יוצר מצב שלאף אחד אין זיקה לממון ואין סיבה להשביע את זה שיגבר
ד. וזאת בעצם סברת הרמב"ם שבמקום שהדין שכל אחד נוטל עד מקום שידו מגעת הוא גם לא נשבע ואף על פי שסברת מורי ואמר שייכת ואף על פי שתפיסה במשהו מהטלית מהווה סיבה להחשב מוחזק בכל הטלית,מכל מקום כיוון שיש אחד שתופס ממש בחלק מהטלית והתפיסה שלו מבטלת את סיבת המוחזקות שיש לשני באותו חלק והוא אינו נחשב כלל כמוחזק באותו חלק הדין הוא שזה נוטל עד מקום שידו מגעת בלי שבועה כיוון שזה נחשב שלשני אין כלל זיקה ושייכות באותו חלק
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים