המבדיל על היין מה הפשט בגמ'
פורסם: ג' מרץ 10, 2015 11:57 am
אמרינן בשבועות יח עמוד ב
אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: כל המבדיל על היין במוצאי שבתות - הויין לו בנים זכרים, דכתיב: להבדיל בין הקדש ובין החול, וכתיב התם: להבדיל בין הטמא ובין הטהור, וסמיך ליה: אשה כי תזריע. רבי יהושע בן לוי אמר: בנים ראוין להוראה, דכתיב: להבדיל ולהורות עכ"ל.
האם הכוונה שהוא עצמו מבדיל על היין או אפשר שמספיק גם אם שומע ממישהו אשר מבדיל על היין.
ולכאו' יש להוכיח שהכוונה בזה שהוא עצמו מבדיל על היין, שהרי לדעת הרבה פוסקים אין השומע חייב לשמוע ברכת בורא פרי הגפן מהמבדיל המוציאו ידי חובתו, ומה איכפת לי אם המבדיל המוציאו מבדיל על היין אם לאו. (ויש לדון, ועיין שו"ת אג"מ ובחלק"י ועוד).
ובשו"ת מהר"ם חלאווה סימן יח כתב בזה הלשון. כל המבדיל על היין במוצאי שבתות בתוך ביתו. - האם מישהו יודע להסביר בזה פשט.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 2&pgnum=40
וכאן מצאתי שכתב.
http://www.toratemetfreeware.com/online ... Num0002_L2
וכן היה אומר האדמו"ר מביאלה זצ"ל, לאברכים שהיו צריכים להיוושע בזש"ק, שיקפידו לעשות הבדלה בעצמם (והיה מוסיף, שגם נשותיהם ישמעו הבדלה רק מהם).
אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: כל המבדיל על היין במוצאי שבתות - הויין לו בנים זכרים, דכתיב: להבדיל בין הקדש ובין החול, וכתיב התם: להבדיל בין הטמא ובין הטהור, וסמיך ליה: אשה כי תזריע. רבי יהושע בן לוי אמר: בנים ראוין להוראה, דכתיב: להבדיל ולהורות עכ"ל.
האם הכוונה שהוא עצמו מבדיל על היין או אפשר שמספיק גם אם שומע ממישהו אשר מבדיל על היין.
ולכאו' יש להוכיח שהכוונה בזה שהוא עצמו מבדיל על היין, שהרי לדעת הרבה פוסקים אין השומע חייב לשמוע ברכת בורא פרי הגפן מהמבדיל המוציאו ידי חובתו, ומה איכפת לי אם המבדיל המוציאו מבדיל על היין אם לאו. (ויש לדון, ועיין שו"ת אג"מ ובחלק"י ועוד).
ובשו"ת מהר"ם חלאווה סימן יח כתב בזה הלשון. כל המבדיל על היין במוצאי שבתות בתוך ביתו. - האם מישהו יודע להסביר בזה פשט.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 2&pgnum=40
וכאן מצאתי שכתב.
http://www.toratemetfreeware.com/online ... Num0002_L2
וכן היה אומר האדמו"ר מביאלה זצ"ל, לאברכים שהיו צריכים להיוושע בזש"ק, שיקפידו לעשות הבדלה בעצמם (והיה מוסיף, שגם נשותיהם ישמעו הבדלה רק מהם).