עמוד 1 מתוך 1

משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

פורסם: א' ינואר 18, 2015 10:49 pm
על ידי סכינא חריפא
העושה צורה לשם השם ומדמה בדעתו להשראת שכינתו רח"ל [כהא דר"ה דף כד לא תעשון אותי וכביאור הרשב"ם עה"ת וז"ל אפילו לזכרון שמים לא תעשו שיש טועים וסבורים שיש בהם ממש ואע"פ שציווה הקב"ה לעשות כרובים על הארון לישיבתו נעשו דוגמת כרובי כסא של מעלה ולא להשתחוות להם עכ"ל.] ומשתחווה לה,
האם הוא בכלל איסור ע"ז ונהרג בסקילה או שזה רק איסורא בעלמא?

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

פורסם: א' ינואר 18, 2015 10:54 pm
על ידי בברכה המשולשת
יעויין בביאור חטא העגל בספר הכוזרי

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

פורסם: א' ינואר 18, 2015 10:55 pm
על ידי סכינא חריפא
בברכה המשולשת כתב:יעויין בביאור חטא העגל בספר הכוזרי

לא כתוב שם אם הוא בסקילה, בקול יהודה שם נראה באמת שלא

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

פורסם: א' ינואר 18, 2015 11:01 pm
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שביאור הקול יהודה כמעט מוכרח מכל המהלך שם

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

פורסם: א' ינואר 18, 2015 11:25 pm
על ידי סכינא חריפא
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שביאור הקול יהודה כמעט מוכרח מכל המהלך שם

בהנחה שאין חיוב סקילה זאת אומרת שהעבודה מתייחסת לא אל הצורה אלא למה שהיא מסמלת וכאן זה הקב"ה.
ולפי"ז צריך ביאור שהרי כתב החזו"א דהעובד לדבר שאין בו ממש בריה שדמיין בדעתו אינו אלא מין ולא עובד ע"ז ולפי זה העובד לפסל של אפרודיטי אינו עובד ע"ז שהרי לא עבד לפסל אלא למה שהוא מסמל, ומהו כן ע"ז?
חזו''א יורה דעה סימן סב.PNG
חזו''א יורה דעה סימן סב.PNG (20.44 KiB) נצפה 3530 פעמים

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

פורסם: א' ינואר 18, 2015 11:30 pm
על ידי סכינא חריפא
ועיין תו' יבמות דף ו' ב' יכול יתירא אדם מבית המקדש גבי אביו לא הוצרך לומר כן דפשיטא שלא ישתחווה לו לשם אלוהות אבל גבי המקדש איצטריך משום דהוי דבר שבקדושה', ועיין שבת עב ב כסבור בית הכנסת הוא והשתחווה לה הרי לבו לשמים ובהגהות צפנת פענח למהר"א גוטמאכר הנד' בש"ס וילנא שכתב בזה"ל כפי דאיתא ביבמות ו' ב' וע"ש בתוס' ד"ה יכול עכ"ל.

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

פורסם: ב' ינואר 19, 2015 8:28 am
על ידי בברכה המשולשת
לא הבנתי. רבינו יהודה הלוי מסביר שחטא העגל לא היה עז כלל אלא רק איסור עשיית פסל לשם עבודת השי"ת, ובכך הם חטאו.

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

פורסם: ב' ינואר 19, 2015 1:49 pm
על ידי סכינא חריפא
בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי. רבינו יהודה הלוי מסביר שחטא העגל לא היה עז כלל אלא רק איסור עשיית פסל לשם עבודת השי"ת, ובכך הם חטאו.

הם השתחוו לעגל, ז"א להשראת השכינה הזו לדעתם

Re: משתחווה לצורה שדימה לשם ה'

פורסם: ב' ינואר 19, 2015 4:18 pm
על ידי בברכה המשולשת
הם השתחוו לקב"ה בדמותם שזו הדרך לעבודתו