עמוד 1 מתוך 1
האם מותר לקנות כסאות של חברת "כתר" וכלי זכוכית המיוצרים בארץ
פורסם: ג' דצמבר 09, 2014 1:38 am
על ידי גם זו לטובה
הקה"י (בחלקים ח"ב) האריך בעניין קניית מלט ממפעל מחלל שבת, ומסקנתו לדינא שאסור לקנות אפילו את המלט שנוצר בהיתר עיי"ש.
ולכ' לפ"ז ה"ה דאסור לקנות כסאות של חברת כתר, וכלי זכוכית של חברת פניציה.[בכשרות העה"ח ממעטים עד כמה שאפשר להשתמש בכלי זכוכית המיוצרים בארץ (ויש בזה נפקותא לחיוב טבילה)]
נ.ב אפשר להשיג על הרבה מטענותיו של הקה"י שם, וכבר שמעתי מאחד מגדולי תלמיד הגרש"א, שהתשובה הנ"ל אינה תשובה הלכתית....
Re: האם מותר לקנות כסאות של חברת "כתר" וכלי זכוכית המיוצרים
פורסם: ד' דצמבר 10, 2014 12:52 pm
על ידי רחמים
ילקוט יוסף שבת ג הנאה בימות החול מדברים שנעשו בשבת כתב:עב. בית חרושת שעובדים בו יהודים גם בשבת, כגון בית חרושת לסוכר, מעיקר הדין מותר לאכול מסוכר זה, ובפרט דכל דפריש מרובא פריש. וגם בזה ראוי להימנע מלקנות סוכר ממפעל זה אם על - ידי כך הבעלים יאלצו להשבית את בית החרושת בשבת.
Re: האם מותר לקנות כסאות של חברת "כתר" וכלי זכוכית המיוצרים
פורסם: ד' דצמבר 10, 2014 1:23 pm
על ידי ארזי ביתר
קיים מושג של אנשים המתנזרים מרכישת כסאות של חברת 'כתר', בדיוק מהסיבה הזו.
Re: האם מותר לקנות כסאות של חברת "כתר" וכלי זכוכית המיוצרים
פורסם: ד' דצמבר 10, 2014 10:27 pm
על ידי ברוך ברגר
האם מותר לדבר בפאלפון כלל...
הרי כל חברות הסלולר עובדים בשבת.
האם מותר להשתמש החשמל בכל ימות החול ?
הרי חברת החשמל עובדת בשבת?
וכן הלאה.
Re: האם מותר לקנות כסאות של חברת "כתר" וכלי זכוכית המיוצרים
פורסם: ה' דצמבר 11, 2014 12:48 am
על ידי גם זו לטובה
ניכר על מר שלא טרח לעיין בדברי הקה"י.
Re: האם מותר לקנות כסאות של חברת "כתר" וכלי זכוכית המיוצרים בארץ
פורסם: ו' אוקטובר 25, 2019 8:14 am
על ידי יואל שילה
שאלוני האם מותר להניח זכוכיות במתקני המיחזור, שהרי פניציה היא החברה הבלעדית בישראל, והיא מחללת שבת, ונמצא שמסייעים לה.
חשבתי שלכאורה בעקרון מותר להשאיל כלים בשמיטה למי שלא שומר שמיטה אף שעלול לעשות בזה שימוש אסור, אא"כ זה כלי ששימושו רק לאיסור, כגון מחרישה.
כלומר, נידון של לפני עיוור לא שייך כאן - מאחר ואין לפני עיוור כשאינו צריך זאת דווקא לשימוש איסור [והרי רוב הייצור הוא בימי חול]
מסייע לדבר עבירה [שהוא איסור דרבנן - ולא תלוי דווקא בקאי בתרי עברי נהרא] - לפוסקים רבים [כגון הש"ך, ועוד] - לא שייך במומר.
חילול השם אין בזה כי אינו ניכר שבבקבוקים אלו תחולל השבת.
מה עוד יכול להיות?
Re: האם מותר לקנות כסאות של חברת "כתר" וכלי זכוכית המיוצרים בארץ
פורסם: ש' אוקטובר 26, 2019 9:45 pm
על ידי חיימשה
אם מדובר על מחזור בתשלום, אה''נ.
אבל לשים במחזורית בתור 'אזרחות טובה', מדוע לעשות זאת?
כנל המחזוריות של הנייר ששייכים לאמניר.
Re: האם מותר לקנות כסאות של חברת "כתר" וכלי זכוכית המיוצרים בארץ
פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 3:17 am
על ידי יואל שילה
שאלתי למה לא, לא למה כן
Re: האם מותר לקנות כסאות של חברת "כתר" וכלי זכוכית המיוצרים בארץ
פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 8:59 am
על ידי די לחכימא
יואל שילה כתב:שאלוני האם מותר להניח זכוכיות במתקני המיחזור, שהרי פניציה היא החברה הבלעדית בישראל, והיא מחללת שבת, ונמצא שמסייעים לה.
חשבתי שלכאורה בעקרון מותר להשאיל כלים בשמיטה למי שלא שומר שמיטה אף שעלול לעשות בזה שימוש אסור, אא"כ זה כלי ששימושו רק לאיסור, כגון מחרישה.
כלומר, נידון של לפני עיוור לא שייך כאן - מאחר ואין לפני עיוור כשאינו צריך זאת דווקא לשימוש איסור [והרי רוב הייצור הוא בימי חול]
מסייע לדבר עבירה [שהוא איסור דרבנן - ולא תלוי דווקא בקאי בתרי עברי נהרא] - לפוסקים רבים [כגון הש"ך, ועוד] - לא שייך במומר.
חילול השם אין בזה כי אינו ניכר שבבקבוקים אלו תחולל השבת.
מה עוד יכול להיות?
איך זה עוזר לה?
כמדומני שהבקבוקים עוברים שטיפה, ומוחזרים לשימוש.
Re: האם מותר לקנות כסאות של חברת "כתר" וכלי זכוכית המיוצרים בארץ
פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 10:17 am
על ידי יואל שילה
לא מבין את התשובה
ברור שהבקבוקים משמשים כחומר גלם שחוסך עלויות לחברה, וממילא מוזיל את המוצר לצרכן.
שאלתי מדוע שיהיה אסור לי לספק להם חומר גלם שרק סיכוי של אחד מתוך שבע שישמש לייצור אסור, בעוד הייצור האסור יהיה בכל מקרה עם חומר גלם אחר.
אינו דומה לנידון של הקה"י לגבי ייצור המלט בשבת - ששם, הוא מדגיש, הייצור הוא לפי הצריכה, ואם יש צריכה חזקה יעבדו יותר שעות בשבת
בפניציה אין זה משנה כי העבודה תמשך בשבת בכל מקרה, כי השבתת התנור היא יקרה מאד, וקירור התנור ידרוש את חימומו מחדש במוצ"ש - מה שישבית את העבודה שעות רבות נוספות.
[גם על דברי הקה"י יש פקפק, כפי שביארתי בחוברת 'אש תמיד', אך מ"מ זה מה שהוא כתב].
Re: האם מותר לקנות כסאות של חברת "כתר" וכלי זכוכית המיוצרים בארץ
פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 10:29 am
על ידי תורה מפוארת
בהקשר לקנייה ממקום מחלל שבת, אז בשעתו במפעל המלט 'נשר' טענו כל הרבנים כי הרעיון מבוסס על חרם צרכנים שיכול לגרום לחברה להפסיק לעבוד ולא מאיסור הלכתי, וכמובן שהדבר נכון בראותנו בחוש איך חרם צרכנים עוזר, כיום גם לגבי המלט אה"נ עדיף מלט של יבוא חוץ מאשר מלא 'נשר'.
ידועה תשובתו של הכתב סופר (או"ח סי' נ') שמי שמחלל שבת במזיד הרי שהמוצר אסור אף לאחרים לעולם, ועיקר טעמו, שכל עניין שהדבר אסור לו או לאחרים בו ביום או לאחר השבת זה קנסא, אולם מי שאינו משית אוזנו לדברי חכמים ומזלזל הרי שעונשו שיהיה אסור לגמרי לקנות אצלו. הגר"ש וואזנר מביאו להלכה שיש מקום להחמיר. ולדברי הכת"ס אכן אסור ליהנות מחברות מחללי שבת מעיקר הדין.
Re: האם מותר לקנות כסאות של חברת "כתר" וכלי זכוכית המיוצרים בארץ
פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 10:30 am
על ידי דנני
האם עד היום "כתר" בבעלות ישראל?
Re: האם מותר לקנות כסאות של חברת "כתר" וכלי זכוכית המיוצרים בארץ
פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 10:34 am
על ידי יוצא פוניבז'
דנני כתב:האם עד היום "כתר" בבעלות ישראל?
בבעלות עכו"ם, המעסיק יהודים שמחללים שבת
Re: האם מותר לקנות כסאות של חברת "כתר" וכלי זכוכית המיוצרים בארץ
פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 10:57 am
על ידי די לחכימא
מיחזור הזכוכית הוא לא רק לייצור בקבוקים,
זה מה שמופיע בפורטל מיחזור,
למוצרי הזכוכית ישנם שימושים נרחבים: שמשות, כלי אוכל, כלי אחסון, מוצרי נוי ועוד. חומר הגלם העיקרי בזכוכית הינו קוורץ המצוי בחול. בשלב מסוים, מוסיפים לתערובת סודה, אשר מורידה את טמפרטורת ההתכה של התערובת וכן סיד, אשר מייצב כימית את התערובת כולה. מעבר למרכיבים אלו, מוסיפים חומרים אשר מקנים לזכוכית תכונות כגון צבע וחוזק.
את הזכוכית ניתן למחזר שוב ושוב ולכן מוצרי זכוכית ממוחזרים מהווים גם הם חומר גלם ליצור מוצרי זכוכית חדשים. שימושים נוספים לזכוכית ממוחזרת ניתן לראות בייצור כלים סניטריים, רעפים, תשתיות כביש, חומרים לבניין ועוד.