עמוד 1 מתוך 1
מעשה שבת
פורסם: א' ספטמבר 19, 2010 7:39 pm
על ידי עניני
ידוע דעת בית הלוי בספרו שאדם שמחלל שבת לצורך פיקוח נפש והוא מומר יקבל עונש על חילול שבת משום שלא עושה מצד שמותר אלא סתם שגם ללא היתר היה מחלל השאלה היא האם יש על זה דין מעשה שבת הרב גרוס אמר לי שלא. משום שדברי בית הלוי הם שלגביו זה עבירה אבל לגבי אחרים לא האם מישהו יודע בזה משהו דרך אגב המהריל דיסקין חולק על בית הלוי וסובר שפיקוח נפש לא צריך כונה לקיום מצוה
Re: מעשה שבת
פורסם: א' ספטמבר 19, 2010 11:41 pm
על ידי מור
פשיטא שכדברי הרב גרוס. מהיכ"ת יהיה מעשה שבת? ההגדרה של מעשה שבת תלויה אם במציאות נעשה חילול שבת, והכא לא נעשה חילול שבת. גם הבית הלוי מודה דליכא הכא מעשה חילול שבת, רק היות והמחלל שבת לפיקו"נ אז הפיקו"נ הוי פוטר, א"כ בכה"ג דמומר נקט הביה"ל דאין לו את הך פטור, אך המעשה לא מוגדר כחילול שבת לענין מעשה שבת.
Re: מעשה שבת
פורסם: ב' ספטמבר 20, 2010 12:03 am
על ידי עניני
לפי בית הלוי יוצא שאם יש מקרה של פיקוח נפש ויש פה רק מומר מותר לומר לו לעשות עבירה ולא עוברים על לפני עור
Re: מעשה שבת
פורסם: ב' ספטמבר 20, 2010 12:06 am
על ידי עניני
לפי הפשיטא של מור מדוע אסור להשתמש בחשמל שמיוצר בשבת משום מעשה שבת הרי יש חולים שיש להם מכשירים חשמלים אני מדבר מצד מעשה שבת בלבד ןלא מטעמים אחרים הגר"ח אמר לי שיש בזה מעשה שבת וכששאלתי הרי יש חולים השיב הם לא עושים בשביל זה
Re: מעשה שבת
פורסם: ב' ספטמבר 20, 2010 11:57 am
על ידי מור
ראשית, זו באמת א' מסיבות המתירים.
וב', אין כל קשר, שכן לסברת האוסרים - וכד' הגר"ח שזה לא נעשה עבור החולים, א"כ שוב זה כן מוגדר כמעשה חילול שבת (שהרי לא נעשה עבור פיקו"נ - וכד' הגר"ח), וממילא הו"ל מעשה שבת.
Re: מעשה שבת
פורסם: ב' ספטמבר 20, 2010 12:09 pm
על ידי עניני
לא הבנתי אותך הרי לפי דבריך מעשה המותר עפ הלכה לא נחשב מעשה שבת גם אם נעשה עי מומר ממילא חברת חשמל מחללת שבת היתה צריכא לתת לנכרים להפעיל בשבת אבל היא אינה עושה כן והרי יש בכול הארץ חולים שיש בבתיהם מכשרים הנצרכים משום פיקוח נפש למה יחשב מעשה שבת וזו כנראה דעת הגריש המובאת בסוף ספר קדושת השבת שצריך להכין חשמל כשר מלפני שבת אבל בדיעבד מותר להשתמש מה שכתבת שהם לא עושים לצורך החולים מה בכך זאת התוצאה גם מומר מחלל שבת לצורך פיקוח נפש לא עושה זאת בגלל זה
Re: מעשה שבת
פורסם: ב' ספטמבר 20, 2010 3:10 pm
על ידי מור
אבל אם אנחנו מקבלים את סברת הגר"ח, הנוקט שכיון שההפעלה היא בעיקר עבור הבריאים, ואינה הפעלה עבור חולי פיקו"נ, א"כ הרי יש לנו מעשה חילול שבת גמור, שהרי נתחללה שבת שלא לצורך, והמעשה אסור ע"פ הלכה, וממילא מוגדר מעשה שבת. משא"כ מומר לצורך פיקו"נ, הרי אין כאן מעשה חילול שבת, שכן נעשה לצורך פיקו"נ, וא"כ הוי מעשה בהיתר, וכאמור לעיל, בהלכות מעשה שבת אזלי' בתר איסור המעשה או התירו (משא"כ עונש כלפי שמיא, וכמושנ"ת).
Re: מעשה שבת
פורסם: ב' ספטמבר 20, 2010 4:35 pm
על ידי עניני
אם הבנתי נכון את דבריך יש לחלק בין מעשה פרטי ישיר של פיקוח נפש לבין מעשה מורכב שנוגע גם לבריאים זו כונתך