סענדער כתב:האם חוזר ואומר שוב 'לעילא ולעילא', ואז נמצא שאמר ג' פעמים 'לעילא',
או שחוזר רק ל'לעילא' השני וממשיך.
חכם באשי כתב:סענדער כתב:האם חוזר ואומר שוב 'לעילא ולעילא', ואז נמצא שאמר ג' פעמים 'לעילא',
או שחוזר רק ל'לעילא' השני וממשיך.
מי אמר לך שזה מעכב וצריך לחזור?
זקן ששכח כתב:וזה מזכיר את אותו שליח ציבור בקבלת שבת שטעה ואמר כי בא כי בא ב' פעמים תחת פעם אחת.
ולעצם הענין, אם כבר המשיך הלאה כיצד ישלים פעם אחת 'ולעילא'?
מענה לשון כתב:לכאורה מן הסברא תלוי אם זה תכ"ד שאז חוזר רק אחד, ולאחר כ"ד חוזר על כל הסדר.
מענה לשון כתב:מנין לקחת שאם המשיך אין דין תכ"ד.
יאיר כתב:אכן..מענה לשון נכון וצודק..
מענה לשון כתב:אכן נודע הדבר.
אך יש לדון דיש מקום לומר שכל זה בסיים הברכה והתחיל אחרת שזהו הפסק גמור לדבריו הקודמים.
אבל בקדיש שהכל מילתא חדתא אפשר שאף אם המשיך שייך תכ"ד, ודו"ק בדבריו דמשום התחיל ברכה חדשה נקט ולא משום שהמשיך.
שו"ר במ"ב סימן נט ס"ק ב שהביא שתי דעות בענין תכ"ד באותה ברכה, ומסיק שכל שלא גמר הברכה יכול לתקן אף אחר כ"ד, עכ"פ נראה ברור שאין מעכב לתקן אף אחר שהמשיך הלאה, אא"כ סיים הברכה, דבזה לא מהני תכ"ד כיון שהוא סיום גמור. הנלענ"ד כתבתי.
מענה לשון כתב:אכן, דתכ"ד כדיבור היינו שהכל חשוב כבת אחת, ואין הפרש כלל ביניהם, תדע דהקורע על החי ומת תכ"ד עלתה לו קריעה הרי שגדר תכ"ד הוא בב"א, דזהו שיעור זמן שלא תופס בו איחור וקדימה ע"פ התורה אלא הכל הוא בב"א.
נ.ב. כדי לא להטריח את יאיר, אבהיר שכל עוד לא תסתור דברי הרי אתה כמחזקם ומאמתם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים