מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אם יש בנתינת 'הכשר' תורת הוראת חכם כלפי כ"ע

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סגן אלוף
הודעות: 431
הצטרף: ד' מרץ 19, 2014 2:06 pm
מיקום: עיר הקדש והמקדש תבנה בב"א

אם יש בנתינת 'הכשר' תורת הוראת חכם כלפי כ"ע

הודעהעל ידי סגן אלוף » ה' יוני 12, 2014 1:27 pm

הנה מעשים שבכל יום הם שנחלקו גדולי תורה בדין איזה מאכל וגופי כשרות מסוימים ס"ל לקולא ונותנים 'הכשר' ע"ז ונהוג עלמא לאכול על פיהם ולא ללכת אחרי כללי הפסיקה הרגילים דבדברי תורה הלך אחר המחמיר או גדול בחכמה ובמנין ויש לעיין אם אמת נכון הדבר מדינא, וזה החלי -
כנודע הרי קיי"ל בפלוגתא דרבבותא דבדברי תורה הלך אחר המחמיר או גדול בחכמה ובמנין, ואעפ"כ אם נשאל לחכם והתיר לו החתיכה עפ"י דעתו אע"פ שיודע הנשאל שחלוקים חביריו של החכם בזה פקע ממנו כללי פסיקה אלו כיון שעשה את החכם הלזה רב עליו בהלכה זו וא"צ לחוש לדעת המחמירים, אכן מי שלא נשאל וקיבל ע"ע הוראת חכם זה עדיין בספיקא קאי ועליו להחמיר, [ויש בזה תוספת דין מחודשת דהנשאל לחכם והתיר אסור לו ללכת ולהשאל לחכם אחר שיאסור עליו הדבר ואכן דין זה שנוי במחלוקת וגבולותיו ידועים, אכן הא מיהא פשיטא שאם יודע דעת חכם אחר לאסור אינו מחויב ללכת ולהישאל אצלו].
אכן יש להסתפק במקום שהיתר האיסור נעשה עפ"י החכם ממש, וכגון בית דין שסידר גט לאשת איש, ונחלקו ע"ז גדולי ההוראה מה דין הגט, הא מיהא פשיטא שיכול כל אדם להחמיר נגד דעת המסדר כיון שהוא עצמו לא שאלו ולא עשאו לרבו בזה, ועל כן יכולים שאר חכמים לגלות דעתם נגד פסק הגט, אך יל"ע אם יכול כל אדם לסמוך ע"ד המורה הלזה בלא שישאלהו בפירוש ע"ז כיון שמצ"ע הוראת החכם חלה וקיימת על היתר הך איתתא בעצם בלא שישאל ע"ז כיון דאיהו מסדר הגירושין הללו והוא מעשה בית דין דידיה וסמכותו קיימת בעצם על נידון הלזה, או דלמא אין שום מעליותא למעשי הרב המסדר ועדיין בשל תורה הלך אחר המחמיר.
והנה כיו"ב ממש הדיון חל כלפי רב שנותן 'השגחה' על איזה דבר מאכל שנחלקו בהתירו חכמי הדור, האם יכול כל א' לסמוך על התירו של אותו רב כיון שנעשה עפי"ז מעשה בית דין בחתיכה זו וממילא הוראת הרב הזה חלה עליה להיתר.

אלף אלפים
הודעות: 142
הצטרף: ג' מרץ 18, 2014 7:46 pm

Re: אם יש בנתינת 'הכשר' תורת הוראת חכם כלפי כ"ע

הודעהעל ידי אלף אלפים » ו' יוני 13, 2014 12:57 am

סגן אלוף כתב:הנה מעשים שבכל יום הם שנחלקו גדולי תורה בדין איזה מאכל וגופי כשרות מסוימים ס"ל לקולא ונותנים 'הכשר' ע"ז ונהוג עלמא לאכול על פיהם ולא ללכת אחרי כללי הפסיקה הרגילים דבדברי תורה הלך אחר המחמיר או גדול בחכמה ובמנין
???
לא ידעתי

נצחנות בעלמא?
הודעות: 78
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 12:23 am

Re: אם יש בנתינת 'הכשר' תורת הוראת חכם כלפי כ"ע

הודעהעל ידי נצחנות בעלמא? » ו' יוני 13, 2014 1:15 am

(דוגמא אחת מני אלף: בד"ץ העד"ח אינו מעשר תרו"מ משמן סויה המיוצר מפולי סויה המגיעים מחו"ל, ואילו דעת חזו"א שנקרא שגמר מלאכתם בארץ וחייבים בתרו"מ, צא ולמד בכמה מאכלים מעורב השמן הנ"ל).

בין גברא לגברא
הודעות: 180
הצטרף: ש' אוקטובר 27, 2012 6:42 pm

Re: אם יש בנתינת 'הכשר' תורת הוראת חכם כלפי כ"ע

הודעהעל ידי בין גברא לגברא » ו' יוני 13, 2014 1:19 am

לא כ"כ ברור שלדעת החז"א שמן סויה המיוצר מפולי סויה המגיעים מחו"ל נקרא שגמר מלאכתם בארץ. זה ברור שלדעתי מה שנגמר מלאכתו בארץ חייב במעשר, אבל לגבי פולי סויה שעיקרם למאכל בהמה והשמן המאכל שמוציאים ממנו אינו אלא טפל יתכן שאין זה גמר מלאכה. [לא באתי להכריע בעצם השאלה. רק אם זה ברור מהו דעת החז"א.]

נצחנות בעלמא?
הודעות: 78
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 12:23 am

Re: אם יש בנתינת 'הכשר' תורת הוראת חכם כלפי כ"ע

הודעהעל ידי נצחנות בעלמא? » ו' יוני 13, 2014 1:32 am

אמת שאין זה ברור כ"כ, יסוד הדברים במה שתלמידיו מחמירים בזה הוא ממה שנהג בעצמו לעשר שמן בטנים הנעשה מבוטנים שגדלו בחו"ל, ואמנם גם לענ"ד א"א לומר דהאידנא רוב הסויה מתגדל עבור שמן ולכן גמר מלאכתו בשדה, קודם שאוגרים אותו במחסנים, אבל עדיין כך דעת הרבה מתלמידיו, ויסוד המחלוקת כבר באחרונים הקדמונים לגבי שמן שומשומין עי' מהר"י אשכנזי בשו"ת סי' ס"ב ומהרשד"ם יו"ד קצ"ב דחייבו והחולקים מהר"י חגיז בשו"ת הלכות קטנות סי' צ"ה ובברכ"י של"א סקי"ט ועוד ואכמ"ל.
אבל הנה דבר נוסף: הבד"ץ הנ"ל מקילים לגבי פרי הפסיפלורה דאין בו ערלה, ודעת הגריש"א כפי ששמעתי מחתנו דהוא פרי ויש לחשוש בו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 339 אורחים