שו"ת יביע אומר חלק ג - אבן העזר סימן יא
(ה) ניהדר אנפין לענין מספר הפנים חדשות, שהעיקר בדעת הרמב"ם שא"צ עשרה פנים חדשות. וכן בקדש חזיתיה להרב חינא וחסדא ח"א (דף קיא ע"א) שהביא מ"ש מהר"י הלוי בדעת הרמב"ם, ודחאו בשתי ידים, שאיך הניח סברא תמוהה וזרה כזאת בד' הרמב"ם, ולא מצינו לשום אחד מהפוסקים שיביאנה אפי' לחלוק עליה. והאמת דהרמב"ם לא קאי אלא על עיקר הדין של הברכה שיהיו שם עשרה. אבל לענין הפנים חדשות אה"נ דסגי בתרי, או אפי' באחד, כדברי הר"ן ושטמ"ק. וראיה לזה שמרן הב"י העתיק לשון הר"ן דמסתמא אי אפשר דליכא חד דלא הוה אתמול שם. והוא עצמו בש"ע (ס"ז) העתיק לשון הרמב"ם להלכה. עכת"ד. ובהגלות נגלות דברי רבינו אברהם בן הרמב"ם, הא ודאי דסברת מהר"י הלוי בדעת הרמב"ם נדחה קראו לה. וכן מ"ש בס' בירך את אברהם בדעת מרן דס"ל שכל העשרה יהיו פ"ח. ג"ז ליתא. ואיפכא מסתברא בד' מרן. וכמ"ש החינא וחסדא. אלא דאנן בדידן פה באה"ק דהרמב"ם ז"ל נחשב למרא דאתרא יש לנו לחוש להצריך שני אנשים לפנים חדשות כד' הרמב"ם והר"א בנו. וכ"כ בס' בית עובד (דיני ב"ח אות יג, דף ר ע"ב), שבאה"ק נהגו שלא לברך ז' ברכות אלא בדאיכא שנים פנים חדשות, ואפי' שאינם מרבים בשבילם. והוא המנהג הנכון. ע"כ. וכ"כ בס' פני יצחק אבולעפייא ח"א (דיני ברכות אות קג). וסיים, וכן נהגו ברוב המקומות אשר דרכתי בהם. ע"ש. ולפמש"כ לעיל אתה תחזה שמנהג זה יסודתו בהררי קדש ע"פ סברת הרמב"ם. ובתפארת ישראל על המשניו' ברמזי אה"ע (סי' סב) כ' והפנים חדשות צריכים שיהיו הרוב מעשרה, וכאו"ח (סי' סט וסי' קצז). והעיר בנו בהגה שם דשאני התם דהרוב מחוייבים, אבל הכא החיוב רק על החתן, ולכן אפי' ישמח באדם אחד חשוב סגי. ע"כ. וכן בשו"ת עמודי אש (סי' ב אות כב) העלה ע"פ הר"ן ושטמ"ק ועוד פו' דסגי באחד. והשיג על מ"ש בתפא"י הנ"ל, דליתא. ע"ש. גם בשדי חמד אס"ד (סי' ג אות יא) השיג ע"ד הרב בירך את אברהם מדברי הב"ח. ומסיק לדינא דבמקום מנהג אפשר לברך ז"ב על אחד שהוא פנים חדשות, וכשאין מנהג צריך שיהיו שנים. וכמ"ש בס' בית עובד. (ומה שהעיר השד"ח על החינא וחסדא שהוכיח דסגי באחד, ממ"ש הר"ן (ח) דשבת הוי פנים חדשות, וכ' ולדעתי אין הכרח מזה, דאפשר דס"ל להר"ן הטעם משום דאמרי' במדרש על השבת פנים חדשות באו לכאן, וכמ"ש עוד הר"ן שם. ע"כ. תמיהני עליו שהרי מפורש בהר"ן בטעמו הראשון משום שאי אפשר שלא יהיה בשבת אחד שלא היה שם אתמול. ומבואר להדיא דבחד נמי סגי. וגם בטעמו השני דהשבת נקרא פ"ח לא חזר בו מטעמו הראשון לענין הדין שאחד נקרא פנים חדשות. אלא שהוסיף טעם כדי לברך ז"ב אפי' כשיודעים בבירור שכל הנוכחים היו אתמול. ובאמת שכבר קדם וזכה בראיה זו מדברי הר"ן, בשו"ת מהר"י הלוי אחי הט"ז (סי' לז). ע"ש.) עכת"ד. וע"ע בס' שמח נפש (דכ"ח ע"א) שהזכיר ג"כ מנהג א"י לברך בשנים פנים חדשות. ע"ש. וכ"כ בס' יפה ללב ח"ד (סי' סב ס"ק כב), שאף שבעי"ת ליוורנו ואזמיר נהגו לברך ז"ב כשיהיה אחד פנים חדשות, באה"ק לא נהגו כן ומצריכים שנים. ע"ש. ומ"ש הרב בית עובד ודעימיה שאפי' לא הרבו בשבילם מברכין ז"ב, אע"פ שמרן בש"ע כ' בשם י"א שצריך שירבו בשבילם. והיא דעת התוס' (ז:) והרא"ש והטור וש"פ. וכ"פ מהר"י הלוי הנ"ל. מ"מ מדברי הרמב"ם (פ"ב מה' ברכות) מוכח שא"צ שירבו בשבילם. וכמו שהוכיח במישור בתשו' הראנ"ח אשר בשו"ת מים עמוקים ח"ב (סי' מה) מד' הרמב"ם. ע"ש. וכ"כ מדנפשיה בס' פרי האדמה ח"א (דכ"ג סוף ע"ד) שכן הוא דעת מרן שהעתיק לשון הרמב"ם הנ"ל. ע"ש. וכ"כ הערוך השלחן (סי' סב ס"ק כו). ולכאו' כן מוכח גם ממ"ש בשו"ת תמים דעים (סי' קפט) והר"ן (פ"ק דכתובות) שאפי' לא אכלו הפנים חדשות. ע"ש. וכ"פ רמ"א. אך י"ל שהרי כתב הב"ח והב"ש דסגי שיהיו ראויים להרבות בשבילם ולא בעינן שיהיו מרבים בשבילו ממש. ומ"מ המנהג שנהגו שאפי' לא הרבו בשבילם כלל מברכים ז"ב, הוא נכון ע"פ הרמב"ם ומרן. וכ"פ בס' חופת חתנים דיני ב"ח אות יד. ושכן מנהג ליוורנו. ע"ש. וע"ע בס' חינא וחסדא ח"א (דף קיא ע"א), שהמנהג לברך ז"ב אפי' על סתם אורחים שלא באו מחמת חתונה, ואפי' הם זרים ובמקרה סעדו שם. וכן יש לברך אפי' הפ"ח הם בנ"א עניים. ע"ש.