יורד ומתעה כתב:בקשתי, מקורות בראשונים לשאלה, האם הקב"ה יכול לעשות צלע מרובע ארוך מאלכסונו או שאין יכולת באדם לדון בשאלה זו (כל מי שעונה 'אינו יכול' וודאי אינו מתכוון אלא על דרך השלילה) וכן כל דבר שסותר את הלוגיקה הבסיסית?
דברי הרמב"ם במורה הנבוכים ידעתי.
ארזי ביתר כתב:יורד ומתעה כתב:בקשתי, מקורות בראשונים לשאלה, האם הקב"ה יכול לעשות צלע מרובע ארוך מאלכסונו או שאין יכולת באדם לדון בשאלה זו (כל מי שעונה 'אינו יכול' וודאי אינו מתכוון אלא על דרך השלילה) וכן כל דבר שסותר את הלוגיקה הבסיסית?
דברי הרמב"ם במורה הנבוכים ידעתי.
הניסוח המתאים:
בקשתי, מקורות בראשונים, לכך שהקב"ה יכול לעשות צלע מרובע ארוך מאלכסונו וכן כל דבר שסותר את הלוגיקה הבסיסית.
דברי הרמב"ם במורה הנבוכים ידעתי.
אין לי מקורות, רק שתי שאלות:יורד ומתעה כתב:בקשתי, מקורות בראשונים לשאלה, האם הקב"ה יכול לעשות צלע מרובע ארוך מאלכסונו או שאין יכולת באדם לדון בשאלה זו (כל מי שעונה 'אינו יכול' וודאי אינו מתכוון אלא על דרך השלילה) וכן כל דבר שסותר את הלוגיקה הבסיסית?
דברי הרמב"ם במורה הנבוכים ידעתי.
יורד ומתעה כתב: (במילים אחרות שזה עתה שמעתי, קו ישר הוא הדרך הקצרה ביותר בין שתי נקודות)
ב. לא שאלתי מה זה אלכסון, אלא מה זה "מרובע שצלעו ארוכה מאלכסונו". זה נשמע חסר משמעות כמו "מרובע עם שלוש צלעות".יורד ומתעה כתב:ב. אם תעביר באמצע המרובע קו אלכסוני ישר מקצה אל קצה, הוא תמיד יהיה ארוך יותר מאשר צלע אחת של המרובע. (במילים אחרות שזה עתה שמעתי, קו ישר הוא הדרך הקצרה ביותר בין שתי נקודות)
א.הרמב"ם בסוף פרק ע"ה בחלק הראשון כותב שדבר זה נמנע יחד עם שאר דוגמאות כגון שאין הקב"ה יכול להגשים עצמו, אך אין לייחס לו חוסר יכולת בגלל זה משום שכך מחייב השכל שהאלכסון יהיה ארוך מן הצלע.
מה שנכון נכון כתב:יורד ומתעה כתב: (במילים אחרות שזה עתה שמעתי, קו ישר הוא הדרך הקצרה ביותר בין שתי נקודות)
הנסוח אינו מדוייק, גם האלכסון הוא קו ישר בין שתי נקודות, אלא שהן מרוחקות זו מזו יותר משתי הנקודות של קו הרבוע.
מה שנכון נכון כתב:יורד ומתעה כתב: (במילים אחרות שזה עתה שמעתי, קו ישר הוא הדרך הקצרה ביותר בין שתי נקודות)
הנסוח אינו מדוייק, גם האלכסון הוא קו ישר בין שתי נקודות, אלא שהן מרוחקות זו מזו יותר משתי הנקודות של קו הרבוע.
ניים ושכיב כתב:ב. לא שאלתי מה זה אלכסון, אלא מה זה "מרובע שצלעו ארוכה מאלכסונו". זה נשמע חסר משמעות כמו "מרובע עם שלוש צלעות".יורד ומתעה כתב:ב. אם תעביר באמצע המרובע קו אלכסוני ישר מקצה אל קצה, הוא תמיד יהיה ארוך יותר מאשר צלע אחת של המרובע. (במילים אחרות שזה עתה שמעתי, קו ישר הוא הדרך הקצרה ביותר בין שתי נקודות)
א.הרמב"ם בסוף פרק ע"ה בחלק הראשון כותב שדבר זה נמנע יחד עם שאר דוגמאות כגון שאין הקב"ה יכול להגשים עצמו, אך אין לייחס לו חוסר יכולת בגלל זה משום שכך מחייב השכל שהאלכסון יהיה ארוך מן הצלע.
א. כמדומני שסעיף ב' שלי הוא ביאור בדעת הרמב"ם.
ניים ושכיב כתב:לשם השוואה, האם הקב"ה יכול לעשות גמבה ירדו שמח?
אוצר החכמה כתב:על המרובע הקיים בעולמנו כבר ביארתי שזה ייתכן. השאלה היא אם זה יתכן בעולם שאין בו מדידות אלא רק שיקולים שכליים ואז צודק ניים ושכיב. אם אתה מגדיר מרובע כארבע צלעות שוות שאלכסונן ארוך מצלען איך תשאל אם אפשר שזה לא יהיה.
"גמבה יורד שמח" זה לא "רק שם", זה רצף מילים חסר משמעות. המילים משמשות אותנו כדי להביע רעיון, והמילים שמתארות דברים שלא יתכנו לא מביעות רעיון.יורד ומתעה כתב:ניים ושכיב כתב:לשם השוואה, האם הקב"ה יכול לעשות גמבה ירדו שמח?
אכן הקב"ה יכול לעשות כרצונו כל דבר ולקרוא לו באיזה שם שתחפוץ. (כמובן אין לזה קשר לעובדה שהוא לא יעשה זאת הדיון פה הוא אך על היכולת)
אך בניגוד למה שאתה אמרת גמבה ירדו שמח הינו רק שם, ואילו מרובע הוא דבר הקיים בעולנו האמיתי. הסיבה שמן הנמנע אצלנו מרובע שהוא משולש, לפי ההבנה הפשוטה היא, משום שהעולם וכמו כן השכל נבנו על כללים לוגיים בסיסיים ואילו יחפוץ ה' ישנה זה כרצונו.
לא.הבוחר בצב''א כתב:השאלה האם יש איזו סתירה המגבילה את הקב"ה
האם ידוע למי מהבקיאים אשר עימנו אם הודה לו הרשב"א ומה היה סופו של החרם?מה שנכון נכון כתב:דברי ר' ידעיה הבדרשי בתשובה לרשב"א שו"ת הרשב"א א תיח.
יורד ומתעה כתב:מה לא ברור? האם יתכן שהקב"ה יעשה שאותו צד של המטבע יהיה גם הצד הזה וגם הצד הזה ביחד, אין לזה קשר להגדרות. הסיבה שקשה לנו לקבל את זה, זה מפני שלנו באינטואיציה ברור מה שנקרא השלישי הנמנע.
מה זאת אומרת?צופר הנעמתי כתב: חמש ועוד חמש ועוד שתים וחצי הם שתים עשרה וחצי בהגדרה, ציור מציאות אחרת זוקק הגדרה אחרת לחמש ועוד חמש ועוד שתים וחצי.
רואה והוא מצעק כתב:מה זאת אומרת?צופר הנעמתי כתב: חמש ועוד חמש ועוד שתים וחצי הם שתים עשרה וחצי בהגדרה, ציור מציאות אחרת זוקק הגדרה אחרת לחמש ועוד חמש ועוד שתים וחצי.
הבנתי הכל חוץ מדבר אחד. למה אתה קורא לזה "הגדרה"?צופר הנעמתי כתב:רואה והוא מצעק כתב:מה זאת אומרת?צופר הנעמתי כתב: חמש ועוד חמש ועוד שתים וחצי הם שתים עשרה וחצי בהגדרה, ציור מציאות אחרת זוקק הגדרה אחרת לחמש ועוד חמש ועוד שתים וחצי.
להגיד שהמידה מכל צד של הארון היא באמת חמש אמות, ומידת הארון עצמה היא שתים וחצי אמות, פירושו להגיד במילים אחרות שהמרחק מקיר לקיר הוא שתים וחצי אמות. זו לא מסקנה מציאותית שנובעת ממגבלות מציאותיות, אלא מסקנה הגדרתית, כלומר ששני האמירות האלו הם שקולות. להגיד שלמרות כן קודש הקדשים הוא ריבוע שאורך הצלע שלו הוא עשר אמות הוא אמירת דבר והיפוכו, כמו להגיד שקה"ק היה משולש ומרובע. הבעיה כאן היא לא שיש סתירה במציאות, אלא שיש סתירה בהגדרה.
צופר הנעמתי כתב:יורד ומתעה כתב:מה לא ברור? האם יתכן שהקב"ה יעשה שאותו צד של המטבע יהיה גם הצד הזה וגם הצד הזה ביחד, אין לזה קשר להגדרות. הסיבה שקשה לנו לקבל את זה, זה מפני שלנו באינטואיציה ברור מה שנקרא השלישי הנמנע.
ההגדרה "צד זה" ו"צד אחר" הם הגדרות שלך את המציאות, ולכן השאלה האם הקב"ה הבעיה בלעשות שהצד ה"זה" יהיה גם הצד ה"אחר" אינה בעיה ביכולת בהמצאת מציאות מסוימת, הבעיה היא שהגדרת המציאות הזו עצמה היא חסרת משמעות, ולכן אין טעם בשאלה האם הקב" יכול לעשות זאת, כמו שענה לך כהלכה ניים ושכיב.
בדומה, אינה מובנת תשובת אוצר החכמה ל"מקום ארון אינו מן המידה". אם בא לומר שבפועל כשנמדוד כאן יצא ככה וכשנמדוד כאן יצא ככה, ודאי שהקב"ה יכול לעשות את זה אבל זה סך הכל "טריק" - אין כאן שינוי אמיתי במציאות. ואם כוונתו שבאמת המדה היא חמש מכל צד של הארון ועשר מצד לצד של הקיר - הבעיה כאן היא לא איך הקב"ה יכול לעשות זאת אלא מה המשמעות של ההגדרה הזאת. חמש ועוד חמש ועוד שתים וחצי הם שתים עשרה וחצי בהגדרה, ציור מציאות אחרת זוקק הגדרה אחרת לחמש ועוד חמש ועוד שתים וחצי.
מכל מקום, גם לטענה הזו, השאלה האם הקב"ה יכול לעשות דברים שסותרים את המושכלות עדיין יכולה להשאל על דברים אחרים, כמו בדוגמה אחרת של הרמב"ם - האם יכול הקב"ה לברוא אחר כמוהו, וכדומה.
רואה והוא מצעק כתב:הבנתי הכל חוץ מדבר אחד. למה אתה קורא לזה "הגדרה"?
רו"מ המועט
יורד ומתעה כתב:לשיטתך צופר הנעמתי, כיוצא בדבר אתה אומר לגבי הגשמת הקב"ה (וכן שאר דוגמאות הרמב"ם. וטעותך דרך אגב היא שנושא האשכול הינו לקוח מהרמב"ם עצמו) עצם ההגדרה שלנו לקב"ה היא, 'דבר שלא ניתן להשיגו ובהכרח הוא לא כל מה שיכול לעלות בציור דמיוננו'. להעלות אפשרות שהקב"ה יגשים עצמו או אחר כמוהו (ואז ההגדרה שלנו תהיה 'אין דומה לו בנמצא כלל') היא סתירה בהגדרה, כך שהדברים שווים.
ופשוט שלכל זה אין קשר כלל להגדרה. סתירה לוגית אינה המצאה שלי והיא קיימת ככל הנראה מבראית העולם ועד עתה. ברור שדבר כלשהוא לא יכול להיות גם זה וגם אחר בבת אחת. איפה אתה מוצא פה קשר להגדרה? או, יותר נכון, להגדרה בלבד.
אוצר החכמה כתב:צופר הנעמתי כתב:יורד ומתעה כתב:מה לא ברור? האם יתכן שהקב"ה יעשה שאותו צד של המטבע יהיה גם הצד הזה וגם הצד הזה ביחד, אין לזה קשר להגדרות. הסיבה שקשה לנו לקבל את זה, זה מפני שלנו באינטואיציה ברור מה שנקרא השלישי הנמנע.
ההגדרה "צד זה" ו"צד אחר" הם הגדרות שלך את המציאות, ולכן השאלה האם הקב"ה הבעיה בלעשות שהצד ה"זה" יהיה גם הצד ה"אחר" אינה בעיה ביכולת בהמצאת מציאות מסוימת, הבעיה היא שהגדרת המציאות הזו עצמה היא חסרת משמעות, ולכן אין טעם בשאלה האם הקב" יכול לעשות זאת, כמו שענה לך כהלכה ניים ושכיב.
בדומה, אינה מובנת תשובת אוצר החכמה ל"מקום ארון אינו מן המידה". אם בא לומר שבפועל כשנמדוד כאן יצא ככה וכשנמדוד כאן יצא ככה, ודאי שהקב"ה יכול לעשות את זה אבל זה סך הכל "טריק" - אין כאן שינוי אמיתי במציאות. ואם כוונתו שבאמת המדה היא חמש מכל צד של הארון ועשר מצד לצד של הקיר - הבעיה כאן היא לא איך הקב"ה יכול לעשות זאת אלא מה המשמעות של ההגדרה הזאת. חמש ועוד חמש ועוד שתים וחצי הם שתים עשרה וחצי בהגדרה, ציור מציאות אחרת זוקק הגדרה אחרת לחמש ועוד חמש ועוד שתים וחצי.
מכל מקום, גם לטענה הזו, השאלה האם הקב"ה יכול לעשות דברים שסותרים את המושכלות עדיין יכולה להשאל על דברים אחרים, כמו בדוגמה אחרת של הרמב"ם - האם יכול הקב"ה לברוא אחר כמוהו, וכדומה.
אתה מערבב בין מציאות ובין הגדרות. אם אני יכול למדוד במציאות גם כאן וגם כאן ותהיה סתירה אין זה "טריק" אלא זו מציאות שאינה כפופה לכללי המציאות כמו ששמש יכולה גם לעמוד וגם ללכת. והיות מציאות שאינה כפופה לכללים זה נקרא נס. לעומת זאת כשאני שואל על ההגדרה השכלית ובה אני חוקר אין טעם לטעון אולי אין זה כפוף לכללי המציאות שכן מעצם ההגדרה של הדיון השכלי שאלתי על הכללים. אבל כאמור עניין זה הוא גוף הטעות.
דוגמה נוספת להבהרת העניין האם תוכל לומר שמן הנמנע מעשה אסוך השמן כי אם מצד אחד המידה היא אסוך אחד ומצד שני יש לנו כלים מלאים כמה וכמה אסוכים ואיך אחד שווה מאה? (ואע"פ שאינו בזמן אחד אפשר להמשיך ולשאול כמובן לכל אחד, ועל כרחך כמו שביארתי)
השאלה האם הקב"ה יכול לברא אחר כמוהו היא שאלה הגדרתית, כי השאלה אינה מה הוא יכול באמת שהרי המציאות אין בה בכלל הגדרת יכולת כנפרדת ממהות ורצון. פירוש השאלה הוא אם אנחנו מגדירים שהקב"ה הוא כך וכך (לא מוגבל וכולי) האם הוא יכול לברוא כמוהו ואם כך שוב נפלת בעניין ההגדרות. כמו שהוזכר לעיל עיון במאמרו של הרב יוחנן דוד סלמון יבהיר קצת את העניין למי שאינו ברור לו.
אתה כן מבין את הרמב"ם. גם האמירה "ברוא כל יכול" מכילה סתירה פנימית בעצם ההגדרה, כי ברוא בהגדרתו הוא דבר שאינו כל יכול.צופר הנעמתי כתב:אין כאן טעות - אני יודע שנושא האשכול לקוח מהרב"ם עצמו, ואינני מבין את דבריו. רק כתבתי לגם לשיטתי עדיין שייך הדיון של הרמב"ם בדוגמאות אחרות שהעלה.
לגופו של ענין, האמירה "הקב"ה יכול לברוא מישהו כל יכול" היא מוגדרת היטב, הבעיה בה היא בעיה פילוסופית - לא יכול להיות ברוא כל יכול, ולא יכול להיות כל יכול מלבד הקב"ה. לעומת זאת האמירה "מרובע שצלעו ארוכה מאלכסונו" מכילה סתירה פנימית בעצם ההגדרה, כי מרובע בהגדרתו הוא דבר שאלכסונו ארוך מצלעו, ולכן השאלה אם הקב"ה יכול לברוא דבר כזה היא חסרת טעם.
ניים ושכיב כתב:אתה כן מבין את הרמב"ם. גם האמירה "ברוא כל יכול" מכילה סתירה פנימית בעצם ההגדרה, כי ברוא בהגדרתו הוא דבר שאינו כל יכול.צופר הנעמתי כתב:אין כאן טעות - אני יודע שנושא האשכול לקוח מהרב"ם עצמו, ואינני מבין את דבריו. רק כתבתי לגם לשיטתי עדיין שייך הדיון של הרמב"ם בדוגמאות אחרות שהעלה.
לגופו של ענין, האמירה "הקב"ה יכול לברוא מישהו כל יכול" היא מוגדרת היטב, הבעיה בה היא בעיה פילוסופית - לא יכול להיות ברוא כל יכול, ולא יכול להיות כל יכול מלבד הקב"ה. לעומת זאת האמירה "מרובע שצלעו ארוכה מאלכסונו" מכילה סתירה פנימית בעצם ההגדרה, כי מרובע בהגדרתו הוא דבר שאלכסונו ארוך מצלעו, ולכן השאלה אם הקב"ה יכול לברוא דבר כזה היא חסרת טעם.
הו "טריק" כי הנושא פה הוא לא מה היה קורה אם מישהו היה נכנס עם מטר לקה"ק והיה מתחיל למדוד מצד לצד אלא מהי המדה באמת בין הארון לקיר, וזו כבר שאלה של הגדרה.
הדוגמה של השמש היא דוגמה מצוינת - כמובן שלשיטתי אי אפשר לומר שהשמש גם עומדת וגם הולכת, וזו דוגמה נוחה להסביר למה. נהיה קטנוניים קצת יותר עם השמש - מה הפירוש שפלוני רואה את השמש במקום מסוים ואלמוני רואה אותה במקום אחר - האם זו שמש אחת שרק נראית במקומות שונים? או שהיא באמת נמצאת בשני המקומות בעת ובעונה אחת? אם כך הרי שמדובר בשתי שמשות, שפלוני רואה את האחת ואלמוני את האחרת, שכן ההבדל בין אם זו שמש "אחת" או "שתי שמשות" הוא גם הבדל בהגדרה, אם בהגדרה הזאת כלול שהיא נמצאת באותו מקום אז יש כאן סתירה בהגדרה. מצד שני, אם הגדרה הזו "מרשה" לשני דברים שנמצאים בשני מקומות להקרא דבר אחד, אז אין כאן שום בעיה וסתירה בהגיון.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 418 אורחים