אב בבינה כתב:אע''פ שלר''ת צריך הפרשיות להיות שוכבות, דעת הנודע ביהודה שאי''ז לעיכובא אלא רק לכתחילה.
[ה] כיצד סדור הפרשיות וכו'. ועיי' בראב"ד וכ"מ ובס' מעשה רוקח עמד ע"ז שקורין תפילין של ר"ת שאינו לדעתו למ"ש בטור בסי' ל"ו דר"ת ס"ל דלטטפת שבפ' והיה אם שמוע חסר שני ווי"ן ובאותן שמניחין של ר"ת כותבין לטוטפת מלא וי"ו ראשונה כדעת רש"י עיין שם שכתב דהיה לקראתם תפילין רבינו האי וכיו"ב עיין שם:
ואני תוהה מה יש לך נגד הגר"א.פשוטה של משנה כתב:כבר צוין כאן את הדבר המובן מאליו שאין שום קשר בין שיטת ר"ת זו לזו.
ובאמת זה זמן רב שאני מתפלא מאד על דברי הגר"א הנודעים שאם באנו להניח תפילין דר"ת עלינו להניח 36 זוגי תפילין לחוש לכל השיטות.
וזה נראה זלזול לא מוצדק בשיטת ר"ת המבוססת מאד והרבה מן הגאונים סברו כן [וכידוע שגם בחפירות ארכיאולוגיות נמצאו תפילין דר"ת כמו גם של רש"י], ומה זה ענין לשיטות יחידאות כשיטת הראב"ד או שימושא רבה.
והרי זה כאילו אם אמר לך אדם שהוא מחמיר 72 דק' אחר השקיעה תאמר לו אם באת להחמיר כן למה לא תחוש גם לשיטת הסוברים דמיל הוי 24 דק' ותמתין שעתיים אחר השקיעה.
ומה גם שבין השיטות המנויות שם בחשבון ל"ו זוגי תפילין יש דברים שאינם מעכבים בדיעבד.
וקרוב אצלי שלא אמר כן הגר"א אלא בדרך חריפות בעלמא ועיקר טעמו היה כי הוכרע אצלו כרש"י, וככל הכרעותיו ההלכתיות שהיו מוחלטות אצלו לגמרי מבלי לחוש לדעה הנגדית אף זו כן.
מרן המשגיח כתב:ואני תוהה מה יש לך נגד הגר"א.פשוטה של משנה כתב:כבר צוין כאן את הדבר המובן מאליו שאין שום קשר בין שיטת ר"ת זו לזו.
ובאמת זה זמן רב שאני מתפלא מאד על דברי הגר"א הנודעים שאם באנו להניח תפילין דר"ת עלינו להניח 36 זוגי תפילין לחוש לכל השיטות.
וזה נראה זלזול לא מוצדק בשיטת ר"ת המבוססת מאד והרבה מן הגאונים סברו כן [וכידוע שגם בחפירות ארכיאולוגיות נמצאו תפילין דר"ת כמו גם של רש"י], ומה זה ענין לשיטות יחידאות כשיטת הראב"ד או שימושא רבה.
והרי זה כאילו אם אמר לך אדם שהוא מחמיר 72 דק' אחר השקיעה תאמר לו אם באת להחמיר כן למה לא תחוש גם לשיטת הסוברים דמיל הוי 24 דק' ותמתין שעתיים אחר השקיעה.
ומה גם שבין השיטות המנויות שם בחשבון ל"ו זוגי תפילין יש דברים שאינם מעכבים בדיעבד.
וקרוב אצלי שלא אמר כן הגר"א אלא בדרך חריפות בעלמא ועיקר טעמו היה כי הוכרע אצלו כרש"י, וככל הכרעותיו ההלכתיות שהיו מוחלטות אצלו לגמרי מבלי לחוש לדעה הנגדית אף זו כן.
לומר שהגר"א הוא זה שהכריע כרש"י נגד ר"ת זה לצחוק על חברי הפורום הזה.
אגב, 24 כפול 4 זה 96 ולא 120.
תודהלייבעדיג יענקל כתב:החשבון של 24 דקות למיל מיוסד על השיטה שיש ה' מיל בין שקיעה"ח לצאה"כ, ומכאן התוצאה של 120 דקות (ותמוהים מאוד דברי מי שכתב להחמיר לחכות במוצש"ק 96 דקות, דאם חושש לשיטה זו עליו לחכות 120 דקות, וכמנהג אדמו"ר הגה"ק מאמשינוב שליט"א).
ואני תוהה מה יש לך נגד הגר"א.מרן המשגיח כתב:.
לייבעדיג יענקל כתב:החשבון של 24 דקות למיל מיוסד על השיטה שיש ה' מיל בין שקיעה"ח לצאה"כ, ומכאן התוצאה של 120 דקות (ותמוהים מאוד דברי מי שכתב להחמיר לחכות במוצש"ק 96 דקות, דאם חושש לשיטה זו עליו לחכות 120 דקות, וכמנהג אדמו"ר הגה"ק מאמשינוב שליט"א).
לייבעדיג יענקל כתב:אינני חסיד אמשינוב כלל וכלל (חכם באשי יכול להעיד ע"כ), אך ודאי שכבודו של הגה"ק מאמשינוב יקר בעיני.
אם סוברים שיש רק ד' מיל בין השקיעה לצאה"כ לכאורה אין שום דרך לחשב מיל ליותר מ-22.5 דקות. לתפוס חשבון 24 דק' ולהמתין רק ד' מיל אינו תרתי חומרי אלא תרתי דסתרי.
לייבעדיג יענקל כתב:שיטת ח"י דקות מיוסדת על חישוב י"ב שעות (720 דקות) מעלוה"ש עד צאה"כ שבהם הולכים י' פרסה שהם מ' מיל, וכשמחלקים 720 דקות לארבעים נמצא שכל מיל הולכים במשך ח"י דקות.
שיטת כ"ב וחצי דקות מיוסדת על חישוב י"ב שעות מהנה"ח עד שקיעה"ח, שבהם הולכים רק ל"ב מיל, כיון שד' מיל הולכים מהעלות עד הנץ וד' מיל הולכים מהשקיעה עד הצאת, וכשמחלקים 720 דקות לל"ב מיל נמצא שמהלך מיל הוא כ"ב וחצי דקות.
שיטת כ"ד דקות מיוסדת על חישוב י"ב שעות מהנה"ח עד שקיעה"ח, שבהם הולכים רק ל' מיל, כיון שה' מיל הולכים מהעלות עד הנץ וה' מיל הולכים מהשקיעה עד הצאת, וכשמחלקים 720 דקות לל' מיל נמצא שמהלך מיל הוא כ"ד דקות.
פשוטה של משנה כתב:כבר צוין כאן את הדבר המובן מאליו שאין שום קשר בין שיטת ר"ת זו לזו.
ובאמת זה זמן רב שאני מתפלא מאד על דברי הגר"א הנודעים שאם באנו להניח תפילין דר"ת עלינו להניח 36 זוגי תפילין לחוש לכל השיטות.
וזה נראה זלזול לא מוצדק בשיטת ר"ת המבוססת מאד והרבה מן הגאונים סברו כן [וכידוע שגם בחפירות ארכיאולוגיות נמצאו תפילין דר"ת כמו גם של רש"י], ומה זה ענין לשיטות יחידאות כשיטת הראב"ד או שימושא רבה.
והרי זה כאילו אם אמר לך אדם שהוא מחמיר 72 דק' אחר השקיעה תאמר לו אם באת להחמיר כן למה לא תחוש גם לשיטת הסוברים דמיל הוי 24 דק' ותמתין שעתיים אחר השקיעה.
ומה גם שבין השיטות המנויות שם בחשבון ל"ו זוגי תפילין יש דברים שאינם מעכבים בדיעבד.
וקרוב אצלי שלא אמר כן הגר"א אלא בדרך חריפות בעלמא ועיקר טעמו היה כי הוכרע אצלו כרש"י, וככל הכרעותיו ההלכתיות שהיו מוחלטות אצלו לגמרי מבלי לחוש לדעה הנגדית אף זו כן.
פשוטה של משנה כתב:חוץ מזה הראשונים והשו"ע כתבו שירא שמים יחוש לדרי ר"ת והגר"א בא וביטל הכרעה זו, ורק על פיו אין תפילין דר"ת מצויות בחוגי המתנגדים כלל.
יוסףלוי כתב:לייבעדיג יענקל כתב:שיטת ח"י דקות מיוסדת על חישוב י"ב שעות (720 דקות) מעלוה"ש עד צאה"כ שבהם הולכים י' פרסה שהם מ' מיל, וכשמחלקים 720 דקות לארבעים נמצא שכל מיל הולכים במשך ח"י דקות.
שיטת כ"ב וחצי דקות מיוסדת על חישוב י"ב שעות מהנה"ח עד שקיעה"ח, שבהם הולכים רק ל"ב מיל, כיון שד' מיל הולכים מהעלות עד הנץ וד' מיל הולכים מהשקיעה עד הצאת, וכשמחלקים 720 דקות לל"ב מיל נמצא שמהלך מיל הוא כ"ב וחצי דקות.
שיטת כ"ד דקות מיוסדת על חישוב י"ב שעות מהנה"ח עד שקיעה"ח, שבהם הולכים רק ל' מיל, כיון שה' מיל הולכים מהעלות עד הנץ וה' מיל הולכים מהשקיעה עד הצאת, וכשמחלקים 720 דקות לל' מיל נמצא שמהלך מיל הוא כ"ד דקות.
ממ"נ, אם אתה לא מחשבן מהזריחה עד צאה"כ, כיוון שהם לא חלק מהיום, נמצא שכל ה-40 מיל הם מהנץ עד השקיעה. ולמה כתבת שאדם הולך לפי חשבון זה רק 30 מיל ב-720 דק'?
הנני חולק באופן עקרוני על הרעיון שמאחורי מילים אלו אך באמת שאין כאן מקומו וד"ל.לייבעדיג יענקל כתב:ופשוט שאנשים רגילים אין רשאים אלא לנהוג אלא ע"פ הנפסק בשו"ע ונו"כ, אך צדיקים וקדושים היודעים מהו רצון בוראם ומה חובתם בעולם בכל רגע (וכמובן, אינם זקוקים להבנתינו והסכמתינו) יכולים להביא בחשבון שיטות אלו ולהתנהג על פיהם.
לייבעדיג יענקל כתב:הנני מחויב למחות על כבודו של האי גאון אדיר וקדוש נורא זה. הנכתב בתוך הסוגריים ותוספת הנקודות אינם יכולים לטשטש את הזלזול שהובע קודם לכן. אקווה מאוד שמנהלי הפרום ימחקו את הדברים כמו שעשו [בצדק] בשולי האשכול על הגרד"ל והחזו"א.
לאמיתו של דבר, אצל האדמו"ר מאמשינוב אין התעלמות גמורה מהזמנים, אלא כל דרכיו מכוונות ע"פ כל מיני שיטות ראשונים ופוסקים (לדוג', בעת הצורך הוא סומך על הדיעה המובאת בט"ז הל' פורים שאפשר לקרוא מגילה של לילה עד הנץ). ופשוט שאנשים רגילים אין רשאים אלא לנהוג אלא ע"פ הנפסק בשו"ע ונו"כ, אך צדיקים וקדושים היודעים מהו רצון בוראם ומה חובתם בעולם בכל רגע (וכמובן, אינם זקוקים להבנתינו והסכמתינו) יכולים להביא בחשבון שיטות אלו ולהתנהג על פיהם.
(בכלל, אילו היה האדמו"ר מאמשינוב שואל לדעתי העניה, הייתי אומר שהוא פטור לגמרי ע"פ שו"ע [או"ח סי' ע סעי' ד] מק"ש ומתפילה, כיון שהוא עוסק כל הזמן בצרכי ציבור באמונה ובמסירות נפש. ועיני ראו ולא זר, כמה טירחות נתייגע וכמה טלפונים ביצע ע"מ לענות לי על שאלה חשובה שנגעה לדיני נפשות, וזאת אע"פ שהדגשתי במכתבי אליו שאני משתייך לחוג אחר לגמרי, ורק מחמת אילוץ מסויים הנני פונה אליו. אך פשוט כנ"ל שאין הוא זקוק לעצתי, ואפשר שתפילותיו [הנערכות מתוך מסירות גוף ונפש, וכל הרואה ויודע מעט, מכיר שבכח אנושי רגיל א"א לזה] גם הן צרכי רבים.)
נ"ב, שו"ר את ההתבטאויות של פש"מ על הגמרא (באשכול על תלמידי ר"ע), והבנתי שכ"ז 'לשיטתיה'.
לייבעדיג יענקל כתב:וכאן אציג את אשר שמעתי מפי הרה"ג ר' יצחק יהודה וינד שי' (מחו"ר ישיבת שער השמים) שקיבל מאביו ר' הלל וינד שהיה משמש אצל הרה"ק ר' אהרן קדוש ה' מבעלזא זי"ע.
לייבעדיג יענקל כתב:אין בכוונתי לדון עם מי שכתב בזה"ל "וכשם שבאגדתות דפ' הניזקין אין שום פורפורציה עם האמת [יש שם מספרים במיליארדים]". וכשהעירו לו שזהו חוסר כבוד לגמ' השיב שעל טעם וריח אין להתווכח, וכ"ז בשעה שבגמ' גופה שם מבואר "אמר עולא לדידי חזי לי ההוא אתרא ואפילו שיתין ריבוותא קני לא מחזיק, אמר ליה ההוא צדוקי לרבי חנינא שקורי משקריתו אמר ליה ארץ צבי כתיב בה מה צבי זה אין עורו מחזיק את בשרו אף ארץ ישראל בזמן שיושבין עליה רווחא ובזמן שאין יושבין עליה גמדא". אך פשוט ש'חכם צדיק ושפל רוח' זה יראה גם בתירוץ הגמרא משהו 'לא אמיתי ולא ראציונלי ולא פרופורציונלי'.
תמיהה גדולה לי על מנהלי הפורום שאינם מוחקים דברי חירוף וגידוף של זה ש'שלח ידיו בשלומיו חילל בריתו' 'שתו בשמים פיהם ולשונם תיהלך בארץ'. (ומה נשתנו דברים אלו מהדיבורים המכוערים שנמחקו בשולי האשכול על הגרד"ל והחזו"א)
כדאי להזכיר את מ"ש הגר"ח מיליקובסקי (אביו של הגה"ק מאמשינוב) לפלוני שהתלונן לפניו על איחור הזמנים של בנו: ווען די האסט נאך געזינדיגט און חברון האט שוין מיין יעקב אריה געקענט גאנץ או"ח יו"ד מיט'ן פמ"ג. ואין לי ספק שהרישא של המשפט יאה גם לפש"מ.
וכאן אציג את אשר שמעתי מפי הרה"ג ר' יצחק יהודה וינד שי' (מחו"ר ישיבת שער השמים) שקיבל מאביו ר' הלל וינד שהיה משמש אצל הרה"ק ר' אהרן קדוש ה' מבעלזא זי"ע. (אין הדברים מופנים אל פש"מ כלל וכלל, אלא רק ליראי ה' ההולכים בתמימות ויודעים באמת שאינם יכולים לבא בסוד קדושים.) כשהגיע הרה"ק מבעלזא זי"ע לא"י והיה מאחר את זמן התפילה כידוע, שמע ע"כ הרב יעקב יוסף הרמן זצ"ל. וכיון שהוא נתגדל רוב ימיו בארה"ב ולא הכיר כלל את דרכי החסידות וצדיקיה, גמר אומר בתומתו וצדקתו לילך להוכיח את הרה"ק מבעלזא ע"ז. כשהגיע לשם וביקש ליכנס א"ל המשמש שא"א ליכנס בלא לכתוב קויטל. כיון שכן כתב קויטל ובו שמות כל בני משפחתו. כשנכנס אל הקודש פנימה קרא המשמש את הקויטל לפני הרה"ק מבעלזא, ובהגיעו לאחד מהשמות הפסיקו הרה"ק 'נו נו'. חזר לראש וקרא מתחילה, ושוב הפסיקו הרה"ק באותו שם. וכך היה עוד כמה פעמים, עד שנזכר הרב הרמן שלאותו בן משפחה יש שם נוסף שאין רגילים להשתמש בו והוא שכח לכתבו. לאחר שתיקן את הטעות, הניח הרה"ק מבעלזא להמשיך בקריאת הקויטל. כיון שראה זאת הרב הרמן החליט בדעתו שאם כך הם פני הדברים לא יאמר ולא יעיר לרבי כלום (אגב, פוק חזי מה בין יר"ש קמאי לבין 'חכם צדיק ושפל רוח' דהשתא). לאחר שהאציל הרה"ק מבעלזא את ברכתו, פנה הרב הרמן ויצא. או אז שאל הרה"ק מבעלזא את משמשו: מה רצה יהודי זה ממני? נענה המשמש: הוא ביקש רק לתת קויטל. א"ל הרה"ק: לא, הוא רצה ממני משהו, קראו לו חזרה. כשנכנס הרב הרמן והרה"ק שאלו מה רציתם, ענה: סברתי שלא אומר, אך כיון שהינכם שואלים אענה שרציתי להעיר על איחור זמן התפילה. ענה לו הרה"ק מבעלזא: מן הדין הנני פטור לגמרי מן התפילה, היות שהנני חולה מעיים, ומה שאני מתפלל זהו בגדר נדבה, ותפילת נדבה רשאים להתפלל כל היום. שאל שוב הרב הרמן: תינח אתם, ומה עם החסידים. א"ל הרה"ק מבעלזא: הנני רואה שהינך ירא שמים, מי שיש בו יר"ש דבריו נשמעים, לך ואמור להם...
בברכה המשולשת כתב:אני הקטן שמעתי בשם הגר"ש פישר שליט"א בעהמח"ס בית ישי שהיה מעודד תלמידים לראות הדלקת נ"ח של האדמו"ר מאמשינוב שליט"א, וכשתמהו- והרי זה לא בזמן הדלקה אמר להם שאעפ"כ ילכו כדי להתחזק בירא"ש
צולניק כתב:ר' לייבעדיג שליט"א
ניכר סערת הרוחות בה היית שרוי בשעת כתיבת הדברים, אך לצערי אתה עונה כאן ב'חסידית' בעוד שפש"מ ועוד רבים [ביניהם אני] מבינים רק את השפה ה'ליטאית', ובשפה שלנו כששומעים סיפורים מעין אלו יש לכך ב' תשובות, או שהסיפור כלל לא היה, או שאפילו אם היה אין בזה שום תשובה לשאלה היאך עוברים בשאט נפש על ס"ק אחד במגן אברהם, וע"כ לא ענית דבר וחצי דבר.
איש רגיל כתב:מה שאיכפת לי בכל הדיון, שנזכרו למחות רק כשפער פיו על האדמו"ר מאמשינוב שליט"א (מבלי להמעיט בחומרת הדבר), אך כשזלזל בחז"ל ובראשונים, וביטל את דבריהם כאחרוני הריקים, כולם שתקו, או מקסימום רמזו קלות את אי נוחותם. מילא אני, מיד כשראיתי את כיוונו של אותו אפיקורס, החלטתי שאיני בא בדברים עמו, לטב ולמוטב, ות"ל שכמעט שלא זזתי מקבלתי זו. אך אם למחות, יש למחות על הרבה יותר מזה.
-----------
אגב, הכרתי הרבה אפיקורסים ומתחכמים למיניהם שלא האמינו בחז"ל, אך רובם ככולם רק חיזקו אצלי את האמונה בחז"ל ובדבריהם, כשראיתי איך מתקיים בהם מאמרם 'לא עבדו ישראל ע"ז אלא כדי להתיר להם עריות'. וד"ל.
אוצר החכמה כתב:פשוטה של משנה כתב:חוץ מזה הראשונים והשו"ע כתבו שירא שמים יחוש לדרי ר"ת והגר"א בא וביטל הכרעה זו, ורק על פיו אין תפילין דר"ת מצויות בחוגי המתנגדים כלל.
לא כן הוא. הקדמונים החמירו שכל מי שאינו מוחזק בחסידות לא יניח תפילין דרבינו תם דהווה יוהרה וכן היה מנהג האשכנזים עיין בה"ט ורק הספרדים לא נהגו כן כמובא בשע"ת.
לייבעדיג יענקל כתב:תמיהה גדולה לי על מנהלי הפורום שאינם מוחקים דברי חירוף וגידוף של זה ש'שלח ידיו בשלומיו חילל בריתו' 'שתו בשמים פיהם ולשונם תיהלך בארץ'. (ומה נשתנו דברים אלו מהדיבורים המכוערים שנמחקו בשולי האשכול על הגרד"ל והחזו"א)
כדאי להזכיר את מ"ש הגר"ח מיליקובסקי (אביו של הגה"ק מאמשינוב) לפלוני שהתלונן לפניו על איחור הזמנים של בנו: ווען די האסט נאך געזינדיגט און חברון האט שוין מיין יעקב אריה געקענט גאנץ או"ח יו"ד מיט'ן פמ"ג. ואין לי ספק שהרישא של המשפט יאה גם לפש"מ.
שאל שוב הרב הרמן: תינח אתם, ומה עם החסידים. א"ל הרה"ק מבעלזא: הנני רואה שהינך ירא שמים, מי שיש בו יר"ש דבריו נשמעים, לך ואמור להם...
שלח כתב:שמעתי בשם רב גדול שאמנם סדר הפרשיות כמו ר"ת, אבל לפי ר"ת הם צריכים להיות שוכבים בבתים ,ולא כמו היום האם ידוע דבר זה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 495 אורחים