עמוד 1 מתוך 1
תפילה בתחפושת
פורסם: ה' מרץ 13, 2014 5:11 pm
על ידי גם זו לטובה
כתב בשבט הלוי -. אשר שאל, בענין אשר הרבה נוהגים בתחפושת בפורים החלפת בגדים כגון ליטאי עם שטראמל או להיפך אם מותר להתפלל בזה תפלת מנחה או מעריב, עפ"י המבואר או"ח סי' צ"א שצריך כדרך שעומד לפני אנשים חשובים. הנה לדעתי אין חיצונית המלבוש קובע אלא אופן עמדו לפני השי"ת בתפלה ע"ד המבואר סי' צ"ח דיחשוב כאלו שכינה כנגדו, ועומד לפני מלך העולם ועוד ועוד, וכיון שמתפלל ע"פ הלכה והוא מכוסה כהלכה, ואינו עושה שום שחוק אין נפ"מ באיזה בגד עומד.
ודבריו צ"ת, וז"ל המ"ב (צא,יב) ע"פ הפוסקים-- ובזמנינו צריך להשים בעת התפלה כובע בראשו כדרך שהולך ברחוב ולא בכובע הקטן שתחת הכובע כי אין דרך לעמוד כן לפני אנשים חשובים וכ"ש שלאף מיץ. אין להתפלל בבתי שוקיים של פשתן לבד דגנאי הוא לעמוד כן לפני גדולים ומכ"ש כשלובשין סנדל והעקב מגולה. גם אין ללבוש בעת התפלה בתי ידים שקורין הענטשי"ך כדרך עוברי דרכים וקורא אני עליהם אל תבואני רגל גאוה ויד רשעים אל תנידני [ב"ח] ומהח"א דלעיל משמע דאפילו בבתי שוקיים של צמר לבד ג"כ אין נכון והכל תלוי לפי מנהג המקומות. הרמ"מ תיקן שלא לכנס לבהכ"נ במנעלים ארוכים והיינו שטיוויל ואם דרך אותו המקום לעמוד כך בפני גדולים מותר [פמ"ג]:
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ה' מרץ 13, 2014 5:22 pm
על ידי איש-אחד
בענין קרוב, ראיתי לא פעם חיילים חרדים הלובשים בעת התפילה כובע וחליפה על גבי המדים הצבאיים.
בעיני היה הדבר תמוה מאוד, שכן וודאי מדים צבאיים הינם דרך לעמוד בפני שרים ומלכים, ואף שכובע וחליפה אף הם דרך שכזו, בלבישת כובע וחליפה ע"ג המדים נראה הדבר כחוכא ואיטלולא, שכן אין כאן לא זה ולא זה.
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ה' מרץ 13, 2014 5:57 pm
על ידי גם זו לטובה
איש-אחד כתב:בענין קרוב, ראיתי לא פעם חיילים חרדים הלובשים בעת התפילה כובע וחליפה על גבי המדים הצבאיים.
בעיני היה הדבר תמוה מאוד, שכן וודאי מדים צבאיים הינם דרך לעמוד בפני שרים ומלכים, ואף שכובע וחליפה אף הם דרך שכזו, בלבישת כובע וחליפה ע"ג המדים נראה הדבר כחוכא ואיטלולא, שכן אין כאן לא זה ולא זה.
אני גם סבור שבימינו ללבוש כובע בלא חליפה אין לזה טעם וריח ועדיף שלא ללבוש כובע כלל [פעם נהגו ללבוש כובע בלא חליפה ]
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ה' מרץ 13, 2014 6:34 pm
על ידי קטינא דארעא
יצא לאור קובץ תורני של חסידות באבוב בשבוע זה שכתב שם מאמר יהודי בשם הרב משה שולזינגר בו הוא טוען בצדק שאשה יכולה להתפלל עם חלוק בית מכיון שכל כבודה בת מלך פנימה
כל שכן ביום פורים שהכל היו מסכימים לעמוד לפני מלך, ומאן מלכי בימינו - רבנן, בתחפושת אין בזה שום פגם
כנלענ"ד אחרי שיצטרפו איתי ג' גדולי תורה ממבקרי הפורום
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ה' מרץ 13, 2014 6:42 pm
על ידי גם זו לטובה
קטינא דארעא כתב:יצא לאור קובץ תורני של חסידות באבוב בשבוע זה שכתב שם מאמר יהודי בשם הרב משה שולזינגר בו הוא טוען בצדק שאשה יכולה להתפלל עם חלוק בית מכיון שכל כבודה בת מלך פנימה
כל שכן ביום פורים שהכל היו מסכימים לעמוד לפני מלך, ומאן מלכי בימינו - רבנן, בתחפושת אין בזה שום פגם
כנלענ"ד אחרי שיצטרפו איתי ג' גדולי תורה ממבקרי הפורום
לא זה הטעם שנקט שבה"ל, ולכן עדיין דבריו צ"ת
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ה' מרץ 13, 2014 7:12 pm
על ידי אוצר החכמה
הסברא הזו היתה פשוטה לו. רק התקשה שסוף סוף עצם העובדה שמתחפש הוא סוג של קלות ראש וע"ז כתב מה שכתב.
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ה' מרץ 13, 2014 7:31 pm
על ידי אנונימי אנונימי
איש-אחד כתב:בענין קרוב, ראיתי לא פעם חיילים חרדים הלובשים בעת התפילה כובע וחליפה על גבי המדים הצבאיים.
בעיני היה הדבר תמוה מאוד, שכן וודאי מדים צבאיים הינם דרך לעמוד בפני שרים ומלכים, ואף שכובע וחליפה אף הם דרך שכזו, בלבישת כובע וחליפה ע"ג המדים נראה הדבר כחוכא ואיטלולא, שכן אין כאן לא זה ולא זה.
אני ראיתי באיצקוביץ חסיד חבד שלא היה לו גרטל, הוא הוריד את החולצה והתפלל בגופיה כשהחולצה קשורה סביב מותניו כגרטל
למדתי הלכתא גבירתא שבתורת חבד שלבישת גרטל חשובה מתפילה כעמידה לפני מלך
אחר סיפר לי שראה חסיד חב"ד קושר חוט של מאורר כגרטל
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ה' מרץ 13, 2014 7:33 pm
על ידי בברכה המשולשת
זכורני שכבר היה אשכול שמישהו הביא את דברי הגרח"ק בנושא תפילה בתחפושת
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ה' מרץ 13, 2014 8:07 pm
על ידי איש.dot
קצת קשה למצוא טעם להיתר, שהרי גם אם נאמר כדברי הסוברים לעיל שזהו מצב העמידה ביום פורים, הרי סוכ"ס ברור שאדם העומד בתפילה בתחפושת, אף אם יצליח להעמיד את עצמו במצב נפשי ראוי לתפילה, תהיינה לו הפרעות רבות יותר מצד מי שיסתכל על התחפושת או ירמז עליה או יגחך לכיוונו וכדו' ולא יימלט שתיגרם לו הסחת הדעת מהתפילה ועד למצב של ליצנות וקלות ראש. כך נראה לי.
אמנם, בחסידויות שם נהוג שכולם מחליפים את לבושיהם לקאפטן ותרבוש פורימיים, לכאורה אין את החשש הנ"ל שהרי זהו ממש לבוש רגיל (ביום זה), ושוב אינו לחשש הנ"ל.
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ה' מרץ 13, 2014 8:08 pm
על ידי קטינא דארעא
איש.dot כתב:קצת קשה למצוא טעם להיתר, שהרי גם אם נאמר כדברי הסוברים לעיל שזהו מצב העמידה ביום פורים, הרי סוכ"ס ברור שאדם העומד בתפילה בתחפושת, אף אם יצליח להעמיד את עצמו במצב נפשי ראוי לתפילה, תהיינה לו הפרעות רבות יותר מצד מי שיסתכל על התחפושת או ירמז עליה או יגחך לכיוונו וכדו' ולא יימלט שתיגרם לו הסחת הדעת מהתפילה ועד למצב של ליצנות וקלות ראש. כך נראה לי.
אמנם, בחסידויות שם נהוג שכולם מחליפים את לבושיהם לקאפטן ותרבוש פורימיים, לכאורה אין את החשש הנ"ל שהרי זהו ממש לבוש רגיל (ביום זה), ושוב אינו לחשש הנ"ל.
הרב ואזנר מדבר על שינוי מזערי בלבוש ולא על תחפושת של גורילה
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ה' מרץ 13, 2014 8:12 pm
על ידי איש.dot
קטינא דארעא כתב:הרב ואזנר מדבר על שינוי מזערי בלבוש ולא על תחפושת של גורילה
נו נו... תנסה אתה לשים נוצה אדומה על הכובע ביום פורים, ותדווח לי כמה ראשים יסובו אליך בשעת התפילה.
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ה' מרץ 13, 2014 8:15 pm
על ידי קטינא דארעא
איש.dot כתב:קטינא דארעא כתב:הרב ואזנר מדבר על שינוי מזערי בלבוש ולא על תחפושת של גורילה
נו נו... תנסה אתה לשים נוצה אדומה על הכובע ביום פורים, ותדווח לי כמה ראשים יסובו אליך בשעת התפילה.
בנוסח היה כתוב ליטאי עם שטריימל סליחה שטראמל
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ה' מרץ 13, 2014 10:02 pm
על ידי מרן המשגיח
קטינא דארעא כתב:יצא לאור קובץ תורני של חסידות באבוב בשבוע זה שכתב שם מאמר יהודי בשם הרב משה שולזינגר בו הוא טוען בצדק שאשה יכולה להתפלל עם חלוק בית מכיון שכל כבודה בת מלך פנימה
מישהו הבין? אני לא
אבל אולי זה בגלל שאני רק משגיח ולא ראש ישיבה...
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ו' מרץ 14, 2014 12:52 am
על ידי אוהב אוצר
הדברים מובאים בשו"ת שבה"ל ח"י סי' יח וכן בשערי ימי הפורים [טשזנר] עמ' נז.
(המקורות מספר 'כי בא מועד להרה"ג בנימין חוטא שליט"א)
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ו' מרץ 14, 2014 12:53 am
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
- בית הלל מג 107.JPG (35.32 KiB) נצפה 9012 פעמים
- במחיצת רבינו ר יעקב קמינצקי.JPG (27.81 KiB) נצפה 9012 פעמים
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ו' מרץ 14, 2014 1:04 am
על ידי אוהב אוצר
לכן נראה [מי אני הקטן בכלל שיחזק את דברי פוסק הדור שבט הלוי] שמבחינת 'היכון' יש בזה כי עטוף כדבעי וראש גם.
וגם אם נדון מבחינת שעומד בזה לפני מלכים, הרי אותו מלך לא יודע אם הוא ליטאי שהחליף את לבושו וכד' ויש כאלו ואם יהיה בבית כנסת אחר לא יוכלו לדעת מה הוא באמת
משא"כ בדבר מוזר וחריג שליכא שני עניינים אלו ויהיה אסור.
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ו' מרץ 14, 2014 11:43 am
על ידי קטינא דארעא
מרן המשגיח כתב:קטינא דארעא כתב:יצא לאור קובץ תורני של חסידות באבוב בשבוע זה שכתב שם מאמר יהודי בשם הרב משה שולזינגר בו הוא טוען בצדק שאשה יכולה להתפלל עם חלוק בית מכיון שכל כבודה בת מלך פנימה
מישהו הבין? אני לא
אבל אולי זה בגלל שאני רק משגיח ולא ראש ישיבה...
אני הבנתי
מכיון שכל כבודה בת מלך פנימה אין כאן עמידה לפני מלך שלא בצורה מכובדת מכיון שזהו כבודה
הרב ואזנר מדבר על ענין אין עומדים להתפלל אלא מתוך כובד ראש וע"ז ענה שהעיקר בכוונה הפנימית, ואילו בענין מלבושים מכובדים עניתי את שעניתי
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ו' מרץ 14, 2014 11:52 am
על ידי מרן המשגיח
קטינא דארעא כתב:מרן המשגיח כתב:קטינא דארעא כתב:יצא לאור קובץ תורני של חסידות באבוב בשבוע זה שכתב שם מאמר יהודי בשם הרב משה שולזינגר בו הוא טוען בצדק שאשה יכולה להתפלל עם חלוק בית מכיון שכל כבודה בת מלך פנימה
מישהו הבין? אני לא
אבל אולי זה בגלל שאני רק משגיח ולא ראש ישיבה...
אני הבנתי
מכיון שכל כבודה בת מלך פנימה אין כאן עמידה לפני מלך שלא בצורה מכובדת מכיון שזהו כבודה
הרב ואזנר מדבר על ענין אין עומדים להתפלל אלא מתוך כובד ראש וע"ז ענה שהעיקר בכוונה הפנימית, ואילו בענין מלבושים מכובדים עניתי את שעניתי
עדיין לא הבנתי ועמך הסליחה
כל כבודה ב"מ פנימה זה שאיננה יוצאת לחוץ ולא שלובשת חלוק ונעלי בית
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: א' מרץ 16, 2014 12:29 am
על ידי קטינא דארעא
מרן המשגיח כתב:כל כבודה ב"מ פנימה זה שאיננה יוצאת לחוץ ולא שלובשת חלוק ונעלי בית
כל כבודה בת מלך פנימה אומר שכבודה להיות בתוך הבית, וממילא אף חלוק בית הוא בגד מכובד בשבילה אף אם לא תצא עימו לרחוב
סבורני שאפילו חולה הנמצא בפיג'מה ישתדל שלא לשבת לשולחן שבת עם פיג'מה ויעשה מאמץ ויתלבש
ואעפ"כ נשי דידן אינם רואים חסרון לשבת עם חלוק בשולחן שבת
הוי אומר כל כבודה בת מלך פנימה
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: א' מרץ 16, 2014 12:51 am
על ידי אנונימי אנונימי
קטינא דארעא כתב:מרן המשגיח כתב:כל כבודה ב"מ פנימה זה שאיננה יוצאת לחוץ ולא שלובשת חלוק ונעלי בית
כל כבודה בת מלך פנימה אומר שכבודה להיות בתוך הבית, וממילא אף חלוק בית הוא בגד מכובד בשבילה אף אם לא תצא עימו לרחוב
סבורני שאפילו חולה הנמצא בפיג'מה ישתדל שלא לשבת לשולחן שבת עם פיג'מה ויעשה מאמץ ויתלבש
ואעפ"כ נשי דידן אינם רואים חסרון לשבת עם חלוק בשולחן שבת
הוי אומר כל כבודה בת מלך פנימה
השאלה היא כזו,
לפי פשוטו המושג של עומד לפני מלך אינו סתם שלא יהיו מצוות בזויות עליו, אלא כאילו הוא יוצא מעצמו לפגישה חשובה, עם בורא עולמים
ממילא ענין כל כבודה לא שייך לכאן שהרי אם יבוא לכאן אדם חשוב הרי תתלבש כל אשה לכבודו
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: א' מרץ 16, 2014 6:09 pm
על ידי מבקש תורה
שאלה זו שאלתי קמיה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א:
שאלה: בחור שנתחפש כל יום הפורים בקיטל או בחליפה שאין דרכו ללבוש, האם מותר לו להתפלל כך שמו"ע או שצריך ללבוש בגדיו הרגילים.
והשיבנו בזה"ל: אם יכול נכון שיתלבש.
ומשמע דבשעת הדחק שפיר דמי להתפלל עם תחפושת
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: א' מרץ 16, 2014 10:59 pm
על ידי אוצר החכמה
הלא אפילו לגבי מי ששתוי מעט מיקל המהרש"ל קל וחומר לעניין זה שבעצם מעיקר הדין די במה שמכסה את לבו כמבואר בגמרא
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ב' מרץ 17, 2014 7:45 am
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
הבאתי לעיל מספר בית הלל מ"ג.
הנה הערה של חד מחשיבי חבריין שם.
- בית הלל מג 106 1.JPG (29.67 KiB) נצפה 8928 פעמים
- 2.JPG (17 KiB) נצפה 8928 פעמים
Re: תפילה בתחפושת
פורסם: ב' מרץ 17, 2014 2:56 pm
על ידי איש.dot
קטינא דארעא כתב:כל כבודה בת מלך פנימה אומר שכבודה להיות בתוך הבית, וממילא אף חלוק בית הוא בגד מכובד בשבילה אף אם לא תצא עימו לרחוב
סבורני שאפילו חולה הנמצא בפיג'מה ישתדל שלא לשבת לשולחן שבת עם פיג'מה ויעשה מאמץ ויתלבש
ואעפ"כ נשי דידן אינם רואים חסרון לשבת עם חלוק בשולחן שבת
הוי אומר כל כבודה בת מלך פנימה
מן הענין ושלא ממין הענין -
במחילה, ר' קטינא, חושבני שחלוק בית פשוט בשלחן שבת זה קצת זלזול עצמי. לא חסרות עקרות בית רבות, שבהגיע השבת תשבנה לשלחן לא כמו עוזרת בית, אלא כמלכה בראש. (ואם כוונתך לתרבות החלוקים האמריקאיים - הרי הולכות בהן כל היום, והם מכובדים, ואין ספק שמותר להתפלל בהם. משא"כ חלוקי אר"י ואכמ"ל).