אורים ותומים - כוונת האבן עזרא בקושייתו על רש"י
פורסם: ג' פברואר 04, 2014 5:30 pm
לכבוד חכמי בית המדרש החשובים שליט"א...
פרשת תצוה - תשע"ד
הקדמה:
כתיב (שמות כח,ל) "ונתת אל חשן המשפט את האורים ואת התומים" וגו' ופירש"י הוא כתב שם המפורש שהיה נותנו בתוך כפלי החשן, שעל ידו הוא מאיר דבריו ומתמם את דבריו וכו'. עכ"ל. [גם בתרגום יונתן משמע הכי "דבהון חקיק ומפרש שמא רבא וקדישא" וכו'.]
וראב"ע (כח,ו) מאריך בענין ובתוך דבריו כתב וז"ל: ורבינו שלמה אמר כי האורים והתומים היו כתבי שם המפורש. ואילו ראה תשובת רבינו האי לא אמר ככה. עכ"ל. ובהוצאת 'עוז והדר' ציינו לתשובה זו שנדפסה בספר טעם זקנים עמוד 58, ומצאתיה כאן - http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43991&st=&pgnum=128
והרמב"ן (כח,ל) אחר שהאריך להקשות על פירושו של הראב"ע בענין האורים ותומים, ומאידך להצדיק פירושו של רש"י, ולבאר את הדברים, כתב לבסוף וז"ל: ומה שאמר (האבן עזרא) שאילו ראה (רש"י) תשובת רבינו האי לא אמר ככה, כבר ראינוה וחשבנוה, וידענו כי רבי אברהם לא נתכוון אליה. עכ"ל. [ונראה כוונת הרמב"ן במ"ש "וידענו כי רבי אברהם לא נתכוון אליה" דר"ל שלא פירשה והבינה בצורה נכונה, ונמצאת הבנתו באותה תשובה שאינה מכוונת.]
והשאלה:
והאמת שלא הבנתי מה ראה הראב"ע באותה תשובה עד שטען שאילו ראה אותה רש"י לא היה מפרש ככה. וממילא גם לא הבנתי תשובת הרמב"ן בזה. על כן אודה לכם מאוד על ביאור הדברים.
פרשת תצוה - תשע"ד
הקדמה:
כתיב (שמות כח,ל) "ונתת אל חשן המשפט את האורים ואת התומים" וגו' ופירש"י הוא כתב שם המפורש שהיה נותנו בתוך כפלי החשן, שעל ידו הוא מאיר דבריו ומתמם את דבריו וכו'. עכ"ל. [גם בתרגום יונתן משמע הכי "דבהון חקיק ומפרש שמא רבא וקדישא" וכו'.]
וראב"ע (כח,ו) מאריך בענין ובתוך דבריו כתב וז"ל: ורבינו שלמה אמר כי האורים והתומים היו כתבי שם המפורש. ואילו ראה תשובת רבינו האי לא אמר ככה. עכ"ל. ובהוצאת 'עוז והדר' ציינו לתשובה זו שנדפסה בספר טעם זקנים עמוד 58, ומצאתיה כאן - http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43991&st=&pgnum=128
והרמב"ן (כח,ל) אחר שהאריך להקשות על פירושו של הראב"ע בענין האורים ותומים, ומאידך להצדיק פירושו של רש"י, ולבאר את הדברים, כתב לבסוף וז"ל: ומה שאמר (האבן עזרא) שאילו ראה (רש"י) תשובת רבינו האי לא אמר ככה, כבר ראינוה וחשבנוה, וידענו כי רבי אברהם לא נתכוון אליה. עכ"ל. [ונראה כוונת הרמב"ן במ"ש "וידענו כי רבי אברהם לא נתכוון אליה" דר"ל שלא פירשה והבינה בצורה נכונה, ונמצאת הבנתו באותה תשובה שאינה מכוונת.]
והשאלה:
והאמת שלא הבנתי מה ראה הראב"ע באותה תשובה עד שטען שאילו ראה אותה רש"י לא היה מפרש ככה. וממילא גם לא הבנתי תשובת הרמב"ן בזה. על כן אודה לכם מאוד על ביאור הדברים.