אמסטרדם כתב:למה מונח בזכרוני שהיה שם מ"ב?
חכם באשי כתב:אמסטרדם כתב:למה מונח בזכרוני שהיה שם מ"ב?
בפירוש הרוקח על התורה, סו"פ תצווה, איתא שזה היה שם ע"ב. וכך בספר גימטריאות לר' יהודה החסיד.
קולמוס הסופר כתב:ומכאן משמע שאין משתמשים כלל בשם המפורש, אם לא לצורך גדול מאד, ודלא כמשמע מרש"י שהכ"ג השתמש כסדר עם שם המפורש.
הוגה ומעיין כתב:באוצר הגאונים ברכות חלק התשובות סי' ד-ו הובאו תשובות רב נסים גאון, רב שרירא גאון ובנו רב האי, הסוברים שאבני החושן עצמן נקראות 'אורים ותומים'. והיא שיטה שלישית, לא כרש"י שהוא שם המפורש ולא כאבע"ז שהוא כעין אצטרולב.
מן השורה כתב:יש לציין שהמחוור בשיטת הרמב"ם הוא כמ"ש הגאונים שהאבנים עצמם -או הכתב שעליהם- הוא האו"ת. הרמ' לא מזכיר כלל ענין שהי' שמות בכפלי החושן, [השוה עם המקורות וציונים במהד' פרנקל, ותמצא שי' הרמב"ם מחוורת בכ"מ].
גביר כתב:עניין אורים ותומים לפי הספורנו, אינו בפירושו על התורה, ישנו בכתבי רבי עובדיה ספורנו, הוצאת מוסד הרב קוק, ירושלים תשמ"ז, עמ' תקיט. ויעוין גם - אביגדור שולוואס, חיי היהודים באיטליה בתקופת הרינסאנס, ניו יורק תשטו, עמ' 176 ושם הערה 5, שמפנה למאור עיניים חלק ימות עולם עמ' סד שמביא דברים דומים גם בשם הספורנו, שלוואס מציין ן שלא מצא כן בפירושו.
ישורון כתב:הוגה ומעיין כתב:באוצר הגאונים ברכות חלק התשובות סי' ד-ו הובאו תשובות רב נסים גאון, רב שרירא גאון ובנו רב האי, הסוברים שאבני החושן עצמן נקראות 'אורים ותומים'. והיא שיטה שלישית, לא כרש"י שהוא שם המפורש ולא כאבע"ז שהוא כעין אצטרולב.מן השורה כתב:י....
ב. מן השורה .
... האם אפשר לומר שכוונת האבן עזרא היתה לתשובה זו ולא לתשובה לענין השימוש בשמות הקודש, וה"ק אילו ראה רש"י תשובת רבינו האי שאורים ותומים הם אבני האפוד לא היה מפרש שהם שם המפורש, אחר ודברי הגאונים דברי קבלה הם? (אמנם הדוחק גלוי שגם הוא עצמו לא פירש שהם אבני האפוד אלא כלים בפני עצמם).
ג.עושה חדשות כתב:מעל"ע, האם יש בחז"ל או בקדמונים משהו שיכול להתאים עם מש"כ בתרגום השבעים
ש'אורים' היינו תשובה שלילית
ו'תומים' זו תשובה חיובית.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים