עמוד 1 מתוך 1

ויאמינו במשה

פורסם: ג' דצמבר 31, 2013 9:49 pm
על ידי בנימין אריה
מישהו יכול לעזור לי?
יש בראשונים או באחרונים קדמונים הקושיה על ויאמינו במשה הרי הן בקדושיו לא יאמין, מישהו יודע מי?

Re: ויאמינו במשה

פורסם: ד' ינואר 01, 2014 12:46 pm
על ידי איש.dot
א. כוונתך מן הסתם לפסוק "הן בעבדיו לא יאמין" (איוב ד, יח), המוסב על הצדיקים (ראה רש"י שם), ולא לפסוק "הן בקדושיו לא יאמין" (שם טו, טו) המוסב על המלאכים (ראה מלבי"ם שם).
ב. אינני מבין מה קשה לכת"ר - פשט הלשון בשמות, לענ"ד, הוא שהאמינו בה' ובכך שמשה הוא עבדו. הלא כבר מראשית שליחות משה לעמ"י שאל משה "והן לא יאמינו לי ולא ישמעו אלי", שבכללו - שלא יאמינו שהוא שליח ה'; ורק במ"ת הוכח שמשה הוא עבד ה', כפי שמפרש הקב"ה - "וגם בך יאמינו לעולם". אם כן, כאשר ראו בנ"י "אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' בְּמִצְרַיִם", הם האמינו שמשה - שהוציאם ממצרים וציוה עליהם ללכת בתוך הים שנהפך ליבשה - הוא "משה עבדו" של הקב"ה.
לא ראיתי במפרשי התורה על זה.

Re: ויאמינו במשה

פורסם: ד' ינואר 01, 2014 1:13 pm
על ידי בן יצחק
מי שאמר והן בקדושיו לא יאמין הוא אמר: לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא.

Re: ויאמינו במשה

פורסם: ד' ינואר 01, 2014 1:24 pm
על ידי איש.dot
בן יצחק כתב:מי שאמר והן בקדושיו לא יאמין הוא אמר: לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא.

לאו דוקא שפסוק זה נוגע לעניננו. הלא בפירושו יש כמה פנים - אם שמדבר רק בענין מעלת הנבואה של משה, או שמשה הוא כנאמן השולט על כל נכסי האדון, או שהוא נאמן שלא יטול לעצמו 'בעלות' על התורה (יל"ש בהעלותך יב, ד-ח).
אך בקדושיו לא יאמין הפשט הוא (ראה רש"י שם) שגם בצדיקים אינו בוטח של יחטאו (בדרגתם עכ"פ) ומשום כך נופלים למיתה, ובמה שונה משה רבינו.

Re: ויאמינו במשה

פורסם: ד' ינואר 01, 2014 10:56 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
על אף שלכאו' צדקו תשובות המשיבים, אולם ראיתי באחרונים מאוחרים שמקשים כן - איך תלו אמונתם בבשר ודם, (ולא העליתים כי השואל ביקש ראשונים או קדמונים).