עמוד 1 מתוך 1
האם הזוה"ק שואל למה לא נאמר אנכי ה' אלקיך אשר בראתיך?
פורסם: ד' אוקטובר 23, 2013 12:27 pm
על ידי אבי ישועה
האם הזוה"ק שואל למה לא נאמר אנכי ה' אלקיך אשר בראתיך?
ראיתי הרבה ספרים שמביאים שאלה זו בשם הזוה"ק, ואף אחד לא מציין מקור, ולעת עתה לא מצאתי זה בזוה"ק, האם מישהו יכול לעזור לי?
Re: האם הזוה"ק שואל למה לא נאמר אנכי ה' אלקיך אשר בראתיך?
פורסם: ד' אוקטובר 23, 2013 1:33 pm
על ידי מרחביה
זו שאלת ריה"ל, הובא בראב"ע על אנכי, ובתמיהת המלך על החבר בתחילת הכוזרי.
Re: האם הזוה"ק שואל למה לא נאמר אנכי ה' אלקיך אשר בראתיך?
פורסם: ד' אוקטובר 23, 2013 1:36 pm
על ידי אבי ישועה
מרחביה כתב:זו שאלת ריה"ל, הובא בראב"ע על אנכי, ובתמיהת המלך על החבר בתחילת הכוזרי.
זה גם אנכי ידעתי, אולם כיון שראיתי הרבה ספרים שמייחסים קושיא זו לזוה"ק, לכן הנני מחפש מקורו.
Re: האם הזוה"ק שואל למה לא נאמר אנכי ה' אלקיך אשר בראתיך?
פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 1:49 am
על ידי יורם נ.
בתיקו"ז עו. מופיע שאלה זו, אבל לא בנוסח של 'אשר בראתיך', אלא בנוסח דומה. אולם בעצם זו שאלה של הזוה"ק והיא היא.
לנוחותך אני מעתיק לך: "אמר רבי אלעזר, וכי מאן דאית ליה עבדא ואפיק ליה לחירו משעבודיה, אית ליה לרבוניה לשבחא גרמיה במפקנותא לחירו לעבדיה, וכי קודשא בריך הוא דאמר לאברהם כי גר יהיה זרעך וכו' אית לשבחא גרמיה כמה זמנין אשר הוצאתיך מארץ מצרים"...
Re: האם הזוה"ק שואל למה לא נאמר אנכי ה' אלקיך אשר בראתיך?
פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 10:14 am
על ידי אבי ישועה
יורם נ. כתב:בתיקו"ז עו. מופיע שאלה זו, אבל לא בנוסח של 'אשר בראתיך', אלא בנוסח דומה. אולם בעצם זו שאלה של הזוה"ק והיא היא.
לנוחותך אני מעתיק לך: "אמר רבי אלעזר, וכי מאן דאית ליה עבדא ואפיק ליה לחירו משעבודיה, אית ליה לרבוניה לשבחא גרמיה במפקנותא לחירו לעבדיה, וכי קודשא בריך הוא דאמר לאברהם כי גר יהיה זרעך וכו' אית לשבחא גרמיה כמה זמנין אשר הוצאתיך מארץ מצרים"...
תודה, אבל במחילה התיקו"ז שם מדבר על שאלה אחרת לגמרי, ע"ש ותבין
Re: האם הזוה"ק שואל למה לא נאמר אנכי ה' אלקיך אשר בראתיך?
פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 10:44 am
על ידי כתונת_פסים
ומעולם לא הבנתי מה קשיא
שהרי כתב רש"י שאמר אשר הוצאתיך כיון שכשיצאו ממצרים התגלה עליהם כגבור וכאן התגלה כזקן מלא רחמים על כן הוצרך לומר אשר הוצאתיך וכו'.
וז"ל רש"י.
אשר הוצאתיך מארץ מצרים. - לפי שנגלה בים כגבור מלחמה ונגלה כאן כזקן מלא רחמים, שנאמר ותחת רגליו כמעשה לבנת הספיר, זו היתה לפניו בשעת השעבוד, וכעצם השמים משנגאלו, הואיל ואני משתנה במראות, אל תאמרו שתי רשויות הן (מכילתא פ"ה), אנכי הוא אשר הוצאתיך ממצרים ועל הים.
אמנם כידוע שהרמב"ם חולק על רש"י ולדעתו אנכי השם הוא מצוות עשה וכו' ואפשר שמה שהבאת בשם הזוהר מתאים לפי פירוש הרמב"ם וצ"ב.
Re: האם הזוה"ק שואל למה לא נאמר אנכי ה' אלקיך אשר בראתיך?
פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 11:29 am
על ידי כתונת_פסים
לדעתו של רש"י ועוד הרבה ראשונים לא יתכן לומר שציווה אותם השי"ת להאמין בו וכפי שלמד הרמב"ם מן הפסוק אנכי וכו' שהרי לא שייך לצוות את האינו מאמין וכל מה שציווה השי"ת לבני ישראל הוא לאחר שהאמינו בו. והדברים ארוכים וידועים.
Re: האם הזוה"ק שואל למה לא נאמר אנכי ה' אלקיך אשר בראתיך?
פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 1:06 pm
על ידי יורם נ.
אבי ישועה כתב:יורם נ. כתב:בתיקו"ז עו. מופיע שאלה זו, אבל לא בנוסח של 'אשר בראתיך', אלא בנוסח דומה. אולם בעצם זו שאלה של הזוה"ק והיא היא.
לנוחותך אני מעתיק לך: "אמר רבי אלעזר, וכי מאן דאית ליה עבדא ואפיק ליה לחירו משעבודיה, אית ליה לרבוניה לשבחא גרמיה במפקנותא לחירו לעבדיה, וכי קודשא בריך הוא דאמר לאברהם כי גר יהיה זרעך וכו' אית לשבחא גרמיה כמה זמנין אשר הוצאתיך מארץ מצרים"...
תודה, אבל במחילה התיקו"ז שם מדבר על שאלה אחרת לגמרי, ע"ש ותבין
השאלה של הזוה"ק היא מה השבח של "אנכי ה' אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים", שכן יציאת מצרים לכאורה איננה שבח כה גדול לקב"ה. השאלה למה לא כתוב "אשר בראתיך", נגזרת משאלה זו, שכן בריאת האדם היא בעצם השבח הכי גדול לה'.
אין עוד מקור נוסף בזוה"ק למיטב ידיעתי וניסיוני, וכל המובאות מסתמכות בעצם על התיקו"ז דנן. ע"ש היטב ודו"ק ובס"ד תבין גם אתה.
Re: האם הזוה"ק שואל למה לא נאמר אנכי ה' אלקיך אשר בראתיך?
פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 2:37 pm
על ידי כתונת_פסים
מצאתי מצויין אצלי שהמהר"ל בספרו תפארת ישראל פרק ל"ז האריך בכל העניין.
בקושיית האבן עזרא, ובמה שהבאתי לעיל אם אמר להם אשר הוצאתיך כדי שלא יפקפקו בזה אם אכן הוא האלוקים. והוא זה אשר התגלה להם על הים כגיבור מלחמה כשהוציאם ממצרים וכדברי רש"י. או כפי שהבין הרמב"ם שכוונת הדיברה היא לצוות אותם שעליהם להאמין בו יעו"ש.
ולדעתו לא יתכן שיאמר אשר בראתיך שאם כן היה לו לחייב את כל העולם בעשרת הדיברות ומדוע דווקא את ישראל יעו"ש.