יורה_דעות כתב:ופקוח נפש לא שייך, כי עושים הרבה מעבר מהצריך לפקוח נפש, ואין מגמתם עבור פקו"נ כלל, דהיינו אף שכמובן שמחים לסייע גם לבתי חולים שאין להם גנרטור ולאנשים הצריכים חשמל. הם באים כדי לספק חשמל לכל המדינה גם לחרדים, ואם היו באים למטרת פקו"נ לא היו צריכים לעשות רוב פעולותיהם. ודומה לסופר פארם שפותחים בשבת משום שיש להם תורנות בתי מרקחת, ולפעמים קונים תרופות שהם פקו"נ. וכמובן הרבה יותר גרוע.
אוצר החכמה כתב: וההנחה של המתירים היא שאילו היו עובדים רק למנוע פיקוח נפש, גם אז היה חשמל לכולם. וממילא לא ניחא ליה כלל במה שעושים מעבר להכרח ולכן לא מיקרי חילול השם.
החשבון הוא אחר.יורה_דעות כתב:אוצר החכמה כתב: וההנחה של המתירים היא שאילו היו עובדים רק למנוע פיקוח נפש, גם אז היה חשמל לכולם. וממילא לא ניחא ליה כלל במה שעושים מעבר להכרח ולכן לא מיקרי חילול השם.
אבל הנחה זו שגויה כמובן, החשמל הנצרך לפקו"נ הוא כמות זניחה יחסית, העבודה בחברת החשמל היא תלויה מאד ביחס לצריכה, אם הצריכה היתה יורדת ב95% העבודה היתה שונה לגמרי. וכמובן שגם עבור הכמות הזניחה של פקו"נ אפשר היה בהשקעה מתאימה ליצור מערכת אוטומטית לגמרי. כל הצורך בפקו"נ הוא מחמת שמדובר במחללי שבת שאין להם ענין לעשות בהיתר, הם לא מחלליםש בת בשביל פקו"נ, אלא בגלל שהם מעוניינם ליצר חשמל בשבת לכל מאן דבעי.
אפרקסתא דעניא כתב:האם יש עניין להשתמש בגנרטור לתאורה כאשר במזגן משתמשים בחשמל של חח"י?
מאן מלכי כתב:[אא"כ יש בעיה טכנאית שא"א לקבל חשמל גם עבורם, ואז פתרונות אחרים כמו מצבר גדול הנקרא 'קומבי'].
אפרקסתא דעניא כתב:אכן. בשכונתי יש גנרטור קטן, שאינו מכסה מזגנים דירתיים. האם המצבר הזה עשוי לכסות תאורה, מקרר, מקפיא ומזגן דירתי?
אמסטרדם כתב:שמעתי סיפור ששאלו את הרב מקלויזנברג בענין שימוש בחשמל בשבת - מאחר שהגה"ק מבעלזא נהג היתר בדבר, וענה שא"כ שהרב מבעלזא מתיר אז השאלה היא אם מותר להחמיר בדבר...
עוד שמעתי דבר קצת מתמיה שהרב מטשעבין נהג היתר בדבר רק עד לפטירתו של הגה"ק מבעלזא - האם ידוע למישהו אודות זה?
איש רגיל כתב:אפרקסתא דעניא כתב:אכן. בשכונתי יש גנרטור קטן, שאינו מכסה מזגנים דירתיים. האם המצבר הזה עשוי לכסות תאורה, מקרר, מקפיא ומזגן דירתי?
אין מדובר על מצבר אחד, אלא על כמה מצברים, כך שהם אמורים לכסות כל מה שתרצה. כמובן שמזמינים מצברים לפי הצריכה הצפויה.
אם אני זוכר נכון עסקני קופת הצדקה של שכונת סנהדריה בירושלים יודעים היכן ניתן להזמין מצברים אלו.
אמסטרדם כתב:שמעתי סיפור ששאלו את הרב מקלויזנברג בענין שימוש בחשמל בשבת - מאחר שהגה"ק מבעלזא נהג היתר בדבר, וענה שא"כ שהרב מבעלזא מתיר אז השאלה היא אם מותר להחמיר בדבר...
עוד שמעתי דבר קצת מתמיה שהרב מטשעבין נהג היתר בדבר רק עד לפטירתו של הגה"ק מבעלזא - האם ידוע למישהו אודות זה?
אמסטרדם כתב:מענין לענין - שמעתי שהגה"צ הרב שך ז"ל נהג ללמוד בליל שב"ק בביהמ"ד בעלזא ברחוב האדמו"ר מבעלזא עד שמאן דהו "גילה" לו ה"סוד" שאין שם גנורטר ומני אז פסק כמובן מללמוד שם - אולי יהיה לר' עתניאל בן קנז מה להוסיף בענין,
עתניאל בן קנז כתב:אמסטרדם כתב:מענין לענין - שמעתי שהגה"צ הרב שך ז"ל נהג ללמוד בליל שב"ק בביהמ"ד בעלזא ברחוב האדמו"ר מבעלזא עד שמאן דהו "גילה" לו ה"סוד" שאין שם גנורטר ומני אז פסק כמובן מללמוד שם - אולי יהיה לר' עתניאל בן קנז מה להוסיף בענין,
אכן כן. בשנים הראשונות להקמת השטיבל ברחוב בעלזא, החשמל בשבת היה על ידי גנרטור. ואכן הרב שך היה לומד שם בליל שבת.
בהמשך השנים, טענו כמה חסידים (שוטים), שזה פגיעה בכבודו של האדמו"ר מבעלזא זצ"ל - שבביתו כן השתשמו בחשמל בשבת - אם יחמירו כדעת החזו"א לאיסור. וכך היה ויכוח זמן מה. ולמעשה כאשר התקלקל הגנרטור כבר לא תקנו אותו, והכל פעל על פי רשת החשמל הארצית.
אותם חסידים שוטים, לא הסתפקו בכך, ואחד מהם, רצה לחגוג את נצחונו, ופנה לרב שך בתרועת נצחון, ש'ידע הרב, שהאור פה פועל מרשת החשמל...'. הרב שך נבהל, ומיד גם והלך... ולא חזר שוב...
(איזה נצחון מתוק...).
טוב, לא נכנס לראשם של שוטים אלו. אולם לגופו של ענין, כבר הגיעו עדיות רבות, שלמרות שהרה"ק מבעלזא זצ"ל אכן סבר שמותר להשתמש ברשת החשמל בשבת, אבל גם הוא ראה בעדיפות אם לא ישתמשו בהיתר זה. (ואף אמר שחפץ שבישיבתו, שבונה בירושלים, יהיה גנרטור לשבת -- אלא שהוא נפטר באמצע הבניה, ולמעשה מקשיים טכנים הדבר לא התבצע.
כמו"כ האדמו"|ר הנוכחי מבעלזא ביקש להכין בבית המדרש הגדול בירושלים גנרטור, ואף הכינו תשתיות לכך... והדבר מתעכב מקשיים טכנים בלבד.
כך שלסיכום, שיטתו של האדמור מבעלזא זצ"ל היתה, שמן הדין אפשר להקל (הוא לא נימק, כך שא"א להתפלל בדבריו - או לדון אם הם אקטואליים גם למציאות היום, וכל אחד יקח זאת על אחרויתו), אולם זאת רק כ'היתר' בלבד. אבל עדיפות יש שלא להשתמש בחשמל...
איש רגיל כתב:עתניאל בן קנז כתב:אמסטרדם כתב:מענין לענין - שמעתי שהגה"צ הרב שך ז"ל נהג ללמוד בליל שב"ק בביהמ"ד בעלזא ברחוב האדמו"ר מבעלזא עד שמאן דהו "גילה" לו ה"סוד" שאין שם גנורטר ומני אז פסק כמובן מללמוד שם - אולי יהיה לר' עתניאל בן קנז מה להוסיף בענין,
אכן כן. בשנים הראשונות להקמת השטיבל ברחוב בעלזא, החשמל בשבת היה על ידי גנרטור. ואכן הרב שך היה לומד שם בליל שבת.
בהמשך השנים, טענו כמה חסידים (שוטים), שזה פגיעה בכבודו של האדמו"ר מבעלזא זצ"ל - שבביתו כן השתשמו בחשמל בשבת - אם יחמירו כדעת החזו"א לאיסור. וכך היה ויכוח זמן מה. ולמעשה כאשר התקלקל הגנרטור כבר לא תקנו אותו, והכל פעל על פי רשת החשמל הארצית.
אותם חסידים שוטים, לא הסתפקו בכך, ואחד מהם, רצה לחגוג את נצחונו, ופנה לרב שך בתרועת נצחון, ש'ידע הרב, שהאור פה פועל מרשת החשמל...'. הרב שך נבהל, ומיד גם והלך... ולא חזר שוב...
(איזה נצחון מתוק...).
טוב, לא נכנס לראשם של שוטים אלו. אולם לגופו של ענין, כבר הגיעו עדיות רבות, שלמרות שהרה"ק מבעלזא זצ"ל אכן סבר שמותר להשתמש ברשת החשמל בשבת, אבל גם הוא ראה בעדיפות אם לא ישתמשו בהיתר זה. (ואף אמר שחפץ שבישיבתו, שבונה בירושלים, יהיה גנרטור לשבת -- אלא שהוא נפטר באמצע הבניה, ולמעשה מקשיים טכנים הדבר לא התבצע.
כמו"כ האדמו"|ר הנוכחי מבעלזא ביקש להכין בבית המדרש הגדול בירושלים גנרטור, ואף הכינו תשתיות לכך... והדבר מתעכב מקשיים טכנים בלבד.
כך שלסיכום, שיטתו של האדמור מבעלזא זצ"ל היתה, שמן הדין אפשר להקל (הוא לא נימק, כך שא"א להתפלל בדבריו - או לדון אם הם אקטואליים גם למציאות היום, וכל אחד יקח זאת על אחרויתו), אולם זאת רק כ'היתר' בלבד. אבל עדיפות יש שלא להשתמש בחשמל...
נו... נו...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים