עמוד 1 מתוך 1

היחס לאישה לפי התורה

פורסם: א' ספטמבר 15, 2013 4:43 pm
על ידי שלח
רואים במקומות רבים את היחס הטוב לאישה שצריך לכבדה ומקורות רבים, ראיתי באבודרהם על ברכת שעשני אשה,שהיא אומרת שעשני כרצונו,כמי שמצדיק את הדין על הרעה, איך ליישב הדבר?
http://www.otzar.org/aspcrops/62045_126_1682199267-1592013.asp

Re: היחס לאישה לפי התורה

פורסם: א' ספטמבר 15, 2013 5:07 pm
על ידי איש-אחד
אדם צריך לכבד את אשתו "ומכבדה יותר מגופו", אבל אין בין זה לבין ההשקפה הכללית לכלל הנשים ש"דעתן קלה" וכו'.

Re: היחס לאישה לפי התורה

פורסם: א' ספטמבר 15, 2013 6:06 pm
על ידי רחמים
דעתן קלה,
אבל בינה יתירה ניתנה לאשה.
ודוגמא לכך היא ברוריה שאע''פ שהיתה למדנית אבל נתפתתה לאותו תלמיד עד שחנקה עצמה מבושה.
וראה ב'המהפך 3' של הר' זמיר פרק ארוך ויפה על הנושא הזה.

Re: היחס לאישה לפי התורה

פורסם: א' ספטמבר 15, 2013 6:36 pm
על ידי איש-אחד
לענ"ד מה שרוב העוסקים בקירוב רחוקים מנסים לצייר את היהדות כשוויונית וכמעט "פמניסטית", ודאי אינו אלא אנכרוניסטי.
אגב צריך לזכור שכשמדברים על "חז"ל", לא מדברים על דעה אחת והשקפה אחת, אלא על מאות איש במשך מאות שנים בעלי דיעות שונות ו'אסכולות' שונות. לכן קשה להכליל ולומר מה הוא מעמד האשה בחז"ל.

Re: היחס לאישה לפי התורה

פורסם: א' ספטמבר 15, 2013 6:43 pm
על ידי אוצר החכמה
רואים במקומות רבים את היחס הטוב לאישה שצריך לכבדה ומקורות רבים, ראיתי באבודרהם על ברכת שעשני אשה,שהיא אומרת שעשני כרצונו,כמי שמצדיק את הדין על הרעה, איך ליישב הדבר?


מה הסתירה בעניין?

Re: היחס לאישה לפי התורה

פורסם: א' ספטמבר 15, 2013 8:31 pm
על ידי רחמים
איש-אחד כתב:לענ"ד מה שרוב העוסקים בקירוב רחוקים מנסים לצייר את היהדות כשוויונית וכמעט "פמניסטית", ודאי אינו אלא אנכרוניסטי.
אגב צריך לזכור שכשמדברים על "חז"ל", לא מדברים על דעה אחת והשקפה אחת, אלא על מאות איש במשך מאות שנים בעלי דיעות שונות ו'אסכולות' שונות. לכן קשה להכליל ולומר מה הוא מעמד האשה בחז"ל.


העיקרון הוא שלפי הפמניזם כל מה שגברים עושים גם נשים צריכות לעשות, הפמנסטים חושבים שכל עוד האשה לא עושה כל מה שהגבר עושה היא לא שווה ומלכתחילה האשה נבראת לא שווה, והם לא מוכנים לקבל את האשה כמות שהיא, לאומת זאת בחז''ל רואים שהאשה שווה ומוערכת כמות שהיא בלא להידמות כלל לגבר אלא בדברים המיוחדים שיש לה היא עשה אתה תיקון שלה כלפי עצמה וממלאת את חלקה בתיקון העולם.

אף שיש הרבה מחלוקות בחז''ל לא ראינו שיש מחלוקת בנושא זה.
אני לא יודע למה אתה מתכוון 'אסכולות' אבל רק מי שמחלוקתו לשם שמים מחלוקתו מתקיימת והקטן שבחז''ל היה מחיה מתים. שבכל מקרה אלו ואלו דברי אלקים חיים!

כיום יש פמניסטים ושווניסטים אלו רוצים לדחוף את הנשים בכל מקום שיש גברים ואלו לא, אלו קיצונים 'בעד' הנשים ואלו קיצונים להיפך, אבל השקפת התורה היא אחרת לא כזו ולא כזו, ולכן תראה שיש מאמרי חז''ל בשבח האשה ויש מאמרים בגריעות האישה ואין זה סותר כלל בדיוק כמו שיש מאמרים בגנות האדם כמו מוטב שלא נברא וכדומה ושיש מאמרים בשבח האדם שהוא גדול מהמלאכים.

Re: היחס לאישה לפי התורה

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2013 1:38 pm
על ידי שלח
אוצר החכמה כתב:
רואים במקומות רבים את היחס הטוב לאישה שצריך לכבדה ומקורות רבים, ראיתי באבודרהם על ברכת שעשני אשה,שהיא אומרת שעשני כרצונו,כמי שמצדיק את הדין על הרעה, איך ליישב הדבר?


מה הסתירה בעניין?

אם אומרים שזה הצדקת הדין על הרעה, האם הכוונה שכל יום שאישה קמה בבוקר ,היא צריכה לבכות על זה, ואחר כך לקבל את הדין ,כמו הצדקת הדין במיתה דיין האמת?

Re: היחס לאישה לפי התורה

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2013 1:43 pm
על ידי איסתרא בלגינא
שלח כתב:
אוצר החכמה כתב:
רואים במקומות רבים את היחס הטוב לאישה שצריך לכבדה ומקורות רבים, ראיתי באבודרהם על ברכת שעשני אשה,שהיא אומרת שעשני כרצונו,כמי שמצדיק את הדין על הרעה, איך ליישב הדבר?


מה הסתירה בעניין?

אם אומרים שזה הצדקת הדין על הרעה, האם הכוונה שכל יום שאישה קמה בבוקר ,היא צריכה לבכות על זה, ואחר כך לקבל את הדין ,כמו הצדקת הדין במיתה דיין האמת?


כן (אבל שלא תבכה מדי בקול שלא תפריע לשכנים). אבל בכל זאת צריך לכבד אותה .

גם אישה יכולה לברך שלו עשני אשה

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2013 1:50 pm
על ידי המדינאי
שמעתי בשם גדול אחד שאמר את הברכה שלא עשני גוי עם וי"ו: שלו עשני גוי, שעשה אותי לגוי שלו. אותו דבר אולי אפשר שגם אישה תוכל לברך "שלו עשני אישה", והקרי יהיה עם וי"ו, - שעשה אותי לאישה של הקדוש ברוך הוא.

Re: גם אישה יכולה לברך שלו עשני אשה

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2013 1:53 pm
על ידי הכהן
המדינאי כתב:שמעתי בשם גדול אחד שאמר את הברכה שלא עשני גוי עם וי"ו: שלו עשני גוי, שעשה אותי לגוי שלו. אותו דבר אולי אפשר שגם אישה תוכל לברך "שלו עשני אישה", והקרי יהיה עם וי"ו, - שעשה אותי לאישה של הקדוש ברוך הוא.

חשש גילוי פנים וכו'

Re: גם אישה יכולה לברך שלו עשני אשה

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2013 2:04 pm
על ידי אוצר החכמה
המדינאי כתב:שמעתי בשם גדול אחד שאמר את הברכה שלא עשני גוי עם וי"ו: שלו עשני גוי, שעשה אותי לגוי שלו. אותו דבר אולי אפשר שגם אישה תוכל לברך "שלו עשני אישה", והקרי יהיה עם וי"ו, - שעשה אותי לאישה של הקדוש ברוך הוא.


מה זה הליצנות הזאת? נגמר יו"כ הותרה הרצועה?

בסידורים הישנים לא מוזכרת הברכה "שעשני כרצונו"

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2013 2:07 pm
על ידי המדינאי
[quote="הכהןחשש גילוי פנים וכו'[/quote]

כי פעם נשים לא היו מתפללות כל כך.

האחרונים התחילו לדון בזה, ויש כאלו הטוענים שאישה אינה צריכה לברך כלל את הברכה הזו, ויש את אלו שאומרים שתברך "שעשני כרצונו", ראה בקישור הבא:
http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=512

ולכן עלה בדעתי - על יסוד הסיפור עם "שלו עשני גוי" - להציע לפני הרבנים הנכבדים שאולי אפשר שגם נשים לא יצטרכו לשנות שום דבר מהנוסח, רק הקרי יהיה "שלו". וכל שיר השירים מלאה עם זה שבני ישראל הם אישה של הקדוש ברוך הוא.

אין פה שום שמץ של ליצנות חס וחלילה, רציתי להציע הצעה. אם יותר מדי אנשים רואים את זה כליצנות, אני ניסוג מזה, ומבקש סליחה.

Re: היחס לאישה לפי התורה

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2013 2:11 pm
על ידי אוצר החכמה
א. אני יודע מי הגדול שאתה "מעליל" עליו ששינה את נוסח הגמרא. אבל ברור שזו בדיחה לא מוצלחת.
ב. אין היום אף אדם רציני שמתקן נוסחי ברכות. מי שלא מוצא חן בעיניה הנוסח המקובל בישראל ומובא בראשונים משום שאינו מוסרי בעיניה, אין אנחנו אחראים לשגיונותיה. והיא גרועה ממי שאינה מברכת כלל משום שמתעצלת. יש מקום שלא לומר את הברכה מסיבה אחרת כיוון שלא מוזכרת בגמרא וזה כבר עניין אחר.

Re: היחס לאישה לפי התורה

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2013 2:47 pm
על ידי אוצר החכמה
אני מתנצל אם התבטאתי קצת בחריפות. אבל זה היה נראה לי קצת מוזר הסיפור על השינוי בין א ל ו.

Re: היחס לאישה לפי התורה

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2013 3:27 pm
על ידי כותב בדמע
רחמים כתב:
איש-אחד כתב:לענ"ד מה שרוב העוסקים בקירוב רחוקים מנסים לצייר את היהדות כשוויונית וכמעט "פמניסטית", ודאי אינו אלא אנכרוניסטי.
אגב צריך לזכור שכשמדברים על "חז"ל", לא מדברים על דעה אחת והשקפה אחת, אלא על מאות איש במשך מאות שנים בעלי דיעות שונות ו'אסכולות' שונות. לכן קשה להכליל ולומר מה הוא מעמד האשה בחז"ל.


העיקרון הוא שלפי הפמניזם כל מה שגברים עושים גם נשים צריכות לעשות, הפמנסטים חושבים שכל עוד האשה לא עושה כל מה שהגבר עושה היא לא שווה ומלכתחילה האשה נבראת לא שווה, והם לא מוכנים לקבל את האשה כמות שהיא, לאומת זאת בחז''ל רואים שהאשה שווה ומוערכת כמות שהיא בלא להידמות כלל לגבר אלא בדברים המיוחדים שיש לה היא עשה אתה תיקון שלה כלפי עצמה וממלאת את חלקה בתיקון העולם.

אף שיש הרבה מחלוקות בחז''ל לא ראינו שיש מחלוקת בנושא זה.
אני לא יודע למה אתה מתכוון 'אסכולות' אבל רק מי שמחלוקתו לשם שמים מחלוקתו מתקיימת והקטן שבחז''ל היה מחיה מתים. שבכל מקרה אלו ואלו דברי אלקים חיים!

כיום יש פמניסטים ושווניסטים אלו רוצים לדחוף את הנשים בכל מקום שיש גברים ואלו לא, אלו קיצונים 'בעד' הנשים ואלו קיצונים להיפך, אבל השקפת התורה היא אחרת לא כזו ולא כזו, ולכן תראה שיש מאמרי חז''ל בשבח האשה ויש מאמרים בגריעות האישה ואין זה סותר כלל בדיוק כמו שיש מאמרים בגנות האדם כמו מוטב שלא נברא וכדומה ושיש מאמרים בשבח האדם שהוא גדול מהמלאכים.


בעיקרון אני מסכים איתך. אלא שאם תאמר לפמניסטים והפמניסטיות למיניהם, האשה חייבת בהפרשת חלה והגבר בהנחת תפילין, זה לא יספק אותם כלל. לפי שעיקר תלונתם היא משפטים חזליי"ם, כגון אשרי מי שבניו וכו' או שהיא נחשבת לשפחה וכדומה. נראה להם כאילו המקום של האשה פחות חשוב ללא כל קשר להבדל בין התיקון שלה לתיקון של הגבר.

Re: היחס לאישה לפי התורה

פורסם: ג' ספטמבר 17, 2013 3:40 pm
על ידי רחמים
כותב בדמע כתב:בעיקרון אני מסכים איתך. אלא שאם תאמר לפמניסטים והפמניסטיות למיניהם, האשה חייבת בהפרשת חלה והגבר בהנחת תפילין, זה לא יספק אותם כלל. לפי שעיקר תלונתם היא משפטים חזליי"ם, כגון אשרי מי שבניו וכו' או שהיא נחשבת לשפחה וכדומה. נראה להם כאילו המקום של האשה פחות חשוב ללא כל קשר להבדל בין התיקון שלה לתיקון של הגבר.

אין מה לעשות, אם דברי חז''ל לא מוצאים חן בעיניהם, אנו יכולים לקרב אותם אלא התורה אבל לא לקרב את התורה אליהם...

Re: היחס לאישה לפי התורה

פורסם: ה' ספטמבר 19, 2013 11:20 pm
על ידי אבי קלמן
היה ע"ז כבר אשכול - viewtopic.php?f=17&t=11856&hilit=%D7%A9%D7%A0%D7%A8%D7%91#p111725 (מישהו יכול לעשות קישור יותר מוצלח?)