מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעמא דכבוד ומורא בת"ח.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

טעמא דכבוד ומורא בת"ח.

הודעהעל ידי גילוי » ג' אוגוסט 20, 2013 11:07 pm

טעמא דעומדים בפני ת"ח
א' כתב הר"ן (קידושין יד,א) "כל שמוחזק בבעל מעשים ואין ספק בעניינו כרב יחזקאל עומדין מפניו שלא צותה התורה בחכם אלא מפני שהחכמה מביאה לידי מעשים אלא שלא פרשה תורה במעשה כמו שפרשה בחכמה לפי שאין הכשר המעשה גלוי כמו שיתרון הכשר החכמה נראה לכל"

ב' כתב מרן זלל"ה (אמונה ובטחון ועוד) "והנה מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים ומדברי חז״ל כי שם צדיק, חסד, חכם, יונח על איש רום המעלה, אהוב לפני המקום ית', ובחיר האנושיות על פני חלד, ואם נחקורה ונמצא את הנמצאים בו מן המעלות והגדולות אשר ינחילוהו את שם האהוב לפניו ית', ואשר ישמח בו יוצרו יחי, אז נדע את הדרך האהובה לפניו ית׳ שיתנהג בה האדם.
והנה אמרו ב״ק מ״א ב׳ שמעון העמסוני ואמרי לה נחמי׳ העמסוני היה דורש כל אתין שבתורה כיון שהגיע לאח ד׳ אלקיך תירא פירש כו׳ עד שבא ר״ע ולימד את ד וגו׳ לרבות תלמדי חכמים.
למדנו כי האישיות היותר חמודה והיותר מעולה מהכרת התורה היא האישיות הראוי׳ להקרא בשם תלמיד חכם, ואשר לאיש היקר הזה הרשה ר״ע לעצמו להשוות מוראו למורא של המקום ב״ה, ולרבותו בקרא דאת ד׳ וגו׳, ואם כה איפוא אם נדע את הקנינים החמודים אשר על ידם קנה שם תלמיד חכם, נדע את המעשים הסגוליים החביבים לפניו ית׳ במעשה האדם ובהנהגתו על פני הארץ בצבא ימיו"

ג' מעתה יש לדון האם דברי מרן זלל"ה נסתרים מדברי הר"ן, וצ"ע.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: טעמא דכבוד ומורא בת"ח.

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' אוגוסט 21, 2013 10:25 am

על אף שהר"ן איירי בכבוד והחזו"א איירי במורא, מ"מ נראה שאכן דבריהם אינם עולים בקנה אחד.
אגב, הר"ן הוא המחודש בסוגיה זו.

ניים ושכיב
הודעות: 587
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: טעמא דכבוד ומורא בת"ח.

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ב' מרץ 10, 2014 10:19 pm

גילוי כתב:ג' מעתה יש לדון האם דברי מרן זלל"ה נסתרים מדברי הר"ן, וצ"ע.

משנה שלימה שנינו- אם אין חכמה אין יראה אם אין יראה אין חכמה, ולא באו הר"ן והחזו"א לחלוק ע"ז.

הר"ן לא משבח יראה ללא חכמה, דרב יחזקאל גם חכם היה, אלא שבנו רב יהודה גדול ממנו בחכמה. ובא ליישב דברי הגמ' שם, דלקום מפני אביו ומפני חכם שקולין נינהו ונ''מ לבנו והוא רבו, וכשהאב גם בעל מעשים איכא תרתי ולא שקולין נינהו, עיי''ש.

החזו"א לא משבח חכמה ללא יראה, אלא בא לאפוקי מיראה ללא חכמה, עיי"ש ג,כב-כה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 348 אורחים