חכם באשי כתב:לא כל לשון 'טיול' בחז"ל הוא כמובנו היום. כן מוכח מהברייתא בסוכה כח ע"ב: "תנו רבנן: כל שבעת הימים אדם עושה סוכתו קבע וביתו עראי. כיצד? היו לו כלים נאים - מעלן לסוכה, מצעות נאות - מעלן לסוכה. אוכל ושותה ומטייל בסוכה".
חכם באשי כתב:לא כל לשון 'טיול' בחז"ל הוא כמובנו היום. כן מוכח מהברייתא בסוכה כח ע"ב: "תנו רבנן: כל שבעת הימים אדם עושה סוכתו קבע וביתו עראי. כיצד? היו לו כלים נאים - מעלן לסוכה, מצעות נאות - מעלן לסוכה. אוכל ושותה ומטייל בסוכה".
בכור שטן כתב:אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך כו, ישיבת סוכה, טור יז הערה 151
151. ערוך ע' טייל. ובסדור עמודי שמים ה' סוכה: הולך אילך ואילך, וביסוד ושורש העבודה שער האיתון פי"ב: טיול הוא כמו שהולך האדם לפעמים הילך והילך, ולפעמים הוא יושב, אף שלא בשעת אכילה ושתייה, ועי' אב"נ או"ח סי' תפ אות ב, ועי' שבילי דוד סוס"י תרלט, שטיול האמור כאן אינו כטיול דעלמא, אלא שישב במנוחה, (ועי' גי' הפלאה שבערכין על ערוך שם במיוחס לרש"י תענית כ סוע"א), ועי' ציון 147, (ועי' ציון 191 ואילך, ונראה שלדעת ראשונים ואחרונים שם כל שהיה בכלל טיול). ועי' שבה"ל סוס"י שמז שבציון 641, שנסתפק בישיבה מועטת אם היא כטיול, (לענין ברכה, שלדעתו מברכים על טיול, עי' להלן: הברכה, ציון 637 ואילך), ועי' המנהיג שבציון הנ"ל, ועי' אר"ח הל' סוכה אות לט, שיוצא ונכנס אינו חשוב טיול. ועי' שו"ת שבסו"ס נחלי דבש שם. ועי' פירושי ריבב"ן סוכה כח ב: ומטייל עם אורחיו ואוהביו, ובפי' קדמון (בלוי) שם: מפיג עצמו. ועי' ציון 100 מבעה"מ, שנראה שר"ל שא"א לאדם שבעה ימים בלא טיול, ועי' ציון 95.
כדכד כתב:בפשטות זה כן מלשון צל
הכוונה שיושב בצל
מטייל בסוכה הוא יושב בצל סוכה
והאיסור לטייל בבית הכנסת הוא להכנס אליו לשם הצל.
איפה יש בחז"ל משמעויות שונות לטיול?
נוטר הכרמים כתב:היה על כך אשכול
viewtopic.php?f=17&t=14162&p=132562&hilit=%D7%95%D7%9E%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9C+%D7%91%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%94#p132544
והנה מרשימותיי על 'מטייל בסוכה', ואין ביהמ"ד בלא חידוש
עזריאל ברגר כתב:כדכד כתב:בפשטות זה כן מלשון צל
הכוונה שיושב בצל
מטייל בסוכה הוא יושב בצל סוכה
והאיסור לטייל בבית הכנסת הוא להכנס אליו לשם הצל.
איפה יש בחז"ל משמעויות שונות לטיול?
ראה במקורות שנסמנו לעיל.
דורשי יחודך כתב:ייש"כ, משום מה לא מצאתי את האשכול ההוא כשחיפשתי את העניין.
ועתה נפשי בשאילתי, בבעלי התוס' על התורה על הפסוק "ולקחתם לכם...ושמחתם לפני ה' אלקיכם"
ופירשו "ולקחתם לכם" - לטייל בהם.
לאיזו מבין שתי המשמעויות של "טיול" התכוונו התוס'?
לי היה נראה שכוונתם למשמעות של "שהייה נעימה בקרבת המינים", אך האם יש צד שכוונתם "להתסובב עם המינים?" אשמח להשערות.
דורשי יחודך כתב:ייש"כ, משום מה לא מצאתי את האשכול ההוא כשחיפשתי את העניין.
ועתה נפשי בשאילתי, בבעלי התוס' על התורה על הפסוק "ולקחתם לכם...ושמחתם לפני ה' אלקיכם"
ופירשו "ולקחתם לכם" - לטייל בהם.
לאיזו מבין שתי המשמעויות של "טיול" התכוונו התוס'?
לי היה נראה שכוונתם למשמעות של "שהייה נעימה בקרבת המינים", אך האם יש צד שכוונתם "להתסובב עם המינים?" אשמח להשערות.
ויל"פ עד"ז גם את האמור במד"ר שהזכיר הרב 'א מבקש'.מבני עליה כתב:בודאי כונתך להזכיר את דברי הגמ' מא: תניא רבי אלעזר בר צדוק אומר כך היה מנהגן של אנשי ירושלים אדם יוצא מביתו ולולבו בידו . .
לבי במערב כתב:ויל"פ עד"ז גם את האמור במד"ר שהזכיר הרב 'א מבקש'.מבני עליה כתב:בודאי כונתך להזכיר את דברי הגמ' מא: תניא רבי אלעזר בר צדוק אומר כך היה מנהגן של אנשי ירושלים אדם יוצא מביתו ולולבו בידו . .
מבני עליה כתב:דורשי יחודך כתב:ייש"כ, משום מה לא מצאתי את האשכול ההוא כשחיפשתי את העניין.
ועתה נפשי בשאילתי, בבעלי התוס' על התורה על הפסוק "ולקחתם לכם...ושמחתם לפני ה' אלקיכם"
ופירשו "ולקחתם לכם" - לטייל בהם.
לאיזו מבין שתי המשמעויות של "טיול" התכוונו התוס'?
לי היה נראה שכוונתם למשמעות של "שהייה נעימה בקרבת המינים", אך האם יש צד שכוונתם "להתסובב עם המינים?" אשמח להשערות.
בודאי כונתך להזכיר את דברי הגמ' מא: תניא רבי אלעזר בר צדוק אומר כך היה מנהגן של אנשי ירושלים אדם יוצא מביתו ולולבו בידו הולך לבית הכנסת לולבו בידו קורא קריאת שמע ומתפלל ולולבו בידו קורא בתורה ונושא את כפיו מניחו על גבי קרקע הולך לבקר חולים ולנחם אבלים לולבו בידו.
גביר כתב:יעוין - מילים מובנן והבנתן, ירחון האוצר יח, עמ' רנב. יעוין גם - - יעקב בוקסנבוים [מהדיר], אגרות בית קרמי, תל אביב תשמ"ג, עמ' 53 הערה 11 - 'בלשון התקופה 'טיול' הוא בילוי' ובדומה לכך גם שם בעמ' 305 הערה 31. וכיוצא בזה מצינו במסילת ישרים [שנכתב אמנם בתקופה מאוחרת יותר,לאותן אגרות אך פחות או יותר באותה לשון ] - 'הטיול והדיבור ודאי דין תורה מותר הוא, אמנם כמה ביטול תורה נשמך ממנו' [פרק יג, בביאור מידת הפרישות] ושם חלק פרק יד בחלקי מידת הפרישות 'במלבושים בטיולים ובשמועות' .
גביר כתב:תלמוד בבלי מסכת שבת דף מ עמוד א -
אמבטיאות של כרכין מטייל בהן ואינו חושש.
וברש"י שם -
מטייל בהן - מהלך בתוכן לפי דרכו, ולא להזיע.
ומשמע לכאורה - מהלך דווקא, אבל לא יושב, והטעם פשוט, שאם ישב מן הסתם גם יזיע, דומיא דאמבאטות של כפרים שאף אינו מטייל בהם, שמתוך שקטנים הם הבלם רב וגם אם יהלך בהם יזיע.
דורשי יחודך כתב:גביר כתב:תלמוד בבלי מסכת שבת דף מ עמוד א -
אמבטיאות של כרכין מטייל בהן ואינו חושש.
וברש"י שם -
מטייל בהן - מהלך בתוכן לפי דרכו, ולא להזיע.
ומשמע לכאורה - מהלך דווקא, אבל לא יושב, והטעם פשוט, שאם ישב מן הסתם גם יזיע, דומיא דאמבאטות של כפרים שאף אינו מטייל בהם, שמתוך שקטנים הם הבלם רב וגם אם יהלך בהם יזיע.
אכן מקור חשוב ביותר. תודה רבה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים