עמוד 1 מתוך 1

סעודת ליל שבת

פורסם: ב' יולי 08, 2013 12:09 am
על ידי אריה וולפריד
הנה בשו"ע נפסק כבוד יום עדיף, ומ"מ פוק חזי וראה דכולי עלמא נוהגים לערוך את סעודות שבת הארוכות דייקא בליל שבת, וכמו"כ את מיטב המאכלים בליל שבת, ואפילו דיש שרוצים לצאת ידי השו"ע ומשאירים את המאכל המכובד ליום שבת קודש, מ"מ מדוע היא אינה עיקר הסעודה?

Re: סעודת ליל שבת

פורסם: ב' יולי 08, 2013 12:14 am
על ידי אריה וולפריד
בפרי צדיק מר' צדוק הכהן מלובלין [ויקרא פרשת
אחרי] כתב כבוד יום עדיף, ובזוה"ק ח"ב
פ"ח א איתא ועל כך בעי לסדרא פתורא
בליליא דשבתא בנהמא ובמזונא ר' יהודה
אמר אפילו ביומא דשבתא נמי, משמע
דהעיקר סעודת הלילה וכבר עמד על זה
המגן אברהם באורח חיים סימן רע"א ס"ק
ד'
[]( ונראה דאלו ואלו דברי אלהים חיים
ומר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליג.

Re: סעודת ליל שבת

פורסם: ב' יולי 08, 2013 4:13 pm
על ידי ישבה בדד
ב"ה

ומדוע חייבים שסעודה אחת תהיה ארוכה יותר מהשנייה עם מאכלים טובים יותר? שיהיו שתי הסעודות ארוכות באותה מידה עם המאכלים הטובים ביותר בשתיהן באותה מידה (כמו שזה אצלנו)!

Re: סעודת ליל שבת

פורסם: ב' יולי 08, 2013 4:43 pm
על ידי מאן דהו
ישבה בדד כתב:ב"ה
ומדוע חייבים שסעודה אחת תהיה ארוכה יותר מהשנייה עם מאכלים טובים יותר? שיהיו שתי הסעודות ארוכות באותה מידה עם המאכלים הטובים ביותר בשתיהן באותה מידה (כמו שזה אצלנו)!

וגם אצלינו, ולמה אתה חושב שאצל אחרים לא? מה בעצם ההפרש שעליו אתה מדבר? כמה זמן סעודה אחת גדולה מחברתה?
למעשה לא מסתכלים כ"כ על השעון ואין שום ענין אלא יש סדר, אוכלים, מדברים ד"ת ומה שצריך, ומברכים, זה נגמר פחות או יותר אותו דבר, ולטעמיך כמה חריגה מותרת מאחת על השניה? דקה? חמש? אולי יש איזה דיוק במג"א?

Re: סעודת ליל שבת

פורסם: ב' יולי 08, 2013 10:33 pm
על ידי אריה וולפריד
השאלה היא כזאת, שלכאורה מפשטות לשון השו"ע היינו צריכים לראות שאנשים ישקיעו את מלוא העוצמה, הן לגבי המאכלים, הן לגבי יופי הסעודה בגשמיות, וברוחניות, ביום שבת ולא להיפך.
וע"ז התשובה מדשברי הזוהר.

Re: סעודת ליל שבת

פורסם: ב' יולי 08, 2013 11:44 pm
על ידי 5389090
יש לדעת דלמאי דבואר בסי' רע"א עולה מדברי הפוסקים דקידוש דליל שבת 'דאוריייתא' הוא (ואלא שדנו אי יוצא כבר מהתפילה או שמא גם זה לא כיון שאין שם הזכרת יצאת מצרים עיין שם בביאור הלכה, ונפק"מ לגבי להוציא נשים). [ומאי טעמא בליל שבת בעינן דווקא יין משא"כ ביום מצינו לקדש על שכר כמו הבדלה]

וכיון שכן אפשר וזה הענין ע"פ הזוהר בלהדר בליל שבת יותר.

Re: סעודת ליל שבת

פורסם: ג' יולי 09, 2013 12:36 pm
על ידי שנאת חינם
מאן דהו כתב:
ישבה בדד כתב:ב"ה
ומדוע חייבים שסעודה אחת תהיה ארוכה יותר מהשנייה עם מאכלים טובים יותר? שיהיו שתי הסעודות ארוכות באותה מידה עם המאכלים הטובים ביותר בשתיהן באותה מידה (כמו שזה אצלנו)!

וגם אצלינו, ולמה אתה חושב שאצל אחרים לא? מה בעצם ההפרש שעליו אתה מדבר? כמה זמן סעודה אחת גדולה מחברתה?
למעשה לא מסתכלים כ"כ על השעון ואין שום ענין אלא יש סדר, אוכלים, מדברים ד"ת ומה שצריך, ומברכים, זה נגמר פחות או יותר אותו דבר, ולטעמיך כמה חריגה מותרת מאחת על השניה? דקה? חמש? אולי יש איזה דיוק במג"א?

השאל היא לא למגיב כאן אלא לפותח האשכול שמדבר על כך שנהגו שסעודת שבת הארוכה היא דווקא בליל שבת, ועל כך באה תגובה המצוטטת "ומדוע חייבים...?" כדי לומר שאין כל סיבה שיהי הבדל בין הסעודות באורך הסעודה ובאיכות המאכלים.

Re: סעודת ליל שבת

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 12:46 am
על ידי צביב
בשם הגה''צ רבי יצחק ברמן זצ''ל (אביו של הגאון רבי מרדכי שלמה ברמן זצ''ל)
בשבת יש חילוק בין התפילות, ולכן יד חילוק בין העבודות, ומשא''כ ביו''ט,
ואמר שתירוץ זה שרשו ע''פ סוד.

Re: סעודת ליל שבת

פורסם: ב' אוגוסט 22, 2016 1:28 pm
על ידי עזריאל ברגר
5389090 כתב:יש לדעת דלמאי דבואר בסי' רע"א עולה מדברי הפוסקים דקידוש דליל שבת 'דאוריייתא' הוא (ואלא שדנו אי יוצא כבר מהתפילה או שמא גם זה לא כיון שאין שם הזכרת יצאת מצרים עיין שם בביאור הלכה, ונפק"מ לגבי להוציא נשים). [ומאי טעמא בליל שבת בעינן דווקא יין משא"כ ביום מצינו לקדש על שכר כמו הבדלה]

וכיון שכן אפשר וזה הענין ע"פ הזוהר בלהדר בליל שבת יותר.

כבוד יום קודם לכבוד לילה, וקידוש הלילה קודם לקידוש היום (שו"ע אדה"ז), או בקיצור "צוויי דינים".

Re: סעודת ליל שבת

פורסם: ד' אוקטובר 27, 2021 10:29 pm
על ידי פולסברג
אריה וולפריד כתב:פוק חזי וראה דכולי עלמא נוהגים לערוך את סעודות שבת הארוכות דייקא בליל שבת


עי' מש''כ הב''ח סי' רס''א-
ומ"ש וזמנו משתשקע החמה ואילך כאן לא פי' דבריו אי תחילת שקיעת קאמר או סוף שקיעה קאמר אבל בסי' תר"ח כתב דזמן ב"ה מהלך אלף ות"ק אמה קודם הלילה פירוש קודם שנראה ג' כוכבים בינונים שהוא ודאי לילה וכיון דמיל הוא אלפים אמה א"כ אלף ות"ק הוא ג' רבעי מיל קודם צאת הכוכבים ולפי זה צריך לומר דמסוף שקיעה עד צאת הכוכבים הוי ג' רבעי מיל דאי מתחילת שקיעה הלא קאמר בפרק מי שהיה טמא דלר' יהודא הוי ה' מילין ולאידך תנא אליבא דר' יהודא הוה ד' מילין וכ"כ לקמן בסי' רצ"ג וכל זה פי' ר"ת בפ' ב"מ ריש (דף לה) ובפ' מי שהיה טמא ומביאו ב"י. מיהו בספר הראב"ן סי' שני מבואר דנחלק אדברי ר"ת וס"ל דג' רבעי מיל בתחלת שקיעה ה"ל ב"ה ואח"כ הוי לילה גמור והרא"ם בספר יראים בסוף סי' ק"ב הביא פר"ת וחלק עליו והוסיף על הראב"ן ואמר דג' רבעי מיל הם מעט קודם שמתחלת החמה לשקוע אלא שהחמה נוטה מעט ומכירין העולם שרוצה ליכנס בעובי הרקיע אבל משמתחלת החמה לשקוע הוה לילה גמור מדאורייתא מיד בתחילת שקיעה לפי זה שעה ומחצה קודם גמר יציאת כוכבים הוי לילה מדאורייתא וקודם זה לערך שליש שעה ה"ל בין השמשות בעוד יום גדול והמרדכי והאגודה בפ' ב"מ הביאו לדברי הרא"ם ולדברי הראב"ן אלא שתחלת תשובת הראב"ן כתוב בהגהת מרדכי וסוף התשובה היא כתובה בגוף המרדכי ע"ש ומשמע ודאי מדהביאו דבריה' אלמא דדעתם להורות לחומרא כמותם באיסורא דאורייתא. מיהו כבר נהגו העם להקל ע"פ פר"ת והגדולים שהסכימו לפירושו אבל ודאי המחמיר לעצמו בהכנסת שבת כדעת הרא"ם תבא עליו ברכה וצריך לקבל עליו שבת מיד בסוף שעה כ"ב שהרי לדעתו התחלת בין השמשות הוה ב' שעות בקירוב קודם גמר צאת הכוכבים מלבד תוספת שבת דהוא בעשה מתשבתו שבתכם וצריך להקדים הרבה בהכנסת שבת מקמי התחלת שקיעה והכי משמע ממ"ש מהרא"י בתרומת הדשן סימן א' דבימי הקדמונים בקרימ"ש היו מקדימין בתפילת ערבית וק"ש בע"ש בעוד היום גדול כ"כ שהיה רב העיר שהיה מהגדולים הקדמונים הוא וכל טובי הקהל עמו הלכו לטייל אחר אכילה של סעודת שבת על שפת הנהר דונאי והיו חוזרין לבתיהם קודם הלילה עכ"ל ואין ספק שלא הקדימו כל כך זמן רב אלא לפי שהיו תופסים דעת הרא"ם עיקר בשיעור ב"ה ועוד צריך להוסיף מחול על הקודש וכן נראה לפע"ד שדעת הרא"ם עיקר ובתשובה הארכתי בס"ד וכן ראיתי בימי חורפי לא לבד מזקנים וחכמים ואנשי מעשה אלא גם מהרבה בעלי הבתים הצנועים שנזהרו לקבל שבת עכ"פ מסוף שעה כ"ב ואמרו כי כך קבלו מאבותם ואין ספק שנהגו כך אבותינו באשכנז על פי הוראת הרא"ם ועתה בעו"ה נתמעטו אנשי מעשה בפרט בירידים בלובלין וביערסלב ובשאר ירידים כולם מחללין שבת בפרהסיא ומחוייבים לבטל החלול השם ולהעמיד שוטרים ולהעניש הסרבנים.