מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מצות ישוב הארץ היא רק בדירה בפועל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

האם מצות ישוב הארץ היא רק בדירה בפועל

הודעהעל ידי שלח » ה' יולי 04, 2013 12:08 pm

התעוררתי לענין בעקבות דברי הגרי"ש אלישיב זצ"ל
קבצים מצורפים
ארץ ישראל.pdf
(94.15 KiB) הורד 232 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם מצות ישוב הארץ היא רק בדירה בפועל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יולי 04, 2013 6:28 pm

יש על זה מאמר הלכתי מקיף של הגר"ש מוהליבר זצ"ל (בספר שיבת ציון)

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: האם מצות ישוב הארץ היא רק בדירה בפועל

הודעהעל ידי מאיר סובל » ו' יולי 05, 2013 2:22 am

ישוב הארץ אינה רק במגורים, אלא גם בבניה, ובנטיעה.
אלו דברים מפורשים בש"ס לפי מיעוט זכרוני.
אין מקום לדייק בספר כמו "קב ונקי" שדעת הגרי"ש אכן שרק במגורים יש מצווה, כי מאוד יתכן שהשואל שמע "בניה של בית למגורים" כלומר שלא ישאר סתם מגרש ריק. ורשם אח"ז כפי שזכר או שהבין.

זבול
הודעות: 92
הצטרף: ד' אוקטובר 16, 2013 12:38 am

Re: האם מצות ישוב הארץ היא רק בדירה בפועל

הודעהעל ידי זבול » ג' דצמבר 17, 2013 9:05 pm

שמעתי פעם על חילוק של ישיבת א"י ליישוב א"י, מישהו מכיר?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם מצות ישוב הארץ היא רק בדירה בפועל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 17, 2013 9:10 pm

במאמר הנ"ל של הגר"ש מוהליבר שהפניתי אליו לעיל

זבול
הודעות: 92
הצטרף: ד' אוקטובר 16, 2013 12:38 am

Re: האם מצות ישוב הארץ היא רק בדירה בפועל

הודעהעל ידי זבול » ג' דצמבר 17, 2013 10:53 pm


שנת ישרים
הודעות: 28
הצטרף: ה' יולי 18, 2013 12:40 pm

Re: האם מצות ישוב הארץ היא רק בדירה בפועל

הודעהעל ידי שנת ישרים » ג' דצמבר 31, 2013 10:33 pm

הגר"ש מוהליבר שם כתב:בכתובות ק״י ע״ב: ״לעולם ידור אדם בא״י אפילו בעיר שרובה עו״ג ואל ידור בחו״ל אפילו בעיר שרובה ישראל, שכל הדר בא״י דומה כמי שיש לו אלוה, וכל הדר בחו״ל דומה כמי שאין לו אלוה״. והקשה הגאון האמתי בעל ההפלאה ז״ל, דלשון דבריהם מורה דהדר בא״י הוא רק דומה כמי שיש לו אלוה אבל באמת אין לו, והדר בחו״ל הוא רק דומה כמי שאין לו אלוה אבל באמת יש לו אלוה, וא״כ עדיף חו״ל
מא״י? ותירץ הוא ז״ל שכוונתם כך היא: דבאמת המקבל עליו עול תורה ועול מצות יש לו אלוה, והפורק ממנו עול תורה ומצות אין לו, אמגם מעלת א״י גדולה כל כך שכל הדר בה אפילו אין בידו לא תורה ולא מצות כבר דומה כמי שיש לו אלוה, וכל הדר בחו״ל אפילו מקבל עליו עול תורה ומצות ובאמת יש לו אלוה עכ״ז דומה כמי שאין לו אלוה. וא״כ לפי הדברים הנ״ל כוונת ראשית דבריהם לעולם ידור אדם באי׳י אפילו בעיר שרובה עו"ג, ר״ל ועי״ז פורק ממנו עול תורה ומצות, ואל ידור בחו״ל אפילו בעיר שרובה ישראל, ר׳יל ועי״ז ישמור התורה והמצות בשלימות

והוא פלא, דנמצא שהוא אומר שעדיף שיהיה דומה כמי שיש לו אלוה (יגור בא"י) ובאמת לא יהיה לו (יפרוק עול), מאשר שיהיה דומה כמי שאין לו (יגור בחו''ל) ובאמת יש לו (יקבל עול).
יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 359 אורחים