מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בישול בשבת בתנור שמש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

בישול בשבת בתנור שמש

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ד' יוני 12, 2013 9:39 pm

התפרסם לאחרונה בעיתון המבשר על פטנט מיוחד לבישול בקרני השמש כדלהלן
תנור שמש.png
תנור שמש.png (4.47 MiB) נצפה 2700 פעמים


נסתפקתי אם מותר לבשל בזה בשבת, האמת היא שלא הבנתי מספיק האם נגרם מחמת קרני השמש שמקרינים על המאכל מכל כיוון או שהרפלקטורים עצמם נרתחים וזה גורם שהמאכל שבפנים ירתח.
אשמח אם יש כאן מישהו שיוכל להחכים אותי בנקודה זו.

ובכן, את"ל שהקדירה נרתחת מחמת ההקרנה של קרני השמש ולא מחמת חום הדפנות לכאו' יש לדון בזה שיהיה מותר לכתחילה לבשל בזה בשבת משום שזה כמו בישול בחמה עצמה שמבואר בגמ' שבת דשרי. ואין לדון בזה דהוי תולדות חמה משום דגדר הגזירה דרבנן בתולדות חמה מבואר בראשונים הוא לבשל בדבר שהתחמם מחמת חום השמש (עי' רש"י שבת לט. - "תולדות חמה - שהוחם הסודר בחמה. אטו תולדות האור - דמאן דחזי סבר דתולדות האור נינהו" וכן בריטב"א שם – "...רבנן סברי גזרינן תולדות חמה אטו תולדות האור. פירוש דהא לא מינכר ומאן דחזי סבר דתולדות האור נינהו ואתי להחם בתולדות האור") וכאן אינו מתבשל מחום התנור הנ"ל אלא שהתנור מפנה ומגביר את קרני השמש לכיוון הקדירה והוי כעין מתווך בין החמה לסיר אבל אין הסיר מתבשל מחמתו. וכן מבואר בראשונים

ולכאו' נידון זה דומה לבישול בשבת ע"י קדירה הנרתחת מתחת זכוכית מגדלת ובזה מצאתי שכתב בילקוט יוסף קצוש"ע שיח ס"ג וז"ל "אם הניח בשבת זכוכית מגדלת [או פריזמה] כנגד השמש וריכז את קרני החמה על קדרה שיש בתוכה מים, וכדומה, והגיעו לחום שהיד סולדת בהם, חשיב כמבשל בחמה ומותר, ואף אם התבשיל מונח בתוך קדרה, והקדרה עצמה מתחממת מחום השמש ומסייעת למאכל שבתוכו להתבשל, אין זה חשיב כמבשל בתולדות חמה, שהרי התבשיל מתבשל גם מהחמה עצמה, והוי זה וזה גורם".
(ולפמש"כ דהוי זוז"ג מותר, א"כ יתכן שבנידון דידן בתנור שמש יהיה מותר אפי' אם התנור עצמו גם נותן את החום לקדירה, וצ"ע)

והנה בשביתת השבת מסתפק אם בישול בזכוכית מגדלת הוי חמה ממש או תולדות חמה שכתב (מלאכת מבשל הערה מד) וז"ל "אך אם אינו נדלק אש רק ע"י מה שמצטמצם ניצוץ השמש נרתח הכלי מתכת ועי"ז מתבשל האוכל שבתוכה זה ודאי אינו תולדות האור וגם שיהיה תולדות חמה לא ברירא ליה רק אולי כחמה עצמה ועכ"פ נראה להקל ע"י גוי במקום מקצת חולי דהוי שבות דשבות"
אך נראה מלשונו דכל ספיקו הוא משום שהכלי מתכת נרתח מחמת השמש וזה מחמם את המאכל (ובנקודה זאת חולק על הילקוט יוסף שס"ל דזוז"ג ושרי) אך באופן שיקרין את קרני השמש על מאכל עצמו ללא קדירה כגון על ביצה או פת או ב"שקית קוקי" לכאורה גם לשביתת השבת הוי חמה ממש ושרי לכתחילה.

וראיתי מביאים שבקובץ מוריה (שנה י' קובץ א - ב ע' נ') כתב הגאון ר' אברהם דוד הורביץ זצ"ל משטרסבורג לגבי דוד שמש דיתכן שיש להגדירו כתולדות האור משום שיש בכח החום הזה להוציא אשה כמו שמבואר ברש"י ביצה (ל"ג ע"א) במשנ' אין מוציאין את האור כו' ולא מן המים ופירש"י נותנין מים בכלי זכוכית לבנה ונותנו בחמה כשהשמש חם מאד והזכוכית מוציאה שלהבת ומביאין נעורת ומגיעים בזכוכית והיא בוערת ע"ש, הרי לך דזכוכית מים ושמש יש בכחם אש ממש כאש היוצא מן האבנים דנחשב שם וכו' וא"כ זכוכית המחמם המים ע"י השמש למה לא נימא דמים המתבשלים בו הו"ל תולדות אור ולא תולדות חמה, דע"י החמה לבד לעולם לא יגיעו המים לשיעור בישול, ובפעולת הזכוכית אם היו מגיעים נעורת היתה בוערת א"כ ה"ה בישול המים יש לדון בו תולדות אור כיון שבכחו ישנו לאש וכו'. ...וא"כ בנ"ד שחום החמה בא באמצעות הזכוכית שעל פני הצינור מתכות, ואם הי' מגיע נעורת ונבער ה"ז מבעיר, א"כ ה"ה אם מגיע מים ומתבשלים ה"ז בישול בתולדות אור, ולהשיטה דע"י זכוכית הו"ל רק חמה, א"כ הו"ל עכ"פ תולדות חמה, דזה פשיטא שבלא הצינור מתכות הרותח מאד לא יגיעו המים מחום השמש רק לחום מועט". עכ"ל

א"כ צ"ע למעשה איך לנהוג בזה ואם שרי לבשל בזה בשבת לכתחילה

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: בישול בשבת בתנור שמש

הודעהעל ידי דניאל » ד' יוני 12, 2013 9:48 pm

בכל הסברות שהעלית האריכו מאד כל העוסקים בעניין דוד שמש ותוכל מצוא בחיפוש קל באוצר.

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: בישול בשבת בתנור שמש

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ד' יוני 12, 2013 9:52 pm

כבר עיינתי קצת ודוד שמש אינו עניין לכאן כי זה ודאי תולדות חמה ולא חמה עצמה כי המים מתחממים לא מהשמש אלא מהצינורות מתכת שנרתחים מהשמש

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בישול בשבת בתנור שמש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יוני 12, 2013 10:55 pm

ארי במסתרים כתב:כבר עיינתי קצת ודוד שמש אינו עניין לכאן כי זה ודאי תולדות חמה ולא חמה עצמה כי המים מתחממים לא מהשמש אלא מהצינורות מתכת שנרתחים מהשמש


ודאי? והרי בדיוק על הגדרה זו נחלקו.

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: בישול בשבת בתנור שמש

הודעהעל ידי כרם » ה' יוני 13, 2013 12:43 am

ארי במסתרים כתב:כבר עיינתי קצת ודוד שמש אינו עניין לכאן כי זה ודאי תולדות חמה ולא חמה עצמה כי המים מתחממים לא מהשמש אלא מהצינורות מתכת שנרתחים מהשמש


דוד שמש הוא בישול בתולדות חמה, לא רק בגלל שהצינורות נרתחים מהשמש, אלא כשמוציאים מים רותחים מהדוד, נכנסים מים קרים חדשים, והמים האלה מתבשלים מהמים הקודמים שנמצאים בדוד, והרי הוא מבשל את המים החדשים בתולדות חמה - כי המים שבדוד ודאי הם תולדות חמה.

הדריכני באמיתך
הודעות: 26
הצטרף: א' יוני 16, 2019 12:42 pm

Re: בישול בשבת בתנור שמש

הודעהעל ידי הדריכני באמיתך » ו' יולי 12, 2024 5:56 pm

ארי במסתרים כתב:התפרסם לאחרונה בעיתון המבשר על פטנט מיוחד לבישול בקרני השמש כדלהלן
תנור שמש.png


נסתפקתי אם מותר לבשל בזה בשבת, האמת היא שלא הבנתי מספיק האם נגרם מחמת קרני השמש שמקרינים על המאכל מכל כיוון או שהרפלקטורים עצמם נרתחים וזה גורם שהמאכל שבפנים ירתח.
אשמח אם יש כאן מישהו שיוכל להחכים אותי בנקודה זו.


אין לי תנור כזה (האמת אני חושב לקנות) וגם אני בדיוק מנסה לברר מה הדין שלו בשבת
בכל המקומות שמדברים על תנור סולארי נאמר שניתן לבשל בו גם בחורף העיקר שיהיה קרני שמש - לא צריך חום רק אנרגיה

מתוך אתר הסברה של האנרגיה והתשתית:
תנור שמש מנצל אנרגיה סולארית ומשמש לבישול ואפייה של מזון. תנור שמש מאפשר בישול וחימום מזון ללא הדלקת אש. לתנור שמש יתרונות רבים, וביניהם:
אין סכנת שרפה.
לא נפלטים חומרים מזהמים ועשן.
אין צורך להשגיח על המתקן. ניתן לעזוב את המתקן ולחזור לאחר זמן, כשהמזון מוכן.
אפשר להשתמש בתנור שמש גם בימי חורף בהירים


וציטוט מאתר שמוכר תנורים שכאלו:
ניתן להשתמש בו בכל מקום. הטאבון משתמש רק באנרגיה סולארית ואינו תלוי בטמפרטורת הסביבה – לכן תוכלו לבשל בו גם בחורף.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 240 אורחים