עמוד 1 מתוך 1

הסבר מעשי האבות

פורסם: ה' מאי 02, 2013 7:08 pm
על ידי שלח
אצל האבות אנו מוצאים,דברים שצריך להעמיק בהם,למשל וישק יעקב לרחל,וזה לכאורה בניגוד להלכה,הפרשת דרכים דן האם יש לאבות דין ישראל,וגם ידוע שהאבות קיימו את כל התורה,ראיתי בספר של הרב פלבני,מספר תירוצים ,האם יש תירוצים נוספים
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?61038&$201305021730718
מובא קובץ

Re: הסבר מעשי האבות

פורסם: ו' מאי 03, 2013 2:54 am
על ידי למאי_נמ?
אני לא בטוח שהבנתי לאשורה את כוונת השואל, אך הג"ר אשר ז. וייס שליט"א בספרו מנחת אשר על ספר בראשית, סי' מב, עמ' רעא-ערה, מסכם את תמצית השיטות לגבי קיום המצוות אצל האבות הקד', ומתייחס לקושיות השונות. ואם כוונתו למקומות שנראה בטעות כאילו קדושי התנ"ך היו אנשים חומריים, אולי יפרט המקורות שמתקשה בהם וננסה לראות אם דיברו בזה.

Re: הסבר מעשי האבות

פורסם: ו' מאי 03, 2013 9:49 am
על ידי איש-אחד
שלח כתב:אצל האבות אנו מוצאים,דברים שצריך להעמיק בהם,למשל וישק יעקב לרחל,וזה לכאורה בניגוד להלכה,הפרשת דרכים דן האם יש לאבות דין ישראל,וגם ידוע שהאבות קיימו את כל התורה,ראיתי בספר של הרב פלבני,מספר תירוצים ,האם יש תירוצים נוספים
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?61038&$201305021730718
מובא קובץ

הרמב"ן (בראשית כט ט) מתייחס לענין ההלכתי, וכותב
ורחל הייתה קטנה ואין לחוש לה. וזה ענין וישק יעקב לרחל. או הוא כדברי רבי אברהם (לעיל כז כה), כי נשיקה בלמ"ד איננה בפה, רק נשק אותה על ראשה או על כתיפה.
לכאורה לשיטתו שאיסור קורבה שלא כדרך חיבת ביאה, הוא רק מדרבנן.
למעשה כבר בחז"ל יש התייחסות לענין, כמו
רבי תנחומא אמר אף נשיקה של קריבות שנאמר "וישק יעקב לרחל" שהיתה קרובתו.
(בר"ר ע יב).

Re: הסבר מעשי האבות

פורסם: ו' מאי 03, 2013 1:35 pm
על ידי לייטנר

Re: הסבר מעשי האבות

פורסם: ג' מאי 07, 2013 1:31 am
על ידי למאי_נמ?
viewtopic.php?f=7&t=6981&hilit=%D7%9E%D7%90%D7%99%D7%A8%D7%99 (בסוף האשכול יש התייחסות לשאלה הספציפית של פותח האשכול דנן)

Re: הסבר מעשי האבות

פורסם: ד' מאי 08, 2013 7:37 pm
על ידי שלח
ראיתי ברד"ק שמפרש,מעשה ראובן כפשט,ולאחר מכן מביא ומדרשו,מה כוונת הרד"ק
http://www.otzar.org/aspcrops/154853_131_15339430697-852013.asp

Re: הסבר מעשי האבות

פורסם: ו' מאי 10, 2013 4:36 am
על ידי יאיר
שלח כתב:ראיתי ברד"ק שמפרש,מעשה ראובן כפשט,ולאחר מכן מביא ומדרשו,מה כוונת הרד"ק
http://www.otzar.org/aspcrops/154853_131_15339430697-852013.asp


פשוטו כמשמעו. הרד"ק בעצמו מסביר הכל.
פשט לחוד ודרש לחוד. מה קשה?
[אגב, יישר כח על המובאה].

Re: הסבר מעשי האבות

פורסם: ו' מאי 10, 2013 8:06 am
על ידי למאי_נמ?
שלח כתב:ראיתי ברד"ק (בראשית לה, ב) שמפרש, מעשה ראובן כפשט, ולאחר מכן מביא ומדרשו, מה כוונת הרד"ק?

למתעצלים מלהוריד:
"פלגש אביו - אשת אביו היתה נקראת פילגש; שראובן חשב כי לא הייתה אסורה עליו לפי שהייתה תחלה שפחה ואחר כן לקחה אביו לפילגש, והכתוב מעיד עליה שהייתה לו לאשה, כמו שאמר ותתן לו בלהה שפחתה לאשה, והייתה אסורה עליו, כי בני נח נצטוו על העריות כמו שכתבנו, כל שכן בני יעקב, לפיכך נטל ממנו יעקב בכורתו, כמו שאמר, בחללו יצועי אביו, ונתנה בכורתו ליוסף.
וישמע ישראל - ופירש מן האשה, זהו שאמר "ויהיו בני יעקב שנים עשר" כי לא היה לו עוד בן, והיה פורש כל ימיו מאשה ומדרכי העולם, והתעסק בעבודת הא-ל, זהו שאמר והיה ה' לי לא-להים. ובדרש לא שכב עמה אלא בלבל יצועה, אמר, אם אחות אמי צרה לה, תהא שפחתה צרה לה, עמד ובלבל יצועה.
"

- מה הבעיה? סבר שמותר, וטעה בהלכה. זה לא אומר שהמניע היה פסול, ונבע מתאוותנות ויצריות ח"ו. עכ"פ רשימת מקורות נכבדת לשתי הגישות תוכל למצוא במאמר של הרב יעקב מדן, אם כי יש להסתייג בתקיפות (לדעתי) מהלבשת האמביציות הנמוכות שהוא עושה על ראובן, וכבר מחה על כך הרב צפניה דרורי (ואחרים).