עמוד 1 מתוך 2
משה רבנו האם היה בעל מידות טובות מטבעו
פורסם: ש' פברואר 16, 2013 11:44 pm
על ידי צדיק
מפורסם המעשה הנורא על משה רבנו בתפאת ישראל סוף קידושין, [יובא להלן בקיצור] וההתנגדות של גדולי החסידים למעשה זה, שזה לא יתכן, דהא מפורש במדרש שנולד כבר נתמלא כל הבית כולו אורה.
וכעת הראוני שהמהרש"ם בתשובה מתיחס למעשה זה מאוד ברצינות, ומביא לו מקור מס' הקדמון בן המלך והנזיר.
וז"ל המהרש"ם חלק ג סימן רנו
וראיתי בס' אור פני משה בשם בן המלך והנזיר וכן בתפי"ש על המשניות סוף קדושין ובמפרש לעקדה פ' חקת שבימי מרע"ה שלח מלך א' להביא לפניו ציור דמות דיוקנו של מרע"ה והכיר בחכמת הפרצוף שמדותיו רעות בתכלית ונסע לראות צורתו והי' מכוון כן. וא"ל מרע"ה שאדרבה ע"י שנולד במדות רעות והוא זיכך אותם לכן זכה למעלתו. עכ"ל.
הנה בס' בן המלך והנזיר שבאוצר לע"ע לא מצאתי. מישהו ראה בפנים?
שנית: מהי סמכותו ומיהמנותו של הספר הנ"ל???
אודה מראש ללומדים.
Re: משה רבנו צדיק מעיקרא או לא????
פורסם: ש' פברואר 16, 2013 11:56 pm
על ידי אגרת
ראה נפש שמשון על אמונה עמ' 182 באוצר ועמ' קפג' בספר ממעשה זה שדוחהו
וכותב ע"כ דהוא שקר.
Re: משה רבנו צדיק מעיקרא או לא????
פורסם: א' פברואר 17, 2013 12:16 am
על ידי צדיק
אגרת כתב:ראה נפש שמשון על אמונה עמ' 182 באוצר ועמ' קפג' בספר ממעשה זה שדוחהו
וכותב ע"כ דהוא שקר.
כבר קדמוהו גדולי החסידים.
ומשו"כ נתפעלתי מהמקור של הס' הנ"ל שמיוחס ל ר א ש ו נ י ם. ואם אכן זה כבר נמצא בראשונים, א"כ שומה עלינו ליישב קושיייות הראשונים.
כמו"כ יעוי' בס' חוקי הנשים להבא"ח, עמוד כו
ובס' מדרש אליהו להשבט מוסר, דף מג.
Re: משה רבנו צדיק מעיקרא או לא????
פורסם: א' פברואר 17, 2013 12:24 am
על ידי יאיר
Re: משה רבנו צדיק מעיקרא או לא????
פורסם: א' פברואר 17, 2013 1:22 am
על ידי מחולת המחנים
[quote="צדיק"]מפורסם המעשה הנורא על משה רבנו בתפאת ישראל סוף קידושין, [יובא להלן בקיצור] וההתנגדות של גדולי החסידים למעשה זה, שזה לא יתכן, דהא מפורש במדרש שנולד כבר נתמלא כל הבית כולו אורה.
quote]
לא ידוע לי שהחסידים התנגדו למעשה זה, ולהיפך הסיפור מובא באור פני משה כפי שציינת, וכן כמדומני בדגל מחנה אפרים ועוד ספרי חסידות.
ולגופן של דברים בספר "השרף מבריסק" מביא את הנידון הזה, וכותב כי באותן שנים חי בירושלים רבי חיים יצחק אהרן רפפארט שנקרא המגיד מווילקאמיר, והוא שעורר רעש גדול נגד המעשה הזה המובא בתפארת ישראל, ואם זכרוני אינו מטעה אותי מביא שם שמהרי"ל דיסקין הסכים קצת על ידו שראוי להשמיט זאת מהתפארת ישראל, ואכן ישנן מהדורות שהסיפור נשמט, אמנם מאידך הרב וולך מחבר ספר "השרף מבריסק" מביא מקורות קדומים לסיפור זה.
כמו כן יש לציין כי בעלון "מעדני אשר" היה בשבועות האחרונים נידון אודות סיפור זה.
Re: משה רבנו צדיק מעיקרא או לא????
פורסם: א' פברואר 17, 2013 1:38 am
על ידי חכם באשי
יעויין באלפא ביתא קדמיתא לר"ש אשכנזי, שהאריך לאסוף ולכנס את כל המקורות המביאים מעשה זה ודנים בו.
Re: משה רבנו צדיק מעיקרא או לא????
פורסם: א' פברואר 17, 2013 11:02 am
על ידי חיס
צדיק כתב:מפורסם המעשה הנורא על משה רבנו בתפאת ישראל סוף קידושין, [יובא להלן בקיצור] וההתנגדות של גדולי החסידים למעשה זה, שזה לא יתכן, דהא מפורש במדרש שנולד כבר נתמלא כל הבית כולו אורה.
וכעת הראוני שהמהרש"ם בתשובה מתיחס למעשה זה מאוד ברצינות, ומביא לו מקור מס' הקדמון בן המלך והנזיר.
וז"ל המהרש"ם חלק ג סימן רנו
וראיתי בס' אור פני משה בשם בן המלך והנזיר וכן בתפי"ש על המשניות סוף קדושין ובמפרש לעקדה פ' חקת שבימי מרע"ה שלח מלך א' להביא לפניו ציור דמות דיוקנו של מרע"ה והכיר בחכמת הפרצוף שמדותיו רעות בתכלית ונסע לראות צורתו והי' מכוון כן. וא"ל מרע"ה שאדרבה ע"י שנולד במדות רעות והוא זיכך אותם לכן זכה למעלתו. עכ"ל.
הנה בס' בן המלך והנזיר שבאוצר לע"ע לא מצאתי. מישהו ראה בפנים?
שנית: מהי סמכותו ומיהמנותו של הספר הנ"ל???
אודה מראש ללומדים.
צריך עיון על המהרש"ם שכותב:
וראיתי בספר אור פני משה בשם בן המלך והנזיר וכו' ראה
בספר אור פני משה בפרשת חקת, שהוא מביא את זה שמעתי אומרים דאיתא בספר וכו' ולא מביא בשם הספר בן המלך והנזיר. [הספר אור פני משה נדפס בשנת תק"ע והוא דפוס ראשון יקר המציאות]
Re: משה רבנו צדיק מעיקרא או לא????
פורסם: א' פברואר 17, 2013 1:20 pm
על ידי צדיק
חיס כתב:צדיק כתב:מפורסם המעשה הנורא על משה רבנו בתפאת ישראל סוף קידושין, [יובא להלן בקיצור] וההתנגדות של גדולי החסידים למעשה זה, שזה לא יתכן, דהא מפורש במדרש שנולד כבר נתמלא כל הבית כולו אורה.
וכעת הראוני שהמהרש"ם בתשובה מתיחס למעשה זה מאוד ברצינות, ומביא לו מקור מס' הקדמון בן המלך והנזיר.
וז"ל המהרש"ם חלק ג סימן רנו
וראיתי בס' אור פני משה בשם בן המלך והנזיר וכן בתפי"ש על המשניות סוף קדושין ובמפרש לעקדה פ' חקת שבימי מרע"ה שלח מלך א' להביא לפניו ציור דמות דיוקנו של מרע"ה והכיר בחכמת הפרצוף שמדותיו רעות בתכלית ונסע לראות צורתו והי' מכוון כן. וא"ל מרע"ה שאדרבה ע"י שנולד במדות רעות והוא זיכך אותם לכן זכה למעלתו. עכ"ל.
הנה בס' בן המלך והנזיר שבאוצר לע"ע לא מצאתי. מישהו ראה בפנים?
שנית: מהי סמכותו ומיהמנותו של הספר הנ"ל???
אודה מראש ללומדים.
צריך עיון על המהרש"ם שכותב:
וראיתי בספר אור פני משה בשם בן המלך והנזיר וכו' ראה
בספר אור פני משה בפרשת חקת, שהוא מביא את זה שמעתי אומרים דאיתא בספר וכו' ולא מביא בשם הספר בן המלך והנזיר. [הספר אור פני משה נדפס בשנת תק"ע והוא דפוס ראשון יקר המציאות]
א"כ אין מקור לדברים בס' בן המלך והנזיר????
Re: משה רבנו צדיק מעיקרא או לא????
פורסם: ב' פברואר 18, 2013 5:24 am
על ידי למאי_נמ?
הערה: הכותרת איננה מדוייקת לענ"ד, שכן לכו"ע משה הוא צדיק מעיקרא ומעולם לא חטא, אלא
השאלה היא האם הוא זך הטבע או שגבר על יצרו (מאז ומתמיד).
Re: משה רבנו צדיק מעיקרא או לא????
פורסם: ב' פברואר 18, 2013 7:57 am
על ידי אוצר החכמה
צודק מאד, והטעות צורמת ממש!
מה שהפריע לאלה שהתנגדו לזה הוא הגדרת הגנאי למשה, שהיה מטבעו פחות במידותיו, וע"ז הויכוח.
הכותרת תוקנה ע"פ בקשת פותח האשכול
Re: משה רבנו צדיק מעיקרא או לא????
פורסם: ב' פברואר 18, 2013 10:10 am
על ידי סורגים
ראיתי בספרי רבי צדוק הכהן ז"ל שכתב להסביר פשט בגמ' שרק רבי עקיבא נענה וירדו גשמים ולא רבי אלעזר בן הורקנוס, ומסבירה הגמ' מפני שזה מעביר על מידותיו וזה אינו מעביר, שרבי אלעזר נולד קדוש ועל כן לא נענה משא"כ רבי עקיבא עבד על מידותיו על כן נענה באומרו אבינו מלכנו.
Re: משה רבנו צדיק מעיקרא או לא????
פורסם: ב' פברואר 18, 2013 10:14 am
על ידי בברכה המשולשת
סורגים כתב:ראיתי בספרי רבי צדוק הכהן ז"ל שכתב להסביר פשט בגמ' שרק רבי עקיבא נענה וירדו גשמים ולא רבי אלעזר בן הורקנוס, ומסבירה הגמ' מפני שזה מעביר על מידותיו וזה אינו מעביר, שרבי אלעזר נולד קדוש ועל כן לא נענה משא"כ רבי עקיבא עבד על מידותיו על כן נענה באומרו אבינו מלכנו.
זכורני שראיתי הסבר זה גם בשם אחד מבעלי המוסר, בספר קהלת יצחק על התורה
מקור קדום לצורת משה רבינו ע"ה
פורסם: ה' פברואר 27, 2014 1:21 pm
על ידי חיס
עוד מקור
קדום בענין צורת פרצוף של משה רבינו ע"ה הוא בספר
"כתבי הגר"י" נמצא באוצר
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?62048&מאת הגה"ח המקובל ר' יצחק אב"ד לעטשוב זצ"ל [נולד ו' אד"ב שנת תפ"ו ונפטר אדר"ה שנת תקנ"ט] בחלק על התורה פרשת שופטים עמוד ס"ב.
Re: משה רבנו האם היה בעל מידות טובות מטבעו
פורסם: ו' פברואר 28, 2014 7:43 am
על ידי אמסטרדם
כדרכם - בקובץ בית ועד לחכמים יש בירור מקיף בזה, ומצו"ב.
Re: משה רבנו האם היה בעל מידות טובות מטבעו
פורסם: ש' מרץ 01, 2014 11:59 pm
על ידי עושה שלום
עיין לקו"ש חלק כ"ו שיחה הראשונה.
Re: משה רבנו האם היה בעל מידות טובות מטבעו
פורסם: א' מרץ 02, 2014 9:00 pm
על ידי שפופרת של ביצה
לכאורה זו גמרא מפורשת במסכת מגילה יא. : "הוא אהרן ומשה הן בצדקן מתחילתן ועד סופן".
Re: משה רבנו האם היה בעל מידות טובות מטבעו
פורסם: א' מרץ 02, 2014 9:28 pm
על ידי אמסטרדם
הסיפור על צייר המלך שהלך לצייר את פני משה רבינו
פורסם: ג' ינואר 24, 2017 3:34 am
על ידי נהר שלום
ידוע ומפורסם הסיפור על צייר המלך שהלך לצייר את פני משה רבינו וכשהביאו התמונה לחכמי הפרצוף נראה להם כאדם רשע וכו’ כפי המובא בתפארת ישראל (סוף קידושין יכין אות ע”ז) וז"ל:
עפ"י מה שמצאתי כתוב דבר נחמד, שכשהוציא משרע"ה את ישראל ממצרים, שמעו עמים ירגזון וגו', ויתמהו מאוד על זה האיש משה, כי על ידו נעשו כל הגבורות והנפלאות האלו, ולכן התעורר מלך ערביי א' וישלח צייר מובחר לצייר תמונת המנהיג הגדול הזה ולהביאו אליו. וילך הצייר ויצייר תמונתו ויביאהו לפני המלךץ וישלח שוב המלך ויביא ויאסף יחדיו כל חכמי חרשים אשר לו, וישאל להם לשפוט על פי פרצוף פניו של משה כפי המצוייר, לדעת תכונת טבעו ומדותיו, ומה כחו גדול.
וישיבו כל החכמים יחדיו אל המלך ואמרו אם נשפט על פי ציור קלסתר פניו של האיש הזה המפורסם לגדול, נאמר לאדונינו כי הוא רע מעללים, בגאות וחמדת ממון ובשרירית הלב, ובכל חסרונות שבעולם שיגנו נפש אדם המעלה.
ויקצוף המלך מאוד ויאמר, מה זה? הכי התעללו בי? הלא בכל אלה שמעתי מכל עבר ופינה בהפך מזה האיש הגדול. ויחרדו האנשים מאוד, וישיבו את המלך בשפל קול התחנה, ויתנצלו א"ע הצייר והחכמים, כל א' בחסרון ידיעת חבירו. הצייר אמר: אני ציירתיו כהוגן, והחכמים שגו בידיעתם, והחכמים גללו כל החסרון על הצייר שלא צייר תמונת משהכהוגן. והמלך אשר נכסף לדעת מי משניהן יצדק, נסע [בעצמו] ברכבו ובפרשיו ויביא אל תוך מחנה ישראל.
ובבואו וישא עיניו וירא את משה איש אלהים מרחוק וימהר ויקח את הציור מתוך חצלו, ויבט והנהו כתמונתו וכצלמו כאשר ציירו הצייר, קולע אל השערה ולא יחטא. ויפג לבו ויפלא ויתמה עד מאוד.
וילד ויבוא בעצמו אל אהל איש האלהים ויכרע ויתחוה לאפיו, ויספר למשה כל הדברים אשר נעשו. ויאמר עוד, בי אדני איש האלהים, הנה קודם ראותי פניך פני אלהים אמרתי אך אולי הצייר שגה במלאכתו, לבעבור חכמי מפורסמים לבקיאים מאד בחכמת [הפיזיאנאמי] ואין דוגמתם, אך עתה אחרי ראותי כי תמונתך מכוונת אל הציור אשר הביא הצייר, לא נותר בו נשמה רק לומר כי חכמי בגדו בי, וכי חכמי אליל הם וחכמת מה להם, והם אוכלי שולחני ויתעיני מאז בהבליהם.
ויען משה איש אלהים ויאמר, לא כן! גם הצייר, גם חכמיך, נפלאים הם בידיעתם וחכמתם. אולם דע לך: כי לולי הייתי בטבע באמת כפי ששמעת ממדותי, לא טוב אנוכי מבול עץ יבש, כי גם ממנו נמנעו ונחשבו כל חסרונות האדם. ואם כן, הכי בעבור זה אהיה יקר בעיני אלהים ואדם?. אמנם כן ידידי. לא אבוש לומר לך, כי כל החסרונות אשר שפטו עלי חכמיך כולם קשורים בי בטבע, ואפשר עוד יותר מאשר שפטו חכמיך, ואני בכח אמיץ הנה התחזקתי ורדיתי וכבשתי אותם עד אשר קניתי לי הפוכם לטבע שני, ולכן ובעבור זה יקרתי והתכבדתי בשמים ממעל ובארץ מתחת וכו' וכו'.בספר ומתוק האור (דברים ג’ עמ’ של"ה) הביא משמי דהגר"ח קנייבסקי שליט"א שככל הנראה המקור הקדום ביותר לכך שמשה רבינו שינה את טבעו הוא בילקוט שמעוני במדבר (יב, רמז תשלט).
המקור הקדום ביותר של המעשה הוא בשיטה מקובצת על מסכת נדרים (דף לב: ד"ה שתי עינים) בשם הרא"ם שהביא המעשה בשני חכמים וז"ל:
מעשה בחכם אחד ששלח דמות פרצופו לחכם אחר שהיה מכיר בדמות הפרצופין.
נטמן [החכם המכיר בפרצופים] מפני מביעיתותיה דההוא פרצוף, לסוף שאל לו [השליח המביא הציור] למה נטמן ממנו? וענה: אותו הפרצוף מאדם רע שאין כדמותו חמדן ונואף וליסטים. ואין להביט אליו.
והמביאו נתירא מלשוב אל אדניו, עד ששלח אליו [אדניו] שלא ירא ממנו ושאל לו כל העניין, ואמר לו [השליח] כל ששמע, ולכן יראתי לשוב אליך.
אמר [החכם ששלח הדמות]: בודאי אין חכם כמו אותו בעל פרצוף שמן הכל אמר אמת שיצר מגרה בי ומסית אותי לעשות כל זאת אבל החכמה שבי מונעת אותי מכל זה. והחכמה תעוז לחכם להדריכו בדרכי יושר.מצאתי עוד כמה מראי מקומות בעניין כאן
viewtopic.php?f=7&t=1990&hilit=%D7%A6%D7%99%D7%99%D7%A8+%D7%9E%D7%A9%D7%94זוהר חי [להרי"א מקומרנא] פ' וארא בשם הראב"ד.
אך פרי תבואה פ' תצוה: והנה שמעתי בשם המדרש וכו' !
באר משה פ' תצוה.
בן פורת יוסף פ' ויחי דף תד - דכתבו חכמי הפילוספיא דמרע"ה נולד בטבעו בכל מדות רעות רק ששינה הטבע.
דגל מחנה אפרים סוף פ' תשא - מזקינו הבעש"ט הק'.
ייטב לב פ' נח דף נא - לא כן אדונינו משה רבינו ע"ה שנולד במזג המורה על כל מדות רעות כדומה.
ישמח משה פ' שמות ובפ' קרח.
סידורו של שבת (שורש ו' ענף ג' עלה י"ד).
פרי הארץ פ' בלק.
צמח דוד פ' פרה.
קדושת לוי פ' תרומה.
שפתי צדיקים פ' וארא דף קט.
תשואות חן פ' תולודות ופ' ויגש.
אלפא ביתא קדמייתא, הקדיש לכך פרק נרחב.
מדרש אליהו דרוש ה' פ"ט.
בני יששכר סיון מאמר ה' אות כ"ב.
אור פני משה [פשווארסק. עיי"ש בהסכמת בני הר"ר זושא מאניפולי] ריש פ' חוקת.
קדושת לוי פ' תרומה.
קול אריה [להמוכיח מפולנאה] פ' שמות (אך משמע מדבריו שתווי פניו כן נשתנו לאחר שעבד על מידותיו).
תשואות חן פ' תולדות ופ' ויגש בשם המוכיח הנ"ל.
ועי' תפארת שמואל פ' תולדות.
פי' לספר העקידה.
מהר"ם שיק פ' האזינו (דף ריט).
שו"ת מהרש"ם ח"ז סי' מ'.
הקדמה לספר זכרון משלי.
מגדלות מרקחים [להרב מצעלים] פ' פקודי (דף קטז ע"א).
בהערות למשניות כתבו לעיין בנועם המדות סוף אות מ’ [מצאתי הספר בה"ב אבל עמוד זה חסר].
נגד
קונטרס 'כליל תפארת' להג"ר חיים יצחק רפופורט מגיד דווילקומיר. [עיי"ש בהסכמת האדר"ת שהביא עוד ראיה נגדו.]
המהרי"ל דיסקין (היכן?) הובא בומתוק האור.
הרב פינקוס בספר נפש שמשון אמונה (עמ’ קפג).
מי שיכול לצטט מה המקורום הנ"ל וכן מי שיכול להוסיף ייש"כ.
Re: הסיפור על צייר המלך שהלך לצייר את פני משה רבינו
פורסם: ג' ינואר 24, 2017 4:17 am
על ידי אבןטובה
רמב"ם פ"ה מה'תשובה ה"ב שכל אחד יכוללהיות צדיק כמשה אבל לא נביא כמשה
ובט"ז יו"ד סי' רמב סק"כ דהאומר אפילו אם היית כמשה לא הייתי מקבל דבריך מלקין אותו דבלתי אפשר להיות כמשה
וצ"ל דמיירי שאמר אפילו אם היית כמשה בנבואה וכ"ה בכס"מ פ"ט מה' יסוה"ת ה"ג והפר"ח בחי' על הרמב"ם חולק
Re: הסיפור על צייר המלך שהלך לצייר את פני משה רבינו
פורסם: ג' ינואר 24, 2017 12:37 pm
על ידי שומר-הגחלת
דברי המהרי"ל דיסקין הובאו בהסכמתו לכליל תפארת.
גם בספר השרף מבריסק לתולדות המהרי"ל דיסקין, בעריכת הרב ש.מ. וואלך מביא את הסיפור הנ"ל ואת דברי המהריל"ד
Re: הסיפור על צייר המלך שהלך לצייר את פני משה רבינו
פורסם: ג' ינואר 24, 2017 5:14 pm
על ידי ישנו
אבןטובה כתב:רמב"ם פ"ה מה'תשובה ה"ב שכל אחד יכוללהיות צדיק כמשה אבל לא נביא כמשה
ובט"ז יו"ד סי' רמב סק"כ דהאומר אפילו אם היית כמשה לא הייתי מקבל דבריך מלקין אותו דבלתי אפשר להיות כמשה
וצ"ל דמיירי שאמר אפילו אם היית כמשה בנבואה וכ"ה בכס"מ פ"ט מה' יסוה"ת ה"ג והפר"ח בחי' על הרמב"ם חולק
ברוך שובך.
איך המקורות הללו קשורים לעניין?
Re: הסיפור על צייר המלך שהלך לצייר את פני משה רבינו
פורסם: ג' ינואר 24, 2017 5:37 pm
על ידי הא לחמא עניא
בספר משה רעיא מהימנא שיצא לאור זה לאחרונה ע"י מכון אוצר הפוסקים, שמה יש פרק מיוחד המברר ומלבן ענין זה.
תא חזי
Re: הסיפור על צייר המלך שהלך לצייר את פני משה רבינו
פורסם: ג' ינואר 24, 2017 5:43 pm
על ידי חד ברנש
ומה התחדש שם יתר על המובא ב'אלפא ביתא' לר"ש אשכנזי? ואני מתכוון למשהו מהותי, לא עוד איזה מקור מאוחר.
Re: הסיפור על צייר המלך שהלך לצייר את פני משה רבינו
פורסם: ג' ינואר 24, 2017 6:27 pm
על ידי בקרו טלה
נהר שלום כתב:המהרי"ל דיסקין (היכן?) הובא בומתוק האור.
שומר-הגחלת כתב:דברי המהרי"ל דיסקין הובאו בהסכמתו לכליל תפארת.
כוונתך וודאי לומר שהובא בפרק ה' בתוך הספר
Re: הסיפור על צייר המלך שהלך לצייר את פני משה רבינו
פורסם: ג' ינואר 24, 2017 11:27 pm
על ידי בקרו טלה
נהר שלום כתב:בהערות למשניות כתבו לעיין בנועם המדות סוף אות מ’ [מצאתי הספר בה"ב אבל עמוד זה חסר].
אולי לזאת הכוונה ונמצא בה"ב
Re: הסיפור על צייר המלך שהלך לצייר את פני משה רבינו
פורסם: ד' ינואר 25, 2017 2:51 am
על ידי נהר שלום
בקרו טלה כתב:נהר שלום כתב:בהערות למשניות כתבו לעיין בנועם המדות סוף אות מ’ [מצאתי הספר בה"ב אבל עמוד זה חסר].
אולי לזאת הכוונה ונמצא בה"ב
יש"כ
Re: הסיפור על צייר המלך שהלך לצייר את פני משה רבינו
פורסם: ד' ינואר 25, 2017 7:01 am
על ידי פלגינן
Re: הסיפור על צייר המלך שהלך לצייר את פני משה רבינו
פורסם: ד' ינואר 25, 2017 7:05 am
על ידי אבןטובה
קדושין לג: רד"ה כדאיתא כ' משום דדבר מגונה הוא לא רצה לפרסמה והרי הוא מפורש במדרש רבי תנחומא 'ראו כמה עבים שוקיו כמה צוארו שמן' הכל משלנו ע"ש
Re: הסיפור על צייר המלך שהלך לצייר את פני משה רבינו
פורסם: ד' ינואר 25, 2017 3:13 pm
על ידי שמש
אאל"ט הסיפור המקורי הוא על אריסטו (וקורא בכף היד לא בתווי פנים)...
Re: הסיפור על צייר המלך שהלך לצייר את פני משה רבינו
פורסם: ו' ינואר 27, 2017 5:10 pm
על ידי אבא יודן
בתורת העולה לרבינו הרמא בטו לשלישי
וכן היה הענין במשה רבינו שהוצרך תחילה להסיר קצת מדות רעות שהיה בו...והיה לו קצת מדות פחיתות....מורה על פחיתות מדת משה
Re: משה רבנו האם היה בעל מידות טובות מטבעו
פורסם: ב' פברואר 20, 2017 7:27 am
על ידי בקרו טלה
-
Re: משה רבנו האם היה בעל מידות טובות מטבעו
פורסם: ב' פברואר 20, 2017 9:30 pm
על ידי בר ישראל
ראה במאמר של פרופ׳ שניאור ליימאן (אנגלית) על התגובות לתפארת ישראל הזה, שבה הוא טוען שמקורו של הסיפור הוא אגדה רומאי מפורסם על סוקרטס, שהפכה לסיפור על אריסטו, שהפכה לאגדה על איש חכם סתם, שהפכה לסיפור על מרע״ה
http://www.leimanlibrary.com/texts_of_p ... 0Moses.pdf
Re: משה רבנו האם היה בעל מידות טובות מטבעו
פורסם: ד' יולי 24, 2019 4:19 pm
על ידי כרמי שלי
Re: משה רבנו האם היה בעל מידות טובות מטבעו
פורסם: ד' יולי 24, 2019 4:53 pm
על ידי יוסף פ
הרב יצחק גינזבורג שליט"T דיבר על זה בז' אדר אשתקד, ראה כאן
וגם כאן
Re: משה רבנו האם היה בעל מידות טובות מטבעו
פורסם: ד' יולי 24, 2019 4:54 pm
על ידי יוסף פ
בקובץ הראשון (מישיבת אורייתא) זה מעמוד 12.
בקובץ השני (מהברית של הבן שלי שיחי') זה מעמוד 7
Re: משה רבנו האם היה בעל מידות טובות מטבעו
פורסם: ד' יולי 24, 2019 11:32 pm
על ידי יהושע100
לאחר הכתיבה הזכירוני כי נכתב ד"ז כבר. וכשהסתכלתי ראיתי שאכן יהודי אחד המכונה יהושע100 כבר כתב זאת...
Re: משה רבנו צדיק מעיקרא או לא????
פורסם: ה' יולי 25, 2019 12:23 am
על ידי שייף נפיק
סורגים כתב:ראיתי בספרי רבי צדוק הכהן ז"ל שכתב להסביר פשט בגמ' שרק רבי עקיבא נענה וירדו גשמים ולא רבי אלעזר בן הורקנוס, ומסבירה הגמ' מפני שזה מעביר על מידותיו וזה אינו מעביר, שרבי אלעזר נולד קדוש ועל כן לא נענה משא"כ רבי עקיבא עבד על מידותיו על כן נענה באומרו אבינו מלכנו.
כבר קדמם המבי''ט בספר בית אלקים
Re: משה רבנו האם היה בעל מידות טובות מטבעו
פורסם: א' ינואר 19, 2020 8:02 pm
על ידי לבי במערב
יהושע100 כתב:לאחר הכתיבה הזכירוני כי נכתב ד"ז כבר. וכשהסתכלתי ראיתי שאכן יהודי אחד המכונה יהושע100 כבר כתב זאת...
לתועלת המעיינים, אביא
ההודעה המדוברת בשלימותה
(ציין לה הרב 'כרמי שלי', לעיל):
יהושע100 כתב:בספר 'שער שמעון' ישנה הסכמה של הראי"ה קוק זצ"ל ובתוך הספר הדפיס הרב המחבר הערה ממנו נגד נקודה מסוימת בספר.
(בספר הזכיר את הסיפור שהביא התפארת ישראל בסוף קידושין על מרע"ה ושצריך ללמוד מזה וכו' והרב כתב נגד זה)
Re: משה רבנו האם היה בעל מידות טובות מטבעו
פורסם: א' ינואר 19, 2020 8:09 pm
על ידי שייף נפיק
שמעתי מאדם גדול, שזה שייך לענין של ידיעה ובחירה, משה שנולד האיר כל הבית, כי היה ידוע שיבחר בטוב, ולכן כבר עכשיו האיר ומעכשיו כבר התנוצצו בו כל המעלות שהתגלו בו אחר כך שעבד ע''ע.
Re: משה רבנו האם היה בעל מידות טובות מטבעו
פורסם: ג' ינואר 21, 2020 12:54 am
על ידי הצעיר באלפי
ראה במצורף.
מה שעולה מתוך הדברים הוא, שיתכן מאוד לומר שזה אכן היה !