רחמים כתב:כתב המ''ב בס''ק א' וז''ל: אחד המבשל את המאכל או את הסממנין או המחמם את המים [ר"ל אף דמים ראוי לשתיה בלא בישול וה"ה חלב מ"מ חייב כיון דמשתבח ע"י הבישול] עכ''ל.
ולכאורא ביאור דבריו: שאה''נ אם המים או החלב לא היו משתבחים כלל לא היה חייב על בישולם משום שלא עשה כלום [ובדומה לבישול אחר בישול ביבש] וכל שכן אם הבישול היה מגרע דאז בוודאי היה פטור כמו כל מקלקל.
אלא שיש לעיין שהמציאות היום שמים מנרליים רתוחים מקבלים טעם שונה ממים מנרליים לא רתוחים והאם באמת יהיה פטור על בישול המים, וגם החלב מקבל טעם שונה ופחות טעים? וגם אם נאמר שההשבחה היא בעצם החום של המים שמים חמים נעימים לשתיה, זה אינו כיון שיש אנשים שאדרבא מעדיפים מים קרים, ועוד שא''כ מדוע שיעור החום של הבישול הוא יד סולדת הרי אי אפשר לשתות מים חמים כ''כ וגם מי שנהנה ממים חמים זה רק בפחות מיד סולדת?
בעצם אם אנו מנסים להבין את שאלתך לעומק על פי דברי הרב איפכא מסתברא והרב הגיון אמתי.
הרי שאתה שואל בעצם מהי ההגדרה של מבשל 'בלח'! שעל פי זה נשפוט את שאר הדברים.
האם הוא שינוי הטעם (למעליותא או לגריעותא) או שינוי מצב מקר לחם שזהו משהו בפני עצמו. (והיינו מים מתוקנים יותר. שחמימותו זוהי תיקונו - שזה דרך הנאה לשתותו חם).
ובקיצור אפשר לומר ששאלה כזאת מסתעפת הרבה בין הפוסקים וזה מוביל לשאלה של מחלוקת הראשונים ומרן ורמ"א האם יש בישול אחר בישול בלח. מהני הטעמים ועוד כמה דברים או לא.
וכן גם זה מוביל לשאלה האם שייך מצטמק ויפה לו או ורע לו 'בלח' או לא. שזה חלק מהחקירה של מהי ההגדרה של מבשל בלח.
אומנם יש להעיר קצת על דברי הרב הגיון אמיתי למה כוונתו "מצב חדש" או "יצירה חדשה" הרי יכול להיות כן בכל דבר יבש ויש בישול אחר בישול מה שאינו! ואינו מובן. או שכוונתו שבמים זה דרכם על פי רוב ושייך בו מושג בישול מה שאין כן בדבר יבש. וצ"ע.
וכן יש להעיר בסוגיא זו ואגב לסייע דברי הרב הגיון אמתי על פי המבואר בפרק כירה, דמים אחר שנתבשלו כל צורכם מצטמקים ורע להם. דמוכח דלא אזלינן בתר טעמא כהרבנים הגאונים הנ"ל. ואף על פי כן סבירא להו לאותם הראשונים דחייב משום מבשל.