מאן מלכי כתב: [מלבד ק"ש שהוא לעיכובא ממש] המבואר בשו"ע סי' ה?
ישועות ישראל כתב:מאן מלכי כתב: [מלבד ק"ש שהוא לעיכובא ממש] המבואר בשו"ע סי' ה?
מאן ימר שבק"ש הוא לעיכובא?
עושה חדשות כתב:לגבי הכוונה בשם אדנות ככתיבתו הוי"ה, נקטינן כהגר"א לחלק בין כוונת השמות של פס' ראשון דקרי"ש, לשאר שמות.
ז"ל בסי' ה - ויכוין כו'. טור והוציאו מדברי הר"י בס' היראה שכתב אצל פסוק ראשון שבק"ש ובכל א' מב' שמות האמורים בפסוק ראשון יאריך עד שיחשוב היה הוה ויהיה כו' ואח"כ כתב ובכל פעם בהזכירו שם המיוחד יחשוב בו פי' קריאתו שהוא אדון הכל אבל משמע שם שא"צ לחשוב אלא פי' קריאתו רק בק"ש ששם ב' השמות מורין על היה כו' וכן עיקר לפי עומק הדין כי בכל הולכין אחר הקריאה וא"צ להרהר כלל על הכתיבה אף שיש בהכתיבה סודות גדולות והם הלכה למשה מסיני...
אבל לא הבנתי למה בקרי"ש לא הולכים אחר הקריאה בלבד?
עושה חדשות כתב:לגבי הכוונה בשם אדנות ככתיבתו הוי"ה, נקטינן כהגר"א לחלק בין כוונת השמות של פס' ראשון דקרי"ש, לשאר שמות.
ז"ל בסי' ה - ויכוין כו'. טור והוציאו מדברי הר"י בס' היראה שכתב אצל פסוק ראשון שבק"ש ובכל א' מב' שמות האמורים בפסוק ראשון יאריך עד שיחשוב היה הוה ויהיה כו' ואח"כ כתב ובכל פעם בהזכירו שם המיוחד יחשוב בו פי' קריאתו שהוא אדון הכל אבל משמע שם שא"צ לחשוב אלא פי' קריאתו רק בק"ש ששם ב' השמות מורין על היה כו' וכן עיקר לפי עומק הדין כי בכל הולכין אחר הקריאה וא"צ להרהר כלל על הכתיבה אף שיש בהכתיבה סודות גדולות והם הלכה למשה מסיני...
אבל לא הבנתי למה בקרי"ש לא הולכים אחר הקריאה בלבד?
בברכה המשולשת כתב:באחד מכרכי ישורון המוקדשים לתורת אדוננו הגר"א (ד, ה, ו כמדומני) היה על זה מאמר
עושה חדשות כתב:תודה רבה לכולכם.
ועדיין לא מצאתי הסבר ברור,
למה שם ב/ג השמות מורין על היה וכו'.
קו ירוק כתב:הרי כוונת ההויה לא מבוטאת בשפתיים (רק שם אדנות)
עוסק כתב:קו ירוק כתב:הרי כוונת ההויה לא מבוטאת בשפתיים (רק שם אדנות)
נכון, אבל לכאו' זה כל ההבדל, ואולי עם הרגל אפשר להצמיד זאת לכוונת אדנות
עושה חדשות כתב:לגבי הכוונה בשם אדנות ככתיבתו הוי"ה, נקטינן כהגר"א לחלק בין כוונת השמות של פס' ראשון דקרי"ש, לשאר שמות.
ז"ל בסי' ה - ויכוין כו'. טור והוציאו מדברי הר"י בס' היראה שכתב אצל פסוק ראשון שבק"ש ובכל א' מב' שמות האמורים בפסוק ראשון יאריך עד שיחשוב היה הוה ויהיה כו' ואח"כ כתב ובכל פעם בהזכירו שם המיוחד יחשוב בו פי' קריאתו שהוא אדון הכל אבל משמע שם שא"צ לחשוב אלא פי' קריאתו רק בק"ש ששם ב' השמות מורין על היה כו' וכן עיקר לפי עומק הדין כי בכל הולכין אחר הקריאה וא"צ להרהר כלל על הכתיבה אף שיש בהכתיבה סודות גדולות והם הלכה למשה מסיני...
אבל לא הבנתי למה בקרי"ש לא הולכים אחר הקריאה בלבד?
ראבי"ה חלק א - מסכת ברכות סימן מו:
תניא סומכוס בן יוסף אומר כל המאריך באחד מאריכים לו ימיו ושנותיו א"ר אחא בר יעקב ובדל"ת א"ר אשי ובלבד שלא יחטוף בחית ר' ירמיה הוי יתיב קמיה דר' זעירא חזיה דהוי קמאריך טובא א"ל לא צריכת אלא כדי שתמליכהו בשמים ובארץ ובד' רוחות. ולכך נהגו לנענע בענין זה בראשו, וצריך להרהר בלבו בכל ענין הזה להמליכהו בקרותו הפסוק, ולהרהר שהשם הוא היה הוה ויהיה, <פי' היה קודם בריאת עולם, והוא חי וקיים ועתיד להיות יחיד וקיים בעולמו כשיהיה העולם מים במים, והוא שנ' יי מלך יי מלך יי ימלוך לעולם ועד>. ומה ששוחה מעט למטה כדי שלא יסתכל הנה והנה ויסיח דעתו, כדאמרי' (אלא) בשעה שמעביר ידיו על עיניו מקבל עליו עול מלכות שמים.
איש פלוני כתב:(ואמר פעם בדרך צחות אם מועיל פ"א לכל היום למה לא תועיל פ"א לכל החיים)
איש פלוני כתב:דעת הגר"ש פישר שהיה"ר של האשל אברהם איננו מועיל כלל
(ואמר פעם בדרך צחות אם מועיל פ"א לכל היום למה לא תועיל פ"א לכל החיים)
שומע כעונה כתב:איש פלוני כתב:(ואמר פעם בדרך צחות אם מועיל פ"א לכל היום למה לא תועיל פ"א לכל החיים)
קושיא זו במקומה עומדת, ולכאורה אינה בדרך צחות, האם ידוע באמת למאן דהו מה טעם צריך גילוי דעת כל יום מחדש, כמו כן מה הכונה עד למחר בעת הזאת, מה יש בעת הזאת דוקא.
עוסק כתב:לכאורה זה לא מעכב בדיעבד כמו ששאר כוונות 'אחד' לא מעכבות (ואילו כוונת השם כקריאתו, שהוא מדין הכוונה הכללי הפשוט, זה בעיה אם לא כיון).
הארכתי, אבל האם אני צודק?
ישועות ישראל כתב:מאן מלכי כתב: [מלבד ק"ש שהוא לעיכובא ממש] המבואר בשו"ע סי' ה?
מאן ימר שבק"ש הוא לעיכובא?
עוסק כתב:הרי שאפילו את קריאתו איננו יודעים, כל שכן שלא את הפירוש כמפורש ברש"י.
עוסק כתב:מי אמר שבמקדש כשהיו קוראים את השם ככתיבתו היו מכוונים "היה והוה ויהיה"?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים