הודעהעל ידי היימישער » ו' ספטמבר 28, 2012 12:06 pm
תודה לכולם.
ועתה מצאתי בשפ"א על אתר (יומא י"ח ע"ב) וז"ל: שם במשנה משביעין אנו עליך כו', והקשו המפרשים דלפי שיטתם הכוזבת הוי נשבע לבטל המצוה ולא חייל השבועה ומאי אהני לרמאי ברמיותי', ואם נאמר דגם לפי דברי הצדוקים נתינת הקטורת בחוץ אינו מעכב הי' ניחא, אך ז"א דכל דיני יוה"כ מעכב [דאפי' למ"ד לקמן (ס ב) דבדברים הנעשים בבגדי לבן בחוץ אינו מעכב מודה דצורך פנים כפנים דמי כדאמרי' התם בקטורת שחפנה קודם שחיטת הפר ע"ש א"כ כ"ש כאן בנתינת הקטורת על האש דמעכב], ואולי י"ל דלפי שיטתם ס"ל דנשבע לבטל את המצוה נמי חייל כיון דג"כ לא הוי רק מדרשא והם אינם סוברים מדרש חכמים, גם י"ל משום דאין החיוב דוקא עליו לא הוי נשבע לבטל את המצוה ויעשה אחר, אבל ז"א כיון דהוא כ"ג המצוה מוטלת עליו, אך י"ל דמשביעין אותו בכולל דכל מה שאומרין לו יעשה אף במה שאינם מחולקים עם החכמים ובכולל שפיר חייל אף בנשבע לבטל את המצוה, ומדויק לישנא דמתני' שלא תשנה מכל מה שאמרנו לך, או י"ל דמשביעין אותו ואם ירצה יקבל עליו השבועה ואם לא ירצה לא יקבל השבועה כיון דבאמת אסור לישבע לבטל את המצוה דהוי שבועת שוא וא"כ אם לא ירצה לקבל השבועה נחזי אנן מאי הוא [דאם הוא צדוקי לא ירצה לקבל השבועה משום דהיא שבועת שוא]: