מילתא דפשיטא בפי האחרונים שאיכא מצות עשה של שמירת הגוף מקרא ד'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' (דברים ד, ט"ו, יהושע כ"ג, י"א).
ולכאו' אינו מובן כלל שהרי המעיין בפסוקים הנ"ל יראה בבירור שכוונת הפסוק על שמירה רוחנית ולא על שמירה גשמית?
ומקורו לכאו' בדברי הגמ' בברכות דף ל"ב ע"ב "תנו רבנן מעשה בחסיד אחד שהיה מתפלל בדרך בא הגמון אחד ונתן לו שלום ולא החזיר לו שלום, המתין לו עד שסיים תפלתו לאחר שסיים תפלתו אמר לו ריקא והלא כתוב בתורתכם רק השמר לך ושמור נפשך וכתיב ונשמרתם מאד לנפשתיכם כשנתתי לך שלום למה לא החזרת לי שלום אם הייתי חותך ראשך בסייף מי היה תובע את דמך מידי אמר לו המתן לי עד שאפייסך בדברים אמר לו אילו היית עומד לפני מלך בשר ודם ובא חברך ונתן לך שלום היית מחזיר לו אמר לו לאו ואם היית מחזיר לו מה היו עושים לך אמר לו היו חותכים את ראשי בסייף אמר לו והלא דברים קל וחומר ומה אתה שהיית עומד לפני מלך בשר ודם שהיום כאן ומחר בקבר כך אני שהייתי עומד לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא שהוא חי וקיים לעד ולעולמי עולמים על אחת כמה וכמה מיד נתפייס אותו הגמון ונפטר אותו חסיד לביתו לשלום", ע"כ.
אלא שמדברי הגמ' אין ראיה שבאמת ישנם בפסוקים אלו מצוות עשה דשמירת הגוף שהרי רק בדברי ההגמון מוזכרים הפסוקים כחיוב שמירת הגוף.
ועיין במהרש"א על אתר שכתב וז"ל "האי קרא בשכחת התורה קמיירי כמ"ש פן תשכח את הדברים וגו' ובפ"ג דאבות שנינו כל השוכח ד"א ממשנתו כו' כאלו מתחייב בנפשו שנאמר רק השמר לך וגו' וכן האי קרא ונשמרתם מאד לנפשותיכם וגו' איירי שלא נאמין בשום תבנית פסל וגו' ולא איירי הני קראי כלל בשמירת נפש אדם עצמו מסכנה ומיהו במסכת שבועות (ל"ו ע"א) דריש ליה תלמודא נמי למלתא אחריתי דהיינו אזהרה למקלל עצמו מנין שנאמר רק השמר לך ושמור נפשך וגו' ע"ש" ע"כ.
הרי לנו שגם המהרש"א הבין שפשטא דקראי בשמירה רוחנית איירי ומדברי הגמ' בברכות ליכא ראיה ולכאו' מטעם הנ"ל שכתבתי, אלא שמדברי הגמ' בשבועות מצא המהרש"א ראיה שאפשר לפרש את הפסוקים גם על שמירת הגוף, ובכל זאת המעיין בהמשך דברי המהרש"א יראה שנחה דעתו רק משום שמותר להשיב למלך עכו"ם ואנס.
והנה ברמב"ם פי"א ה"ד מהל' רוצח הביא קרא דהשמר לך, ולפי הנ"ל נפלא שהביא דווקא פסוק זה ולא הביא גם קרא דונשמרתם שהרי בגמ' שבועות הוזכר רק קרא דהשמר לך, ומהגמ' בברכות ליכא ראיה וכנ"ל.
אחר כל הדברים עדיין צ"ב בדברי הגמ' עצמם מהכ"ת לפרש את הפסוקים על שמירת הגוף, ובפרט דלא איירי ברמז או בדרוש אלא שהגמ' מביאה קרא דהשמר לך כלא תעשה, והרמב"ם הנ"ל מביאו כעשה וכן כל האחרונים המביאים קרא דונשמרתם כמצוות עשה?
ובלבוש (יו"ד קט"ז א) מצאתי וז"ל "כתיב השמר לך ושמור נפשך מאוד וגו' וכתיב ונשמרתם מאוד לנפשותיכם שיש במשמעות אלו הלשונות שצריך האדם לשמור את נפשו שלא יביא את עצמו לידי סכנה אף על גב שפשוטן של אלו הכתובים לא מיירי בזה מכל מקום סמכו חז"ל על מקראות הללו ואסרו כל הדברים המביאין את האדם לידי סכנה", ע"כ.
ועדיין צ"ב וכפי שהמעיין בלבוש יראה שאחר הסבר זה הוא מביא מקור אחר לחיוב שמירת הגוף, הרי שגם הוא ז"ל הבין שאין תי' מיישב את התמיהה לגמרי.
ועוד שהמעיין במוני המצוות לא ימצא מצוה זו לא במצוות עשה ולא במצוות לא תעשה.
לכן באתי בזה לבקש מכל היודע ביאור המתיישב על הלב בענין זה - מהכ"ת להוציא מפסוקים אלו חיוב שמירת הגוף כמצוות עשה או לאו - להודיעני פשר דבר.