קבלת הוראות מרן הבית יוסף זיע"א
פורסם: א' ספטמבר 02, 2012 8:38 pm
הנה זמן רב שהדברים כתובים עמדי, וב"ה שנתייסדו ע"פ דברי רבותינו זיע"א ויבדלח"ט רבותינו שליט"א, והתודה והברכה לא' מחכמי הפורום החפץ בעילום שמו שכמה מן הדברים הכתובים פה, מעימו הם, וכן להגאון ר' יצחק יוסף שליט"א אשר פרס את המפה על השלחן הערום, וסידר את הדברים בספרו הבהיר "עין יצחק" ובשאר ספריו.
מתחילה נמנעתי מלהביא את הדברים כאן, מאחר שיש המקטרגים וקופצים בראש בחוסר רצון לדעת את האמת, אך אחר שקיבלתי כמה הודעות ובהם פליאה על מה שכתבתי באשכול אחר שא' ההין להפיץ בשם מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל שמועות בעניינים אלו, ונדפסו עלי גליון ללא בדיקה, וראיתי במגיבים חוסר ידע נרחב בעניין זה, אמרתי אעלה בתמר אוחזה בסנסיניו, מעט מזעיר ממה שיש בזה, והם עיקרי הדברים בהבנת קבלת הוראות מרן הבית יוסף זיע"א, ואעלם קימעא קימעא, למען יקח כל אחד זמנו בידו לקרוא את הדברים כראוי.
מתחילה היו נוהגים כדעת הרמב"ם
כתב הרשב"ש בתשו' (סי' רנ"א) וז"ל: יראה שאפילו בארץ ישראל נוהגים היום כדברי הבבלי, שהרי כל הישיבות הנעשות שם אינם קורים אלא בבלי, וכל הפוסקים הראשונים והאחרונים ז"ל על פיו פסקו הלכותיהן, וחבור הרמב"ם ז"ל על פיו הוא, וכל המערב וספרד והמזרח והצבי ובבל, כולם נוהגים על פיו, ע"כ. וכתב מרן זצ"ל בשו"ת אבקת רוכל (סי' ל"ב) שהרמב"ם הוא גדול הפוסקים, וכל קהלות ארץ ישראל והאראביסטאן והמערב נוהגים על פיו, וקבלוהו עליהם לרבן, ומי שינהג כמוהו בקולותיו ובחומרותיו למה יכפוהו לזוז ממנו, ומה גם אם נהגו אבותיהם ואבות אבותיהם שאין לבניהם לנטות ימין ושמאל מהרמב"ם ז"ל, ואפילו רבו באותה העיר קהילות שנוהגים כהרא"ש וזולתו, אינם יכולים לכוף למעוט הקהילות שנוהגים כהרמב"ם ז"ל לנהוג כמותם. וכ"כ בבית יוסף יו"ד (סי' רס"ה אות ז') בענין ברכת שהחיינו, שנוהגים שאבי הבן מברך על כל מילה ומילה, וכתב שבכל ארץ ישראל וסוריא וסביבותיה נוהגים לומר שהחיינו, לפי שהם סומכים בהוראותיהם על פי הרמב"ם ז"ל. וכ"כ בכסף משנה (פ"א מהל' תרומות הי"א). וכ"כ בשו"ת הרדב"ז ח"ב (סי' תשל"א), שמנהג ארץ ישראל הוא על פי הרמב"ם והוא רבן של כל הגלילות האלו. וכ"כ הרלב"ח בתשו' (סי' ל"ב), ובתשו' הג"ר בצלאל אשכנזי (ס"ס א'), שו"ת המבי"ט ח"ג (סי' נ"ו), וכ"כ במהר"ם אלשיך (סי' צ"ו) שהרמב"ם הוא מרא דאתרא וכל גבולותינו נמשכים אחריו. ולא רק זה דהלכה כמותו בכל מקום, גם במקום שיש להוציא ממון ממוחזק על פי פסק הרמב"ם מוציאים, כמש"כ מרן בבדק הבית חו"מ (סי' כ"ה סוף אות ה'), שפשט הדבר בכל גלילותינו לפסוק כהרמב"ם, אפילו להוציא מיד המוחזק, זולת בקצת מקומות שהוקשו להם דבריו ולא ירדו לסוף דעתו. וכ"כ גם הרלב"ח (סי' ו'), מבי"ט (ח"א ס"ס כ"ז). ועי' בתשב"ץ ח"ב (סי' רנ"ו) ובית יוסף (בהקדמה ובאה"ע סי' ע"ז וחו"מ סי' ס"ח) ואבקת רוכל סי' פ"ט).
דרכו של מרן בפסיקת ההלכה
אך מרן הבית יוסף לא קיבל את דברי הרמב"ם ז"ל בכל מקום, דבמקום דהרי"ף והרא"ש פליגי על הרמב"ם פסק כמותם (עי' שו"ת יבי"א ח"א יו"ד סי' יט אותיות ט' וי'), והסכימו לו מאתים רבנים לזה שהכריע מרן ללכת אחר פסקי הרי"ף הרא"ש והרמב"ם, דהיכא דשנים מהם אזלי בשיטה אחת פסקינן כוותיהו, וכ"כ הברכ"י בחו"מ (סי' כ"ה אות כ"ט) והמהרי"ט אלגאזי בתשו' שמחת יו"ט (סי' י"א) ועי' בתשו' גנת וורדים אבה"ע (כלל ב' סי' יו"ד) שכתב לצדד להתיר לפסוק כנגד המרא דאתרא, דכן עשה מרן הבית יוסף שפסק כמה פעמים כנגד דעת הרמב"ם, ע"ש.
תהליך התפשטות קבלת הוראות מרן
ונציין בזאת את דברי הרב ברכות המים יו"ד (סי' כ"א והב"ד בארץ חיים בכללים כלל ג'), שבזמן מרן הבית יוסף לא כולם קיבלו את דבריו, והיו מחכמי הדור שהיו אגודים בהוראות הרמב"ם, ומהם גם כמה מתלמידיו, וכמ"ש במחב"ר (או"ח סי' ל"ח אות א' וסי' תרע"א אות ב'), ע"ש. ואף בדברים שלא ביאר בהם הרמב"ם. ולא נתקבלו דברי מרן בכל תחום ארץ ישראל אלא עד אחר זמן ארוך מפטירתו. ובמשך הזמן, כאשר נתפרסם ויצא לאור עולם ספרו של מרן זיע"א, הוא הספר בית יוסף על ד' חלקי הטור, ובנוסף עליו ספר השלחן ערוך, אשר הוא פסקי הלכות למש"כ בספרו בית יוסף, קבלו על עצמם כל בני ארץ ישראל וגלילותיה, כולם קבלו על עצמם את מרן זיע"א כמרא דאתרא, ודעתו היא המכרעת להלכה. וכ"כ המראנ"ח בתשו' (סי' ק"ס), שכבר נתקבל הרב בית יוסף עלינו לרב ללכת אחר הוראותיו, והוא היה בן דורו של מרן. וכ"כ בשו"ת מהר"ם בן חביב בכללים שבס"ס גט פשוט (כלל א'), וכן הפרי חדש בספר מים חיים בקונט' התשו' (ס"ס ט'), וכ"כ בשו"ת פרח מטה אהרן (ח"ב סי' פ"א), וכ"כ מהר"י מינץ (הב"ד בקובץ קול תורה ג' עמ' ה'), אשר היה מגדולי חכמי איטליה שכבר נתפשטה חכמתו והוראתו של מרן בכל העולם, ולא היתה קריה אשר שגבה ממנו, עד אשר נוכל לומר בלי גוזמא שמזמן הרמב"ם והרמב"ן, ועד היום לא נמצא כמוהו בישראל להגדיל תורה ולהאדירה.
וכתב מהר"ם חאגיז בשו"ת הלכות קטנות (ח"א סימן קפ"ב), אמר המני"ח כך מקובלני ממורי הרב מר זקני ז"ל (הראשון לציון הרב משה גלאנטי זצ"ל והיה נכדו של מהר"ם גלאנטי תלמידו של מרן), כי בכל תחום א"י אין לומר קים לי נגד הרמב"ם ומוה"ר רבי יוסף קארו, אשר הם המה אשר קבלו עליהם ועל זרעם אחריהם, אבותינו ואבות אבותינו, גם בכל ערי ביסתן, ועל פיהם יהיה כל ריב וכל נגע, וכל חד מינייהו אפילו באלף לא בטיל, ולקבלת סברת הרמב"ם יש רמז בבדק הבית, עי"ש. ומפיו שמעתי שבזמנו חזרו גאוני צפת תובב"א בחברת גאוני עיר הקודש, וחידשו תוקף הסכמה זו וקבלתה, דלא יאמר אדם לחבירו קים לי נגד שום א' מהנזכר, וכן היה נזהר ומזהיר, ודבר זה גלוי ומפורסם לרבים, אלא שבעונותינו כשרבו בעלי ההוראה בנפש רחבת ידים, פשו להו טובא המורים כסברת היחיד מהפוסקים האחרונים כיון שהובא בדפוס, כי באמת עונשיה מסתייה אם יבטל דברי אחד מעמודי ההוראה הנז' עפ"י סברת היחיד, אם לא שהיחיד הזה יהיה מפורסם בראיותיו ודבריו, שכל חכמי הדור יסכימו כמותו מחמת עומק פלפולו וראיותיו, כי היכי דימטי ליה שיבא מכשורא, עכ"ל, ונוראים דבריו. וכ"כ בשו"ת גנת ורדים חו"מ (כלל ה' סי' ט"ז), בתשובה שכתב משם מהר"א יצחקי ראב"ד חברון, והסכים לו שם בסי' י"ז, וכ"כ מהר"א יצחקי בתשו' זרע אברהם חו"מ (סי' כ"ג). וע"ע בשו"ת מהר"י פראג'י (סי' כ"ב) שראיתי שכתבו משמו כן, וכן בשו"ת נחפה בכסף לרבי יונה נבון חו"מ סי' ט"ז (וכ"כ משמו בברכ"י חו"מ סי' כ"ה ס"ק כ"ז וכ"ח), ועי' בנחפה בכסף ח"א חו"מ סי' ז' (דף פא ע"ד) שכתב דבאמת מי שעיניו בראשו יקרב אליו תורת מרנא ורבנא הבית יוסף שאותיותיו מחכימות. וכן בשו"ת חיים לעולם (יו"ד סי' א'), והראש"ל רבי מרדכי יוסף מיוחס בשו"ת שער המים (סי' ט'). ובשו"ת אהל יוסף לרבי יוסף מולכו יו"ד (סי' ל') כתב שכיון שקיבלנו הוראות מרן הכי נקטינן, ואפילו כשהרמ"א ואלף פוסקים כמותו חולקים עליו, אנו בני ספרד בתר מרן גררינן הן לקולא והן לחומרא, וכ"כ בשו"ת משפט וצדקה ביעקב (ח"ב סי' ה'). ומוהר"ח פלאג'י כתב בשו"ת חיים ביד (סי' ק"ח) כי גלוי וידוע בכל העולם שחכמי ספרד וצרפת קיבלו עליהם ועל זרעם לפסוק בכל מקום כדברי מרן רבנו יוסף קארו ז"ל, אפילו יחלקו עליו כל האחרונים, ועל כן יאמרו המושלים לכו אל יוסף אשר יאמר לכם תעשו. וכ"כ בשו"ת רב פעלים ח"ב (יו"ד סי' ז'), שאפילו מאה אחרונים חולקים על פסק מרן הש"ע, אין אנו שומעים להם, אפילו במקום הפסד מרובה, כי אנו מחוייבים ללכת אחרי הוראות מרן מכח הקבלה.
קבלת הוראות מרן בקרב גאוני אשכנז
וגם מגדולי גאוני אשכנז כתבו כן דאין לשנות כלל ממש"כ מרן הבית יוסף זיע"א, ודבריו דברי נביאות וכדו' ומהם: שאלת יעב"ץ (ח"א סי' ע"ה), רבי צדוק הכהן מלולבין במחשבת חרוץ (דף ג' ע"א), אשל אברהם בוטשאטש (ר"ס רפ"ה), חת"ס אבה"ע ח"ב (סי' ק"ב), שו"ת בית אפרים (יו"ד ס"ס ע"ח), שו"ת אור גדול (סי' כ"ז), שו"ת דברי חיים ח"ב (יו"ד סי' ק"ז) ועוד רבים אחרים, ואכמ"ל. ואספם כגורן בקובץ קול תורה ג', ע"ש. ועי' טה"ב ח"ב עמ' תקכה.
מתחילה נמנעתי מלהביא את הדברים כאן, מאחר שיש המקטרגים וקופצים בראש בחוסר רצון לדעת את האמת, אך אחר שקיבלתי כמה הודעות ובהם פליאה על מה שכתבתי באשכול אחר שא' ההין להפיץ בשם מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל שמועות בעניינים אלו, ונדפסו עלי גליון ללא בדיקה, וראיתי במגיבים חוסר ידע נרחב בעניין זה, אמרתי אעלה בתמר אוחזה בסנסיניו, מעט מזעיר ממה שיש בזה, והם עיקרי הדברים בהבנת קבלת הוראות מרן הבית יוסף זיע"א, ואעלם קימעא קימעא, למען יקח כל אחד זמנו בידו לקרוא את הדברים כראוי.
מתחילה היו נוהגים כדעת הרמב"ם
כתב הרשב"ש בתשו' (סי' רנ"א) וז"ל: יראה שאפילו בארץ ישראל נוהגים היום כדברי הבבלי, שהרי כל הישיבות הנעשות שם אינם קורים אלא בבלי, וכל הפוסקים הראשונים והאחרונים ז"ל על פיו פסקו הלכותיהן, וחבור הרמב"ם ז"ל על פיו הוא, וכל המערב וספרד והמזרח והצבי ובבל, כולם נוהגים על פיו, ע"כ. וכתב מרן זצ"ל בשו"ת אבקת רוכל (סי' ל"ב) שהרמב"ם הוא גדול הפוסקים, וכל קהלות ארץ ישראל והאראביסטאן והמערב נוהגים על פיו, וקבלוהו עליהם לרבן, ומי שינהג כמוהו בקולותיו ובחומרותיו למה יכפוהו לזוז ממנו, ומה גם אם נהגו אבותיהם ואבות אבותיהם שאין לבניהם לנטות ימין ושמאל מהרמב"ם ז"ל, ואפילו רבו באותה העיר קהילות שנוהגים כהרא"ש וזולתו, אינם יכולים לכוף למעוט הקהילות שנוהגים כהרמב"ם ז"ל לנהוג כמותם. וכ"כ בבית יוסף יו"ד (סי' רס"ה אות ז') בענין ברכת שהחיינו, שנוהגים שאבי הבן מברך על כל מילה ומילה, וכתב שבכל ארץ ישראל וסוריא וסביבותיה נוהגים לומר שהחיינו, לפי שהם סומכים בהוראותיהם על פי הרמב"ם ז"ל. וכ"כ בכסף משנה (פ"א מהל' תרומות הי"א). וכ"כ בשו"ת הרדב"ז ח"ב (סי' תשל"א), שמנהג ארץ ישראל הוא על פי הרמב"ם והוא רבן של כל הגלילות האלו. וכ"כ הרלב"ח בתשו' (סי' ל"ב), ובתשו' הג"ר בצלאל אשכנזי (ס"ס א'), שו"ת המבי"ט ח"ג (סי' נ"ו), וכ"כ במהר"ם אלשיך (סי' צ"ו) שהרמב"ם הוא מרא דאתרא וכל גבולותינו נמשכים אחריו. ולא רק זה דהלכה כמותו בכל מקום, גם במקום שיש להוציא ממון ממוחזק על פי פסק הרמב"ם מוציאים, כמש"כ מרן בבדק הבית חו"מ (סי' כ"ה סוף אות ה'), שפשט הדבר בכל גלילותינו לפסוק כהרמב"ם, אפילו להוציא מיד המוחזק, זולת בקצת מקומות שהוקשו להם דבריו ולא ירדו לסוף דעתו. וכ"כ גם הרלב"ח (סי' ו'), מבי"ט (ח"א ס"ס כ"ז). ועי' בתשב"ץ ח"ב (סי' רנ"ו) ובית יוסף (בהקדמה ובאה"ע סי' ע"ז וחו"מ סי' ס"ח) ואבקת רוכל סי' פ"ט).
דרכו של מרן בפסיקת ההלכה
אך מרן הבית יוסף לא קיבל את דברי הרמב"ם ז"ל בכל מקום, דבמקום דהרי"ף והרא"ש פליגי על הרמב"ם פסק כמותם (עי' שו"ת יבי"א ח"א יו"ד סי' יט אותיות ט' וי'), והסכימו לו מאתים רבנים לזה שהכריע מרן ללכת אחר פסקי הרי"ף הרא"ש והרמב"ם, דהיכא דשנים מהם אזלי בשיטה אחת פסקינן כוותיהו, וכ"כ הברכ"י בחו"מ (סי' כ"ה אות כ"ט) והמהרי"ט אלגאזי בתשו' שמחת יו"ט (סי' י"א) ועי' בתשו' גנת וורדים אבה"ע (כלל ב' סי' יו"ד) שכתב לצדד להתיר לפסוק כנגד המרא דאתרא, דכן עשה מרן הבית יוסף שפסק כמה פעמים כנגד דעת הרמב"ם, ע"ש.
תהליך התפשטות קבלת הוראות מרן
ונציין בזאת את דברי הרב ברכות המים יו"ד (סי' כ"א והב"ד בארץ חיים בכללים כלל ג'), שבזמן מרן הבית יוסף לא כולם קיבלו את דבריו, והיו מחכמי הדור שהיו אגודים בהוראות הרמב"ם, ומהם גם כמה מתלמידיו, וכמ"ש במחב"ר (או"ח סי' ל"ח אות א' וסי' תרע"א אות ב'), ע"ש. ואף בדברים שלא ביאר בהם הרמב"ם. ולא נתקבלו דברי מרן בכל תחום ארץ ישראל אלא עד אחר זמן ארוך מפטירתו. ובמשך הזמן, כאשר נתפרסם ויצא לאור עולם ספרו של מרן זיע"א, הוא הספר בית יוסף על ד' חלקי הטור, ובנוסף עליו ספר השלחן ערוך, אשר הוא פסקי הלכות למש"כ בספרו בית יוסף, קבלו על עצמם כל בני ארץ ישראל וגלילותיה, כולם קבלו על עצמם את מרן זיע"א כמרא דאתרא, ודעתו היא המכרעת להלכה. וכ"כ המראנ"ח בתשו' (סי' ק"ס), שכבר נתקבל הרב בית יוסף עלינו לרב ללכת אחר הוראותיו, והוא היה בן דורו של מרן. וכ"כ בשו"ת מהר"ם בן חביב בכללים שבס"ס גט פשוט (כלל א'), וכן הפרי חדש בספר מים חיים בקונט' התשו' (ס"ס ט'), וכ"כ בשו"ת פרח מטה אהרן (ח"ב סי' פ"א), וכ"כ מהר"י מינץ (הב"ד בקובץ קול תורה ג' עמ' ה'), אשר היה מגדולי חכמי איטליה שכבר נתפשטה חכמתו והוראתו של מרן בכל העולם, ולא היתה קריה אשר שגבה ממנו, עד אשר נוכל לומר בלי גוזמא שמזמן הרמב"ם והרמב"ן, ועד היום לא נמצא כמוהו בישראל להגדיל תורה ולהאדירה.
וכתב מהר"ם חאגיז בשו"ת הלכות קטנות (ח"א סימן קפ"ב), אמר המני"ח כך מקובלני ממורי הרב מר זקני ז"ל (הראשון לציון הרב משה גלאנטי זצ"ל והיה נכדו של מהר"ם גלאנטי תלמידו של מרן), כי בכל תחום א"י אין לומר קים לי נגד הרמב"ם ומוה"ר רבי יוסף קארו, אשר הם המה אשר קבלו עליהם ועל זרעם אחריהם, אבותינו ואבות אבותינו, גם בכל ערי ביסתן, ועל פיהם יהיה כל ריב וכל נגע, וכל חד מינייהו אפילו באלף לא בטיל, ולקבלת סברת הרמב"ם יש רמז בבדק הבית, עי"ש. ומפיו שמעתי שבזמנו חזרו גאוני צפת תובב"א בחברת גאוני עיר הקודש, וחידשו תוקף הסכמה זו וקבלתה, דלא יאמר אדם לחבירו קים לי נגד שום א' מהנזכר, וכן היה נזהר ומזהיר, ודבר זה גלוי ומפורסם לרבים, אלא שבעונותינו כשרבו בעלי ההוראה בנפש רחבת ידים, פשו להו טובא המורים כסברת היחיד מהפוסקים האחרונים כיון שהובא בדפוס, כי באמת עונשיה מסתייה אם יבטל דברי אחד מעמודי ההוראה הנז' עפ"י סברת היחיד, אם לא שהיחיד הזה יהיה מפורסם בראיותיו ודבריו, שכל חכמי הדור יסכימו כמותו מחמת עומק פלפולו וראיותיו, כי היכי דימטי ליה שיבא מכשורא, עכ"ל, ונוראים דבריו. וכ"כ בשו"ת גנת ורדים חו"מ (כלל ה' סי' ט"ז), בתשובה שכתב משם מהר"א יצחקי ראב"ד חברון, והסכים לו שם בסי' י"ז, וכ"כ מהר"א יצחקי בתשו' זרע אברהם חו"מ (סי' כ"ג). וע"ע בשו"ת מהר"י פראג'י (סי' כ"ב) שראיתי שכתבו משמו כן, וכן בשו"ת נחפה בכסף לרבי יונה נבון חו"מ סי' ט"ז (וכ"כ משמו בברכ"י חו"מ סי' כ"ה ס"ק כ"ז וכ"ח), ועי' בנחפה בכסף ח"א חו"מ סי' ז' (דף פא ע"ד) שכתב דבאמת מי שעיניו בראשו יקרב אליו תורת מרנא ורבנא הבית יוסף שאותיותיו מחכימות. וכן בשו"ת חיים לעולם (יו"ד סי' א'), והראש"ל רבי מרדכי יוסף מיוחס בשו"ת שער המים (סי' ט'). ובשו"ת אהל יוסף לרבי יוסף מולכו יו"ד (סי' ל') כתב שכיון שקיבלנו הוראות מרן הכי נקטינן, ואפילו כשהרמ"א ואלף פוסקים כמותו חולקים עליו, אנו בני ספרד בתר מרן גררינן הן לקולא והן לחומרא, וכ"כ בשו"ת משפט וצדקה ביעקב (ח"ב סי' ה'). ומוהר"ח פלאג'י כתב בשו"ת חיים ביד (סי' ק"ח) כי גלוי וידוע בכל העולם שחכמי ספרד וצרפת קיבלו עליהם ועל זרעם לפסוק בכל מקום כדברי מרן רבנו יוסף קארו ז"ל, אפילו יחלקו עליו כל האחרונים, ועל כן יאמרו המושלים לכו אל יוסף אשר יאמר לכם תעשו. וכ"כ בשו"ת רב פעלים ח"ב (יו"ד סי' ז'), שאפילו מאה אחרונים חולקים על פסק מרן הש"ע, אין אנו שומעים להם, אפילו במקום הפסד מרובה, כי אנו מחוייבים ללכת אחרי הוראות מרן מכח הקבלה.
קבלת הוראות מרן בקרב גאוני אשכנז
וגם מגדולי גאוני אשכנז כתבו כן דאין לשנות כלל ממש"כ מרן הבית יוסף זיע"א, ודבריו דברי נביאות וכדו' ומהם: שאלת יעב"ץ (ח"א סי' ע"ה), רבי צדוק הכהן מלולבין במחשבת חרוץ (דף ג' ע"א), אשל אברהם בוטשאטש (ר"ס רפ"ה), חת"ס אבה"ע ח"ב (סי' ק"ב), שו"ת בית אפרים (יו"ד ס"ס ע"ח), שו"ת אור גדול (סי' כ"ז), שו"ת דברי חיים ח"ב (יו"ד סי' ק"ז) ועוד רבים אחרים, ואכמ"ל. ואספם כגורן בקובץ קול תורה ג', ע"ש. ועי' טה"ב ח"ב עמ' תקכה.