עמוד 1 מתוך 1
שאלה בענין 'טירחא דציבורא'
פורסם: ה' יוני 14, 2012 12:54 am
על ידי אב-י
מצינו בהרבה מקומות בחז"ל ונפסק להלכה דברים שאין לעשותם מפני טורח הציבור. שאלה לי לחברי הפורום היקרים, מהו השיעור ב'זמן' שעליו נאמר שאין לעשותו משום טירחא דציבורא, דקה, חצי דקה, 10 שניות?
Re: שאלה בענין 'טירחא דציבורא'
פורסם: ה' יוני 14, 2012 1:01 am
על ידי יחזקאל
אב-י כתב:מצינו בהרבה מקומות בחז"ל ונפסק להלכה דברים שאין לעשותם מפני טורח הציבור. שאלה לי לחברי הפורום היקרים, מהו השיעור ב'זמן' שעליו נאמר שאין לעשותו משום טירחא דציבורא, דקה, חצי דקה, 10 שניות?
כמה זמן לוקח לכסות ספר תורה בין גברא לגברא ולהוריד את הכיסוי ?
Re: שאלה בענין 'טירחא דציבורא'
פורסם: ה' יוני 14, 2012 1:09 am
על ידי אב-י
על זה בדיוק ביססתי את שאלתי
Re: שאלה בענין 'טירחא דציבורא'
פורסם: ה' יוני 14, 2012 1:35 am
על ידי גאולה בקרוב
ויסודו של איסור הטירחא הוא מפני "כבוד הציבור", ולאו דוקא ערך זמנם, ונראה שלכן מובן הקפידא אפילו על זמן מועט.
Re: שאלה בענין 'טירחא דציבורא'
פורסם: ה' יוני 14, 2012 1:42 am
על ידי תוכן
גם לגבי אמירת ה' שפתי של הש"ץ יש שאלה של טרחא דציבורא, וזה גם מעט מאד זמן.
Re: שאלה בענין 'טירחא דציבורא'
פורסם: ו' יוני 15, 2012 12:38 pm
על ידי צביב
בספר אור אלחנן מובא שרבי אלחנן וסרמן דיבר על איסור זה ...
וביאר
שכשיש חמישים איש בבית הכנסת כל דקה נחשב לחמישים דקות
Re: שאלה בענין 'טירחא דציבורא'
פורסם: ו' יוני 15, 2012 1:11 pm
על ידי יצג
Re: שאלה בענין 'טירחא דציבורא'
פורסם: א' מאי 01, 2016 11:16 am
על ידי מתפעל
ביומא ע' ע"א מובא הדין שכה"ג קרא על פה בפרשת פנחס, מאחר וקרא קודם באחרי מות, ולגלול כעת עד פנחס, עובר קצת זמן ויש בעיה של כבוד הציבור.
כך אומרת שם הגמרא:
"ובעשור של חומש הפקודים קורא על פה: אמאי נגלול וניקרי? אמר רב הונא בריה דרב יהושע, אמר רב ששת: לפי שאין גוללין ספר תורה בציבור מפני כבוד ציבור".
וברש"י: "מפני כבוד ציבור. שיהו מצפין ודוממין לכך".
הנה רש"י דקדק לומר 'מצפין ודוממין', ומצפין לבד לא היה מספיק.
אולי ניתן לומר שאילו היו יכולים הציבור לדבר באותה שעה, אזי לא היתה בעיה של כבוד ציבור אבל מפאת כבוד ספר התורה, אין לדבר ואפילו בדברי תורה, ולכן הוסיף רש"י 'ודוממין', דמילא 'מצפין' לבד, היה יכול להיות בסדר, אבל מכיוון שהם בהכרח גם דוממים, כאן כבר יש בעיה של כבוד הציבור.
Re: שאלה בענין 'טירחא דציבורא'
פורסם: א' מאי 01, 2016 11:24 am
על ידי מתפעל
ובסימן נ"ג לגבי שליח ציבור כתב המחבר: "כל שמאריך בתפילתו לא טוב עושה מפני טורח הציבור".
ובבאר היטב והמ"ב הביאו הרש"ל שכתב: "אסור לו להאריך שלא ברצון הקהל, אפילו בשבת ויו"ט, ואף ברצון הקהל, יותר מידי מגונה, כי אין זה לא מחציו לה' ולא מחציו לכם".
ויש להבין, מדוע אין זה מחציו לה' אם מתכוון לשם שמים ומתפלל בדבקות ובכוונה?
כמו כן יש להעיר, למה אינו מחציו לכם אם הוא חזן עם קול נעים והציבור נהנה, הרי יהודים משלמים כסף רב לשמוע חזנות.
Re: שאלה בענין 'טירחא דציבורא'
פורסם: ד' יולי 27, 2022 4:37 am
על ידי לבי במערב