צונאמי כתב:סתם שאלה,
מה צריך בכלל סימנים מראש?
עם כל אדם שאני מכיר כהוגן
יש לשנינו ידיעות משותפות שרק אני והוא יודעים,
וגם אם אפגש איתו בלילה נוכל לזהות עי"ז אחד את השני.
וצ"ע
מה שנכון נכון כתב:צונאמי כתב:סתם שאלה,
מה צריך בכלל סימנים מראש?
עם כל אדם שאני מכיר כהוגן
יש לשנינו ידיעות משותפות שרק אני והוא יודעים,
וגם אם אפגש איתו בלילה נוכל לזהות עי"ז אחד את השני.
וצ"ע
כנראה שיעקב ורחל לא נפגשו הרבה לפני החתונה...
בחז"ל משמע שאת הסימנים נתן לה בפגישה הראשונה על יד הבאר.
מה שנכון נכון כתב:אך באמת כל הנוקדנות מיותרת, ועולם הווארטים תלוי מצד טבעו על בלימה. [ולכן גם לאידך גיסא אין להביא ראיה ממפרשי הפשט דלא כחז"ל, כי הם סומכים על אין מקרא יוצא מידי פשוטו וכדו', [שגם את זה למדונו חז"ל], וא"א להשתמש בטענה זו להצדיק ווארטים פורחים באויר. אך כנ"ל גם אי"צ כ"כ הצדקה].
צונאמי כתב:וכן היו צריכים לתכנן את עניין הסימנים
צונאמי כתב:מה שנכון נכון כתב:אך באמת כל הנוקדנות מיותרת, ועולם הווארטים תלוי מצד טבעו על בלימה. [ולכן גם לאידך גיסא אין להביא ראיה ממפרשי הפשט דלא כחז"ל, כי הם סומכים על אין מקרא יוצא מידי פשוטו וכדו', [שגם את זה למדונו חז"ל], וא"א להשתמש בטענה זו להצדיק ווארטים פורחים באויר. אך כנ"ל גם אי"צ כ"כ הצדקה].
ללא דברי חז"ל, היינו נשארים בלימוד המקרא כפשוטו
חז"ל הם שדרשו את המקרא שלא כפשוטו.
מה שנכון נכון כתב:צונאמי כתב:וכן היו צריכים לתכנן את עניין הסימנים
לא קרא מר מה שכתבתי??
מה שנכון נכון כתב:כנראה שיעקב ורחל לא נפגשו הרבה לפני החתונה...
בחז"ל משמע שאת הסימנים נתן לה בפגישה הראשונה על יד הבאר.
מה שנכון נכון כתב:צונאמי כתב:מה שנכון נכון כתב:אך באמת כל הנוקדנות מיותרת, ועולם הווארטים תלוי מצד טבעו על בלימה. [ולכן גם לאידך גיסא אין להביא ראיה ממפרשי הפשט דלא כחז"ל, כי הם סומכים על אין מקרא יוצא מידי פשוטו וכדו', [שגם את זה למדונו חז"ל], וא"א להשתמש בטענה זו להצדיק ווארטים פורחים באויר. אך כנ"ל גם אי"צ כ"כ הצדקה].
ללא דברי חז"ל, היינו נשארים בלימוד המקרא כפשוטו
חז"ל הם שדרשו את המקרא שלא כפשוטו.
מה זה "נשארים"?
לולי דברי חז"ל לא היינו יודעים איך לגשת לתורת ה'.
וכשנתנה תורה שבע"פ וכלול בה גם זה שאין מקרא יוצא מידי פשוטו, ממילא יש לנו היתר לגשת כך אל התורה שבכתב.
ש. ספראי כתב:אינני יודע מדוע כבודו בחר לציין את האוה"ח הק' בלבד בנדו"ד.
העקידה, למשל, נוטה פעמים רבות במערכות שלמות שלא כד' מדרשים מפורשים, שהוא עצמו מביא. וכן עוד רבים וטובים נטו ברעיונותיהם מד' חז"ל.
כפי שכבר כתבתי בעבר בפורום הנכבד, וכפי ששמעתי מרבותי, אנו כותבים "השערות" בפרשנותינו. הרי לא היינו שם...
אם הוורט נחמד ומתקבל בשכל ובלב, אצל חלק מהקוראים, מה טוב. ומי שלא, יכול לעבור לוורטים אחרים של אנשים אחרים.
עשוי לנחת כתב:קלונימוס הזקן כתב:ותאמר לה המעט קחתך את אישי ולקחת גם את דודאי בני. והדברים מפליאים אחר שכבר ידענו מה שאמרו ז"ל (עי' רש"י לעיל פכ"ט פ"ה)
שמסר יעקב לרחל סימנים כדי שלא יטענו לבן וכשראתה רחל שמכניסין לו לאה אמרה עכשיו תכלם אחותי עמדה ומסרה לה אותן סימנים, ונמצא
דבלא שהיתה מוסרת לה אותן הסימנים לא היתה מתקדשת לו כל עיקר שהרי לשם כך הוא דמסר לה לרחל סימנים. וא"כ לכאו' אין מובן לטענתה
המעט קחתך את אישי וגו' והלא כל כמה דאית לה מדילה אית לה.
עיין גם באשכול זה http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=17&t=7022
עושה חדשות כתב:שאלה אחרת בענין הסימנים,
לש' הגמ' בב"ב דף קכג. משמע שנתינת הסימנים לרחל יש בה ענין של רמאות מצד יעקב, אלא שכך יפה לעשות עם עיקש ונבל. וצ"ע איזה צד רמאות יש בזה.
כך אי' שם ...אמר לה מינסבת לי אמרה ליה אין מיהו אבא רמאה הוא ולא יכלת ליה אמר לה מאי רמאותיה אמרה ליה אית לי אחתא דקשישא מינאי ולא מנסבא לי מקמה אמר לה אחיו אני ברמאות [א"ל] ומי שרי להו לצדיקי לסגויי ברמאותא אין עם נבר תתבר ועם עקש תתפל מסר לה סימנין...
אליהו בן עמרם כתב:ובענין זה:
קשה לכאורה מאד.
נראה בהסתכלות שטחית, כי פרשת ויצא כהמשך לפרשת תולדות מלאה ב"רמאויות".
בפרשת תולדות, יעקב אע"ה "מרמה" את יצחק אביו ע"ה בברכות. (וכן לשון רש"י שם, שמדובר ב"רמאות", עיין פרק כ"ז פס' ל"ד - גם ברוך יהיה: שלא תאמר אילולי שרימה יעקב לאביו לא נטל את הברכות, לכך הסכים וברכו מדעתו).
ובפרשת ויצא, לבן מרמה את יעקב בעת נישואי יעקב עם לאה, ולהבדיל אא"ה שותפות לרמאות לאה ורחל אימותינו ע"ה, שאילולי שתיקת לאה בשעת הנישואין ומסירת הסימנים מרחל ללאה והדיבור של רחל מתחת למיטה בלילה במקום לאה לא היתה מצליחה רמאותו של לבן. וכן הלאה בפרשה.
ומה באמת ההבדל בין רמאות זו של לבן ל"רמאויות" של יעקב ושל רחל ולאה?
ומה באמת התשובה לשאלת הגמרא "מי שרי להו לצדיקי לסגויי ברמאותא"?
הרי תשובת הגמרא מתאימה לכאו' רק לתת הכשר ל"רמאות" של יעקב את לבן, אך לא ל"רמאות" של יעקב את יצחק ולא ל"רמאות" של רחל ולאה את יעקב.
האם אפשר להסתפק רק ב"קלישאה" ה"מטרה מקדשת את האמצעים"? או שיש כאן יסוד עמוק יותר?
ועוד, שרבינו הרמב"ן מבאר כי יעקב רצה לגרש את לאה בגלל רמאותה (שתיקתה) בעת הנישואין.
עיין בדבריו פרק כ"ט פס' ל"א: "כי שנואה לאה" - הנה לאה רמתה באחותה גם ביעקב, כי אם נאמר שנהגה כבוד באביה שאחז בה והכניסה אליו ואל תמר בו היה לה להגיד או לרמוז כי היא לאה אף כי היתה מתנכרת כל הלילה ולפיכך לא הכירה עד שראה אותה בבקר, ולכן שנאה יעקב"
ולמה לא רצה יעקב לגרש את רחל (או לא לשאת אותה) בדיוק מאותה סיבה, שמסרה הסימנים ושכבה תחת המיטה ודיברה במקום לאה?
ולמה כאשר ילדה לאה את בניה, אמר יעקב אע"ה "לאימן של אלו אני מגרש"? כדאיתא בבראשית רבה (עא ב). ומאי שנא, אם ילדה לו בנים או לא ילדה?
ואף שצריך עוד להבין את הנ"ל, אך נראה כי אולי בגלל זה חששה רחל שיגרשה יעקב כששהתה מלדת (עיין רש"י פרק ל' פס' כ"ב: "ושהיתה מצירה שלא תעלה בגורלו של עשו שמא יגרשנה יעקב לפי שאין לה בנים").
עושה חדשות כתב:שאלה אחרת בענין הסימנים,
לש' הגמ' בב"ב דף קכג. משמע שנתינת הסימנים לרחל יש בה ענין של רמאות מצד יעקב, אלא שכך יפה לעשות עם עיקש ונבל. וצ"ע איזה צד רמאות יש בזה.
עושה חדשות כתב:עשוי לנחת כתב:פרשת שבוענוטר הכרמים כתב:מצאתי ברשימותי מענין זה
אף אני לרגל הפרשה, מצאתי ברשימותי את הענין הבא, לבאר דבר נחוץ בנקודה נוספת בהאי פרשתא.
צע"ג בענין מסירת הסימנים, דאם נתן לה יעקב סימנים כדי שלא יחליפנה לבן, איך גילתה לאחותה והפרה הבטחתו, ואם ע"פ דין מחוייבת כן כדי שלא תיכלם אחותה, הרי יעקב לא היה סבור כן דהרי נתן לה סימנים בדיוק בשביל התרחיש הזה.
אמנם מלש' חז"ל (בגמ' מגילה יג, ב וב"ב קכג, א, ויותר מזה באיכה רבה פתי' כד) נראה דענין הסימנים לא היה מפני שיעקב רצה בכך, אלא רחל היא שדאגה מההחלפה ולשם כך נתן לה יעקב סימנים, וממילא היא גם יכלה לוותר ע"ז כיון דהכל היה לטובתה ולא בדרישת יעקב. ולק"מ.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 408 אורחים