יהודה בן יעקב כתב:יאיר אתמר כתב:בברייתא ר"ד עג מדובר בשהתנה ואעפ"כ הנידון הוא רק משום יוקר או טירחא. גם בדברי סופרים קסב נה, ע"פ קעג יז, נראה שמותר לקצוץ.
עי' מחנ"א רבית סי' כב, שהקשה אמאי הוי רבית דרבנן דמותר אם יש לו, ולא חשיב קציצה על היוקר, ותי' דכיון דאפשר שיוזלו הפירות עד שיפרענו לא חשיב קצוצה.
וא"כ לענין מטבע לא שייך זה, ואסור.
יהודה בן יעקב כתב:יאיר אתמר כתב:אם יש איסור כשמתנה, מדוע אינו אסור מדרבנן כשעושה מדעתו כמו בסי' קס ד? כי דוחק להעמידו דווקא באופן שניכר לכל שאינו עושה מחמת ההלואה, ולא מצאתי אף אחד שיכתוב כן.
כוונתי היתה, שהלווה עושה כך לטובת עצמו, ואדרבה הנידון בחו"מ אם המלוה יכול לעכב, וכיון שהוא עושה לטובת עצמו אין בזה חשש רבית.
יהודה בן יעקב כתב:יאיר אתמר כתב:לאלו רבנים כוונתך?
כן שמעתי מהרב שבח צבי רוזנבלט, והרב פנחס וינד שליט"א
יאיר אתמר כתב:אם הוא טורח פשוט שאסור, וגם כשלא התנו כל שאינו .
זיז שדי כתב:יאיר אתמר כתב:אם הוא טורח פשוט שאסור, וגם כשלא התנו כל שאינו .
אם אין טרחא כלל, והתנאי הוא נמי שאם יש טרחא שלא יהיה הלווה מחויב כלל אז ודאי מותר וכמו שכתבתי בתחילת האשכול דאין תרבית בלא נשך.
כל הנידון כאן הוא אם יש טרחא או צד טרחא ללוה ואפ"ה התנו, וזה ברור לאיסור דלא גרע מרבית דברים.
כשתילי זיתים כתב:לדבריך רבית דברים אסור דוקא כשיש טירחא? איזה טירחא הוא זה לדבר?
ולא מובן כלל הדמיון לתרבית בלא נשך. אם תרבית יש כאן, נשך נמי יש כאן
זיז שדי כתב:יאיר אתמר כתב:אם הוא טורח פשוט שאסור, וגם כשלא התנו כל שאינו .
אם אין טרחא כלל, והתנאי הוא נמי שאם יש טרחא שלא יהיה הלווה מחויב כלל אז ודאי מותר וכמו שכתבתי בתחילת האשכול דאין תרבית בלא נשך.
כל הנידון כאן הוא אם יש טרחא או צד טרחא ללוה ואפ"ה התנו, וזה ברור לאיסור דלא גרע מרבית דברים.
ורק אם מלווה בישוב וכו' אז יכול לחייבו להחזיר לא לכה"פ באופן שהלוה וכמבואר בגמ'
לא נראה לי שיש אף אחד שחולק בנידונים הללו
לענ"ד יש בהחלט מקום לדון גם באופן של טירחה ואף אם ניכר וגלוי שעושה זאת לטובתו של המלווה.זיז שדי כתב:כל הנידון כאן הוא אם יש טרחא או צד טרחא ללוה ואפ"ה התנו, וזה ברור לאיסור דלא גרע מרבית דברים.יאיר אתמר כתב:אם הוא טורח פשוט שאסור, וגם כשלא התנו כל שאינו גלוי לכל שאינו עושה מחמת ההלואה
זיז שדי כתב:כשתילי זיתים כתב:זיז שדי כתב:יאיר אתמר כתב:אם הוא טורח פשוט שאסור, וגם כשלא התנו כל שאינו .
אם אין טרחא כלל, והתנאי הוא נמי שאם יש טרחא שלא יהיה הלווה מחויב כלל אז ודאי מותר וכמו שכתבתי בתחילת האשכול דאין תרבית בלא נשך.
כל הנידון כאן הוא אם יש טרחא או צד טרחא ללוה ואפ"ה התנו, וזה ברור לאיסור דלא גרע מרבית דברים.
לדבריך רבית דברים אסור דוקא כשיש טירחא? איזה טירחא הוא זה לדבר?
ולא מובן כלל הדמיון לתרבית בלא נשך. אם תרבית יש כאן, נשך נמי יש כאן
אכן, א. זה אסור רק כשיוצא מדרכו ויש טרחה (להגיד תודה זה סוגיה אחרת)
ב. נשך הכוונה הפסד לשני, אם לא הפסיד כלום אין כאן נשך.
אנסה לחדד.עושה חדשות כתב:לענ"ד יש בהחלט מקום לדון גם באופן של טירחה ואף אם ניכר וגלוי שעושה זאת לטובתו של המלווה.
כי עד השתא לא מצאנו ריבית שאין בה תוספת על הפירעון, תוספת של דמים או של קבלת ברכה וכבוד וכד', אבל כשהפירעון עצמו נעשה בצורה מסויימת מתוך האפשרויות הקיימות, גם אם זה כרוך בטירחה ויש למלווה תועלת ברורה בכך, סו"ס אין כאן אלא את הפירעון עצמו ולא שום דבר נוסף.
יאיר אתמר כתב:זיז שדי כתב:יאיר אתמר כתב:אם הוא טורח פשוט שאסור, וגם כשלא התנו כל שאינו .
אם אין טרחא כלל, והתנאי הוא נמי שאם יש טרחא שלא יהיה הלווה מחויב כלל אז ודאי מותר וכמו שכתבתי בתחילת האשכול דאין תרבית בלא נשך.
כל הנידון כאן הוא אם יש טרחא או צד טרחא ללוה ואפ"ה התנו, וזה ברור לאיסור דלא גרע מרבית דברים.
ורק אם מלווה בישוב וכו' אז יכול לחייבו להחזיר לא לכה"פ באופן שהלוה וכמבואר בגמ'
לא נראה לי שיש אף אחד שחולק בנידונים הללו
אם יש טירחא שיכול ליטול שכר עליה פשוט שאסור אם אינו משלם כמו בעסקא ועוד וכמ"ש התוס' בר"ד עג, עיין חוו"ד קסב ה (וע' ריטב"א סג ב ומחנ"א סי' ט והאריכו בזה), ואין קשר לרבית דברים (אם קצץ אסור מדאורייתא גם לסוברים שרבית דברים כה"ג אסורה מדרבנן).
תרבית בל"נ אסור לפחות מדרבנן כמבו' בר"ס קסו ובפוסקים שם. ובין כך, במקרה שלנו אינו בהכרח תרבית בל"נ, כי הוא נחסר אותה הנאה שהמלוה מרויח.
ייתכן שבמקרה שלנו היה אסור כמו רבית דברים וכמ"ש הרב יהודה בן יעקב וראה מש"כ בעומק הפשט שהבאתי, לכך הראיות שהבאתי.
ז"ל רבינו מאיר שמחה בחידושיו שם;עושה חדשות כתב:ועי"ש עוד מה שהביא מחי' ר' מאיר שמחה להק' על שיטת האוסרים 'הלויני ואלוך'
הפוסקים נחלקו [הובא ב"י סימן ק"ס] במלוה מעות לחבירו ע"מ שילוה אותו כזמן הראשון, דיש אוסרין במלוהו לזמן מרובה, וכל הפוסקים צוחו דגם בזה רבית קצוצה דהא שכר הלואה קא שקיל. ולכאורה הדברים מתמיהין טובא הא אם כסף תלוה חובה ומצוה להלוות אם יש לו, וא"כ מאי עביד מצוה של הלואה שאינן מקבלין עליה שכר [דאסור] ואעפ"י שהמצוה אינו מיוחד להלות את זה, מ"מ חלק מן המצוה חשוב כמצוה, וכמו דאמרו (נדרים ח' א) גבי אשנה פרק זה והא מושבע ועומד הוא, ועיין תוספות שם, ודמי להך דלכשתרצה למוכרם לא תמכרם אלא לי לקמן (ס"ה ב) דשרי, ובפרט סלק הכא גדר המצוה, הא כל עיקר המכוון מהתורה לאסור רבית כדי להלות בחנם ולהיות הלואה בחנם, ואטו מי שמשעבד עצמו לעשות מה שאמרה רחמנא זה נחשב רבית, לאו מוחא סביל דא.
לכן צריך לומר דכונת הפוסקים דמיירי באופן שמשעבד עצמו להלוות לו אף אם לא יהיה לו, היינו ללות מאחר וליתן לו, או ללות מעכו"ם ברבית ולחזור ולהלות לו, בזה סברי דאסור ואפשר דרבית קצוצה הוי, ומעתה בטלה הטענה דהא מאי דיהיב ליה ברבית הדר שקיל, עיין מרדכי וג"ת [מלבד זה לא קשה].
נמצא דזה הדין אם אומר ע"מ שתתן לי דינר צדקה שאתה נותן בכל יום לעניים [והוא עני] דזה שרי, ודוק. וזכר לדבר מה דאמר בשבת (ק"ו א) דמותר לומר שמור לי פירות שבתחומך ואני אשמור לך פירות שבתחומי, ואין זה שכר שבת כמו"ש רבינו (פכ"ד שבת), כן הכא אין זה רבית.
עושה חדשות כתב:כו]
האם ההיתר של צד אחד בריבית (לשיטת ר"י) הוא גם כאשר המלווה והלווה מתכננים להדיא להגיע לצד של הריבית ולא לצד של ההיתר, או דוקא כאשר מבחינתם יש באמת שני צדדים אפשריים. [וראה באו"ז סי' קפ "דאיירי כגון שיש ספק אם יפרעו לו", ודוק].
עושה חדשות כתב:כז]
עשו פסיקה בהוזלה באופן האסור, ('אין לו'), אבל אח"כ הוזל המחיר וכעת זהו שוויו הרגיל, האם מותר לספק את הסחורה.
עושה חדשות כתב:כז]
עשו פסיקה בהוזלה באופן האסור, ('אין לו'), אבל אח"כ הוזל המחיר וכעת זהו שוויו הרגיל, האם מותר לספק את הסחורה.
עושה חדשות כתב:כז]
עשו פסיקה בהוזלה באופן האסור, ('אין לו'), אבל אח"כ הוזל המחיר וכעת זהו שוויו הרגיל, האם מותר לספק את הסחורה.
לוה פירות עד זמן קבוע אם הוזלו מחזיר לו פירות בזמן שקבע ואם הוקרו נותן לו דמים שהיו שוין בשעת ההלואה
שו"רעושה חדשות כתב:אני שואל באופן ששניהם רוצים להמשיך ולקיים את המקח.יהודה בן יעקב כתב:עי' סי' קעה, חעושה חדשות כתב:כז]
עשו פסיקה בהוזלה באופן האסור, ('אין לו'), אבל אח"כ הוזל המחיר וכעת זהו שוויו הרגיל, האם מותר לספק את הסחורה.
במקרה זה גם אם המקח בטל, אם רוצים יכולים לקיימו עכשיו
יכול להיות נידון, אם אחד מהם אינו רוצה האם השני יכול לחייבו
האם יש בזה איסור ריבית, או דיש להתיר כיון דהשתא זהו שוויו.
אולי השווי של עכשיו אינו סיבה להתיר, כי בתר מעיקרא אזלינן, עי' חוו"ד קעב,יב ושער דעה קעב,ה.
השאלה שלי היא לגבי הריבית, דהיינו לספק את הסחורה היקרה בתמורה לתשלום המוזל.עזריאל ברגר כתב:שטר שיש בו ריבית - גובים בו את הקרן
עושה חדשות כתב:השאלה שלי היא לגבי הריבית, דהיינו לספק את הסחורה היקרה בתמורה לתשלום המוזל.עזריאל ברגר כתב:שטר שיש בו ריבית - גובים בו את הקרן
עזריאל ברגר כתב:ואם כן - מהרמב"ם הנ"ל יש ראיה-לכאורה לאסור.
משרשי המצוה שאין ראוי לנו לגמול חסד זולתי אל העם יודעי האל ועובדים לפניו. ובהימנע החסד משאר בני האדם ונעשה אותו לאלו, נבחן כי עיקר האהבה והחמלה עליהם מצד החזיקם בתורת אלקים יתברך. והנה עם הכוונה הזאת יהיה לנו שכר במניעת החסד מהם, כמו בעשותנו אותו אל בני עמנו.
ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את יי והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה י"י חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים.
עושה חדשות כתב:על לש' החינוך י"ל דסו"ס הכל תלוי ב'עם' ולא ביחידים.
עי' בס' מרבה תורה ס"ק כ"ט שכ' דמותר להלות לחכם ע"מ שילמוד משניות וכדומה לעילוי נשמתו אחר מותו ואף שיגיע זמן פירעון לבניו אחר מותו ואף לקלסו בדברים אחר מותו אין איסור דאז אינו חייב המעות להמלוה רק לבניו ואיסור של רבית דברים אינו אלא כל זמן שמעותיו בידו ואז אין המעות של המלוה וכו'
עושה חדשות כתב:לב]
האם יש מי שאומר שההיתר של 'אין שומתו ידועה' האמור לגבי פסיקה וטרשא, מועיל גם לגבי הלוואת סאה בסאה?
באבנ"ז סי' קעה כ' לחלק, ז"ל - ...ובכל סאה בסאה דרך הלואה אין להקשות כן כיון דאין שומתו ידוע עכשיו אין מבורר אח"כ הרבית ולשתרי כהא (דסי' קע"ג) הנ"ל. דלק"מ דדוקא בהא (דסי' קע"ג) דקוצץ דמיו כן. משא"כ בסאה בסאה דרך הלואה דאינו קוצץ דמיו כך. וא"ל שדמיו כמו ששוה הסאה אח"כ. שהרי לא קצץ דמים כלל. ועוד דדוקא דרך מו"מ מותר באין שומתו ידוע. אבל דרך הלואה הא תנן [סד ע"ב] המלוה את חבירו לא ישכור ממנו בפחות. ואף דקרקע לעולם חשיב דבר שאין שומתו ידוע. משום דאין אונאה לקרקעות. ומותר למכור או להשכיר ביותר בהמתנה כמ"ש הרמב"ן והה"מ [פ"ח ה"א]. ואין איסור אלא באומר אם מעכשיו בפחות. וא"כ אמאי אסור לשכור בפחות. וע"כ משום דהלואה...יהודה בן יעקב כתב:בזכרוני, שהיתה שאלה אודות סופר סת"ם שהתחייב לספק מזוזה עד תאריך מסוים, ולא היתה בידו, ולוה מחבירו הסופר מזוזה, וכשהגיע לפרוע התייקרו מחירי הסת"ם. והרבנים שליט"א לא הסכימו להתיר מטעם זה, של דבר שאין שומתו ידועה.עושה חדשות כתב:לב]האם יש מי שאומר שההיתר של 'אין שומתו ידועה' האמור לגבי פסיקה וטרשא, מועיל גם לגבי הלוואת סאה בסאה?
עושה חדשות כתב:ו]
בהשכרת רכב מתחייב להחזיר אח"כ מיכל דלק מלא, לכאו' הוי כהלוואת סאה בסאה ולא תמיד שייך ההיתרים.
זכורני שעסקו בזה, ואולי גם נכב"ב, אשמח להפניות.
עושה חדשות כתב:לא]
הלוואת סאה בסאה אסורה, מתוך חשש שהסאה תתייקר עד שעת הפירעון. מבואר בראשונים בתחילת פרק איזהו נשך שהיה יכול להיות בזה אפילו איסור דאורייתא, אי אזלינן בתר בסוף, אבל עכ"פ להלכה הר"ז אסור מדרבנן. ויש שהקשו בזה דממ"נ אם באמת חייב להשיב את הסאה למרות שהוקרה, כי החיוב נקבע לפי מדה ולא לפי דמים, אז למה יש כאן ריבית הרי משיב רק את מה שחייב ולא יותר. והוכיחו מכאן דכיון דסו"ס הוא משיב יותר (לפי דמים) ממה שלווה, יש כאן איסור ריבית.
אמנם יש כאן הערה, סו"ס השבת הסאה היקרה אינה ניתנת בתמורה לעיכוב הזמן -אגר נטר, אלא כך סוכם מתחילה שבתמורה לסאה ישיב סאה בין אם יתייקר המחיר ובין אם יוזל, והרי לא מדובר דוקא על דבר שדרכו להתייקר, ולמה אם בסוף הוקר אז נחשב שהתווסף לו היוקר תמורת ההמתנה וההקדמה.
ולכאו' בהכרח יוצא כאן שאף בזה יש איסור ריבית, כי סוף סוף בתמורה להלוואה עצמה פורע יותר ממה שקיבל, (ואינו דומה לריבית דרך קנס וכד' שההוספה היא תמורת דבר אחר, וצ"ע), אף שלא עושה כך משום אגר נטר.
************
והנה, מצוי הרבה שאלות של פסיקה ומקח טעות וכד', שהתירום פוסקי זמנינו משום שאין הריבית בגדר אגר נטר. ולדוגמא, שהתירו איסור פסיקה באופן שהמוכר ישמור את המחיר של עכשיו גם בתמורה לשיק דחוי, כי עי"ז מתברר שהסיבה שלא ידרוש תוספת תשלום אם יתייקר המוצר, איננה משום הקדמת המעות כי אם משום חתימת עצם המקח. או דוגמא אחרת, מקח שהמוכר מאפשר להחזירו תוך זמן מה ולקבל את מחירו בחזרה, וזה בנוסף לשימוש הזמני במוצר, דלכאו' הוי ריבית דאו', והתירו באופן שהמוכר מסכים לזה גם בתשלום של שיק דחוי, שבזה יוכח שאין התוספת משום הקדמת המעות אלא כהטבה לכל הלקוחות.
אמנם לפי הנ"ל יש לפקפק בכל זה, כי סו"ס בתמורה להקדמת המעות ניתן החזר גדול יותר, ויש לאסור גם אם אין סיבת התוספת משום אגר נטר. וזו שאלה גדולה מאד גם בהבנת הדברים וגם הלכה למעשה, כמו בדוגמאות הנ"ל של פסיקה וביטול מקח, ואולי גם בשאלה זו, ועוד.
תודה לשעבר על המסייעים להשיב לשאלותי, ותודה להבא למי שיעזרני בענין חמור זה בכל ידיעה או סברא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 135 אורחים