משולש כתב:שמעתי מנאמנים שלפני שמונים שנה לא היו מחיצות בחתונות בירושלים.
עוד שמונים שנה תספרו לילדיכם שפעם נסעו באוטובוסים במעורב.
וההלכה שכאשר נשים ואנשים יחד אין לומר שהשמחה במעונו התחדש רק לפני שמונים שנה ?
משולש כתב:שמעתי מנאמנים שלפני שמונים שנה לא היו מחיצות בחתונות בירושלים.
עוד שמונים שנה תספרו לילדיכם שפעם נסעו באוטובוסים במעורב.
גימפעל כתב:וההלכה שכאשר נשים ואנשים יחד אין לומר שהשמחה במעונו התחדש רק לפני שמונים שנה ?
חושיאל כתב:גימפעל כתב:וההלכה שכאשר נשים ואנשים יחד אין לומר שהשמחה במעונו התחדש רק לפני שמונים שנה ?
כנראה שכן, עכ"פ הוחזרה ליושנה. שהרי הלבוש אורח חיים [מנהגים סעיף לו] כ' - "אמרו בספר חסידים [סי' שצג] כל מקום שאנשים ונשים רואין זה את זה כגון בסעודת נישואין אין לברך שהשמחה במעונו, לפי שאין שמחה לפני הקדוש ברוך הוא כשיש בו הרהורי עבירה ע"כ, ואין נזהרין עכשיו בזה, ואפשר משום דעכשיו מורגלות הנשים הרבה בין האנשים ואין כאן הרהורי עבירה כל כך, דדמיין עלן כקאקי חיוורא מתוך רוב הרגלן בינינו וכיון דדשו דשו". וממילא עד לפני שמונים שנה שהם לא הקפידו על מחיצה באמת לא היו צריכים לזה, אבל אחר שהם התחילו להקפיד על מחיצה ונשתנה הרגילות חזרה ההלכה ליושנה.
משולש כתב:חושיאל כתב:גימפעל כתב:וההלכה שכאשר נשים ואנשים יחד אין לומר שהשמחה במעונו התחדש רק לפני שמונים שנה ?
כנראה שכן, עכ"פ הוחזרה ליושנה. שהרי הלבוש אורח חיים [מנהגים סעיף לו] כ' - "אמרו בספר חסידים [סי' שצג] כל מקום שאנשים ונשים רואין זה את זה כגון בסעודת נישואין אין לברך שהשמחה במעונו, לפי שאין שמחה לפני הקדוש ברוך הוא כשיש בו הרהורי עבירה ע"כ, ואין נזהרין עכשיו בזה, ואפשר משום דעכשיו מורגלות הנשים הרבה בין האנשים ואין כאן הרהורי עבירה כל כך, דדמיין עלן כקאקי חיוורא מתוך רוב הרגלן בינינו וכיון דדשו דשו". וממילא עד לפני שמונים שנה שהם לא הקפידו על מחיצה באמת לא היו צריכים לזה, אבל אחר שהם התחילו להקפיד על מחיצה ונשתנה הרגילות חזרה ההלכה ליושנה.
שים לב גם שמהניסוח שהוא מביא את ספר חסידים אנחנו לומדים כמה דברים:
א. סתם סעודת נישואין היא סעודה שאנשים ונשים רואים זה את זה.
משולש כתב:ב. הוא גם לא ממליץ להמנע מתערובת אלא להמנע מאמירת שהשמחה במעונו.
לעומקו של דבר כתב:משולש כתב:חושיאל כתב:שים לב גם שמהניסוח שהוא מביא את ספר חסידים אנחנו לומדים כמה דברים:
א. סתם סעודת נישואין היא סעודה שאנשים ונשים רואים זה את זה.
איפה ראית.משולש כתב:ב. הוא גם לא ממליץ להמנע מתערובת אלא להמנע מאמירת שהשמחה במעונו.
כלומר הוא לא ממליץ לשמח את הקב"ה אלא להעציב אותו... מגוחך ממש.
משולש כתב:בדרך אגב ראיתי קטע שנוגע לענייננו:
שו"ת משאת בנימין סימן צ
ומה כי גם הסברא והשכל אינו סובל שיבא עליה מבע"י שהרי בכל התורה כולה בעינן דרכיה דרכי נועם ואין זה דרכי נועם לבעול ביום ובעוד שרבים מצויים בבית החתונה ואדרבא פריצותא ודבר זר הוא ואמרינן נמי בפרק רבי עקיבא ישראל קדושים הם ואין משמשין מטותיהם ביום.
תוכן גולשים: אשכנזי בחדר ייחוד? היה לא תהיה
באותו יום, אסף הרב פרצקוביץ את צוות הישיבה לדיון סוער: "כל מי שיש לו מוח בקודקודו מבין את הבעייתיות בענין. בחור שיעשה זאת בחתונתו, פשוט יוחרם". משלחת עסקנים יצאה למחרת לבתי גדולי ישראל, ומרנן ורבנן חתמו על 'גילוי דעת' חריף במיוחד נגד השועלים קטנים המחבלים בכרם בית ישראל. אפילו כמה ראשי ישיבות ספרדים ששו לצרף את חתימתם
אפריון - תוכן גולשים|כ"ב באב תשעא 09:15 22.08.11הדפסה
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)תוכן גולשים
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)
תוכן גולשים
כתבה זו נכתבה על ידי גולש כיכר השבת. אין המערכת אחראית לתוכנה ו/או אמיתותה של הכתבה.
עונת החתונות שנת תשצ"ט.
"היֹה לא תהיה" שאג הרב פרצקוביץ ראש ישיבת "עטרת התלמוד", תוך שהוא חובט בכל כוחו בסטנדר שלפניו, וזה המשיך להזדעזע עוד רגעים ארוכים מעוצמת החבטה העזה. "אנו לא ניתן לזה להמשיך!" רעם קולו של ראש הישיבה, עד שגם לאחרון הבחורים האדישים זז מיתר בלב. "אם זו ההתחלה", הסיקו הבחורים, "כנראה שהרושישיב'ה הולך לדבר היום על איזו פרצה נוראה בישיבה".
משהחל לדבר, כבר קלטו כולם על מה המהומה. מתברר כי החתנים מוטי מרקוביץ ומוישי מנדלבוים העומדים להינשא בזמן הקרוב, החליטו לאמץ בחתונתם איזה מנהג ספרדי נורא ואיום שעלול לגרור לבעיות רבות. איך הם קראו לזה? 'חדר יחוד'...
עוד באותו יום, אסף הרב פרצקוביץ את צוות הישיבה לדיון סוער. המשגיח הרב פינגלבוים פתח בעדות אישית: "אני הייתי נוכח בכמה חתונות של הספרדים שעושים את המנהג הזה באדיקות. הם מספרים שראשי הישיבות הקדמונים שלהם היו מחרימים בחורים שלא הסכימו לקיים את המנהג הזה, אבל מה אגיד לכם, כשעברתי בטעות סמוך לחדר יחוד, נחרדתי לשמוע את הבחורים הממתינים לחתן מדברים בניבול-פה ממש, ה' ירחם! כל מי שיש לו מוח בקודקודו מבין את הבעייתיות בענין...".
לדבריו הצטרף ראש הישיבה: "קשה לי להאמין שיש בסיס למנהג הזה... זו הרי פרצת גדרי הצניעות המקובלת לנו מדור דור. אסור לנו לשנות אפילו כקוצו של יו"ד. זה מתחיל בזה, ונגמר בלך וחבוש פאה נכרית, שהיום כבר כל גדוילי ישראל החרימו את מי שהולך כך... לא יתכן, לעשות זאת ככה לעיני כולם, זה לא נראה טוב... אמנם הספרדים עד היום נוהגים בזה, אבל להם יש מנהג והנח להם, אבל שאנו נאמץ את המנהגים שלהם, ועוד כזה מנהג בעייתי... מה לעשות, יש להם מנהגים איך לומר לא מספיק מתאימים ל"השקופה של בני תויירה".
• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים
אחד המישיבי'ם הצעירים דבלל את זקנו הקצר, ונסה לטעון כי עֶפס... אולי בכל זאת יש כאן איזה שהוא ענין להחמיר לפי כל השיטות... אך עוד בטרם סיים, הִסו אותו כולם, כמעט כפי שהשתיקו עם ישראל את חוּר. "פעם כשהיתה יראת שמים", נזפו בו, "אולי עשו זאת אצל הספרדים בקדושה ובטהרה, אבל היום?! בדור הפרוץ הזה?!... ובכלל, מה אנו יותר טובים מאבותינו ורבותינו?!...".
האסיפה ננעלה כשרבני הישיבה מחליטים פה אחד כי יש לעצור בכל מחיר את הנוהג המכוער בעודו באבו, ובחור שיעשה זאת בחתונתו, פשוט יוחרם, ובחורי הישיבה לא ישתתפו בשמחתו. "ואם יהיה מי שיערים?" ניסה להקשות אחד הר"מים, "מה השאלה?" השיב ראש הישיבה בלהט "אנו נוציא את הבחורים באמצע החתונה! בחור שרוצה לעשות חדר יחוד, שילך ללמוד בישיבות הספרדיות. אצלנו, בשום פנים ואופן לא!".
משלחת עסקנים יצאה למחרת לבתי גדולי ישראל, ומרנן ורבנן חתמו על 'גילוי דעת' חריף במיוחד נגד השועלים קטנים המחבלים בכרם בית ישראל. אפילו כמה ראשי ישיבות ספרדים ששו לצרף את חתימתם... והכותרת האדומה נמרחה לה בעתון...
●
למנחם כץ, אחד הבחורים בישיבה, היה תחביב מיוחד לחקור אחר מקורות של מנהגים, והוא החליט לברר באמת על מה אדניו של המנהג הספרדי הָטְבַּעוּ, והאם בכלל יש לו שרשים בהלכה. למרבה התדהמה, הוא גילה כי לפני שנים רבות המנהג היה נהוג דוקא אצל בני אשכנז, אלא שבאופן תמוה החזיקו בו חלק מראשי הישיבות הספרדים בקיצוניות גדולה הרבה יותר מעמיתיהם. למניעים שלהם הוא עדיין לא הצליח להגיע במחקרו. לא משנה. אך מה שקרה ברבות הימים הוא אבסורדי לחלוטין – עדות אשכנז, לאט לאט הבינו כי בדורות שלנו לא ראוי לנהוג כך, ואילו בני ספרד לעומת זאת המשיכו להחזיק במנהג שבמקור בכלל לא שייך להם...
את המאמר שכתב בענין, הוא סיכם במלים: "עולם הפוך ראיתי!".
אוצר החכמה כתב:לפי הבנתך לדעת רבינו תם אם ברור או סביר שלא בא עליה גם אז נקרא שהתקדשה בביאה ויש לה דין אשת איש?
אוצר החכמה כתב:השאלה היתה מה לפי הבנתך היינו דעתך יסבור רבנו תם. שאם לדעתך סובר רבנו תם שבאמת הווה קידושין א"כ הבאת ראיה צודקת שכל ייחוד הוה פריצות. אבל אם לדעתך במקרה כזה לא הווה קידושין א"כ היא הנותנת. כל הכיעור הוא לדעת רבנו תם משום שהעדים מעידים בעצם שבא עליה אבל אם אין הייחוד ראיה על הביאה אין בו משום פריצות לרבנו תם.
עינא דשפיר חזי כתב:אוצר החכמה כתב:השאלה היתה מה לפי הבנתך היינו דעתך יסבור רבנו תם. שאם לדעתך סובר רבנו תם שבאמת הווה קידושין א"כ הבאת ראיה צודקת שכל ייחוד הוה פריצות. אבל אם לדעתך במקרה כזה לא הווה קידושין א"כ היא הנותנת. כל הכיעור הוא לדעת רבנו תם משום שהעדים מעידים בעצם שבא עליה אבל אם אין הייחוד ראיה על הביאה אין בו משום פריצות לרבנו תם.
אם כך, לא זכיתי להבין את דבריך, מסתבר מאוד שבכה"ג לא הוו קידושין, שכל מה שהן הן עדי קידושין הן הן עדי ביאה זה רק בגלל שסביר שבא עליה, אשה מתקדשת בביאה לא ביחוד (אא"כ מדין חופה. קידושין ה:).
ואה"נ אני לא אומר שיש ראייה מוחצת מדברי ר"ת, אבל רואים את עצם המושג של כיעור בעדים על יחוד, וגדולי הדורות הספרדים ראו בכך כיעור גם על יחוד כשברור שאין ביאה. (אגב, אני לא יודע למה כ"כ ברור לך שברור לעדים שאין ביאה בחדר יחוד בימינו.)
ישנו כתב:עינא דשפיר חזי כתב:אוצר החכמה כתב:השאלה היתה מה לפי הבנתך היינו דעתך יסבור רבנו תם. שאם לדעתך סובר רבנו תם שבאמת הווה קידושין א"כ הבאת ראיה צודקת שכל ייחוד הוה פריצות. אבל אם לדעתך במקרה כזה לא הווה קידושין א"כ היא הנותנת. כל הכיעור הוא לדעת רבנו תם משום שהעדים מעידים בעצם שבא עליה אבל אם אין הייחוד ראיה על הביאה אין בו משום פריצות לרבנו תם.
אם כך, לא זכיתי להבין את דבריך, מסתבר מאוד שבכה"ג לא הוו קידושין, שכל מה שהן הן עדי קידושין הן הן עדי ביאה זה רק בגלל שסביר שבא עליה, אשה מתקדשת בביאה לא ביחוד (אא"כ מדין חופה. קידושין ה:).
ואה"נ אני לא אומר שיש ראייה מוחצת מדברי ר"ת, אבל רואים את עצם המושג של כיעור בעדים על יחוד, וגדולי הדורות הספרדים ראו בכך כיעור גם על יחוד כשברור שאין ביאה. (אגב, אני לא יודע למה כ"כ ברור לך שברור לעדים שאין ביאה בחדר יחוד בימינו.)
הטענה היא פשוטה, הכיעור היא רק ייחוד שמיועד לביאה, שהכיעור לראות זוג המכין עצמו לביאה, אבל אין הכיעור בייחוד לעצמו.
שומע ומשמיע כתב:ממש ביסוס מדהים.
עינא דשפיר חזי כתב:שומע ומשמיע כתב:ממש ביסוס מדהים.
ברצינות או בציניות?
משולש כתב:אתרום עוד רסיס מידע מזכרוני:
ראיתי פעם בדברי פוסקי זמננו לחלק בין יחוד הבתולה ליחוד הבעולה, ששם צריך דווקא ראוי לביאה ממש. דהיינו שיהיה החדר נראה כחדר המיטות ממש. ולא סתם חדר עם כסא ושולחן. (וכמדומני שבזמננו ברוב חדרי היחוד יש גם כן תנאים כנ"ל)
שומע ומשמיע כתב:עינא דשפיר חזי כתב:שומע ומשמיע כתב:ממש ביסוס מדהים.
ברצינות או בציניות?
בציניות. וסליחה אם גרמתי לך אי נעימות.
אבל מה העניין להביא ביסוס על דבר שנוי במחלוקת כשברור שלצד השני לא יהיה מזה שום קושיה?
אוהב אוצר כתב:ראשית, אני העני חושב שממש לא קוראים לנושא הזה 'פולמוס', בשונה מתרנגול הברקאל ושור הג'בו'.
שנית, הייתי ממליץ לכל מי שחושב להביע את דעתו - נגד או בעד בנוגע למנהג הספרדים בזה, ראוי וכדאי שיעיין היטב במשפט הכתובה של הרב בר שלום בכרך ובסימן העוסק בענין זה.
עני בן פחמא כתב:זה עתה סיימתי קונטרס המרחיב אודות הענין, אשמח לתגובות והערות.
עני בן פחמא כתב:אוהב אוצר כתב:ראשית, אני העני חושב שממש לא קוראים לנושא הזה 'פולמוס', בשונה מתרנגול הברקאל ושור הג'בו'.
שנית, הייתי ממליץ לכל מי שחושב להביע את דעתו - נגד או בעד בנוגע למנהג הספרדים בזה, ראוי וכדאי שיעיין היטב במשפט הכתובה של הרב בר שלום בכרך ובסימן העוסק בענין זה.
מי שיש לו אוצר ויכול להעלות את העמודים הרלוונטים זה יועיל כאן, זה כנראה חלק ו עמוד 520 בערך. תודה
אוהב אוצר כתב:עני בן פחמא כתב:אוהב אוצר כתב:ראשית, אני העני חושב שממש לא קוראים לנושא הזה 'פולמוס', בשונה מתרנגול הברקאל ושור הג'בו'.
שנית, הייתי ממליץ לכל מי שחושב להביע את דעתו - נגד או בעד בנוגע למנהג הספרדים בזה, ראוי וכדאי שיעיין היטב במשפט הכתובה של הרב בר שלום בכרך ובסימן העוסק בענין זה.
מי שיש לו אוצר ויכול להעלות את העמודים הרלוונטים זה יועיל כאן, זה כנראה חלק ו עמוד 520 בערך. תודה
להגדיל תורה ולהאדיר.
תצליח!
יוסף חיים אוהב ציון כתב:כל חכמי הספרדים גינו את החדר יחוד, וכבר האריך בזה מהר"א בחבוט שליט"א לבאר כל חמיר"א דאית בסוגיא זו.
עני בן פחמא כתב:בספר נר מציון לרב נתן בן סניור, כתב שעשיית חדר יחוד היא חומרא ראויה, והביא שכך נהגו הרב יהודה צדקה והאור לציון, וכך נוהג הרב שלום כהן.
והדברים תמוהים ששלשה מגדולי הספרדים ינהגו כך ולא נמצא כן בשום מקום אחר, ובפרט שכך נהגו הספרדים דורי דורות, לרבות רבם של השלשה הגר"ע עטייה.
https://forum.otzar.org/download/file.php?id=93188
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 261 אורחים