הודעהעל ידי ביני עמודי גרסי » ב' מאי 14, 2018 3:03 am
כמה שאלות ותשובות על הדיון פה:
בעניין דעת הגאונים:
היכן נמצא בכל תשובת הגאונים שקיעת הגלגל?
כשזה לא מוזכר (על אף שהיה צריך להופיע, כדבר פשוט, לדבריך) - כבר אפשר להתחיל להבין כי יש בדבריהם הבנה אחרת...
ובנוסף צריך לקורא את תשובתם - בחוץ, מול אופק המציאות; ולא מפלפולים מתוך הבית המדרש; נראה אותך מסביר אותם יחד עם המציאות "בדיוק"? אז נתחיל להתייחס לטענות...
(ובמאמר המוסגר, חלק מהכותבים בנושא הם מעולם לא הלכו לבדוק "לאורך תקופה" את המציאות מהי באמת ולכן הם גורמים בלבולים, סתירות וקושיות על הבאים לדעת את הסוגיות הללו לאשורם - והטעות תלויה בצוורם. הוו זהירים בדבריכם;).
ובנוסף, גם אם דבריהם כלשון הגמרא לא נוכל להסביר חלק את המציאות (סימני ההכסיף וכו') לפי החולקים על ר"ת. מניין? - עובדה! (אלא ההסבר יבוא דרך כל מיני דחקים על גבי דחקים - ועל זה בונים את "היהדות שלנו..." [לקולא] ).
בעניין זמן ספק חשיכה וטהר יומא:
זה לשון קודשו של הגאון המהרי"ף [סימן ו']:
ועוד דהא בכל מקום במשנה ובגמרא קרו לבין השמשות 'ספק חשיכה ספק אינה חשיכה' ואותו עת ששוקע גוף השמש שאינו נראה על הארץ לא יצדק לומר עליו 'ספק חשיכה' שהרי העולם מאיר אור רב ומזהיר זוהר גדול: והגאונים מנחי בה סימנא 'ויקרא אלהים לאור יום' שכל זמן שאור בעולם הוא יום; אלא ודאי לא קרי בין השמשות שהוא ספק חשיכה אלא סוף שקיעת החמה שהוא אחר תחלת השקיעה בכדי מהלך שלשה מילין ורביע, שאז חשכה הארץ ולא נשאר מאור השמש כי אם ברקיע, שעדיין פני הרקיע במקום שקיעת החמה מאירין קצת, על אותו זמן אמרו שהוא בין השמשות והוא ספק חשיכה ואינו ודאי לילה עד שיטהר הרקיע מן האור. וכמו שכתב הרמב"ם ז"ל בפרק ז' מהלכות תרומות [הלכה ב'] זה לשונו: אין הטמאים אוכלין בתרומה עד שיעריב שמשן ויצאו שלשה כוכבים אחר שקיעת החמה, שנאמר 'ובא השמש וטהר' עד שיטהר הרקיע מן האור, ואחר יאכל מן הקדשים, עכ"ל. דו"ק בדברי הרמב"ם ז"ל שכתב עד שיעריב שמשן ויצאו ג' כוכבים אחר שקיעת החמה. שאם תאמר דהאי שקיעת החמה הוא כשהחמה נכסית מעל הארץ היינו עריבתה, וכבר כתב עד שיעריב שמשן, ולא היה לו לכתוב אלא עד שיעריב שמשן ויצאו שלשה כוכבים?! אלא ודאי הכי קאמר עד שיעריב שמשן ויצאו שלשה כוכבים 'אחר שקיעת החמה - שהיא סוף שקיעה'! לאפוקי כוכבים שיוצאים קודם סוף שקיעה; ודוק במה שכתב שנאמר 'ובא השמש וטהר' שהוא מה שאמרו בריש ברכות [ב ב] ומאי וטהר - טהר יומא, ופירש בו שיטהר הרקיע מן האור, וכמו שפירשו התוספות שם, וכמו שכתב הרשב"א בחידושיו שם בשם הגאונים.
הא למדת שאין נקרא לילה אלא אחר סוף שקיעת החמה שהוא הזמן שיטהר הרקיע מן האור; אותו זמן הוא אחר שקיעת החמה בכדי שיעור מהלך ארבעה מילין. ועיין בקונטריס שחברתי בענין בין השמשות ותמצא שדבר זה מוסכם מכל הפוסקים.
ואם תאמר, הרי הרבה כוכבים נראין - קודם שיטהר הרקיע מן האור? הא לא קשיא, שהרי תניא בפרק במה מדליקין עד שיראו שלשה כוכבים, ואמרו בגמרא [לה ב], לא כוכבים גדולים הנראין ביום ולא קטנים שאין נראין אלא בלילה, וכתבו התוספות [לה. תוס' ד"ה תרי] דלא בקיאינן בכוכבים הבינונים ולפיכך איפלגו רבה ורב יוסף בשיעור בין השמשות, וכן כתב רבינו ירוחם, ומשום הכי נמי אמרו בפסחים [צד א] משקיעת החמה עד צאת הכוכבים ארבעה מילין ולא סמכו אראיית הכוכבים, מפני שאין לעמוד על אמתתם כדכתבו התוספות ורבינו ירוחם.
ודבר זה מתבאר באר היטב מדברי הרמב"ם ז"ל, כתב הרמב"ם ז"ל בפירוש המשנה בלשון ערב זה לשונו וכו' עד כאן לשון הגאון המהרי"ף.
ובנוסף: בהרבה מאוד ראשונים כתוב להדיא שחשיכה היינו צאת הכוכבים - שהוא בד' מיל לאחר השקיעה. וממילא ספק חשיכה הוא בין השמשות הסמוך ללילה:
וכן רואים להדיא מהמשנה: מנחות (דף סה א):
כיצד הן עושין? שלוחי בית דין יוצאין מערב יום טוב ועושין אותן כריכות במחובר לקרקע, כדי שיהא נוח לקצור. כל העיירות הסמוכות לשם מתכנסות לשם, כדי שיהא נקצר בעסק גדול. כיון שהחשיכה, אומר להן: בא השמש? אומר: הין, בא השמש? אומר: הין. מגל זו? אומר: הין, מגל זו? אומר: הין. וכו' עד כאן מלשון המשנה. ובהכרחך שבא השמש פה היינו צאת הכוכבים, כי אי אפשר לקצור בבין השמשות. ואם כן אנו רואים שלפי חז"ל ה'בא השמש' חוזר על האור - שהוא החשיכה המוזכר. ודו"ק.
ומה גם שבדרך כלל השקיעה האמורה בש"ס היא שקיעת אור החמה - ולא גלגל החמה:
זה לשון הגהות מרדכי" פרק במה מדליקין [רמז תנה]: מצותה משתשקע החמה, פירוש מסוף שקיעת החמה – דהיינו צאת הכוכבים, דשרגא בטיהרא לא מהני וכן הא דאמרינן [תענית דף יב א] כל תענית שלא שקעה עליו חמה לאו שמיה תענית היינו נמי צאת הכוכבים, ומתחלת שקיעתה עד צאת הכוכבים הוי מהלך ארבע מילין. והא דאמרינן בזבחים (דף נו א) דם נפסל בשקיעת החמה היינו מתחלת השקיעה לכל הפחות מדרבנן כדפרי' מתוס' ה"ר חזקיה: עכ"ל.
וככן כתבו עוד עשרות ראשונים.