מחולת המחנים כתב:לענין כתב:מפני מה פאות עבותות בצידי הראש אינן חוצצות לתפלין, ומאי גרעא הבלורית מינייהו?
שו"ע או"ח סי' כ"ז ס' ד'
לא יהא דבר חוצץ בין תפילין לבשרו לא שנא של יד לא שנא של ראש.
הגה: ודוקא בתפילין אבל ברצועות אין להקפיד.
הלו, הלו, ומה עם ה''משנה ברורה''?
משנ"ב ס"ק ט"ז כתב:אין להקפיד — והאחרונים כתבו דאין להקל רק במקום הכריכות אבל מה ששייך להקשירה יש להחמיר אף ברצועות בין בשל יד ובין בשל ראש וכתבו תוכחת מגולה על המניחים התפילין ע"ג פאה נכרית הנקרא פארוק"ה ואפילו אם רק הרצועה מונח על הפאה נכרית. ומ"מ משמע מדברי המ"א והח"א דאם יש לו מכה בראשו ורק במקום שהרצועות מונחים ולא במקום הקציצה מותר לו להניח הרצועות ע"ג סמרטוטין שעל המכה או ע"ג כובע דק ולברך אע"ג שיש חציצה בין הרצועות כיון דבמקום הקציצה אין חציצה וכן בשל יד אם יש לו מכה אפילו במקום הקף הקשר שסביב ידו מותר לו להניח הקף הקשר ע"ג סמרטוטין ולברך אך בזה יזהר לכסות מלמעלה כדי שיתקיים לך לאות ולא לאחרים לאות:
א''כ איפוא, אותו רבינו המשנ"ב שהביא את ה"מחצית השקל" שחשש בבלורית (
רק בבלורית שהיא גדולה הרבה עד כדי שא"א שתהיה הקציצה מונחת ומהודקת על מקומה כדין!) הביא נמי שאין להקל בחציצה תחת הרצועות אלא רק במקום הכריכות על הזרוע, אבל בחלק הרצועה ששייך לקשירה עצמה, יש להחמיר בין בשל יד ובין בשל ראש, ורק בדיעבד אפשר להקל בזה אם יש לו שם מכה וכיו''ב.
וכאן הבן שואל כדלעיל,
מפני מה פאות עבותות בצידי הראש אינן חוצצות לתפילין, ומאי גרעא הבלורית מינייהו?ועוד שואל הבן, מפני מה אוהבים לדבר בחלחלה על חשש החציצה שבבלורית שהוזכר במשנ''ב שם ס''ק ט''ו (וכאמור שייך רק בבלורית שהיא גדולה הרבה, כמפורש ב''מחצית השקל'' ובמשנ''ב להדיא, והיינו דלא כפי המצוי בזמננו), אך אף אחד לא מזדעק על עניין גידול הפאות בצדעי הראש (הרבה מעבר למחוייב עפ"י דין, ולצד גילוח שאר הראש) שהוא נמי חשש חציצה, כפי שעולה מדברי המשנ''ב בס''ק ט''ז.