לכאורה אם אפשר להגדיר ככה הנפש החיים המיקל הכי גדול בענין תורה לשמה
שאלת תם כתב:חיים ושלו' כתב:מאן דאית לי כאב וכו', מי שאין לו חשק ללמוד בודאי לא נפטר מלימוד התורה, אבל לפעמים זה יכול להגיע מחמת עוונות שבידו שחוצצין בין לבין האור האלוקי ולפיכך קשה לו להתדבק לקדושה, וילך אצל הרב המורה דרכו להדריכו בדרך ישרה.
כמובן שהשאלה הייתה במי שיודע בעצמו שאין לו עוונות 'יוצאי דופן' (אלא עוונות רגילים המצויים אצל אדם ממוצע), ואדרבא נלחם עם יצרו, ומתפלל ומשתדל, ועם כל זאת אין לו חשק ללמוד.
אוצר החכמה כתב:אע"פ שהבנתי את התשובה לא הבנתי את השאלה. ביטול תורה וודאי וודאי שנותן חלילה יניקה לצד הלא טוב.
חיים ושלו' כתב:אוצר החכמה כתב:אע"פ שהבנתי את התשובה לא הבנתי את השאלה. ביטול תורה וודאי וודאי שנותן חלילה יניקה לצד הלא טוב.
אין לי עסק בנסתרות, אבל מצינו באגרת התשובה להרב שאי קיום עשה אין זה פוגם בעצם אלא אינו פועל ומתקן מה שהיה צריך ולפיכך הוי מעוות לא יוכל לתקן, ואיסור ל"ת הוא נפוגם בעצם,ויכול להיות שאי קיום מ"ע אינו נותן יניקה, וכמו כן ידוע שהס"א צריך יניקה מדברים שבקדושה דייקא, עי' ביערות דבש.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:דברי האבני נזר הם קילורין לעינים. ההנאה והשמחה בעת אשר מתענג בלימוד אינם התכלית, אלא שעי"ז נבלע התורה בדמו, שזהו התכלית.
הוא הדבר אשר דברתי, אשר אהבת התורה, כדוגמת אהבת נשים, הוא הקשר והדבקות בה לדעת ולהרגיש ולחיות באופן שהכל נמצא בתורה. התאווה וההנאה, כמו תאוות נשים, הם מהצעדים המובילים לזה.
חיים ושלו' כתב:שאלת תם כתב:חיים ושלו' כתב:מאן דאית לי כאב וכו', מי שאין לו חשק ללמוד בודאי לא נפטר מלימוד התורה, אבל לפעמים זה יכול להגיע מחמת עוונות שבידו שחוצצין בין לבין האור האלוקי ולפיכך קשה לו להתדבק לקדושה, וילך אצל הרב המורה דרכו להדריכו בדרך ישרה.
כמובן שהשאלה הייתה במי שיודע בעצמו שאין לו עוונות 'יוצאי דופן' (אלא עוונות רגילים המצויים אצל אדם ממוצע), ואדרבא נלחם עם יצרו, ומתפלל ומשתדל, ועם כל זאת אין לו חשק ללמוד.
קשה לומר איזה עוונות הם יוצא דופן ואיזה לא, כידוע מצינו פעמים שיש חומר בלה"ר או בביטול תורה מהג' עבירות כך שאין אנו יכולים לדעת, איזה עוון גורם לדאבונינו המחיצה המבדלת בינינו לבין קב"ה.
אגב שמעתי פעם מאיזה דרשן איזה סיפור שיש בו מסר נורא, אולי יש אחד מהחברים שיודע מה המקור, שאל נשאל הרה"ק מצאנז זי"ע ע"י א' ממקורביו הרי ידוע מזוה"ק וספה"ק שמי שנפשו אינו בקדושה הרי תורתו נותנת חלילה יניקה לצד הלא טוב, אז איך אפשר לנו לשבת ללמוד אם אני יודע שלימודי יכול חלילה ליתן יניקה לקליפות? וענה לו הרה"ק הרי אתה יודע קושיית העולם איך מסר אברהם אבינו ע"ה את נפשו על קיגדוש שמו יתברך הרי לא היה מצווה על מסירת נפש לקידו"ה, והרי אתה יודע שיש הרבה תשובות, ואמנם כל התשובות אינם נכונות, והאמת הוא שאכן היה אסור לו למסור נפשו, ומ"מ היה בגדר אונס כי לא היה יכול בלי זה שימסור נפשו, וכן הוא לעניינו שאיך אפשר בלי ללמוד.
צדיק613 כתב:אגב באור שמח יש חידוש נפלא, שהדרש של ודברת בם ולא בדברים בטלים אינו להל' והגית בם יומם ולילה החיו היא ללמוד איזה דבר שרק יהיה בבוקר ובערב
מגן אברהם סי' קנ"ו ס"ק ב כתב:השח שיחת חולין עובר בעשה פי' דבר גנאי וקלות ראש (יומא)
סגי נהור כתב:התירוץ נאה, אמנם יש להעיר שלכאורה יש בביטול תורה גם ענינים של ל"ת, כגון הבזיון לדבר ה' (כדרשת חז"ל עה"פ כי דבר ה' בזה), וכתיב פן יסורו מלבבך, ועוד.
סגי נהור כתב:חיים ושלו' כתב:אוצר החכמה כתב:אע"פ שהבנתי את התשובה לא הבנתי את השאלה. ביטול תורה וודאי וודאי שנותן חלילה יניקה לצד הלא טוב.
אין לי עסק בנסתרות, אבל מצינו באגרת התשובה להרב שאי קיום עשה אין זה פוגם בעצם אלא אינו פועל ומתקן מה שהיה צריך ולפיכך הוי מעוות לא יוכל לתקן, ואיסור ל"ת הוא נפוגם בעצם,ויכול להיות שאי קיום מ"ע אינו נותן יניקה, וכמו כן ידוע שהס"א צריך יניקה מדברים שבקדושה דייקא, עי' ביערות דבש.
התירוץ נאה, אמנם יש להעיר שלכאורה יש בביטול תורה גם ענינים של ל"ת, כגון הבזיון לדבר ה' (כדרשת חז"ל עה"פ כי דבר ה' בזה), וכתיב פן יסורו מלבבך, ועוד.
אוצר החכמה כתב:התירוץ אינו נאה בעיני. שכן העניין של יניקת התורה ע"י "הצד הלא טוב" הוא פחות מביטול עשה.
ולכן אין ללמוד מכאן שום קולא ח"ו במ"ע ובפרט בת"ת. ואדרבה ארז"ל ויתר הקב"ה על ע"ז וכו' אף שהן כריתות ומיתות ב"ד ולא ויתר על ביטול ת"ת.
סגי נהור כתב:אוצר החכמה כתב:התירוץ אינו נאה בעיני. שכן העניין של יניקת התורה ע"י "הצד הלא טוב" הוא פחות מביטול עשה.
גם בחילוק המדובר בין מ"ע למל"ת אין הכוונה שזה ענין של "פחות" ו"יותר" אלא שיש בזה מה שאין בזה, וכמבואר באגרת התשובה שם, שביטול מצות עשה הוא חסרון מה שהיה יכול לפעול, וזה א"א לתקן, וע"ז אמרו מעוות לא יוכל לתקון. אבל מאידך לענין תשובה וכפרה (שהוא סילוק הפגם) אמרו עבר על מ"ע אין זז משם עד שמוחלין לו עבר על מל"ת תשובה תולה ויוה"כ מכפר, כי בביטול מ"ע לא נעשה פגם כמו ע"י עבירה וא"צ לכפרה המיוחדת של יום הכפורים.
וראה מה שמסיים שם:ולכן אין ללמוד מכאן שום קולא ח"ו במ"ע ובפרט בת"ת. ואדרבה ארז"ל ויתר הקב"ה על ע"ז וכו' אף שהן כריתות ומיתות ב"ד ולא ויתר על ביטול ת"ת.
אוצר החכמה כתב:לכאורה אם אפשר להגדיר ככה הנפש החיים המיקל הכי גדול בענין תורה לשמה
לי נראה שדווקא הנפה"ח הוא המחמיר הכי גדול בעניין תורה לשמה ולא בגלל הסיבות הנוספות שציינת אלא בגלל עצם הדבר, שלא יתעסקו בדמיונות של לימוד לשמה ודבקות אלא יעשו דברים לשם פעלם, היינו כמו שהתכוון אליהם נותנם.
אוצר החכמה כתב:בפשטות הכוונה היא שיהיה איכפת לו רק אמיתת הדברים וידיעתם ללא שום כוונה עצמית, לא להרגיש חכם לא להרגיש צודק ולא להרגיש קדוש ונעלה ושום דבר מהרגשות כגון אלה לא יסיטו מהכוונה והטירחה לדעת את הדברים על אמיתתם. וזה דבר קשה מאד שלא יהיו לו שום פניות אישיות.
אוצר החכמה כתב:בפשטות הכוונה היא שיהיה איכפת לו רק אמיתת הדברים וידיעתם ללא שום כוונה עצמית, לא להרגיש חכם לא להרגיש צודק ולא להרגיש קדוש ונעלה ושום דבר מהרגשות כגון אלה לא יסיטו מהכוונה והטירחה לדעת את הדברים על אמיתתם. וזה דבר קשה מאד שלא יהיו לו שום פניות אישיות.
מי שהתחבר כל כולו לחכמת התורה והוא נהנה לדעת את התורה מאהבת החכמה, ותו לא, האם זה נקרא שהוא לומד לשמה?
צדיק613 כתב:אוצר החכמה כתב:בפשטות הכוונה היא שיהיה איכפת לו רק אמיתת הדברים וידיעתם ללא שום כוונה עצמית, לא להרגיש חכם לא להרגיש צודק ולא להרגיש קדוש ונעלה ושום דבר מהרגשות כגון אלה לא יסיטו מהכוונה והטירחה לדעת את הדברים על אמיתתם. וזה דבר קשה מאד שלא יהיו לו שום פניות אישיות.
לא זכיתי להבין מאיפה אתה מסיק מסקנתך הדבר היחיד שהנפש החיים פוסל היא לימוד לשם יוהרה או לקנטר, אבל לימוד לדעת את ההלכות ולימוד לפלפל זה כוונתו בלשמה. פניות אישיות לא מובא בשום מקום שפסולים. העתקתי את לשונו כדי שתראה בעצמך.
וז"ל הנפש החיים:
אבל האמת, כי ענין לשמה פירוש לשם התורה, והענין כמו שפירש הרא"ש ז"ל על מאמר ר"א בר' צדוק (נדרים נ"א א), עשה דברים לשם פעלן ודבר בהן לשמן, ז"ל עשה דברים לשם פעלן - לשמו של הקב"ה שפעל הכל למענהו. ודבר בהן לשמן - כל דבורך ומשאך בדברי תורה יהיה לשם התורה, כגון לידע ולהבין ולהוסיף לקח ופלפול ולא לקנטר ולהתגאות עכ"ל. דקדק לבאר שינוי לשונו דר"א ב"צ, שבעשיה אמר לשם פעלן, ובדבור אמר לשמן, לכן בענין העשיה פירש לשמו של הקב"ה שפעל הכל למענהו, ובענין הלמוד פירש לשם התורה כו', וכוונתו ז"ל מבואר היינו, כי עשיית המצוה ודאי שצריכה להיות למצוה מן המובחר בדביקות ומחשבה טהורה שבטהורות כפי שכלו והשגתו, כדי שיתקלס עילאה לגרום תיקוני העולמות וכחות וסדרים העליונים, זהו לשם פעלן כי כל פעל ה' למענהו וארז"ל לקילוסו, ואם כי ודאי שגם במצות העיקר בהם לעכובא הוא העשיה בפועל, והכוונה היתירה וטוהר המחשבה אינה מעכבת כלל כמו שנתבאר לעיל (סוף שער א) על נכון בעז"ה, עם כל זה מצטרף קדושת וטוהר מחשבתו לעיקר העשיה בפועל לעורר ולפעול תקונים יותר גדולים בהעולמות - משאם היתה המצוה נעשית בלא דביקות וקדושת המחשבה:
אבל על הנהגת האדם בשעת עסק התורה בדיני המצות והלכותיהן אמר ודבר בהן רצה לומר, הדבור בעניני המצות והלכותיהן, יהיה לשמן, פי' לשם הדברי תורה, היינו לידע ולהבין ולהוסיף לקח ופלפול,
אוצר החכמה כתב:מי שהתחבר כל כולו לחכמת התורה והוא נהנה לדעת את התורה מאהבת החכמה, ותו לא, האם זה נקרא שהוא לומד לשמה?
כלומר יהודי שהולך כל יום ללמוד תורה משום שצוונו הקב"ה על זה (הרי לא מדובר במין או כופר אלא ביהודי יר"ש) אבל לבו חושק בתורה משום התפעלותו מחכמתה עד שלא מעניין אותו שום דבר אחר (כגון שיקרא רבי או שיקבל שכר על לימוד) חוץ מידיעת התוה"ק.
כן. לפי הנפש החיים נקרא שלומד תורה לשמה.
בפרק אלו נדרים (פא, א) אמר רב יהודה אמר רב מאי דכתיב מי האיש החכם ויבין את זאת על מה אבדה הארץ וגו', דבר זה נשאל לחכמים ולנביאים ולמלאכים ולא פירשוהו עד שפירשו הקב"ה בעצמו, שנאמר ויאמר ה' על עזבם תורתי ולא הלכו בה, היינו ולא שמעו בקולי היינו ולא הלכו בה, אמר רב שלא ברכו בתורה תחילה.
...כי התלמיד חכם, לבו דבק אל התורה כי חביבה התורה על לומדיה, ובשביל אהבתם לתורה, דבר זה מסלק אהבת המקום בשעה זאת שבאים ללמוד, כי כאשר באים ללמוד תורה ואהבתם אל התורה, אין בלימוד שלהם האהבה אל השם יתברך במה שנתן תורה. כי אין האהבה לשנים, כי כל אהבה היא דבקות בנאהב, ואם דבק בזה אינו דבק באחר. ולפיכך אהבת התורה שהיא חביבה עליהם, דבר זה מסלק שאין הברכה בכל לבו אל השי"ת במה שנתן התורה... שהם דבקים ורודפים אחר התורה עצמה בלבד, ואינם דבקים בו יתברך, במה שהוא יתברך סיבה לתורה.
...וזה שאמר הכתוב ולא שמעו בקולי, נגד התורה עצמה, ולא הלכו בה שלא לקחו התורה עם סיבתה, כי לקיחת התורה עם סיבתה נקרא הליכה בתורה לגמרי.
סגי נהור כתב:אוצר החכמה כתב:התירוץ אינו נאה בעיני. שכן העניין של יניקת התורה ע"י "הצד הלא טוב" הוא פחות מביטול עשה.
גם בחילוק המדובר בין מ"ע למל"ת אין הכוונה שזה ענין של "פחות" ו"יותר" אלא שיש בזה מה שאין בזה, וכמבואר באגרת התשובה שם, שביטול מצות עשה הוא חסרון מה שהיה יכול לפעול, וזה א"א לתקן, וע"ז אמרו מעוות לא יוכל לתקון. אבל מאידך לענין תשובה וכפרה (שהוא סילוק הפגם) אמרו עבר על מ"ע אין זז משם עד שמוחלין לו עבר על מל"ת תשובה תולה ויוה"כ מכפר, כי בביטול מ"ע לא נעשה פגם כמו ע"י עבירה וא"צ לכפרה המיוחדת של יום הכפורים.
וראה מה שמסיים שם:ולכן אין ללמוד מכאן שום קולא ח"ו במ"ע ובפרט בת"ת. ואדרבה ארז"ל ויתר הקב"ה על ע"ז וכו' אף שהן כריתות ומיתות ב"ד ולא ויתר על ביטול ת"ת.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי. אז אתה מודה שזו דעת הנפה"ח רק מציין שהמהר"ל כתב אחרת או שכוונתך לחלוק ע"ז שכך סובר הגר"ח.
אוצר החכמה כתב:וההבדל הוא אם אדם עוסק בתורה ומכוון שהתורה תתקן נפשו כדברי הב"ח שם או שחפץ להרגיש את תחושת הדבקות והקדושה כשלומד תורה שלזה לא רמזו לא הב"ח (שראיתי עתה דבריו) וכנראה לא המהר"ל (לא ראיתי עתה אלא מלשון שהבאת אני למד) שביאר משהו אחר לגמרי ולא דיבר בכלל על עניין הלשמה אלא על הברכה.
לא הבנתי. מי דיבר על "חפץ להרגיש את תחושת הדבקות והקדושה"? מי שלומד כדי להרגיש קדושה בוודאי לא לומד לשמה, אלא לשם הרגש שלו, כשם שמי שלומד מפני אהבת החכמה לומד לשם הרגש שלו.
אליהו בן עמרם כתב:הרוצה להחכים כתב:ואגופא דסוגיא באתי לדון, מה זה 'אהבת תורה'? האם היא מצוות עשה דאורייתא? דרבנן? מדברי סופרים? הנהגה? חומרא?
לענ"ד אהבת תורה הינה עובדה. כמו ש-להבדיל- מישהו שישקיע בנושא מסויים, יתקשר אליו ויאהב אותו, כך כל אלו שקשרו את נפשם וגורלם בתורה אהבוהו אהבת נפש.
ואם כן, אין כל עניין ומצוה לבוא לידי אהבת תורה, ואהבת תורה היא רק סמל לשקידה במצות "ולמדתם אותם" בשיא השלמות (בשפת הישיביש אומרים: "אהבת תורה הוא 'סימן' ולא 'סיבה'").
ואם זה אפילו לא הנהגה טובה - כדברי מר, היאך מבקשים כל בוקר "והערב נא"?
על מה ולמה?
אוצר החכמה כתב:חיים ושלו' כתב:אוצר החכמה כתב:אע"פ שהבנתי את התשובה לא הבנתי את השאלה. ביטול תורה וודאי וודאי שנותן חלילה יניקה לצד הלא טוב.
אין לי עסק בנסתרות, אבל מצינו באגרת התשובה להרב שאי קיום עשה אין זה פוגם בעצם אלא אינו פועל ומתקן מה שהיה צריך ולפיכך הוי מעוות לא יוכל לתקן, ואיסור ל"ת הוא נפוגם בעצם,ויכול להיות שאי קיום מ"ע אינו נותן יניקה, וכמו כן ידוע שהס"א צריך יניקה מדברים שבקדושה דייקא, עי' ביערות דבש.
התירוץ אינו נאה בעיני. שכן העניין של יניקת התורה ע"י "הצד הלא טוב" הוא פחות מביטול עשה.
אוצר החכמה כתב:א. איני יודע מה מצאת בשל"ה יותר מדברי חז"ל שמוטב לו שנהפכה שליתו על פניו. ותירצו הראשונים על הסתירה באיזה אופן ילמד שלא לשמה באיזה אופן לא.
סגי נהור כתב:(ויש להוסיף ולהעיר, שמדהוצרכו לנתינת הטעם "שמתוך שלא לשמה בא לשמה" משמע לכאורה שאילו היה לומד לעולם שלא לשמה היה טוב לו שלא ילמד).
שאלת תם כתב:בהקשר לאשכול זה, אשמח לקבל את חוות דעתם של החברים בנושא דלהלן: הגרי"ג אידלשטיין שליט"א טוען תמיד (מובא כמעט כל שבוע בעלון המביא את שיחתו השבועית, כולל בשבוע האחרון) שאי אפשר ללמוד בכפייה, אלא צריך למצוא את החלק בתורה ואופן הלימוד שנמשך אליו וכך יצליח. השאלה מה עושים כאשר אין חשק ללמוד כלום, זה יכול להיות אדם שלא נמשך ללמוד תורה בכלל, וזו יכולה להיות תקופה שאין לאדם חשק ללמוד כלל, מעניין אותי מאד לדעת איך ציבור הלומדים מתמודד עם תופעה זו, ואולי יש רעיונות שיוכלו להועיל לכלל הציבור. [דרך אגב: שוטטות בפורום זה, יכול להוות פתרון, לפחות חלקי, לבעיה זו.]
תודה מראש לכל המגיבים!
חיים ושלו' כתב:צדיק613 כתב:אגב באור שמח יש חידוש נפלא, שהדרש של ודברת בם ולא בדברים בטלים אינו להל' והגית בם יומם ולילה החיו היא ללמוד איזה דבר שרק יהיה בבוקר ובערב
אבל מה נעשה כי המגן אברהם כן מביאו להלכהמגן אברהם סי' קנ"ו ס"ק ב כתב:השח שיחת חולין עובר בעשה פי' דבר גנאי וקלות ראש (יומא)
ואתה תחזה כי המג"א מפרש כפירוש רש"י דבדברי גנאי וקלות ראש עובר בעשה אבל בסתם שיחת חולין לית לן בה, וכן משמע בהל' שבת דדוקא בשבת אסור ומשמע דבחול שרי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים