יעקב1 כתב:מי שנאנס ויש לו פנאי בבוקר להתפלל או ברכות ק"ש או שמ"ע הי מינייהו עדיף, לכאו' פשוט דתפילה עדיף אך מאידך ברכות אין להם השלמה במנחה ושמ"ע יש לו ועי' בכגון זה מג"א סו"ס רפו ?
פרי יהושע כתב:מה עדיף קניין ד' מינים שלי באמת או לצאת במתנה ע"מ להחזיר מהודר טפי, ומסתברא לדידי שלי ממש עדיף שזה עיקר רצון התורה שיקריב קרבן מדיליה ובזה יתרצה לקונו, האם אלו דברי רגש בעלמא. [יש לתת דעת שסוכה שאולה כשירה משא"כ ד' מינים ביום ראשון, שזה ריצוי וזה אינו ריצוי כהריטב"א לולב הגזול].
איש לוי כתב:פרי יהושע כתב:מה עדיף קניין ד' מינים שלי באמת או לצאת במתנה ע"מ להחזיר מהודר טפי, ומסתברא לדידי שלי ממש עדיף שזה עיקר רצון התורה שיקריב קרבן מדיליה ובזה יתרצה לקונו, האם אלו דברי רגש בעלמא. [יש לתת דעת שסוכה שאולה כשירה משא"כ ד' מינים ביום ראשון, שזה ריצוי וזה אינו ריצוי כהריטב"א לולב הגזול].
עי' באלף המגן בפתיחה להלכות ד' מינים ובחיי אדם קמט' ז' דדעתם ששלו עדיף אפי' במצב ששל חבירו מהודר טפי, ועי' בבכור"י שכ"כ.
ואמנם בקצור שו"ע סו"ס קלו' מבואר דאם של חבירו מהודר טפי יטול את של חבירו. אבל מ"מ משמע דודאי שיש הידור בלולב שלו ע"פ מתנה ע"מ להחזיר.
קנא קנאתי במהללים את עצמם ליקר ולהוסיף על שיווי האתרוגים של מצוה אפילו להדור מצוה יותר על שליש במצוה, שהוא סבה ליקר שיווי הכשרים, אע"פ שיש אחרים שהם הדר, והם מראים שאינם כשרי'ם אותם האחרים ומתפארים על (?) שהולכים כמה בני אדם רובם הדיוטות לבית אחד שיצא לו שם בעיר שקנה אתרוג בשני פרחים ושהוא מהודר ליטול אותו אתרוג, ומזלזלי'ם באתרוגים הכשרים שלהם שהם קנויים בממונם והם כשרים ואינם רוצים לצאת מחובת מצוה נטילת לולב ואתרוג (מאליהם) [משלהם] ונוטלים בשל אחרים, כי אולי בעל האתרוג אין נותן אותו במתנה גמורה בכל לבו או על מנת להחזיר די /כי/ לדעת ס"ה צריך להזהר בארבעה דברים שהתנאי מתקיים בהם.
... וזה שקורין חזזית באתרוגין שלנו רוב אותם שיש בהם כל שהו אינו ניכר מקומן במשמוש ואינו גבוה משאר האתרוג אינן פסולי'ם וטוב הוא ליצא בהן ידי חובת /חובה/ שהוא קנוי בממונו מלרדוף אחר זה שאין בו אח'ד מאלו ואינו שלו וצריך שיקנהו לו במתנה ואולי אינו גומר בלבו להקנותו ונמצ'א שאינו יוצא ידי חובת נטיל'ת לולב ואתרוג.
שש ושמח כתב:איש לוי כתב:פרי יהושע כתב:מה עדיף קניין ד' מינים שלי באמת או לצאת במתנה ע"מ להחזיר מהודר טפי, ומסתברא לדידי שלי ממש עדיף שזה עיקר רצון התורה שיקריב קרבן מדיליה ובזה יתרצה לקונו, האם אלו דברי רגש בעלמא. [יש לתת דעת שסוכה שאולה כשירה משא"כ ד' מינים ביום ראשון, שזה ריצוי וזה אינו ריצוי כהריטב"א לולב הגזול].
עי' באלף המגן בפתיחה להלכות ד' מינים ובחיי אדם קמט' ז' דדעתם ששלו עדיף אפי' במצב ששל חבירו מהודר טפי, ועי' בבכור"י שכ"כ.
ואמנם בקצור שו"ע סו"ס קלו' מבואר דאם של חבירו מהודר טפי יטול את של חבירו. אבל מ"מ משמע דודאי שיש הידור בלולב שלו ע"פ מתנה ע"מ להחזיר.
איש לוי כתב:הסתפקתי לאלו הנוהגים כדעת הגר"א (בביאורו לשו"ע) וכמנהג הגרי"ז זיע"א ועוד, ליטול את הלולב רק אחרי שחרית (ולא קודם התפילה בסוכה) מה עדיף, בכה"ג שרוב הציבור מברכים על הלולב בביהכנ"ס ולא יוצאים לברך בסוכה, האם יש עדיפות לברך עם הציבור ביחד בבכיהנ"ס ברוב עם, או שעדיף לברך על הלולב בסוכה כדעת האר"י.
איש לוי כתב:פרי יהושע כתב:איש לוי כתב:הסתפקתי לאלו הנוהגים כדעת הגר"א (בביאורו לשו"ע) וכמנהג הגרי"ז זיע"א ועוד, ליטול את הלולב רק אחרי שחרית (ולא קודם התפילה בסוכה) מה עדיף, בכה"ג שרוב הציבור מברכים על הלולב בביהכנ"ס ולא יוצאים לברך בסוכה, האם יש עדיפות לברך עם הציבור ביחד בבכיהנ"ס ברוב עם, או שעדיף לברך על הלולב בסוכה כדעת האר"י.
לכא' אין עניין ברוב עם כיון שכל אחד מברך לעצמו, ואין להם שיתוף זה עם זה, לא כן?.
עיי' במשנה בביכורים פ"ג משנה ב' דהיו מביאין את הביכורים ביחד ולא ביחיד, משום ברב עם, אע"ג שהוא חובת היחיד ואין לו צירוף עם הציבור עיי"ש ברע"ב. ובחיי אדם כלל סח' יא' כתב שכל מצוה שאדם יכול לעשות בחבורה יעשה בחבורה משום ברב עם. וכבר כתב המשנ"ב בתחילת ח"א דחבורה שנתקנו לומר תיקון חצות ביחד אין למונעם דברוב עם הדרת מלך. ויעוי' באגר"מ או"ח ד' צט' שביאר הטעם שסופרין ספירת העומר קודם הבדלה, אע"ג שהבדלה הוי תדיר, כיון שיש ענין לקיים מצות ספירת העומר בציבור משום ברוב עם, וכתב שם דאע"ג שאי"ז ענין השייך לציבור מ"מ יש בזה מעלת ברוב עם. (ויעוי' בגמ' יומא ע. וברש"י שם שיש מצוה בראית מצוה ברב עם עיי"ש. )
ולענין קידוש לבנה ג"כ נאמר דינא דברב עם, אולם י"ל ששם זהו קבלת פני שכינה בציבור וכמו שאמרו 'אלמלי לא זכו..להקביל פני אביהם שבשמים'.
נוה הלבנון כתב:שבת חוה"מ.
מאי עדיף לשמוע קריאת התורה או קהלת?
פרי יהושע כתב:יש לדון אדם שצריך להתוודות על איזה חטא שעשה, מה יעדיף, להתוודות בסלח לנו או בשמע קולנו?.
כי במ"ב כתב [וכבר כ' כן הגר"ח מוולאז'ין כידוע], לא לומר את הנוסח הקבוע הנדפס בכל יום, ורק אם התווסף לו איזה חטא יתוודה שם, וצ"ע למה לא נימא דיתוודה בסלח לנו, שהוא מעניין הברכה, והאם מפני שהוא ברכה כללית הלא כן היא רפאינו וכו' וגם שם מוספים ברכה לחולה בתוך שאר חולי ישראל, ולמה לא יעשה כן הכא.
אולי משהו שמע או יכול להסביר לי?
פרי יהושע כתב:קהלת היא חובת ציבור.
פרי יהושע כתב:מה עדיף תפילין במנחה או תפילה בציבור או שהם שווים, כמדומני מבאים משהו מהחזו"א שהם שווים.
פרי יהושע כתב:מה עדיף תפילין במנחה או תפילה בציבור או שהם שווים, כמדומני מבאים משהו מהחזו"א שהם שווים.
עושה חדשות כתב:מנחה או סעודה שלישית?
אחד התלמידים כתב:פרי יהושע כתב:מה עדיף תפילין במנחה או תפילה בציבור או שהם שווים, כמדומני מביאים משהו מהחזו"א שהם שווים.
אפשר לשאול את השאלה באופן יותר כללי: מה עדיף, האם מצוה דרבנן (תהא אשר תהא), או שמא הנחת תפילין (כמובן רק ביום) - אחרי שכבר הניחם בתפילת שחרית - שהרי בכל שעה משעות היום מקיים בהנחה זו מצוה דאורייתא.
פרי יהושע כתב:ולכא' נידון דין קדושה כעין ק"ש ומודים דחשיב כעין כופר אם מבטל בידים קדושה דהיינו שמתחיל להתפלל אחרי הציבור, אבל רשאי להתחיל עם הציבור ולהאריך אף אם יתבטל מקדושה. ואם כן נראה שהמסקנא היא שבוודאי עדיפה קדושה מפילה בציבור, אבל התפילה עצמה בוודאי עדיפה על שניהם, ובלבד שלא יראה כפורש מלהקדיש עם הציבור, וזה כשמתחיל אחריהם.
פרי יהושע כתב:אחד התלמידים כתב:פרי יהושע כתב:מה עדיף תפילין במנחה או תפילה בציבור או שהם שווים, כמדומני מביאים משהו מהחזו"א שהם שווים.
אפשר לשאול את השאלה באופן יותר כללי: מה עדיף, האם מצוה דרבנן (תהא אשר תהא), או שמא הנחת תפילין (כמובן רק ביום) - אחרי שכבר הניחם בתפילת שחרית - שהרי בכל שעה משעות היום מקיים בהנחה זו מצוה דאורייתא.
אבל הרי יכול להניח תפילין במשך היום שלא בתפילה בשביל לקיים הדאו' הזה.
אחד התלמידים כתב:פרי יהושע כתב:ולכא' נידון דין קדושה כעין ק"ש ומודים דחשיב כעין כופר אם מבטל בידים קדושה דהיינו שמתחיל להתפלל אחרי הציבור, אבל רשאי להתחיל עם הציבור ולהאריך אף אם יתבטל מקדושה. ואם כן נראה שהמסקנא היא שבוודאי עדיפה קדושה מפילה בציבור, אבל התפילה עצמה בוודאי עדיפה על שניהם, ובלבד שלא יראה כפורש מלהקדיש עם הציבור, וזה כשמתחיל אחריהם.
כדי לפשט את שאלתי, הבה נניח כדעת האג"מ לפי הפמ"ג, דאם מתחיל להתפלל את תפילת הלחש כשמתחילה חזרת הש"ץ, לא חשיב תפילה במניין.
ובכן, אני חוזר לציור שציירתי בהודעתי הקודמת: באחד החדרים מתחיל איזשהו מניין את תפילת הלחש. באותו הרגע ממש, מתחיל איזשהו ש"ץ בחדר השני את סדר קדושה - והש"ץ מסלסל ומאריך (וכנודע שלפעמים יש חזנים שלוקח להם לפחות חמש דקות לומר את כל סדר הקדושה כפי שמצוי במיוחד בשבתות וימים טובים), והאדם יודע - שאם ימתין לסלסולי הש"ץ ויענה לקדושה - אז לא יוכל להתפלל את תפילת הלחש שלו כשהמניין שבחדר השני מתפללים את תפילת הלחש שלהם, וגם יודע שבכל מקרה הוא לא יוכל להישאר לחזרת הש"ץ של המניין השני הנ"ל (כגון שאחרי תפילת הלחש שלו הוא ממהר לקיים איזו מצוה עוברת או בגלל צורך גדול בשעת הדחק וכדומה).
אז לשיטתך, מה יעשה?
מצד אחד, אם יפנה מייד לחדר השני (הנמצא במרחק של פסיעה) ויתחיל שם את תפילת הלחש שלו, אז יזכה לעשות כך "מייד" כשמתחילים הציבור שבחדר השני הנ"ל את תפילת הלחש, ולא רק "אחרי" שהציבור ההוא "כבר" התחילו; ואמנם, אם אכן יצטרף לציבור הנ"ל המתחילים כעת את תפילת הלחש בחדר השני - ממילא לא יוכל לענות לקדושה המתחילה כעת בחדר הראשון, ומיהו הא קדימת הקדושה לתפילה בציבור - היא רק אם הציבור "כבר" התחילו להתפלל את תפילת הלחש - משא"כ הכא דהציבור מתחילים רק כעת (ולא "כבר" התחילו).
מצד שני, אם יתחיל מייד כעת את תפילת הלחש עם הציבור שבחדר השני, הריהו מבטל בידיים את הענייה לקדושה המתחילה ממש כעת בחדר הראשון...
אז מה יעשה?
אחד התלמידים כתב:
מי אמר שהוא יכול בכל שעה משעות היום, אולי הוא יכול רק בשעה ארבע וחמש דקות עד השעה ארבע ושש דקות, ותו לא?
אני עדין טוען שזו שאלה כללית: נניח שפלוני כבר הניח תפילין בשחרית, ועכשיו הוא צריך לבחור: או לקיים בשעה שלוש וחצי בצהרים איזושהי מצוה דרבנן (כגון להתפלל אז מנחה במנין וכדומה - בהנחה שזו מצוה דרבנן), או להניח תפילין (שוב) בשעה ארבע וחמש דקות (כי אין זמן אחר להניח שוב תפילין אחרי שכבר הניח בשחרית), והוא לא יכול לקיים את שני הדברים - אלא רק את אחד מהם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 385 אורחים