1. כבר היה לעולמים אפילו במכירה בתקופת הגר"א כדברי המעשה רב סימן קפ"א
אחר הפסח אין ליקח מן השוק מה שאופין מקמח של ישראל ומשמרים ויי"ש ושכר של ישראל כי המכירה גרוע ע"כ לא יקנה רק שיהא משל א"י או הקמח של ישראל אם אינו לתות ויי"ש ושכר של ישראל לא ישתה עד שיעשה מחדש.
2. וכ"ש בזמנינו אם צדק הגר"ח כץ, שהמכירה גרועה הרבה יותר, אמנם אציין שאיני יודע כלל אם הצדק בדברי המפקפקים במכירה של ימינו, וכל דברי היו בהנחה ואכן זה כך
3. ואף אילו מדינא מותר, הרי באו"ח סי' ק"ס סעיף י' מצינו י"א בספק נט"י להחמיר אם אפשר לצאת בקל מידי ספיקא, ובביאור הגר"א שם הראה מקורו בע"ז ל"ז ב'
(וזה בספק נט"י שלהקל אף כנגד ס"ס וכ"ש באכילת חמץ שעבר עליו הפסח שיש מחמירים בספק).4. מטו משמיה דהרב אלישיב שאסר חמץ של מפעלים המוכרים כאקט דתי ואין המכירה תקפה משפטית.
[בפורום משמע שהגר"נ קרליץ חלק על זה ואשמח למקור]. ואם כן יש לשיטתו לקנות רק מכשרות המקפידה שהמכירה תהיה תקפה חוקית, ואולי כדאי לפרסם איזה כשרות מקפידה על זה.
ובכתבה הנ"ל טענת הרב כץ בשם משפטן שכל המכירות חמץ אינם תקפות חוקית, ואם כן היא שאלה עובדתית.
חשבונות רבים כתב:את דברי הגר"ח כץ שהובאו בכתבה הנ"ל קראתי. אחרמחילתכבודתורתו של הכתב רמת הדברים היא כפי הרמה המצופה מכתבה בעיתון. אני משער שלרב כץ יש טענות יותר טובות.
אדרבה אשמח להשכיל תשובות
ענייניות, לדבריו שם.
חשבונות רבים כתב:לעניין ס"ס, הבאת דברי הנתיה"מ הינה טעות גמורה. הוא כותב חסרון ידיעה על מה שכתב התומים שנולד הספק עוד קודם שבאו לבי"ד מפני שהוא ספק היאך יכריע הדיין, ועל זה השיב הנתיה"מ שהספק איך יכריע הדיין הוא כספק חסרון ידיעה.
[וח"ו לתלות בדעת הנתיבות בוקי סריקי כאלו, שכל ספק בדין נעשה ספק חסרון ידיעה. אני תמה איך עולה בדעתך דבר כזה!]
זהו סדר דברי הנתיבות:
א. מביא את הרמב"ן - דספק דממון נלמד מספק דאיסורין (ולכן גדרם שווה)
ב. מביא את הט"ז - דאף דספק חסרון ידיעה לא שמיה ספק, מכל מקום בספק שכולל כל הדור שמיה ספק.
ג. מחלק בין תיקו לפלוגתא דרבוותא- דתיקו דהוא ספק הכולל כל הדור מיקרי ספק, מה שאין כן בפלוגתא דרבוותא שהדיין יכול להכריע, אין הספק כולל כל הדור הוי כספק חסרון ידיעה דלא נקרא ספק כלל.
לכאורה הנקודה בדברי הנתיבות איננה שכל ספיקא דדינא שיש בהלכות חו"מ יסודו הוא ספק מה יוכרע אם יגיע לבית דין. אלא שכל ספיקא דדינא היה ראוי להיות ספק חיסרון ידיעה אי לאו שכולל את כל הדור ולא ניתן להכרעה, ולכן תיקו שונה שהוא ספק הכולל את כל הדור חשיב ספק ולא חיסרון ידיעה. אבל ספק רבוותא שאינו כולל את כל הדור שהרי ניתן להכרעה על ידי דיינים, לא יצא מכלל חיסרון ידיעה.
ולכאורה לפי הבנה זו ה"ה בספיקא דאו"ח שאינו כולל כל הדור ויכול להיות מוכרע.
אביא את כל דברי הנתיבות המשפט [דיני תפיסה בעדים ביאורים ט"ו]
מהרא"ש סוף פרק קמא דבכורות שמביא ראיה דתפיסה ברשות מהני מכור בשלשים מוכח דלידת הספק נקרא משעה שאמר שתי הלשונות דסתרי דאי לא תימא הכי רק שלא נקרא לידת הספק עד אחר המעשה אין כאן ראיה דתפיסה ברשות אחר שנולד הספק מהני דכל הראיות שמביא שם הכל קודם הספק הוא
וכן כתב בתומים ובספר תקפו כהן כתב דתיקו הוי כנולד הספק בשעת חתימת הש"ס מה שאין כן בפלוגתא דרבוותא מטעם כיון שהדיין יכול להכריע לא נולד הספק מיקרי ותמה בתומים דהא מכל מקום נולד הספק תיכף האיך יכריע הדיין והתופס אחר כך הוי תופס אחר שנולד הספק ע"ש
ולפי עניות דעתי נראה בפשיטות דהא הרמב"ן כתב דספק דממון נלמד מספק דאיסורין והט"ז ביו"ד סימן צ"ח סק"ו כתב דאף דספק חסרון ידיעה לא שמיה ספק מכל מקום בספק שכולל כל הדור שמיה ספק ולפי זה לא קשה מידי דתיקו דהוא ספק הכולל כל הדור מיקרי ספק מה שאין כן בפלוגתא דרבוותא שהדיין יכול להכריע אין הספק כולל כל הדור הוי כספק חסרון ידיעה דלא נקרא ספק כלל דהא כל דין אנו מסופקים קודם שמעיינים בו ולא נקרא ספק עד אחר שהניחו הב"ד שקיבלו עליהם בספק, אז נקרא ספק והתופס קודם לזה הוי תופס קודם שנולד הספק.
3. וכן בפרי מגדים אורח חיים משבצות זהב סימן קסב ס"ק ה לגבי ספק שנסתפקו בהם רבוותא
י"ל לענין ספק דרבנן לקולא או ספק ספיקא בבעיא דווקא בתיקו דלא הוה חסרון חכמה כיון דבימי הש"ס לא נפשטה מה שאין כן בלא תיקו הוה חסרון חכמה דאפשר החכם יודע לפשוט ובגמרא לא סיימו למלתא אין נכנס בגדר הספק דרבנן לקולא
וכן פרי מגדים אורח חיים כללים אות ל
ויראה ספק ספיקא בעיא בלא תיקו או ספק דרבנן לקולא לא אמרינן, דהוה חסרון חכמה אף שלא נאמר תיקו.
וכן בבית מאיר או"ח סי שנ"ח ד"ה אמנם (בשם תורת השלמים)
ואף דעיקר דין זה דזרעים מבטלים דירת חצר אינו מבואר בגמרא אלא בקרפף, ובחצר נסתפק המהר"מ, וככר ראיתי בספר נזירת שמשון שכתב שיש להקל בשעת הדחק מפני שהוא ספק דרבנן. תמה אני עליו איך שבק לחסידותי' במקום זה, דספק כזה לא מקרי אלא ספק חיסרון חכמה. אחרי שהספק לא נזכר בש״ס כמבואר במחודשים דמנחת יעקב סעיף ח'.
איני אלא מביא ודן בדברים שכתבו אחרים בזה, אבל איני יודע את המציאות.
ואמנם מחלוקת הפוסקים שנשארה ללא הכרעה, נחשבת ספק כדברי התרומת הדשן סי' רסא, וכן במ"ב סי' ק"ס סקמ"ז, אבל יש לברר האם זה בגדר מחלוקת הפוסקים...