אם אתה מתעקש שלא לדייק את לשון החזו"א איך שהוא, א"כ אין בינותינו שום מחלוקת,
בברכת ברכה ושלו', סגן אלוף
סגן אלוף כתב:הרב יורה דעות
האם הינך זוכר את המילים האלו-
ומלבד שאין כאן כח רוב בעצם אין הרוב ידוע כי הרבה חכמים היו שלא באו דבריהם על הספר וכו'
כתבם רבינו אברהם ישעיהו בן שמריהו יוסף זללה"ה כלפי ההליכה אחר רוב פוסקים.
מה שאתה משורר ומצטט יחיד ורבים הלכה כרבים נאמר לגבי תנאים וכנראה ס"ל לחזו"א שהם כן נשאו ונתנו זע"ז בהלכה והלכך נאמר בהם דין אחרי רבים להטות לגמרי.
יורה_דעות כתב:ושאלתך שכשיש רוב בפוסקים שייעשה הכרעה בדרכי הלימוד, כבר השיבוך שאין כלל כזה בדרכי הלימוד, אין כלל שהרוב צודק באופן אוטומטי, אלא מסור ללומדים להכריע. ורק כשאין שום הכרעה ונמסרות השיטות ומתוכחים אנשים ביניהם, עולה הנדון איך לנהוג כשאין הכרעה, ובזה אין הכלל של רוב מכריע.
יורה_דעות כתב:ולכן אין לשאול למה נעשה רוב בספרים שהגיעו אלינו, כי גם אם בדורות הראשונים היה רב מופלג מהם בהוראה מכל מקום כיון שלא באו דבריו אצלינו הם רבותינו ולא הוא,
לא מובן מאי קאמר, דבריו הגיעו אלינו בהרבה דברים והוא אחד מרבותינו, אלא שבנושא זה לא הגיענו דבריו. הרעיון של רוב פוסקים הוא בדוי מעיקרו, שכן אין משמעות לרוב מבלי להחליט מי משתתף בהצבעה, בתוך ב"ד או אסיפה סגורה ידועים לנו כל המשתתפים, ועל כן אפשר להכריע על חודו של קול. אבל כאשר כל חכמי ישראל והפוסקים הם המשתתפים ולכולם זכות הצבעה, ואתה יודע במקרה דעה של 17 מתוך 1000 אין שום רוב, קוראים לזה 'מדגם'. רק במקרה שאנו רואים שרוב מוחלט ומכריע, כנגד יחידים ממש, יש הגיון במדגם, וגם אז אין זה מחייב מדין רוב, אלא שסברא הוא, שלמה נלך אחרי מיעוטא דמיעוטא מול רבים מהם, אבל לא ב7 נגד 9. וכן יש משקל לפוסקים אחרים כנגד חבריהם שהיו בעלי הוראה וכו' כמו שמחשיב הב"י רמב"ם רי"ף ורא"ש ועוד כיו"ב שמשקלם גדול משל אחרים שפחות נתקבלו דבריהם.
יורה דעות כתב:דבריו הגיעו אלינו בהרבה דברים והוא אחד מרבותינו, אלא שבנושא זה לא הגיענו דבריו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 408 אורחים