מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' אוגוסט 22, 2024 1:39 am

דברי שלום עפג'ין ח"ד עמ' קיז.
"אגב אורחא מענין לענין נזכיר כי ממדת דרך ארץ כשרואה אדם את חברו אוכל מאחל לו ואומר לו לשובע על שם שצדיק אוכל לשובע נפשו ולא כאותם המנוערים מתורה בדורינו שדרכם לגמר בתיאבון שהוא מלשון תאוה כי באמת יש לאדם לאכול לשובע נפשו ולא לתאוות גופו אולם בשבת יכולים לומר בתיאבון כי באמת איכא מצוה לאכול לתאבון לכן לא צריך למנוע עצמו בשבת ולהסתפק לומר לשובע אלא יש לומר בתיאבון אבל בימי החול שאין מצוה לאכול לתאבון צריך לומר דווקא לשובע".

ענ'י לעצמי
הודעות: 208
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ה' אוגוסט 22, 2024 1:53 am

פסקו של ר"י זילברשטיין הוא על שבת, ולכן לכו"ע אפשר לומר כן.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 22, 2024 2:56 am

ענ'י לעצמי כתב:פסקו של ר"י זילברשטיין הוא על שבת, ולכן לכו"ע אפשר לומר כן.

שבת?!
יום כיפור!

ענ'י לעצמי
הודעות: 208
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ה' אוגוסט 22, 2024 7:58 am

הלא ידעת שיוה"כ נקרא שבתון :)
צדקת ממני, התבלבלתי לפי שעה וחשבתי על סוף הקטע שמדבר על שבת.

כולל יונגערמאן
הודעות: 604
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ה' אוגוסט 22, 2024 8:45 am

לומר בתיאבון יש לדון (לכתחילה בפורום אספקלריא אם זה פתוח עדיין..) האם זה לשון מתאים כדברי הדברי שלום, אבל פשוט שאין כל סרך חשש איסור של מסייע לידי עוברי עבירה ואמירת יישר באופן שאין כאן עבירה ואיסור אלא חיוב ומצוה

מן הדרום
הודעות: 768
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי מן הדרום » א' אוגוסט 25, 2024 12:15 am

ידועה המחלוקת אם היארצייט בראשון הוא ביום פטירה או קבורה.
אחרי שראיתי שלאשכנזים, רבים אומרים שכשיש פער של כמה ימים רבים פוסקים כש"ך, לפי יום קבורה
אמר לי ת"ח חשוב שבשנה מעוברת שהאבלות נגמרת בשתים עשרה,
אז אין חשש שיקצרו אותה בגלל הליכה אחרי יום פטירה- לכו"ע הולכים אחרי פטירה
מידי שמיע לכו בהא?

מן הדרום
הודעות: 768
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי מן הדרום » א' אוגוסט 25, 2024 12:26 am

מן הדרום כתב:ידועה המחלוקת אם היארצייט בראשון הוא ביום פטירה או קבורה.
אחרי שראיתי שלאשכנזים, רבים אומרים שכשיש פער של כמה ימים רבים פוסקים כש"ך, לפי יום קבורה
אמר לי ת"ח חשוב שבשנה מעוברת שהאבלות נגמרת בשתים עשרה,
אז אין חשש שיקצרו אותה בגלל הליכה אחרי יום פטירה- לכו"ע הולכים אחרי פטירה
מידי שמיע לכו בהא?

מצאתי
פתחי תשובה ת"ב-

(ג) אצל הקבורה. עיין באר היטב בשם ש"ך דאם אירע דיום המיתה הוא רחוק מיום הקבורה ג' או ד' ימים יש להתענות בשנה ראשונה יום הקבורה כדי שיעשו היא"צ בתשלום האבילות ונראה דאם השנה הזאת היא מעוברת יתענה ביום המיתה דהא כבר נשלם האבילות בכלות י"ב חודש כמש"ל סי' שצ"א ס"ב א"כ לא שייך טעם זה והוא פשוט:

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » א' אוגוסט 25, 2024 5:51 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:דברי שלום עפג'ין ח"ד עמ' קיז.
"אגב אורחא מענין לענין נזכיר כי ממדת דרך ארץ כשרואה אדם את חברו אוכל מאחל לו ואומר לו לשובע על שם שצדיק אוכל לשובע נפשו ולא כאותם המנוערים מתורה בדורינו שדרכם לגמר בתיאבון שהוא מלשון תאוה כי באמת יש לאדם לאכול לשובע נפשו ולא לתאוות גופו אולם בשבת יכולים לומר בתיאבון כי באמת איכא מצוה לאכול לתאבון לכן לא צריך למנוע עצמו בשבת ולהסתפק לומר לשובע אלא יש לומר בתיאבון אבל בימי החול שאין מצוה לאכול לתאבון צריך לומר דווקא לשובע".

חידוש!

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: תפילה וברכות על פי הקבלה

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' אוגוסט 26, 2024 10:51 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:האם יש מקור (אולי ברחיד"א) לכך שספרדים פוסקים בתפילה וברכות עפ"י הקבלה?

שו"ת יחוה דעת חלק ד סימן מב
ואין מנהגינו לתפוס להלכה כדברי האר"י ז"ל אלא בעניני תפלה וכדומה, בדברים שיסודתם בהררי קודש על פי הקבלה, אבל בעניני הלכה אין לזוז מדברי הפוסקים. וכמו שכתבו בשו"ת ביכורי יעקב (חלק יורה דעה סימן י"ט), ובשו"ת שואל ונשאל חלק ה' (חלק אורח חיים סימן א'). לפיכך הואיל ועיקר דין איסור בישולי גוים אינו אלא מדרבנן, ורבו האחרונים שפסקו להתיר שתיית הקפה של גוים, והעידו שכן המנהג, הרי זה בכלל מה שאמרו חז"ל (במסכת עבודה זרה ז' ע"א) בשל סופרים הלך אחר המיקל. וכן פסקו בכיוצא בזה מרן והרמ"א /יו"ד/ (בסימן קי"ג סעיף י"א).

חזק וברוך.
יש מקורות נוספים ברבותינו הספרדים? הרחיד"א,ר"ח פלאג'י וכדו'?
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב ה' ספטמבר 05, 2024 1:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' אוגוסט 28, 2024 9:49 pm

מספריים שמוקצה מחמת מלאכתו לאיסור, האם לצורך פתיחה שקית חלב יהיה מותר.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יבנה » ד' אוגוסט 28, 2024 10:37 pm

עובדיה חן כתב:מספריים שמוקצה מחמת מלאכתו לאיסור, האם לצורך פתיחה שקית חלב יהיה מותר.

למה יהיה שונה משאר כלי שמלאכתו לאיסור שהותר לצורך גופו?
וכן מבואר בשש״כ פ״כ הט״ז, והוסיף שמספריים של מטבח העומדים בעיקר לשימוש של היתר, לחיתוך אוכלין או לפתוח בהם שקיות חלב, דינם כדין סכין רגילה.

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ה' אוגוסט 29, 2024 10:25 pm

יבנה כתב:
עובדיה חן כתב:מספריים שמוקצה מחמת מלאכתו לאיסור, האם לצורך פתיחה שקית חלב יהיה מותר.

למה יהיה שונה משאר כלי שמלאכתו לאיסור שהותר לצורך גופו?
וכן מבואר בשש״כ פ״כ הט״ז, והוסיף שמספריים של מטבח העומדים בעיקר לשימוש של היתר, לחיתוך אוכלין או לפתוח בהם שקיות חלב, דינם כדין סכין רגילה.

חידוש

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' אוגוסט 30, 2024 3:37 pm

עובדיה חן כתב:חידוש

לפי המשנ"ב דווקא אם אין לו אפשרות ע"י כלי שמלאכתו להיתר.
לפי הגרע"י זצ"ל בכ"א מותר.
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב א' ספטמבר 15, 2024 8:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 30, 2024 4:41 pm

אבל אם פתיחת שקית חלב מותרת - אז לכאורה המספריים מלאכתם לאיסור ולהיתר, ודינם ככלי שמלאכתו להיתר.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' ספטמבר 01, 2024 9:15 pm

אם אלו לא מספריים מיועדים לפתיחת שקית חלב וכדומה אז בפשטות רוב מלאכתם לאסור דהיינו לגזירת ניירות וכיוצא באלה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 01, 2024 10:03 pm

כדכד כתב:אם אלו לא מספריים מיועדים לפתיחת שקית חלב וכדומה אז בפשטות רוב מלאכתם לאסור דהיינו לגזירת ניירות וכיוצא באלה.

ואז נכנסים למחלוקת אם הולכים לפי רוב מלאכתו, או שמספיק שמקצת מלאכתו להיתר וכו' וכו'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 01, 2024 10:07 pm

מעשה שהיה:
אדם המתין לעניית קדושה ב"שירה חדשה", ואחרי שענה קדושה כדין - במקום להמשיך מ"שירה חדשה" דילג ופתח "א-דני שפתי תפתח", ותפס את עצמו באמצע אחת מברכות שמו"ע.

דעתי נוטה שכיוון שהתחיל שמו"ע לא יפסיק, שהרי אין מפסיקים באמצע שמו"ע לשום דבר.
ואחרי שמו"ע - עליו לומר שוב את ברכת "אמת ויציב", כדין שאין סדר ברכות ק"ש מעכב וכו'. ולכאורה עדיף שיקדים לה את אמירת פרשת "ויאמר", שהיא ענין אחד עם ברכת אמת ויציב.

ולא יכפול ג' התיבות "אני ה' אלוקיכם", אפילו לנוהגים לכפלן ביחיד, כיוון שאינו אומר עכשיו רמ"ח תיבות דק"ש, אלא רק פרשה אחת...

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' ספטמבר 01, 2024 10:15 pm

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:אם אלו לא מספריים מיועדים לפתיחת שקית חלב וכדומה אז בפשטות רוב מלאכתם לאסור דהיינו לגזירת ניירות וכיוצא באלה.

ואז נכנסים למחלוקת אם הולכים לפי רוב מלאכתו, או שמספיק שמקצת מלאכתו להיתר וכו' וכו'.

לא ידעתי על קיומה של מחלוקת כזו
היה מונח בזכרוני כדבר פשוט שהולכים ע"פ רוב מלאכתו ולא ידעתי שיש מי שחולק על כך

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 01, 2024 10:29 pm

כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:אם אלו לא מספריים מיועדים לפתיחת שקית חלב וכדומה אז בפשטות רוב מלאכתם לאסור דהיינו לגזירת ניירות וכיוצא באלה.

ואז נכנסים למחלוקת אם הולכים לפי רוב מלאכתו, או שמספיק שמקצת מלאכתו להיתר וכו' וכו'.

לא ידעתי על קיומה של מחלוקת כזו
היה מונח בזכרוני כדבר פשוט שהולכים ע"פ רוב מלאכתו ולא ידעתי שיש מי שחולק על כך

מתוך https://harav.org/books/mahamar_mordech ... 76/#_ftn11
כתב המגן אברהם (סימן ש"ח ס"ק ט'): "שמלאכתו להיתר וכו'. וה"ה כשמלאכתו לאיסור ולהיתר (ש"ג פי"ז כ"ה)", כלומר שדינו ככלי שמלאכתו להיתר. וכתב הביאור הלכה (סי' ש"ח ד"ה "קרדום"): "ודע דכתב הפמ"ג והעתקתיו במ"ב דכלי שרוב מלאכתו לאיסור הוא ג"כ בכלל כלי שמלאכתו לאיסור, והביא ראיה מרשב"א לענין קדירה, עי"ש. ולענ"ד היה נראה דזה דוקא אם עיקרה הוא רק למלאכת איסור ורק לפעמים משתמש בה להיתר, ולענין זה יש ראיה מקדירה דמשמע מרשב"א דהיא כלי שמלאכתו לאיסור דעיקרה נעשה לתבשיל, אבל אם דרך הכלי להשתמש בה לשניהם ורק שלאיסור משתמשין בה יותר מנלן דמקצה דעתיה מניה דהלא עשויה למלאכת היתר ג"כ, וצ"ע", ע"כ. ובמשנ"ב (סי' ש"ח ס"ק כ'): "וקדרה שמלאכתה הוא לבישול ורק לפעמים משתמשין בה למים ולפירות, היא בכלל כלי שמלאכתה לאיסור, אם לא שיש בה מהתבשיל". ולפי זה כיום שהקדירות הם נקיות ויש כאלו שמביאים אותם לשולחן – מותר לטלטלם, ומה שכתב הביאור הלכה לאסור, היינו בקדירות של פעם שהיו מלוכלכות מבחוץ בפחם ולא היו משתמשים בהם בדרך כלל ככלי הגשה.

ובשו"ע הרב (שח,כא) קיצר וכתב באופן שנשמע שנוטה להיתר גמור:
כלי שמלאכתו לאיסור ולהיתר מותר לטלטלו אף לצורך הכלי עצמו כדין כלי שמלאכתו להיתר הואיל והוא מיוחד ג"כ למלאכת היתר

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' ספטמבר 02, 2024 10:29 am

א. יישר כח ובאמת לא הכרתי את כל המקורות.
ב. לא הבנתי מה הביא מר מהשועה"ר. לעולם אימא לך דשהוא דבר על כלי שמלאכתו לשניהםבשווה טלא על כלי שרוב מלאכתו לאיסורץ
ג. המסקנה מהמשנ"ב שהיום מותר לטלטל קדירות אינה ברורה לי.
המשנ"ב אומר שעיקר מלאכת הקדירה היא לבישול וזה נכון גם היום. מה שמביאים לשולחן הוא משום שיש בה מהתבשיל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 02, 2024 10:34 am

משו"ע הרב הבאתי שמי שלומד אותו בלי לחפש במקורות אחרים - מבין שההיתר הוא גורף.
ומסתמא אם לא היתה דעתו להתיר לגמרי - לא היה כותב כך ולא היה מניח מכשול לפני הלומדים.
(וכידוע שדרכו לסמוך על המגן אברהם)

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 02, 2024 10:38 am

מעשה שלא היה אלא חלום חלמתי - לפעמים יש לי "סיוטי לילה" מהסוג הזה...:
במנחה של תשעה באב התחילו לקרוא את הקריאה של שחרית, ונזכרו באמצע העליה השניה.

מתלבט מאוד אם עדיף שיסיימו את הקריאה כבשחרית, שהרי סוף סוף זהו מעין חובת היום, או שיסיימו את העליה ויגללו לפרשת כי תשא ויקראו את קריאת מנחת-תענית לעולה השלישי (שהרי אין מוסיפין על העולים במנחה).

ועכ"פ הפטרה - ודאי יקראו של מנחה, כי גם דרשו ושובה קשורות לקריאה של שחרית ת"ב המדברת על תשובה.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יבנה » ב' ספטמבר 02, 2024 10:42 am

עזריאל ברגר כתב:מעשה שהיה:
אדם המתין לעניית קדושה ב"שירה חדשה", ואחרי שענה קדושה כדין - במקום להמשיך מ"שירה חדשה" דילג ופתח "א-דני שפתי תפתח", ותפס את עצמו באמצע אחת מברכות שמו"ע.

דעתי נוטה שכיוון שהתחיל שמו"ע לא יפסיק, שהרי אין מפסיקים באמצע שמו"ע לשום דבר.
ואחרי שמו"ע - עליו לומר שוב את ברכת "אמת ויציב", כדין שאין סדר ברכות ק"ש מעכב וכו'. ולכאורה עדיף שיקדים לה את אמירת פרשת "ויאמר", שהיא ענין אחד עם ברכת אמת ויציב.

ולא יכפול ג' התיבות "אני ה' אלוקיכם", אפילו לנוהגים לכפלן ביחיד, כיוון שאינו אומר עכשיו רמ"ח תיבות דק"ש, אלא רק פרשה אחת...

שו״ע או״ח ס׳ ב׳:
קרא קריאת שמע בלא ברכה יצא ידי חובת קריאת שמע וחוזר וקורא הברכות בלא קריאת שמע, ונראה לי שטוב לחזור ולקרות קריאת שמע עם הברכות:
מ״ב ס״ק ד׳:
(ד) עם הברכות — כדי לעמוד בתפילה מתוך ד"ת וק"ש זו נחשבת כקורא בתורה:

שו״ע או״ח סו י:
כל מי שלא אמר אמת ויציב שחרית ואמת ואמונה ערבית לא יצא ידי חובת המצוה כתקנה.
מ״ב ס״ק נ״ג:
(נג) כתיקונה — אבל לא שלא יצא כלל ידי ק"ש דהא קי"ל דברכות אין מעכבות לק"ש אלא שעי"ז הק"ש שלו ג"כ איננו כראוי ויחזור עכ"פ לאמרה אחר התפלה אם לא אמרה קודם התפלה וכדלעיל בסימן ס' ס"ב. וטוב שיאמר עוד הפעם ק"ש [ברכי יוסף].

מבואר שחזרת הק״ש הוא משום לעמוד בתפילה מתוך ד״ת, ומסתבר כדבריך שאין צריך כל הג׳ פרשיות.
אלא שדברי המ״ב סותרים את עצמם, שהרי בסי׳ ס׳ הבין ע״פ הגר״א בשם הירו׳ שהוא רק לעמוד בתפילה מתוך ד״ת, וא״כ לאחר שהתפלל אין מקום לומר ק״ש כלל. ואילו בסי׳ ס״ו מיירי לאחר שהתפלל והביא בשם הברכ״י דאפ״ה יחזור ויקרא ק״ש, אף ששם לא שייך הטעם, וע״כ שהבין שיש דין מצד הברכות לומרם ביחד עם ק״ש. ולפי הברכ״י נראה דבעינן כל הג׳ פרשיות.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' ספטמבר 02, 2024 1:31 pm

עזריאל ברגר כתב:משו"ע הרב הבאתי שמי שלומד אותו בלי לחפש במקורות אחרים - מבין שההיתר הוא גורף.
ומסתמא אם לא היתה דעתו להתיר לגמרי - לא היה כותב כך ולא היה מניח מכשול לפני הלומדים.
(וכידוע שדרכו לסמוך על המגן אברהם)

מי שלומד אותו מבין שהוא מדבר על כלי שמיועד לאיסור ולהיתר בשווה
לא שהוא מדבר על כלי שמלאכתו לאיסור ומשתמשים בו גם להיתר
גם הפמ"ג שהביא מר בהודעה שלפני זה לא התכוון לחלוק על המג"א אלא להסביר דבריו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 02, 2024 1:40 pm

לא עיינתי לעומקה של סוגיא, אבל כך שמעתי בעבר שיש בזה מחלוקת.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

כהן מהו ביפת תואר

הודעהעל ידי כדכד » א' ספטמבר 15, 2024 10:58 am

בשבת שאלני בני שיחי' כשלמדתי איתו בפרשת השבוע את דין יפ"ת מה אם הוא כהן
ןלא ידעתי לענות

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כהן מהו ביפת תואר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 15, 2024 11:03 am

מחלוקת אמוראים...

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: כהן מהו ביפת תואר

הודעהעל ידי כמהים_ » א' ספטמבר 15, 2024 12:28 pm

קדושין כא:
איבעיא להו כהן מהו ביפת תואר חידוש הוא לא שנא כהן ולא שנא ישראל או דילמא שאני כהנים הואיל וריבה בהן מצות יתרות

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' ספטמבר 15, 2024 12:44 pm

בירך שהחיינו בקידוש של יו"ט האם פטר את בגד חדש שלובש, גם שלא כיוון במפורש.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 15, 2024 2:29 pm

עובדיה חן כתב:בירך שהחיינו בקידוש של יו"ט האם פטר את בגד חדש שלובש, גם שלא כיוון במפורש.

גם אם נניח שהיה לו לכוון - לא נשאר כאן יותר מספק של מצוה בלא בכוונה, וסב"ל.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

חצי קדיש לערבית

הודעהעל ידי איתן נוי » א' ספטמבר 15, 2024 8:45 pm

בכה"ג שציבור לומדים שיעור בעזרת נשים ולאחר השיעור אומרים קדיש על ישראל ולאחר מכן עוברים לעזרת גברים כדי להתפלל ערבית, האם יש להם לומר שוב חצי קדיש לערבית (עפ"י הפשט דאין מרבין בקדישים). האם שינוי המקום מחיי באותם בקדיש?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: חצי קדיש לערבית

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' ספטמבר 15, 2024 10:27 pm

איתן נוי כתב:בכה"ג שציבור לומדים שיעור בעזרת נשים ולאחר השיעור אומרים קדיש על ישראל ולאחר מכן עוברים לעזרת גברים כדי להתפלל ערבית, האם יש להם לומר שוב חצי קדיש לערבית (עפ"י הפשט דאין מרבין בקדישים). האם שינוי המקום מחיי באותם בקדיש?

גם בלי שינוי מקום אומרים קדיש, כן אמר לנו הגרי"ח סופר שליט"א, כיון החצי קדיש שייך לתפילה עפ"י סודן של דברים.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: חצי קדיש לערבית

הודעהעל ידי איתן נוי » א' ספטמבר 15, 2024 10:49 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:גם בלי שינוי מקום אומרים קדיש, כן אמר לנו הגרי"ח סופר שליט"א, כיון החצי קדיש שייך לתפילה עפ"י סודן של דברים.

הלוא ראית שציינתי "פשט".

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

משחק "סליים" בשבת.

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' ספטמבר 17, 2024 9:01 pm

IMG_0167.JPG
IMG_0167.JPG (3.63 MiB) נצפה 1282 פעמים
IMG_0166.JPG
IMG_0166.JPG (3.65 MiB) נצפה 1282 פעמים
IMG_0165.JPG
IMG_0165.JPG (3.71 MiB) נצפה 1282 פעמים
למי ידוע האם מותר לתת לילד לשחק במשחק הנקרא "סליים" בתמונה המצורפת, בשבת?
דומה לפלסטלינה/בר בצק. ושמא יש בו משום לש?

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' ספטמבר 17, 2024 9:22 pm

זה הרבה יותר גרוע מפלסטלינה, כי מהר מקבל את העיצוב ומתקשה לתמיד.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

שאלת עיון בבית יוסף

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' ספטמבר 17, 2024 9:45 pm

בבית יוסף סימן קלד: "כתב רבינו הגדול מהר"י אבוהב ז"ל בשם הגאונים שתקנו לומר והוא רחום בקול רם ומעומד ואמרו הכין קבלנו עלינו ועל בנינו לעולם וכל העובר על התקנות פורץ גדר ולפי זה יש ליזהר לומר אותו מעומד עכ"ל וכן נהגו".
ויל"ע מדוע מחד גיסא כתב: " שתקנו לומר והוא רחום בקול רם ומעומד". וכשסיים כתב: " ליזהר לומר אותו מעומד". ולא כתב גם "בקול".

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: משחק "סליים" בשבת.

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' ספטמבר 17, 2024 11:47 pm

איתן נוי כתב:
IMG_0167.JPG
IMG_0166.JPG
IMG_0165.JPG
למי ידוע האם מותר לתת לילד לשחק במשחק הנקרא "סליים" בתמונה המצורפת, בשבת?
דומה לפלסטלינה/בר בצק. ושמא יש בו משום לש?

https://ask-dh.org/2021/10/18/15575/

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: משחק "סליים" בשבת.

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' ספטמבר 18, 2024 12:27 am

אלוף. תודה.

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ה' ספטמבר 19, 2024 2:21 pm

צילום לילדים על גבי ספרי קודש האם זה לא בזיון ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 19, 2024 3:14 pm

עובדיה חן כתב:צילום לילדים על גבי ספרי קודש האם זה לא בזיון ?

על גבי הספר - ודאי ביזיון.
על רקע הספר - תלוי בהקשר.
בפרט אם זה דבר שנועד לחזק את לימוד התורה וכו' - ייתכן שזה דבר שמוסיף בחיבת הספרים וכו'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים