בברכה המשולשת כתב:הגרא"ן מתפלל בהנץ המישורי???
כנראה כן! (אולי טיפה מאחרים) כך היה נהוג בירושלים מקדמת דנא.
בברכה המשולשת כתב:הגרא"ן מתפלל בהנץ המישורי???
פרי יהושע כתב:בברכה המשולשת כתב:הגרא"ן מתפלל בהנץ המישורי???
כנראה כן! (אולי טיפה מאחרים) כך היה נהוג בירושלים מקדמת דנא.
בברכה המשולשת כתב:הגרא"ן מתפלל בהנץ המישורי???
כדכד כתב:לגוף שאלת הרב פרי יהושע אם עדיף להתפלל בנץ הנראה בלי הרב נבנצל או עם הרב נבנצל ולא בנץ הנראה - לכאורה אם אוחזים שהנץ העיקרי זה הנראה ולפניו עדיין לא הנץ והתפלה אז היא רק בדיעבד - מדוע להתפלל אז אם אפשר אחר כך?
כדכד כתב:לגוף שאלת הרב פרי יהושע אם עדיף להתפלל בנץ הנראה בלי הרב נבנצל או עם הרב נבנצל ולא בנץ הנראה - לכאורה אם אוחזים שהנץ העיקרי זה הנראה ולפניו עדיין לא הנץ והתפלה אז היא רק בדיעבד - מדוע להתפלל אז אם אפשר אחר כך?
סעדיה כתב:[
viewtopic.php?f=17&t=28571&start=240#p437239
פרי יהושע כתב:כבר כתב כן הרב עובדיה חן, ונמחק. כל אחד שטיפה מכיר המציאות (או עיין בלוח למצער) יודע שאין זה כך. (הר הזיתים או הרי מואב מסתירים את השמש כמו ארבע דקות מהנץ המישורי צא ולמד..).
סעדיה כתב:פרי יהושע כתב:כבר כתב כן הרב עובדיה חן, ונמחק. כל אחד שטיפה מכיר המציאות (או עיין בלוח למצער) יודע שאין זה כך. (הר הזיתים או הרי מואב מסתירים את השמש כמו ארבע דקות מהנץ המישורי צא ולמד..).
'הנץ הנראה' בירושלים = הנראה בראש הר הזיתים [עי' בי"ג מאמרות עמ' ח'], שהוא לפני הנץ המישורי.
פרי יהושע כתב:סעדיה כתב:פרי יהושע כתב:כבר כתב כן הרב עובדיה חן, ונמחק. כל אחד שטיפה מכיר המציאות (או עיין בלוח למצער) יודע שאין זה כך. (הר הזיתים או הרי מואב מסתירים את השמש כמו ארבע דקות מהנץ המישורי צא ולמד..).
'הנץ הנראה' בירושלים = הנראה בראש הר הזיתים [עי' בי"ג מאמרות עמ' ח'], שהוא לפני הנץ המישורי.
אולי תעיין שוב ביג מאמרות, או שתצטט אותו שנוכל לראות שכתוב כמוך, הלא זה הזוי לגמרי וגם בעיני חזיתי לא כך.
פרי יהושע כתב:פרי יהושע כתב:כדכד כתב:לא רציתי לכתוב שמות אבל דווקא אחד מגדולי התורה שהתכוונתי אליו היה בדיוק הרב נבנצל שהתפלל בכותל בצידוד ולא כמו כולם ואולי זכרוני הטעני
התפללתי עימו הרבה פעמים שם במנין נץ ולא צידד שמאלה כדרך הרבה צעירים, ולא הזדמן לי לשאול טעמו על כך.
אגב לא מתפלל שם נץ נראה אבל העדפתי בכל זאת את המניין שלו, מה אתם הייתם מעדיפים?
סעדיה כתב:[
אוצר החכמה כתב:לא ראיתי את דברי הגר"ש דבליצקי. אבל המקור לנץ הנראה בירושלים הוא דברי הנברשת בשם המהרי"ל דיסקין שאת הר הזיתים יש לנכות אבל את הרי מואב לא.
כשהתפללתי לפני שנים בגאולה היו מתפללים בזכרון משה טיקוצינסקי (הרב היה הגרי"י פישר)
אבל באחווה היו מתפללים שפירא בתור נץ הנראה (היה הגרש"א יודלביץ).
אני לא בטוח בזה אבל אני חושב שגם בהר צבי היו מתפללים שפירא.
בזהרי חמה היו מתפללים כמובן שפירא. (מערכת המראות לא עבדה אם אני לא טועה).
בשערי חסד אני חושב ששפירא.
כאמור שפירא היה נחשב הנראה.
פרי יהושע כתב:כדכד כתב:לא רציתי לכתוב שמות אבל דווקא אחד מגדולי התורה שהתכוונתי אליו היה בדיוק הרב נבנצל שהתפלל בכותל בצידוד ולא כמו כולם ואולי זכרוני הטעני
התפללתי עימו הרבה פעמים שם במנין נץ ולא צידד שמאלה כדרך הרבה צעירים, ולא הזדמן לי לשאול טעמו על כך.
עזריאל ברגר כתב:בחוה"מ פסח, בקריאת "פסל", הקורא בתורה טעה ובמקום לסיים לעולה הראשון "אל מול ההר ההוא" - התחיל את הפסוק שאחריו "ויפסול" (בחושבו שמפסיקים ב"אשר אני עושה עמך").
הקהל העיר, אז הוא סיים את הפסוק, ולעולה השני חזר שוב על הפסוק הזה.
לדעתי יש ד אפשרויות:
א. להפסיק מיד באמצע הפסוק - אינו נראה בעיני כלל, אע"פ שלא הזכיר שם שמים (כדמפורש בשו"ע אדה"ז הלכות חג השבועות, שאפילו היחיד לא יפסיק באמצע פסוק).
ב. כפי שנהג אותו בעל קריאה.
ג. לסיים את הפסוק, ולהתחיל לעולה הבא מהפסוק הבא.
ד. להמשיך לעולה הראשון עד המקום הבא שעוצרים בו בקריאות אחרות ("ונחלתנו" או "אשר אני עושה עמך").
אפשרויות ג-ד - מורידות מהעליה של העולה הבא, ואינני יודע מה הטעם שנהגו להתחיל לשני מ"ויפסול", ולכן דעתי נוטה לאפשרות ב.
עוד שיקול לחזור על הפסוק: מכיוון שהציבור "התמרד" נגד קריאת הפסוק המיותר, והוי כמי שכיוון שלא לצאת ידי חובה, ויחסר להם הפסוק הזה.
מה דעתכם?
דרומי כתב:מצד מנהגי ימי הספירה וכו' - יש עדיפות לאופן הב'
אך מצד הציווי 'עבדו את ה' בשמחה' - עדיף כאופן הא' כמובן
כזית כתב:אפשר שאיסור השימוש באילן הוא במעשה ולא בשוא"ת, והעולה באילן עובר איסור בכל רגע בגלל שהוא כעושה מעשה בכל רגע גם כשהוא יושב, לכן צריך לרדת מיד, אך אם לא היה כעושה מעשה לא היה איסור בהמשך ישיבתו.
לעומת זה בשהיה יש איסור בכל רגע גם בלי מעשה, משא"כ איסור מוקצה שהוא במעשה אבל רק פעם אחת, ואע"פ שזה במעשה וזה בשוא"ת, אפשר שעדיף מעשה אחד משוא"ת פעמים רבות.
כדכד כתב:אולי גם משום שהיות הסיר על האש יותר קרוב לדאורייתא ממוקצה
פרי יהושע כתב:כזית כתב:אפשר שאיסור השימוש באילן הוא במעשה ולא בשוא"ת, והעולה באילן עובר איסור בכל רגע בגלל שהוא כעושה מעשה בכל רגע גם כשהוא יושב, לכן צריך לרדת מיד, אך אם לא היה כעושה מעשה לא היה איסור בהמשך ישיבתו.
לעומת זה בשהיה יש איסור בכל רגע גם בלי מעשה, משא"כ איסור מוקצה שהוא במעשה אבל רק פעם אחת, ואע"פ שזה במעשה וזה בשוא"ת, אפשר שעדיף מעשה אחד משוא"ת פעמים רבות.
לא הבנתי היא הנותנת שכמו שבארת יפה כ"כ ששהיה אינה מעשה לעומת ישיבה על האילן שהיא מעשה (כמובר שם בסוגיא "עביד איסורא" עי' שם), אם כן הגדין נותן שבשהיה לא יצטרך להוריד מהאש ודלא כהחזון איש.
כדכד כתב:בטעמי איסור מוקצה נחלקו הרמב"ם והראב"ד כידוע ולפי הרמב"ם הטעם הוא לא שמא יוציא אלא מטעמים אחרים שאין בהם חשש דאורייתא
כשאני כתבתי קרוב לדאורייתא התכוונתי לדמיון לבישול ולא לשמא יחתה
את הטענה של כת"ר בדבר ההשוואה לאילן לא הבנתי בכלל. אני טענתי רק שהורדת הסיר מהאש היא פעולה שפחות קרובה לאיסור דאורייתא מאשר השארתו על האש. לא השוויתי את זה בכלל לגדרי עלייה באילן והירידה משם
כזית כתב:
החזו"א סובר שעדיף לעבור על איסור מוקצה פעם אחת מלעבור על שהיה בכל רגע, אע"פ שהשהיה אינה מעשה.
אמנם מאילן אין ראיה לנידון זה, כיון ששם הישיבה והירידה שניהם ע"י מעשה, ופשיטא שעדיף למעט באיסורים.
פרי יהושע כתב:אדם גדול בשכנותי הנוהג לחתך דיבורו מאד, ויש לו קשיי נשימה וכעת א"א לו, ואינו יכול לדבר אחרת מכפי שהורגל, וגם שאצלו כאינו כלום, מה עדיף לו שיהרהר בק"ש, או שישמע מאחר ויהיה שומע כעונה?, (ואל תחפזו לענות ששומע כעונה הוא גם הרהור, שכך הקשו רעק"א וטו"א ויש אריכות).
תודה לעונים לשאלה זו, כי אדם גדול הוא עד מאד והוא בצער רב.
כזית כתב:פרי יהושע כתב:אדם גדול בשכנותי הנוהג לחתך דיבורו מאד, ויש לו קשיי נשימה וכעת א"א לו, ואינו יכול לדבר אחרת מכפי שהורגל, וגם שאצלו כאינו כלום, מה עדיף לו שיהרהר בק"ש, או שישמע מאחר ויהיה שומע כעונה?, (ואל תחפזו לענות ששומע כעונה הוא גם הרהור, שכך הקשו רעק"א וטו"א ויש אריכות).
תודה לעונים לשאלה זו, כי אדם גדול הוא עד מאד והוא בצער רב.
טוב מזה ומזה שיחתוך בשפתיו ולא ישמיע לאזניו ויצא יד"ח.
פרי יהושע כתב:עיין משנ"ב סא מ שכתב דין שומע כעונה גם בק"ש עי"ש ועפ"י שאג"א ו' אף שבירו' ברכות כתב דליכא שוכ"ע לעניין ק"ש.
אבל מכל מקום צריך עיון דאפשר הרהור עדיף עפ"י הרמ"א ס' סב ד (והוא עפ"י האורחות חיים שהובא בב"י עפ"י הירו' פ' היה קורא), שחולה שרי ליה בהרהור, ונראה שם מביאור הגר"א שיצא, ולא רק כפי שכתב המ"ב שרק לרווחא דמילתא אמרינן ליה כן , ונפק"מ בפסק מינה החולי.
(ובפרט לחזון איש ס' כט שכתב שלמ"ד ה"כ הוא מדין כוונת הלב (ור"ל כן מהרשב"א שהוכיח מכאן דיוצא בכל לשון), בוודאי יש לדון כן, אף של"נ כן מדברי הרמב"ם שלהפך פסק בברכות שיוצא בהרהור ולא בק"ש, ומשמע דבעי הרהור במילים, ולא רק כוונת הלב ויל"ע.)
והגרעק"א ועוד אחרונים הקשו לעיל למה לא יהני לצאת מאישה מדין הרהור כדיבור. ולדרכינו נראה לומר, שלא מצינו הרהור כדיבור אלא היכא שהוא מהרהר לעצמו שהוא כאילו מדבר אל עצמו, אבל כשמוציאם אותו, הרי הוא מצטרף לדיבור של המוציא, ואינו אלא בגדר שומע ולא מהרהר כמדבר אל עצמו, ואפי' לרמב"ם שמצינו כן בכה"ת, יתכן שהוא רק היכא שהוא כמדבר אל עצמו, וחשיב מברך ומהלל ע"י הרהור, אבל כשהוא מצטרף לאחר, אינו חשוב כדיבור, אלא כשמיעה ובעי מבר חיובא .
פרי יהושע כתב:אפשר לסכם דברי מר בג' מילים 'הרהור לאו כדיבור', ומ"מ צדדתי לעיל שמא עדיף מש"כ בחולה וכנ"ל.
ולעניין ק' רעק"א אעתיק מחידושי:והגרעק"א ועוד אחרונים הקשו לעיל למה לא יהני לצאת מאישה מדין הרהור כדיבור. ולדרכינו נראה לומר, שלא מצינו הרהור כדיבור אלא היכא שהוא מהרהר לעצמו שהוא כאילו מדבר אל עצמו, אבל כשמוציאם אותו, הרי הוא מצטרף לדיבור של המוציא, ואינו אלא בגדר שומע ולא מהרהר כמדבר אל עצמו, ואפי' לרמב"ם שמצינו כן בכה"ת, יתכן שהוא רק היכא שהוא כמדבר אל עצמו, וחשיב מברך ומהלל ע"י הרהור, אבל כשהוא מצטרף לאחר, אינו חשוב כדיבור, אלא כשמיעה ובעי מבר חיובא .
ובאופן אחר עי' חזון איש ס' כט
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 393 אורחים