מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי באמונתו » א' ספטמבר 11, 2022 11:10 pm

עזריאל ברגר כתב:על איזה ר"ן אתה מדבר?

ר"ן (על הרי"ף) מסכת שבת דף כו עמוד א.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 12, 2022 2:28 pm

ז"ל הר"ן:
יש מי שאומר שעכשיו יצא האיש אפילו בטבעת שאין עליה חותם דאע"ג דאמרינן בגמרא [דף סב א] אמר עולא וחלופיהן באיש כלומר ... דטבעת שיש עליה חותם תכשיט הוא לו ושאין עליה חותם משוי: ה"מ [=הני מילי] לפי דורם שלא היו האנשים רגילין בטבעת שאין עליה חותם וכיון שלא היו רגילין אפילו בחול היו עוברין משום לא ילבש גבר שמלת אשה אבל עכשיו שנהגו בו הרי הוא להם תכשיט ובין בחול בין בשבת שרי כשתמצא לומר שלא נאסרו תכשיטין לאיש ...

ואמנם על פי דבריו יש קצת קושיא מדוע הגמרא לא אמרה שדבר זה אף בחול אסור משום לא ילבש, אבל אפשר לתרץ שלא הוצרכו לציין זאת (משא"כ במלקט שערה לבנה מתוך שחורות - הא גופה קמ"ל שזה נחשב תכשיטי האשה בלבד וכו'), ועכ"פ בטלה דעתי ברגע שהתברר שיש אחד מהראשונים שכתב להיפך, אא"כ נמצא מקור אחר.

ויש בזה נפק"מ למעשה בשאלה: האם מותר לאיש להניח את טבעתה של אשתו באצבעו בדרך-מקרה?

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' ספטמבר 18, 2022 5:06 am

מהספר להדבק בדרכיו של הגרח"ק מר' גדליה הוניגסברג ח"ב עמ' 170
קבצים מצורפים
שעון על היד.jpg
שעון על היד.jpg (18.89 KiB) נצפה 1734 פעמים

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי הוה אמינא » א' ספטמבר 18, 2022 1:29 pm

זאב ערבות כתב:מהספר להדבק בדרכיו של הגרח"ק מר' גדליה הוניגסברג ח"ב עמ' 170


הביטוי "חשש" לא ילבש, קצת ממתן את הפולמוס, זה אומר שגם להחזו"א לא היה ברירא שזה "לא ילבש",
אבל לאחיינו שהיה מחמיר בכל דבר, היה סיבה להעיר שים בזה עליו לחשוש.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' ספטמבר 19, 2022 6:12 am

מהספר שי"ח מן השמים עמ' תקנד
קבצים מצורפים
Document 18_2.jpg
Document 18_2.jpg (43.07 KiB) נצפה 1699 פעמים
Document 18_3.jpg
Document 18_3.jpg (79.28 KiB) נצפה 1699 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ספטמבר 28, 2022 4:43 am

שני הקטעים הראשונים מהספר רבינו הגדול אמרו - זכרונות מהגאב"ד טוביה ווייס זצ"ל.
הקטע השלישי מהספר להדבק בדרכיו של הגרח"ק ח"ב
קבצים מצורפים
שעון 1.jpg
שעון 1.jpg (22.61 KiB) נצפה 1642 פעמים
שעון 2.jpg
שעון 2.jpg (43.18 KiB) נצפה 1642 פעמים
שעון 3.jpg
שעון 3.jpg (15.56 KiB) נצפה 1642 פעמים

בריה נמוכה
הודעות: 528
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ד' ספטמבר 28, 2022 10:39 am

זאב ערבות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
זאב ערבות כתב:מהספר אוצר פלאות התורה על דברים שי"ל לפני כמה שבועות

פלא.
וכי יש בימינו הבדל בין ארה"ב לארה"ק בענין זה?!

(בימינו - אפילו לפני שלושים שנה)

ומה השייכות של שעון למנהג? האם יהיה אסור לגברים ללבוש צעיף בחורף מפני שנשים נוהגות ללבשו בכל ימות השנה ולכן נחשב מלבוש נשים? הנה מה שמובא בענין שעון בספר ומתוק העור, פניני רבי חיים קנייבסקי - מאוצרו של רבי שלמה לוונשטיין


עד היום ב'לדרמן'
השעות במודעות על זמני התפילה הם כפי השעון המקובל חורף\קיץ
אך השעון התלוי בבית הכנסת בפנים תמיד הוא קבוע לשעון חורף
וכמדומני גם בשומרי אמונים תמיד יש רק שעון חורף כי חדש אסור מן התורה וכדעת הגרח"ק.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ספטמבר 28, 2022 11:32 am

ובארה"ב החל מהשנה הלועזית הבאה יבוטל שעון החורף ובכל השנה יונהג מה שעתה נקרא שעון קיץ, ומה יעשו בלדרמן ובשומרי אמונים אם גם בארץ יונהג הדבר? מה הקשר של שעון קיץ לחדש אסור מן התורה? אז גם. חשמל זה דבר חדש ושישתמשו רק בנרות.

בריה נמוכה
הודעות: 528
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ד' ספטמבר 28, 2022 2:18 pm

לידיעתך אכן בלדרמן בשבת לא דולק החשמל רק מנורות נפט
ועיקר הטעם י"ל משום חדש אסור מן התורה
ומצינו זאת בעוד מקומות וצדיקים
כגון הרמ"מ מרימנוב אמר שבנו כבישים "מעתה כשבונים כבישים, נוסעים יומם
ולילה, ולא מגיעים ללימוד או לומר דברי תורה" (עטרת מנחם סימן קפא)
והר"א מבעלז וכידוע התנגד שיתקינו מזגנים בביתו ובכלל בבעלז ידוע על ההקפדה המיוחדת שלא להשתמש במזלג - ההמצאה המודרנית ח"ו ועיין במאמר 'על קצה המזלג' (קובץ עץ חיים – באבוב, כא)
ושלא לדבר על צדיקים שלא אבו להשתמש עם מטריות וכדומה
וכן הרה"ק מצאנז כידוע התנגד משום חדש אסור מן התורה להכנת גדילי הציצית במכונה, טחינת קמח בטחנות המופעלות בקיטור אפיית מצות לפסח במכונה

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ספטמבר 28, 2022 4:28 pm

הדברים ידועים, ובקשר ללדרמן הדבר ידוע ומפורסם שזה בגלל שלא רוצים להשתמש בחשמל של מחללי שבת ולא בגלל שחדש אסור... מפני שאם כך היו צריכים להמנע מחשמל מדינה כל השבוע, ועוד יותר, אם איסור החשמל אצלם הוא מפני חדש אז מה ההבדל בין חשמל המופק ע"י גנרטור של שומרי שבת לגנרטור של מחללי שבת (גם החשמל שלהם מופק ע"י גנרטור). ואמנם כל הגדולים שהזכרת לפי מדרגתם אך האם גם היום בבעלז אין מזגן? והאם היום מישהו נמנע מלנסוע בכביש או להשתמש במטריה ובדבר השתמשות בכלי אכילה כמדומני שהעיקר זה עפ"י קבלה השתמשות בכלי אכילה ממתכת ואין לדמות את כל הנ"ל הנעשים לשם נוחות לטויית ציצית ואפיית מצות.
אך בכל אופן איני יודע בדיוק מתי הונהג שעון החורף אך בילדותי לא היה כזה דבר ורק הונהג בשביל לנצל את שעות היום בקיץ ואין לזה שום משמעות אחרת ורק גורם טירחא לשנות פעמיים בשנה את השעון ואין לזה שום קשר לציונים ולמדינה שכן זה דבר שהונהג ע"י רוב מדינות העולם ומתוכנת בכל המחשבים.

HaimL
הודעות: 1049
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי HaimL » ד' ספטמבר 28, 2022 10:50 pm

בריה נמוכה כתב:
ועיקר הטעם י"ל משום חדש אסור מן התורה

א"כ, מדוע לא נמנעו מגדולי החכמים מלהשתמש בדפוס, דהא מבואר באחרונים שהוא דבר חדש, ולא מצינו מי שנמנע מזה.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' ספטמבר 29, 2022 5:14 am

בריה נמוכה כתב:עד היום ב'לדרמן'
השעות במודעות על זמני התפילה הם כפי השעון המקובל חורף\קיץ
אך השעון התלוי בבית הכנסת בפנים תמיד הוא קבוע לשעון חורף
וכמדומני גם בשומרי אמונים תמיד יש רק שעון חורף כי חדש אסור מן התורה וכדעת הגרח"ק.

קטע מהספר להדבק בדרכיו של הגרח"ק על השעון בביתו של הגר"ח מבריסק
קבצים מצורפים
שעון.jpg
שעון.jpg (34.95 KiB) נצפה 1568 פעמים

בריה נמוכה
הודעות: 528
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ו' ספטמבר 30, 2022 9:04 am

זאב ערבות כתב:הדברים ידועים, ובקשר ללדרמן הדבר ידוע ומפורסם שזה בגלל שלא רוצים להשתמש בחשמל של מחללי שבת ולא בגלל שחדש אסור...

אם כך מדוע אין חשמל בשבת מהגנרטור בלדרמן ?

בריה נמוכה
הודעות: 528
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ו' ספטמבר 30, 2022 9:08 am

HaimL כתב:
בריה נמוכה כתב:
ועיקר הטעם י"ל משום חדש אסור מן התורה

א"כ, מדוע לא נמנעו מגדולי החכמים מלהשתמש בדפוס, דהא מבואר באחרונים שהוא דבר חדש, ולא מצינו מי שנמנע מזה.

ראה viewtopic.php?p=487776#p487776
כותב הרב זאב ערבות:
באוצר נמצא ספר בשם תומכי תמימים מרב אלכסנדר סענדר יודאסין. בהקדמה מובא מהמהרש"א ב"ב י ע"ב שעיקר הלימוד שנעשה בו רושם הוא הלימוד הבא מכתיבת יד! משמע מכאן שכתיבה במקלדת לא עושה רושם.

ובנוסף י"ל שדברי מתנגדי ההדפסה בהכרח נכתבו בכת"י ולא נדפסו ולכן אבד זכרם...

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' ינואר 10, 2023 2:34 am

מקובץ מה טובו אהליך יעקב גליון כ"ד תשובות הגרח"ק - נערך ע"י ר' אליעזר קרביץ
קבצים מצורפים
1.jpg
1.jpg (111.86 KiB) נצפה 1180 פעמים
2.jpg
2.jpg (6.49 KiB) נצפה 1180 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 10, 2023 8:40 am

זאב ערבות כתב:מקובץ מה טובו אהליך יעקב גליון כ"ד תשובות הגרח"ק - נערך ע"י ר' אליעזר קרביץ
יישר כח.
נראה שיש המשך של ההערה בעמוד הבא.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' ינואר 10, 2023 9:20 am

עזריאל ברגר כתב:
זאב ערבות כתב:מקובץ מה טובו אהליך יעקב גליון כ"ד תשובות הגרח"ק - נערך ע"י ר' אליעזר קרביץ
יישר כח.
נראה שיש המשך של ההערה בעמוד הבא.

אכן, וההמשך מובא שורה וחצי. ההערה זה החידוש הכי מענין כאן

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 22, 2023 8:58 am

מי שהגרח"ק הורה לו בפירוש להסיר את השעון, האם יש בזה דין של 'חכם שאסר'?
(דהיינו באופן שהוא לא שאלו ע"ז כלל, וס"ל מעולם כדעת החולקים דל"ש בזה איסור וחשש הנ"ל, אבל כעת שהורה לו בפירוש על מעשה שבא לידו, אולי ג"ז בכלל הדין של 'חכם שאסר'. או דל"ש כן אם לא שאל, או י"ל עוד -אם זה לא ממש איסור גם לדעת הגרח"ק אלא דס"ל דאינו ראוי כ"כ, דאולי ל"ש בזה גדר של הוראה. וה"ה לשאר ענייני מלבוש או שמות שהיה מרן זצ"ל מעיר עליהם).

בריה נמוכה
הודעות: 528
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ג' אוגוסט 22, 2023 1:40 pm

וכי אם יכנס אדם לפוסק שס"ל כשיטת ר"ת ויאמר לו לאחוז ר"ת, מאז ואילך יצטרך לנהוג כר"ת ?

עקביה
הודעות: 5708
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: העונד שעון יד עובר משום "לא ילבש"?

הודעהעל ידי עקביה » ג' אוגוסט 22, 2023 2:16 pm

עושה חדשות כתב:מי שהגרח"ק הורה לו בפירוש להסיר את השעון, האם יש בזה דין של 'חכם שאסר'?

לא.
עושה חדשות כתב:דהיינו באופן שהוא לא שאלו ע"ז כלל, וס"ל מעולם כדעת החולקים דל"ש בזה איסור וחשש הנ"ל,

איזה חולקים? שמעת על כך מחלוקת מימיך?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 112 אורחים