עושה חדשות כתב:מצות "ולו תהיה לאשה" מבואר בגמ' בכתובות ד"אי אמרה דלא בעינא מי איתיה לעשה כלל",
ונסתפקתי אם יכולה אח"כ לחזור בה, ויחזור האונס ויתחייב במצוה זו, או שבאמירה הנ"ל פקע ונמחל החיוב.
עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:מצות "ולו תהיה לאשה" מבואר בגמ' בכתובות ד"אי אמרה דלא בעינא מי איתיה לעשה כלל",
ונסתפקתי אם יכולה אח"כ לחזור בה, ויחזור האונס ויתחייב במצוה זו, או שבאמירה הנ"ל פקע ונמחל החיוב.
דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, ולא הגיוני שהוא יהיה תלוי לעולם ברצונה.
אש משמים כתב:עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:מצות "ולו תהיה לאשה" מבואר בגמ' בכתובות ד"אי אמרה דלא בעינא מי איתיה לעשה כלל",
ונסתפקתי אם יכולה אח"כ לחזור בה, ויחזור האונס ויתחייב במצוה זו, או שבאמירה הנ"ל פקע ונמחל החיוב.
דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, ולא הגיוני שהוא יהיה תלוי לעולם ברצונה.
פשוט שחלק מדרכי הנועם ונתיבות השלום לענוש את האונס עונש גדול.
אש משמים כתב:עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:מצות "ולו תהיה לאשה" מבואר בגמ' בכתובות ד"אי אמרה דלא בעינא מי איתיה לעשה כלל",
ונסתפקתי אם יכולה אח"כ לחזור בה, ויחזור האונס ויתחייב במצוה זו, או שבאמירה הנ"ל פקע ונמחל החיוב.
דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, ולא הגיוני שהוא יהיה תלוי לעולם ברצונה.
פשוט שחלק מדרכי הנועם ונתיבות השלום לענוש את האונס עונש גדול.
עובדיה חן כתב:אדם שסיכם עם מטפל\פסכילוג\מלמד מוזיקה\וכו, על כל שעת לימוד סכום כסף, והתנה ואמר המלמד שאם הוא לא מבטל 12 שעות קודם או 24 שעות קודם הרי הוא מתחייב לשלם כאילו היה אצלו.
השאלה היא האם ברור שמאחר והתנה חייב לשלם , או יכול לומר משטה אני בך, לא חשבתי בשעה שסיכמנו שאני לא יבוא וכו.
עזריאל ברגר כתב:עובדיה חן כתב:אדם שסיכם עם מטפל\פסכילוג\מלמד מוזיקה\וכו, על כל שעת לימוד סכום כסף, והתנה ואמר המלמד שאם הוא לא מבטל 12 שעות קודם או 24 שעות קודם הרי הוא מתחייב לשלם כאילו היה אצלו.
השאלה היא האם ברור שמאחר והתנה חייב לשלם , או יכול לומר משטה אני בך, לא חשבתי בשעה שסיכמנו שאני לא יבוא וכו.
שייך לסוגיית "אם אוביר ולא אעביד אשלם במיטבא", ולסוגיית השוכר את הפועל וחזר בו, וכו'.
והדעת נוטה שאפילו אם נאנס - ישלם. וצ"ע לגבי אונס דלא שכיח כלל, כגון מחלה פתאומית של המטופל עצמו.
כי סוף סוף המטפל/מורה פינה בשבילו את הזמן הזה (וייתכן שהוא ביטל בשביל זה לקוחות אחרים וכיו"ב), וקשה לאמוד את השכר "כפועל בטל", ולכן מסכמים לשלם שכר מלא, וזה דבר שמקובל מאוד בשוק העבודה בימינו.
עובדיה חן כתב:עזריאל ברגר כתב:עובדיה חן כתב:אדם שסיכם עם מטפל\פסכילוג\מלמד מוזיקה\וכו, על כל שעת לימוד סכום כסף, והתנה ואמר המלמד שאם הוא לא מבטל 12 שעות קודם או 24 שעות קודם הרי הוא מתחייב לשלם כאילו היה אצלו.
השאלה היא האם ברור שמאחר והתנה חייב לשלם , או יכול לומר משטה אני בך, לא חשבתי בשעה שסיכמנו שאני לא יבוא וכו.
שייך לסוגיית "אם אוביר ולא אעביד אשלם במיטבא", ולסוגיית השוכר את הפועל וחזר בו, וכו'.
והדעת נוטה שאפילו אם נאנס - ישלם. וצ"ע לגבי אונס דלא שכיח כלל, כגון מחלה פתאומית של המטופל עצמו.
כי סוף סוף המטפל/מורה פינה בשבילו את הזמן הזה (וייתכן שהוא ביטל בשביל זה לקוחות אחרים וכיו"ב), וקשה לאמוד את השכר "כפועל בטל", ולכן מסכמים לשלם שכר מלא, וזה דבר שמקובל מאוד בשוק העבודה בימינו.
אני חושב שיותר טוב זה להתחשב, ולתבוע רק 50 אחוז, סוף כל סוף האיש לא עבד וישב בטל,אבל מנהג המקום גם יש לו מקום בהלכה.
עזריאל ברגר כתב:אש משמים כתב:עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:מצות "ולו תהיה לאשה" מבואר בגמ' בכתובות ד"אי אמרה דלא בעינא מי איתיה לעשה כלל",
ונסתפקתי אם יכולה אח"כ לחזור בה, ויחזור האונס ויתחייב במצוה זו, או שבאמירה הנ"ל פקע ונמחל החיוב.
דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, ולא הגיוני שהוא יהיה תלוי לעולם ברצונה.
פשוט שחלק מדרכי הנועם ונתיבות השלום לענוש את האונס עונש גדול.
ממש לא!!!
התורה נותנת עונשים מדודים וקצובים, ולא תהפוך אדם להיות עבד-נרצע לשגיונותיה של אשה, שפעם אינה רוצה בו ופעם רוצה בו!
נחומצ'ה כתב:זה מתאים לווארט נפלא של השפת אמת במצוות תפילין. הוא מדייק ומקשה
מה הלשון שהתפילין צריכין גוף נקי, לכאורה צריך להיות 'המניח צריך שיהא לו גוף נקי'
כי זאת מצוה שעל האדם-גברא ולא על התפילין-חפצא?
ומת' שגוף הישראלי, הוא פרט נוסף במצות התפילין. כמו שהתפילים צריכין יריעות ופרשיות
ריבוע ורצועות, כך הגוף הישראלי הוא בכלל פרטים אלו.
אש משמים כתב:עזריאל ברגר כתב:אש משמים כתב:עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:מצות "ולו תהיה לאשה" מבואר בגמ' בכתובות ד"אי אמרה דלא בעינא מי איתיה לעשה כלל",
ונסתפקתי אם יכולה אח"כ לחזור בה, ויחזור האונס ויתחייב במצוה זו, או שבאמירה הנ"ל פקע ונמחל החיוב.
דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, ולא הגיוני שהוא יהיה תלוי לעולם ברצונה.
פשוט שחלק מדרכי הנועם ונתיבות השלום לענוש את האונס עונש גדול.
ממש לא!!!
התורה נותנת עונשים מדודים וקצובים, ולא תהפוך אדם להיות עבד-נרצע לשגיונותיה של אשה, שפעם אינה רוצה בו ופעם רוצה בו!
גם רוצח לא יכול להיות עבד נרצע? כ"כ קל בעינך אינוס אשה??
אש משמים כתב:עזריאל ברגר כתב:אש משמים כתב:עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:מצות "ולו תהיה לאשה" מבואר בגמ' בכתובות ד"אי אמרה דלא בעינא מי איתיה לעשה כלל",
ונסתפקתי אם יכולה אח"כ לחזור בה, ויחזור האונס ויתחייב במצוה זו, או שבאמירה הנ"ל פקע ונמחל החיוב.
דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, ולא הגיוני שהוא יהיה תלוי לעולם ברצונה.
פשוט שחלק מדרכי הנועם ונתיבות השלום לענוש את האונס עונש גדול.
ממש לא!!!
התורה נותנת עונשים מדודים וקצובים, ולא תהפוך אדם להיות עבד-נרצע לשגיונותיה של אשה, שפעם אינה רוצה בו ופעם רוצה בו!
גם רוצח לא יכול להיות עבד נרצע? כ"כ קל בעינך אינוס אשה??
כדכד כתב:אש משמים כתב:עזריאל ברגר כתב:אש משמים כתב:עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:מצות "ולו תהיה לאשה" מבואר בגמ' בכתובות ד"אי אמרה דלא בעינא מי איתיה לעשה כלל",
ונסתפקתי אם יכולה אח"כ לחזור בה, ויחזור האונס ויתחייב במצוה זו, או שבאמירה הנ"ל פקע ונמחל החיוב.
דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, ולא הגיוני שהוא יהיה תלוי לעולם ברצונה.
פשוט שחלק מדרכי הנועם ונתיבות השלום לענוש את האונס עונש גדול.
ממש לא!!!
התורה נותנת עונשים מדודים וקצובים, ולא תהפוך אדם להיות עבד-נרצע לשגיונותיה של אשה, שפעם אינה רוצה בו ופעם רוצה בו!
גם רוצח לא יכול להיות עבד נרצע? כ"כ קל בעינך אינוס אשה??
לענ"ד "ולו תהיה לאשה" אינו עונש לאונס אלא הטלת אחריות. כיוון שבגללו יהיה קשה לה להינשא לכן הוא חייב לקחת אחריות ולישא אותה אולם הגיוני ביותר שהיא לא תירצה בו אחרי מה שעשה לה ולכן אי אמרה לא בעינא שומעים לה כי זה לטובתה.
מעתה אין לנו לדון כאן בכלים של איזה מעשה חמור ומגיע עליו עונש חמור יותר וגם לא מסתבר שהאשה תשנה דעתה.
אם ההשוואה לרוצח היא בגלל הכתוב "כאשר .. ורצחו נפש כן הדבר הזה" צריך לזכור שם מדובר במאורסה ושם המעשה הרבה יותר חמור
אש משמים כתב:מש"כ שחמור אינוס הארוסה. מסתבר שלא מטעם גוף המעשה אלא מטעם העיתוי שלו אך יתכן שמצד חומרת גוף המעשה אין חילוק ויל"ע.
עזריאל ברגר כתב:אש משמים כתב:מש"כ שחמור אינוס הארוסה. מסתבר שלא מטעם גוף המעשה אלא מטעם העיתוי שלו אך יתכן שמצד חומרת גוף המעשה אין חילוק ויל"ע.
חז"ל דרשו מהפסוק "כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש" והסמוכים לו, שהאונס את הערווה הרי הוא כשופך דמים וניתן להצילו בנפשו.
אבל זה דווקא בערווה ולא בפנויה (עכ"פ טהורה, ולגבי נדה - תלוי בדיון שבפוסקים אם דינה כערווה או לא).
אש משמים כתב:עזריאל ברגר כתב:אש משמים כתב:מש"כ שחמור אינוס הארוסה. מסתבר שלא מטעם גוף המעשה אלא מטעם העיתוי שלו אך יתכן שמצד חומרת גוף המעשה אין חילוק ויל"ע.
חז"ל דרשו מהפסוק "כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש" והסמוכים לו, שהאונס את הערווה הרי הוא כשופך דמים וניתן להצילו בנפשו.
אבל זה דווקא בערווה ולא בפנויה (עכ"פ טהורה, ולגבי נדה - תלוי בדיון שבפוסקים אם דינה כערווה או לא).
קושיא טובה. (ראיתי הרבה מתקשים בזה ומתרצים בדוחק ממש)
איך שלא יהיה גם אם המילים רצח לא אמורות בפנויה ודאי שהמעשה חמור ביותר והאונס צריך עונש גדול מאוד, כפי שנראה מכל מצוות התורה ואזהרותיה שלא לצער אף אחד ולעזור בכל צורה וכו' וכו'.
עזריאל ברגר כתב:אש משמים כתב:עזריאל ברגר כתב:אש משמים כתב:מש"כ שחמור אינוס הארוסה. מסתבר שלא מטעם גוף המעשה אלא מטעם העיתוי שלו אך יתכן שמצד חומרת גוף המעשה אין חילוק ויל"ע.
חז"ל דרשו מהפסוק "כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש" והסמוכים לו, שהאונס את הערווה הרי הוא כשופך דמים וניתן להצילו בנפשו.
אבל זה דווקא בערווה ולא בפנויה (עכ"פ טהורה, ולגבי נדה - תלוי בדיון שבפוסקים אם דינה כערווה או לא).
קושיא טובה. (ראיתי הרבה מתקשים בזה ומתרצים בדוחק ממש)
איך שלא יהיה גם אם המילים רצח לא אמורות בפנויה ודאי שהמעשה חמור ביותר והאונס צריך עונש גדול מאוד, כפי שנראה מכל מצוות התורה ואזהרותיה שלא לצער אף אחד ולעזור בכל צורה וכו' וכו'.
זו לא קושיא. זו עובדה!
ההשוואה לרוצח - היא רק במצבים מסוימים.
וכפי שכתבו באשכול אחר - יש עוד הרבה אופנים של התעללות פיזית ונפשית שיכולים להיעשות לאדם, ואעפ"כ אין בהם "דין רוצח".
עובדיה חן כתב:משכיר "מספר רשיון מונית" והנהג השוכר נוסע בשבת האם זה מותר או לא, ואת"ל שאסור, מה זה שונה ממשכיר דירה למחלל שבת.
כדכד כתב:לכאורה ההבדל פשוט כי המספר שייך לחפץ שנוסעים בו ומחללים בו שבת משא"כ הדירה שאינה שייכת דוקא לחלול שבת ואפשר לדור בה בלי קשר
מן הדרום כתב:בעניין קרא שני פסוקים במקום שלשה, וברך כבר יש מחלוקת ט"ז ומג"א ועוד לשני הצדדים האם יברך שוב ברכה ראשונה ויקרא ג פסוקים או שיקרא אחד ויברך רק ברכה אחרונה
המ"ב כמג"א כף החיים כט"ז. הרב יצחק יוסף כט"ז הרב דוד יוסף כמג"א מה עושים? [השאלה לציבור שרובו ספרדי]
דבר מעניין כתב הרב יהודה זרחיה סגל כדלקמן, אולי זה פתרון?
ו) ושמעתי שיש מי שהורה לקרא פסוק אחד להשלים לעולה מבלי לברך לא לפניה ולא לאחריה. וטעמו ונימוקו, כיון דאם יניחו הדבר כמות שהוא, אין העולה במנין הקוראים, וברכותיו לבטלה גם לפניה וגם לאחריה, ואם נוסיף לו פסוק אחד הרי להט"ז עכ"פ ברכתו הראשונה היתה כהלכה, שהרי בטעות הפסיק באמצע וברך, נמצא דעי"ז שמוסיפים לקרא לו פסוק אחד מצילים את ברכתו הראשונה, ואילו לברך לאחריה לא נרשה לו כיון דלהמג"א לא מצטרף הפסוק הזה לקריאה הקודמת שכבר נגמרה, ונמצא שעכשיו יש כאן קריאה של פסוק אחד ועליה אין ברכה לא לפניה ולא אחריה. והפסק הזה נראה לי, לאור שקשה לנו בספק ברכות להכריע בבהירות, אם כשיטת המג"א או כשיטת הט"ז, ויתכן שבעל משאת משה מפרש דברי הש"ע בהכי, שכבר בארנו לעיל שמפרש חוזר בלי ברכה, ומשום דמספקא ליה שמא הלכה כאותה שיטה של הראשונים שגם קריאת שני פסוקים עלתה לו ואינה לבטלה, ולכן מספיקא של הברכה הראשונה מוסיף וחוזר על השלמת ג' הפסוקים, וקורא פסוק אחד בלבד. (ולשון "חוזר" מתפרש איפוא על אותו העולה שחוזר לעלות, ולא על אותה קריאה שחוזר עליה).
מסקנא
המורים כמג"א שהעולה לתורה וקרא שני פסוקים וכבר ברך ברכה לאחריה יחזור ויברך שנית לפניה ויקראו לו אותם שני פסוקים ויוסיפו עוד אחד, שפיר עבדי, שכן הורה המשנ"ב ורוב הפוסקים.
המורים שאותו עולה יחזור ויקרא בלי ברכה לפניה עוד פסוק ויברך ברכה אחרונה שנית, כהט"ז, לא נוכל למחות בידם, כיון שיש להם על מי לסמוך על הט"ז ודעימיה וערוך השלחן. אבל לא כדאי לדעתי לעשות כן, כיון שרוב הפוסקים חולקים על הט"ז, ולכן עדיף שאף לשיטתם שיקרא אותו העולה בלי ברכה לפניה שלשה פסוקים, ואז יברך בשקט ובשלוה ברכה לאחריה לכל השיטות, כיון שנתחייב עכשיו על קריאתו בברכה לאחריה, ולא לפניה, לחוש לדעת הט"ז. וכמו שבארנו.
והנכון יותר לדעתי להורות שלא יברך לא לפניה ולא לאחריה, ולא לקרא לו אלא פסוק אחד בלבד, שאז אין חיוב של ברכה אחרונה על הפסוק להמג"א. והרב הגאון בעל מנחת יצחק לא קיבל פסק זה של המורה, ולענ"ד הוא המחוור.
עובדיה חן כתב:משכיר "מספר רשיון מונית" והנהג השוכר נוסע בשבת האם זה מותר או לא, ואת"ל שאסור, מה זה שונה ממשכיר דירה למחלל שבת.
עובדיה חן כתב:משכיר "מספר רשיון מונית" והנהג השוכר נוסע בשבת האם זה מותר או לא, ואת"ל שאסור, מה זה שונה ממשכיר דירה למחלל שבת.
יוצא פוניבז' כתב:עובדיה חן כתב:משכיר "מספר רשיון מונית" והנהג השוכר נוסע בשבת האם זה מותר או לא, ואת"ל שאסור, מה זה שונה ממשכיר דירה למחלל שבת.
כדאי להזכיר שגם משכיר דירה, למרות שרבים נוהגים להקל בזה, אין זה פשוט כ"כ, ויש מגדולי הפוסקים שסוברים בזה לאיסור, רצו"ב מכתב הח"ח שיש בזה לפנ"ע
עזריאל ברגר כתב:יוצא פוניבז' כתב:עובדיה חן כתב:משכיר "מספר רשיון מונית" והנהג השוכר נוסע בשבת האם זה מותר או לא, ואת"ל שאסור, מה זה שונה ממשכיר דירה למחלל שבת.
כדאי להזכיר שגם משכיר דירה, למרות שרבים נוהגים להקל בזה, אין זה פשוט כ"כ, ויש מגדולי הפוסקים שסוברים בזה לאיסור, רצו"ב מכתב הח"ח שיש בזה לפנ"ע
תיקון: הח"ח לא מדבר על דירה למגורים אלא על עסק.
מן הדרום כתב:בעניין קרא שני פסוקים במקום שלשה, וברך כבר יש מחלוקת ט"ז ומג"א ועוד לשני הצדדים האם יברך שוב ברכה ראשונה ויקרא ג פסוקים או שיקרא אחד ויברך רק ברכה אחרונה
המ"ב כמג"א כף החיים כט"ז. הרב יצחק יוסף כט"ז הרב דוד יוסף כמג"א מה עושים? [השאלה לציבור שרובו ספרדי]
דבר מעניין כתב הרב יהודה זרחיה סגל כדלקמן, אולי זה פתרון?
ו) ושמעתי שיש מי שהורה לקרא פסוק אחד להשלים לעולה מבלי לברך לא לפניה ולא לאחריה. וטעמו ונימוקו, כיון דאם יניחו הדבר כמות שהוא, אין העולה במנין הקוראים, וברכותיו לבטלה גם לפניה וגם לאחריה, ואם נוסיף לו פסוק אחד הרי להט"ז עכ"פ ברכתו הראשונה היתה כהלכה, שהרי בטעות הפסיק באמצע וברך, נמצא דעי"ז שמוסיפים לקרא לו פסוק אחד מצילים את ברכתו הראשונה, ואילו לברך לאחריה לא נרשה לו כיון דלהמג"א לא מצטרף הפסוק הזה לקריאה הקודמת שכבר נגמרה, ונמצא שעכשיו יש כאן קריאה של פסוק אחד ועליה אין ברכה לא לפניה ולא אחריה. והפסק הזה נראה לי, לאור שקשה לנו בספק ברכות להכריע בבהירות, אם כשיטת המג"א או כשיטת הט"ז, ויתכן שבעל משאת משה מפרש דברי הש"ע בהכי, שכבר בארנו לעיל שמפרש חוזר בלי ברכה, ומשום דמספקא ליה שמא הלכה כאותה שיטה של הראשונים שגם קריאת שני פסוקים עלתה לו ואינה לבטלה, ולכן מספיקא של הברכה הראשונה מוסיף וחוזר על השלמת ג' הפסוקים, וקורא פסוק אחד בלבד. (ולשון "חוזר" מתפרש איפוא על אותו העולה שחוזר לעלות, ולא על אותה קריאה שחוזר עליה).
מסקנא
המורים כמג"א שהעולה לתורה וקרא שני פסוקים וכבר ברך ברכה לאחריה יחזור ויברך שנית לפניה ויקראו לו אותם שני פסוקים ויוסיפו עוד אחד, שפיר עבדי, שכן הורה המשנ"ב ורוב הפוסקים.
המורים שאותו עולה יחזור ויקרא בלי ברכה לפניה עוד פסוק ויברך ברכה אחרונה שנית, כהט"ז, לא נוכל למחות בידם, כיון שיש להם על מי לסמוך על הט"ז ודעימיה וערוך השלחן. אבל לא כדאי לדעתי לעשות כן, כיון שרוב הפוסקים חולקים על הט"ז, ולכן עדיף שאף לשיטתם שיקרא אותו העולה בלי ברכה לפניה שלשה פסוקים, ואז יברך בשקט ובשלוה ברכה לאחריה לכל השיטות, כיון שנתחייב עכשיו על קריאתו בברכה לאחריה, ולא לפניה, לחוש לדעת הט"ז. וכמו שבארנו.
והנכון יותר לדעתי להורות שלא יברך לא לפניה ולא לאחריה, ולא לקרא לו אלא פסוק אחד בלבד, שאז אין חיוב של ברכה אחרונה על הפסוק להמג"א. והרב הגאון בעל מנחת יצחק לא קיבל פסק זה של המורה, ולענ"ד הוא המחוור.
מן הדרום כתב:הקנס של הרמ"א למי ששכחה להדליק נר שבת, נהוג גם אצל הספרדים?
כדכד כתב:שבעסק מחללים שבת בעצם היותו עסק ובדירה גרים ולכן גם אם יש שם חילול שבת אין זה נזקף על בעל הבית
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 483 אורחים