ארזי ביתר כתב:מי אמר שצריך לקרוא לילד, בשם קיים? מנין שאדם אינו יכול לקרוא לבנו 'מיקרופון' או 'שרתון', או כל מילה אחרת שיחפוץ?
ברזילי כתב:(ראיתי לפני כמה שנים ספר הפורס את ״תורת השמות״ לרח״ק. יש בו רשימה מפורטת של השמות המותרים לשימוש, ושם מוסבר כי השם יוספה, לאשה, הוא כשר וישר שהרי, כמבואר בספר, הוא שינוי של השם יוסף לאשה. לעומת זאת, השמות גבריאלה וישראלה הם פסולים מכל וכל, והטעם הפשוט, כמבואר שם, הוא ״שהמשוגעים עשו משם זכר שם נקבה״ (אגב, בספרי שמות גיטין מבואר שכך מנהג ישראל מדורות, להפוך שמות זכר לנקבה. המשוגעים קיימים כבר הרבה שנים, מסתבר). המו״ל הבחין בעניין וניסה ליישב בפלפולו ללא הועיל, אבל שכח את הטעם הפשוט שמעבר לכל הכללים המומצאים על השמות יש כלל גדול אחד - מה שעושים במשפחה שלי הוא מנהג מקודש, מה שעושים במשפחה של אחרים הוא דרך המשוגעים, ודי בזה).
אורח כתב:ואם מפיו יצאו, צ"ל שעיקר הקפידה לא על הפיכת השמות מזכר לנקבה, אלא על זה ש"המשוגעים" הם שהפכו.
יוצא פוניבז' כתב:כבר יצא הג"ר יעקב הלל שליט"א בקונטרס מיוחד נגד כל הרעיונות הללו.
אגב, כשהכתירו את הגר"א אוסטרן שליט"א, חתנו של הגרנ"ק ובעל "הערות וציונים" לרב ביהכנ"ס יד אהרן בב"ב, כתבו את שמו בכתב ההכתרה "ארן" (הא' בחולם חסר), וכאשר הביאו לגרח"ק לחתום על כתב ההכתרה, תיקן "אהרן", ובשולי הדף חתם את שמו לא לפני שהוא מקדים: "רק אם זה יהיה אהרן".
הגאון נשאל באותו מעמד על כך ששם זה נזכר כבר בדברי הימים, ושמעתי גירסאות שונות בתשובתו. האם יש מי שיודע בדיוק מה אמר?
לעומקו של דבר כתב:שמעתי פעם שהשמות שירה ותהילה כשמות אדם נכנסו על ידי.... המשורר הבוטשטשאי נוחו עדן, מח"ס ימים נוראים, קול דודי, ושא"ס. ולכן יש שלא אוהבים אותם.
אכן?
לעומקו של דבר כתב:המשורר הבוטשטשאי נוחו עדן
סתם יהודי כתב:לעומקו של דבר כתב:שמעתי פעם שהשמות שירה ותהילה כשמות אדם נכנסו על ידי.... המשורר הבוטשטשאי נוחו עדן, מח"ס ימים נוראים, קול דודי, ושא"ס. ולכן יש שלא אוהבים אותם.
אכן?
לגבי תהילה - אינני יודע, אבל לגבי שירה - לא יכול להיות: סבתא רבא שלי (אימא של אימא של אבא, שנרצחה בשואה הארורה), נקראה שירה (על שמה קרויות כמה מנינותיה), וכאשר נולדה, היה הסופר שאליו התכוונת - בן עשר שנים לכל היותר. ולפי עדות סבתי שתחי' - קראו לאימא שלה שירה - כי נולדה בשבת שירה (ועוד הוסיפה סבתי, שלדוד שלה - אחיה של אותה סבתא רבא - קראו ניסן, גם כן בגלל המועד שבו נולד: ר"ח ניסן). ומעי"ז מצינו לכמה רבנים חשובים שנקראו "פסח" כי נולדו בפסח, ומעי"ז שמעתי על רבים שנקראו "מנחם" - לא חלילה על שמו של מנחם (בן גדי) מלך ישראל (אשר עליו נאמר "ויעש הרע" וכו') - אלא פשוט כי נולדו בר"ח מנחם אב.
צופר הנעמתי כתב:סתם יהודי כתב:לעומקו של דבר כתב:שמעתי פעם שהשמות שירה ותהילה כשמות אדם נכנסו על ידי.... המשורר הבוטשטשאי נוחו עדן, מח"ס ימים נוראים, קול דודי, ושא"ס. ולכן יש שלא אוהבים אותם.
אכן?
לגבי תהילה - אינני יודע, אבל לגבי שירה - לא יכול להיות: סבתא רבא שלי (אימא של אימא של אבא, שנרצחה בשואה הארורה), נקראה שירה (על שמה קרויות כמה מנינותיה), וכאשר נולדה, היה הסופר שאליו התכוונת - בן עשר שנים לכל היותר. ולפי עדות סבתי שתחי' - קראו לאימא שלה שירה - כי נולדה בשבת שירה (ועוד הוסיפה סבתי, שלדוד שלה - אחיה של אותה סבתא רבא - קראו ניסן, גם כן בגלל המועד שבו נולד: ר"ח ניסן). ומעי"ז מצינו לכמה רבנים חשובים שנקראו "פסח" כי נולדו בפסח, ומעי"ז שמעתי על רבים שנקראו "מנחם" - לא חלילה על שמו של מנחם (בן גדי) מלך ישראל (אשר עליו נאמר "ויעש הרע" וכו') - אלא פשוט כי נולדו בר"ח מנחם אב.
היו עוד כמה מנחם בינינו למנחם בן גדי, למשל ר' מנחם בר' יוסי.
לייטנר כתב:לעומקו של דבר כתב:המשורר הבוטשטשאי נוחו עדן
?!
סתם יהודי כתב:לעומקו של דבר כתב:שמעתי פעם שהשמות שירה ותהילה כשמות אדם נכנסו על ידי.... המשורר הבוטשטשאי נוחו עדן, מח"ס ימים נוראים, קול דודי, ושא"ס. ולכן יש שלא אוהבים אותם.
אכן?
לגבי תהילה - אינני יודע, אבל לגבי שירה - לא יכול להיות: סבתא רבא שלי (אימא של אימא של אבא, שנרצחה בשואה הארורה), נקראה שירה (על שמה קרויות כמה מנינותיה), וכאשר נולדה, היה הסופר שאליו התכוונת - בן עשר שנים לכל היותר. ולפי עדות סבתי שתחי' - קראו לאימא שלה שירה - כי נולדה בשבת שירה (ועוד הוסיפה סבתי, שלדוד שלה - אחיה של אותה סבתא רבא - קראו ניסן, גם כן בגלל המועד שבו נולד: ר"ח ניסן). ומעי"ז מצינו לכמה רבנים חשובים שנקראו "פסח" כי נולדו בפסח, ומעי"ז שמעתי על רבים שנקראו "מנחם" - לא חלילה על שמו של מנחם (בן גדי) מלך ישראל (אשר עליו נאמר "ויעש הרע" וכו') - אלא פשוט כי נולדו בר"ח מנחם אב.
עזריאל ברגר כתב:סתם יהודי כתב:לעומקו של דבר כתב:שמעתי פעם שהשמות שירה ותהילה כשמות אדם נכנסו על ידי.... המשורר הבוטשטשאי נוחו עדן, מח"ס ימים נוראים, קול דודי, ושא"ס. ולכן יש שלא אוהבים אותם.
אכן?
לגבי תהילה - אינני יודע, אבל לגבי שירה - לא יכול להיות: סבתא רבא שלי (אימא של אימא של אבא, שנרצחה בשואה הארורה), נקראה שירה (על שמה קרויות כמה מנינותיה), וכאשר נולדה, היה הסופר שאליו התכוונת - בן עשר שנים לכל היותר. ולפי עדות סבתי שתחי' - קראו לאימא שלה שירה - כי נולדה בשבת שירה (ועוד הוסיפה סבתי, שלדוד שלה - אחיה של אותה סבתא רבא - קראו ניסן, גם כן בגלל המועד שבו נולד: ר"ח ניסן). ומעי"ז מצינו לכמה רבנים חשובים שנקראו "פסח" כי נולדו בפסח, ומעי"ז שמעתי על רבים שנקראו "מנחם" - לא חלילה על שמו של מנחם (בן גדי) מלך ישראל (אשר עליו נאמר "ויעש הרע" וכו') - אלא פשוט כי נולדו בר"ח מנחם אב.
אלו שנקראים בשם "מנחם" - הם על שמו של אותו תינוק שנולד בתשעה באב והיה ראוי להיות משיח ונקרא שמו "מנחם", כמובא במדרש עה"פ "כי רחק ממני מנחם".
ליטוואק פון בודאפעסט כתב: בכתובה הראשונה שלה ובגט שלה, ובכתובה השניה שלה.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בהספדים על הר"מ סולובייציק זצ"ל שמעתי מאחד מתלמידיו שקבל ממנו שבכל דור יש שמות היכולים להזיק, ומפריע לו מאד כשהוא שומע שנותנים את השמות האלו, אמנם אינו יכול לגלות אותם בגלל שאין בזה תועלת, שהוא משתנה בכל דור.
גימפעל כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב: בכתובה הראשונה שלה ובגט שלה, ובכתובה השניה שלה.
הנה לך, שהיא לא הצליחה.
גימפעל כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב: בכתובה הראשונה שלה ובגט שלה, ובכתובה השניה שלה.
הנה לך, שהיא לא הצליחה.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בהספדים על הר"מ סולובייציק זצ"ל שמעתי מאחד מתלמידיו שקבל ממנו שבכל דור יש שמות היכולים להזיק, ומפריע לו מאד כשהוא שומע שנותנים את השמות האלו, אמנם אינו יכול לגלות אותם בגלל שאין בזה תועלת, שהוא משתנה בכל דור.
שיר ורננים כתב:אגב דאתינן להכי
ילמדוני רבותיי מדוע כהיום אין נפוצים בעיקר בקרב קהל חרדים הע"י.
שמות תנכיי"ם כדוג' אלדד ומידד . וככן שמות ילדי שבטי ק'ה ושמות נוספים שהוזכרו בתורה
וכן בגמ' כאביי רבא ועוד?
צעיר_התלמידים כתב:אני הייתי בחופה שהגראי"ל שטיינמן סידר קידושין, לכלה קרו פערל, ואם הכלה לא הסכימה שיכתבו בכתובה באופן הרגיל בגלל הוראות של האדמו"ר מאשלג, והרב שטיינמן פשוט הסכים, הייתי בהלם כמה ימים!
ר_חיים_הקטן כתב:צעיר_התלמידים כתב:אני הייתי בחופה שהגראי"ל שטיינמן סידר קידושין, לכלה קרו פערל, ואם הכלה לא הסכימה שיכתבו בכתובה באופן הרגיל בגלל הוראות של האדמו"ר מאשלג, והרב שטיינמן פשוט הסכים, הייתי בהלם כמה ימים!
איות השמות אינה כ"כ חשובה בכתובות כמו בגיטין.
הכהן כתב:הדברים האלה הם סתרי ההשגחה
האם יש סיבה שבימינו קוראים בשם התנא רבי עקיבא ולא בשם חברו רבי טרפון?
אוצר החכמה כתב:צעיר_התלמידים כתב:אני הייתי בחופה שהגראי"ל שטיינמן סידר קידושין, לכלה קרו פערל, ואם הכלה לא הסכימה שיכתבו בכתובה באופן הרגיל בגלל הוראות של האדמו"ר מאשלג, והרב שטיינמן פשוט הסכים, הייתי בהלם כמה ימים!
מה הכוונה באופן הרגיל?
צעיר_התלמידים כתב:אני הייתי בחופה שהגראי"ל שטיינמן סידר קידושין, לכלה קרו פערל, ואם הכלה לא הסכימה שיכתבו בכתובה באופן הרגיל בגלל הוראות של האדמו"ר מאשלג, והרב שטיינמן פשוט הסכים, הייתי בהלם כמה ימים!
לייטנר כתב:הכהן כתב:הדברים האלה הם סתרי ההשגחה
האם יש סיבה שבימינו קוראים בשם התנא רבי עקיבא ולא בשם חברו רבי טרפון?
לא שזו סיבה מוחלטת (השווה לשם אלכסנדר, שגם הוא כמעט שנעלם), אבל עקיבא הוא שם עברי, וטרפון - לא.
הכהן כתב:לייטנר כתב:הכהן כתב:הדברים האלה הם סתרי ההשגחה
האם יש סיבה שבימינו קוראים בשם התנא רבי עקיבא ולא בשם חברו רבי טרפון?
לא שזו סיבה מוחלטת (השווה לשם אלכסנדר, שגם הוא כמעט שנעלם), אבל עקיבא הוא שם עברי, וטרפון - לא.
מה הפירוש "עקיבא הוא שם עברי"? יש לו משמעות בלשון הקודש? הוא תנ"כי?
אגב, לשמות תנ"כיים רבים אין משמעות עברית (מה זה 'פינחס'?).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 401 אורחים